Gitaarverterker 2x50 Marshall

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Pjotr »

Mooi geworden hoor. Maar tot welk muziek leidt dat Art Nouveau /Deco? Ragtime o.z.i.? Elektrische gitaren waren in die tijd nog niet zo populair :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Op de potmeters na zit het printje in elkaar.
Bijlagen
DSC09392.JPG
DSC09393.JPG
andromeda s.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

De potmeters er op gezet.
Een beetje SMD flux doet wonderen.
Voordeel,minder touwtjes te solderen,nadeel:als er iets niet goed zit onder de pot,s wordt het een K.. karwei.
Bijlagen
DSC09394.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

De laatste paar dagen was het goed weer hier in het noorden,goed genoeg om het kastje te maken.
Na wat boor en spuitwerk de boel in elkaar gezet.
Zojuist geprobeerd.
Het doet het,alles werkt :yeah:
Even geprobeerd op dat kleine versterkertje van mij.
Als eerste indruk kreeg ik dat dit ding wel wat Bass heavy is.
Je kunt gelukkig het laag wat aanpassen.
Ik merkte wel dat dit ding meer geschikt is voor enkel spoels elementen dan humbuckers.
Mijn Tele er aan liet dit duidelijk horen en de regelingen vallen dan beter op hun plek.
Al met al een interessant bouwsel en vooral blij dat het werkt zonder bijgeluiden.
Bijlagen
DSC09409.JPG
DSC09410.JPG
DSC09407.JPG
DSC09399.JPG
DSC09402.JPG
DSC09397.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Eigenlijk mis ik er nog 1 :-k

Een echte Germanium transistor bakje ,,De Dalas RANGEMASTER,, gaat het worden.
RANge MAsterr.png
En als we daar nu een ,,FET clean booster,, bij inbouwen .
boost  fet.png
Dan wordt het zoiets .
Rangemaster en FET clean boost.jpg
Oke, de printjes gefabriekt.
DSC09418.JPG
DSC09419.JPG
DSC09420.JPG
Laatst gewijzigd door democles op vr 08 mei 2026, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Dan komt de vraag,,welke Ge transistor gebruiken?
Na wat rondstruinen op het net en veel video,s verder voor de GT108V gekozen.
Het zijn Ge PNP transistoren uit Rusland.
Besteld en aangekomen uit Ukriland.
DSC09421.JPG
Ik had ze gemeten met de component tester.
Eigenlijk moet je ze apart meten om er achter te komen hoeveel lekstroom ze hebben en dat trek je dan weer van de versterkingsfactor af om de werkelijke HFE te bepalen.
De lekstroom mag niet hoger zijn dan 300uA en de versterking moet tussen de 60 en 100 liggen waarbij 70-80 als beste wordt gezien.
Dit filmpje geeft goed aan hoe je dat doet :D

Dus om dat te meten een meet opstelling gemaakt.
germanium testrig.jpg
DSC09423.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Pjotr »

Wat je ver haalt is lekker :lol: Wat is er zo speciaal aan die Rus? Is verder toch gewoon een instelbare vervormer/clipper? Als je hem nog wat softer wil maken kun je zelfs nog een extra germanium diode in serie net de emitter zetten.

Next step: een Chorus pedal?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Pjotr schreef: vr 08 mei 2026, 20:05
Wat je ver haalt is lekker :lol: Wat is er zo speciaal aan die Rus?
Nee zo ging het verhaal eigenlijk niet..
De originele transistor in de Rangemaster is een OC44.
oc44.jpg
Gezien die dingen de prijs van dit alles bijna verdubbelen en je maar moet afwachten wat je krijgt gezocht naar alternatieven.
Als iemand nog een OC44 heeft liggen? graag,maar dan wel voor een betere prijs.
Kwam op een filmpje met een Duitse FUZZ freak met allerlei verschillende Russen en daar kwam deze als goed naar voren.
Vond ze in Ukriland en besteld voor minder en meer en binnen 8 dagen binnen.
Ja meer, omdat die dingen alle kanten op vliegen kwa spec,s.
Laatst gewijzigd door democles op vr 08 mei 2026, 21:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Pjotr schreef: vr 08 mei 2026, 20:05
Next step: een Chorus pedal?
Weet niet ,ik heb al een flanger.
En als je die wat inregeld heb je chorus.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Pjotr »

