Calimero

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Calimero

Bericht door Tomenkobus »

Dat wist ik niet van die bracing. Dat zal ik de volgende keer op letten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Ja, je kunt niet alles in 1x weten :D Daarom is het ook leuk dat je het zo mooi hier documenteert. Het is ook maar een detail ;)
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Calimero

Bericht door Tomenkobus »

Nou, de flares zitten er aan 12mm radius,
IMG_20240301_161419.jpg
IMG_20240301_162857.jpg
net als aan de andere kant in de kast.
IMG_20240301_163549.jpg
Ik denk dat de boxjes nu echt goed gaan klinken, slok op een borrel :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef: vr 01 mar 2024, 15:00
Zeker! Volgende keer het bracing schotje onder een hoek zetten. Kunnen er wat minder staande golven ontstaan.
Zal niet helpen, het schotje is voorzien van een flink gat. Er zit echter wel wat dempingsmateriaal in de kast.

Ikzelf heb in ieder geval geen last gehad van die staande golf.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Tomenkobus schreef: vr 01 mar 2024, 16:39
Nou, de flares zitten er aan 12mm radius,
Top :goedzo:

Ik heb het zelf niet geprobeerd zonder flares, maar de theorie zegt dat je zonder flares meer vervorming hebt in het laag en dat de kans op bijgeluiden (de lucht stroomt langs een scherpe hoek) groter is.

De flare aan de binnenzijde zorgt voor symmetrie, hetgeen ook weer vervorming (verschil tussen luchtweerstand in beide richtingen) tegengaat.
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 01 mar 2024, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Gaat om het principe hè :) In zo'n klein kasje zal het ook niet veel doen. Dempingmateriaal doet meer.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Calimero

Bericht door dre »

Mooi gedaan! 8)
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Calimero

Bericht door Tomenkobus »

Bedankt allemaal voor de complimenten. Ik ben blij met het resultaat en het was leuk en leerzaam proces. De Calimero's klinken goed en zijn aanzienlijk kleiner dan de boxen die ik eerst had gebouwd (was op zich geen voorwaarde, maar de vrouwelijke impedantie is nu wel een stuk lager :lol: ). En als het goed is klinken deze Calimero's beter. Wel is dit een lastig iets. Ik heb de Classix II (vorige boxen) en de Calimero's niet zij aan zij vergeleken, kan ik nog doen, maar hoe hoor je nou dat een speaker goed is? Meten is natuurlijk iets en dan kan je theoretisch "zien" dat de ene speaker beter is dan de ander. Maar is dat in de praktijk ook zo? Je zou zeggen dat als je dingen in de muziek hoort, die je anders niet hoort, dat je dan goede boxen hebt, maar wat is nu goed??

Maar nogmaals, de Calimero's klinken goed en ben er heel blij mee. Nu ga ik weer verder met de versterker. De printjes voor de attenuator en de controller zijn binnen. en vervolgens moet ik nog een kast bouwen voor de versterker. Dus ik ben nog wel ff bezig.

Groeten, Tom.
edjuh
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 14:27

Re: Calimero

Bericht door edjuh »

Netjes, heel netjes
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Calimero

Bericht door TTS »

Tomenkobus schreef: vr 01 mar 2024, 19:17
maar hoe hoor je nou dat een speaker goed is?
Dat merk je aan je mondhoeken...
Hoe hoger die zitten, hoe beter de spiekers.
Gebruikersavatar
Tomenkobus
Berichten: 198
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 19:18
Locatie: Gouda

Re: Calimero

Bericht door Tomenkobus »

:rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Calimero

Bericht door satefan »

Tomenkobus schreef: vr 01 mar 2024, 19:17
vrouwelijke impedantie
:rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calimero

Bericht door Shadow »

Klinkt altijd nog beter dan vrouwelijke weerstand :hide:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Wordt die in Tanthe uitgedrukt, in plaats van in Ohm?
edjuh
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 14:27

Re: Calimero

Bericht door edjuh »

Die kan zo in de wiki worden opgenomen. Hoe kom je er op.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Enkelen die zowel de Calimero's als het paaskuiken in een luistersessie gehoord hebben vonden de Calimero de betere speaker, maar miste toch een beetje de presence van het paaskuiken. Dat vond ik eigenlijk ook.

Na wat nieuwe metingen en wat gepruts in boxsim kwam ik tot het volgende schemaatje:
Kleine wijziging tov het vorige schema
Kleine wijziging tov het vorige schema
Dat leidde tot het volgende testfilter:
Op een plankje
Op een plankje
Na nog wat gepruts met weerstanden (al verwerkt in het schema) kon het uiteindelijk worden gecomprimeerd om te kunnen worden ingebouwd:
Op een printje
Op een printje
Ik ben zo wel tevreden. De fasegelijkheid is beter, het 3D beeld is beter en ze hebben wat meer presence.
Ik neem ze mee naar Breda morgen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Dat is toch best nog een fors filter geworden Leo. Kon je het niet met een lagere orde af, evt asymmetrisch? In mijn mini's heb ik woef 1e orde en tweet 2e orde. Pak daarmee zowel de offset als de baffle step.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

8 bij 9 cm. Het paste er met gemak in.
Pjotr schreef: vr 29 mei 2026, 10:40
Kon je het niet met een lagere orde af, evt asymmetrisch?
Na al dat gepruts was dit de enige opzet waarbij het faseverloop een beetje fatsoenlijk was.
De klank is ernaar.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calimero

Bericht door Shadow »

Leuke update zo na 2 jaar! Prima filter voor een 2 weg, ik heb er met meer koperwerk gezien hoor...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Er zit maar 1 weerstandje meer in dan in de vorige versie. Verder alleen waardes veranderd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Ja, dat zie ik maar dat is het punt niet. Zowel de SB woef als tweet die er nu in zitten zijn van een dermate goede kwaliteit dat je niet zoveel hoeft te "poetsen" als met de oorspronkelijke Missions
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door pappaleo »

Ik snap je punt, maar met mijn metingen moest ik gewoon wel zoveel poetsen om de fase op de crossoverfrequentie een beetje in de pas te krijgen.
Ik kan een simpeler filter maken, maar dat klinkt gegarandeerd minder dan dit.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calimero

Bericht door Shadow »

Valt allemaal best mee toch, filter van mijn AL130/B&G NEO3 monitors is niet minder...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Calimero

Bericht door Pjotr »

Ben wel benieuwd naar de meting van de units sec (dus van ieder ongefilterd). Komen ze mee morgen? Had het er gisteren met Mark nog over bij de AVMN, het ene setje is makkelijker aan elkaar te plakken dan het andere setje. Dat kun je eigenlijk al direct zien aan de metingen van de units apart.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Calimero

Bericht door Wowly »

erg goed, erg goed. Indrukwekkende klankweergave......ja heerlijk zelfs
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”