Calimero
Moderator: Beheerdersteam
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Calimero
Ja, je kunt niet alles in 1x weten
Daarom is het ook leuk dat je het zo mooi hier documenteert. Het is ook maar een detail 
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Calimero
Nou, de flares zitten er aan 12mm radius,
net als aan de andere kant in de kast.
Ik denk dat de boxjes nu echt goed gaan klinken, slok op een borrel 
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Zal niet helpen, het schotje is voorzien van een flink gat. Er zit echter wel wat dempingsmateriaal in de kast.
Ikzelf heb in ieder geval geen last gehad van die staande golf.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Top
Ik heb het zelf niet geprobeerd zonder flares, maar de theorie zegt dat je zonder flares meer vervorming hebt in het laag en dat de kans op bijgeluiden (de lucht stroomt langs een scherpe hoek) groter is.
De flare aan de binnenzijde zorgt voor symmetrie, hetgeen ook weer vervorming (verschil tussen luchtweerstand in beide richtingen) tegengaat.
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 01 mar 2024, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Calimero
Gaat om het principe hè
In zo'n klein kasje zal het ook niet veel doen. Dempingmateriaal doet meer.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
Re: Calimero
Bedankt allemaal voor de complimenten. Ik ben blij met het resultaat en het was leuk en leerzaam proces. De Calimero's klinken goed en zijn aanzienlijk kleiner dan de boxen die ik eerst had gebouwd (was op zich geen voorwaarde, maar de vrouwelijke impedantie is nu wel een stuk lager
). En als het goed is klinken deze Calimero's beter. Wel is dit een lastig iets. Ik heb de Classix II (vorige boxen) en de Calimero's niet zij aan zij vergeleken, kan ik nog doen, maar hoe hoor je nou dat een speaker goed is? Meten is natuurlijk iets en dan kan je theoretisch "zien" dat de ene speaker beter is dan de ander. Maar is dat in de praktijk ook zo? Je zou zeggen dat als je dingen in de muziek hoort, die je anders niet hoort, dat je dan goede boxen hebt, maar wat is nu goed??
Maar nogmaals, de Calimero's klinken goed en ben er heel blij mee. Nu ga ik weer verder met de versterker. De printjes voor de attenuator en de controller zijn binnen. en vervolgens moet ik nog een kast bouwen voor de versterker. Dus ik ben nog wel ff bezig.
Groeten, Tom.
Maar nogmaals, de Calimero's klinken goed en ben er heel blij mee. Nu ga ik weer verder met de versterker. De printjes voor de attenuator en de controller zijn binnen. en vervolgens moet ik nog een kast bouwen voor de versterker. Dus ik ben nog wel ff bezig.
Groeten, Tom.
Re: Calimero
Dat merk je aan je mondhoeken...
Hoe hoger die zitten, hoe beter de spiekers.
- Tomenkobus
- Berichten: 198
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
- Locatie: Gouda
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Enkelen die zowel de Calimero's als het paaskuiken in een luistersessie gehoord hebben vonden de Calimero de betere speaker, maar miste toch een beetje de presence van het paaskuiken. Dat vond ik eigenlijk ook.
Na wat nieuwe metingen en wat gepruts in boxsim kwam ik tot het volgende schemaatje: Dat leidde tot het volgende testfilter: Na nog wat gepruts met weerstanden (al verwerkt in het schema) kon het uiteindelijk worden gecomprimeerd om te kunnen worden ingebouwd: Ik ben zo wel tevreden. De fasegelijkheid is beter, het 3D beeld is beter en ze hebben wat meer presence.
Ik neem ze mee naar Breda morgen
Na wat nieuwe metingen en wat gepruts in boxsim kwam ik tot het volgende schemaatje: Dat leidde tot het volgende testfilter: Na nog wat gepruts met weerstanden (al verwerkt in het schema) kon het uiteindelijk worden gecomprimeerd om te kunnen worden ingebouwd: Ik ben zo wel tevreden. De fasegelijkheid is beter, het 3D beeld is beter en ze hebben wat meer presence.
Ik neem ze mee naar Breda morgen
Re: Calimero
Dat is toch best nog een fors filter geworden Leo. Kon je het niet met een lagere orde af, evt asymmetrisch? In mijn mini's heb ik woef 1e orde en tweet 2e orde. Pak daarmee zowel de offset als de baffle step.
Re: Calimero
Leuke update zo na 2 jaar! Prima filter voor een 2 weg, ik heb er met meer koperwerk gezien hoor...
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Er zit maar 1 weerstandje meer in dan in de vorige versie. Verder alleen waardes veranderd.
Re: Calimero
Ja, dat zie ik maar dat is het punt niet. Zowel de SB woef als tweet die er nu in zitten zijn van een dermate goede kwaliteit dat je niet zoveel hoeft te "poetsen" als met de oorspronkelijke Missions
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Calimero
Ik snap je punt, maar met mijn metingen moest ik gewoon wel zoveel poetsen om de fase op de crossoverfrequentie een beetje in de pas te krijgen.
Ik kan een simpeler filter maken, maar dat klinkt gegarandeerd minder dan dit.
Ik kan een simpeler filter maken, maar dat klinkt gegarandeerd minder dan dit.
Re: Calimero
Valt allemaal best mee toch, filter van mijn AL130/B&G NEO3 monitors is niet minder...
Re: Calimero
Ben wel benieuwd naar de meting van de units sec (dus van ieder ongefilterd). Komen ze mee morgen? Had het er gisteren met Mark nog over bij de AVMN, het ene setje is makkelijker aan elkaar te plakken dan het andere setje. Dat kun je eigenlijk al direct zien aan de metingen van de units apart.