democles schreef: vr 08 mei 2026, 20:59
Kwam op een filmpje met een Duitse FUZZ freak met allerlei verschillende Russen en daar kwam deze als goed naar voren.
Vond ze in Ukriland en besteld voor minder en meer en binnen 8 dagen binnen.
Ja meer, omdat die dingen alle kanten op vliegen kwa spec,s.
Ah, op die manier. Voordehandliggende keuze keuze dan. OC44? Da's jaren '50. Die was 50 jaar geleden eigenlijk al niet meer te koop. Heel misschien bij Radio Twente in den Haag nog? Er staat ergens een JijBuis filmpje van een RANGEMASTER met die Rus er in, in vergelijk met een AC125. Er is wat verschil te horen maar het is wel heel miniem! Dat ga je in de speelpraktijk toch niet horen?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Heb het filmpje ook bekeken er is verschil,maar er wordt niet verteld welke range de boel staat (welk frequentie spectrum,hoog mid of alles)
Vandaar de gedachte om er een FET clean boost achter te zetten.
Er voor gaat niet werken,de rangemaster is interactief met je gitaar pickups.
zie dit filmpje op 19.58 min
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Nu zijn er bouwers die een trafo plaatsen voor de rangemaster om de boel niet interactief te maken met je gitaar pickups.
trafo.png
Zodat het niet uitmaakt of er een gitaar er voor zit of er achter , het ding ziet dan de trafo als gitaar pickup.
Maar een trafo wist wat van je gitaar spectrum :?
En interactief is wat ik wil. [-(
Daarbij komen de Russische 10nF silver mica condensatoren in olie naar voren,deze maken voor een groot gedeelte de heldere klank.
Het is bijna het verschil als je naar DHT buizen luisterd en indirect verhitte buizen gewend bent. (HELDER open geluid,maar ook de ervaring van rust )
Had er vroeger(20 jaar terug een zak vol van) helaas zijn ze verdwenen in mijn phono versterkers,waar ze op hun best zijn. :rock:
Maar voor gitaar zijn die dingen geweldig als eindcondensatoren in treble boosters.

Dan maak je toch een toon regeling en haal je de treble op,nee dit klinkt zo veel beter!!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Pjotr »

Er zijn eindeloos veel variaties op dit soort doosjes. Eigenlijk alle met hetzelfde doel: Scheurende herrie naar smaak :lol: Heb er jaren '80 ook een paar gemaakt voor een gitarist. O.a. eentje met Germanium dioden. Die zijn wat couranter. Zo bezien vind ik het een beetje onzin om naar een museumstuk als een OC44 op zoek te gaan en daarvoor te betalen. En al helemaal als je er weer een fet trapje achter gaat zetten. Leuke variant zou zijn als je er eens eentje klust met een klein gehoorapparaat batterij buisje O:)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Zojuist de transistoren doorgemeten.
Ik kom wel uit op een groot verschil met de componenten tester :?
87 meet uiteindelijk 62.
Dus ik denk dat het misschien niet gaat lukken met deze transistoren.
De lekken waren wel erg laag.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Pjotr »

Ach natuurlijk wel! Desnoods verklein je R1 wat tot de halve waarde. Of maak je die instelbaar met een trimpotje. Vind die 68K naar massa sowieso eigenlijk wel wat laag voor een gitaarinput.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Bedankt Peter.
Heb wat verder gezocht op het net.
En daar kwam ik een lang verhaal tegen over de rangemaster.
Uiteindelijk de afstemgegevens geïsoleerd en er een JPG van gemaakt.
Rangemaster afstellen.jpg
Dus dat wordt de 68K vervangen door een 100K pot en dan kijken of ik in het regelbereik kom van min 6,8-min7V volt op de collector van de transistor.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Dan wordt het tijd voor wat meetwerk.
9V er op gezet en op de collector meten.
Eerst die 68K weerstand niet vervangen door een 100K pot.
Met alleen Re pot wat veranderen kwam ik op de gewenste min 7V :D
Dan Re even meten of die binnen de spec viel, MAX was 5,1K en ik meet 4,89K,lijkt goed.!!
Bijlagen
DSC09426.JPG
DSC09427.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Even een tijd met de vormgeving en spuitwerk bezig geweest.
Gisteren was de lak droog,dus in elkaar met dit gebakje :lol:
Op het eind van de avond de stekker er in,,geen rook :rock: ,, en de spanningen meten goed!
Vandaag de gitaar ingeplugd,het werkt naar behoren,hoera weer een bakje er bij .......
:D
DSC09434.JPG
DSC09435.JPG
DSC09431.JPG
DSC09433.JPG
Bijlagen
DSC09429.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Shadow »

Mooi gedaan!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Dank je,
Was er even bang voor dat de beide delen,,rangemaster en clean boost,,elkaar niet konden verdragen,maar geen probleem...
Een overdrive/distortion er achter maakt het echt af!!! :rock: :rock: :rock:
Nu nog even proberen op wat buizenspul met een buizen versterker op het randje van overgeven :lol:
Waar dit alles voor bedoeld is.
Misschien een ietsie pietsie kruiden er bij zoals reverb en delay of flanger/chorus en we koken een aardig ROCK soepje,,,MMMMmmmmmmmmmm.
Echt HIFI dus :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Pjotr »

Ziet er lekker uit iig. Reverb haalt toch juist de scherpte er af? Is meer suiker dan peper :D Oud studio gezegde: "Als het niet klinkt doen we er toch meer galm bij?" :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Eigenlijk wilde ik het verschil ervaren tussen dit Germanium gebakje en een silicium transistor gebaseerde treble booster.
Dan maar even zoeken naar een geschikte kandidaat.
Dit leek me wel wat.
Een clone van de ,, Catalinbread Naga Viper Treble Boost / Rangemaster effectpedaal ,,.

Dit is het schema,moet te doen zijn. :D
trebble booster Viper.jpg
Een beetje puzzelen en dan ontstaat er een printje.
Om de potmeters op de juiste plek te krijgen was een uitdaging.
En helemaal als je dan de kastafmetingen en het uiterlijk goed wild krijgen.
Viper treble booster.jpg
Wacht op onderdelen,tot later.........
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Shadow »

Lekker bezig weer
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door Pjotr »

democles schreef: vr 29 mei 2026, 1:03
Eigenlijk wilde ik het verschil ervaren tussen dit Germanium gebakje en een silicium transistor gebaseerde treble booster.
Dan maar even zoeken naar een geschikte kandidaat.
Dit leek me wel wat.
Een clone van de ,, Catalinbread Naga Viper Treble Boost / Rangemaster effectpedaal ,,.

Dit is het schema,moet te doen zijn. :D
trebble booster Viper.jpg
Een beetje puzzelen en dan ontstaat er een printje.
Om de potmeters op de juiste plek te krijgen was een uitdaging.
En helemaal als je dan de kastafmetingen en het uiterlijk goed wild krijgen.
Viper treble booster.jpg
Wacht op onderdelen,tot later.........
Eigenlijk is kun je voor beide hetzelfde schakelingetje gebruiken. Dus dat wat je al hebt! Het is dan meer een kwestie van zoeken naar een fijn klinkende bias instelling. Stop in je huidige treble booster gewoon eens een BC559 of een 2N2907... Germanium klinkt wat meer mellow vond ik. maar het is maar weinig. Je kunt ook nog een Germanium diode in serie met emitter zetten, bv een AA119. Dat maakt de knik in de curve wat zachter. Hier is nog alle ruimte tot experimenteren.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Gitaarverterker 2x50 Marshall

Bericht door democles »

Ja weet ik,maar ik vind het wel mooi zo dat germanium ding.
De Rangemaster is een puur treble booster en klinkt aardig clean,vol gas niet meer natuurlijk :lol:
Maar ik had zin om de Viper te maken,misschien kom ik hier later op terug,altijd leuk dat experimenteren,maar voor nu niet.
Eigenlijk had ik de Rangemaster print al aangepast om een pot voor de biasregeling toe te voegen.
Bijlagen
Rangemaster pot.jpg
Plaats reactie