Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Met deze fijne drivers ga ik een kleine vloerstaander bouwen. Hoe het er komt uit te zien ben ik nog niet helemaal over uit. Alleszins iets met ofwel net weinig baffle rond de tweeter (in de stijl van mijn monitor), ofwel net een heel brede baffle in de stijl van Grimm. Wel staat vast dat het een passief systeem wordt. De drivers zijn de Wavecor TW030WA10 en de Accuton C-158-4-085.
20260523_152941.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door Pjotr »

Spannend! Ben benieuwd hoe je dat met de break-up van de Accuton bij 3kHz gaat doen... Wordt laag filteren: =< 2kHz.

Ter overweging: Smalle baffle vereist een flinke baffle step compensatie van 6dB wat de Accuton moet ophoesten, maar levert een ruimtelijker beeld op. Brede baffle a la Grimm behoeft dan minder baffle step compensatie maar levert een smaller beeld op.
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Als ik het goed zie zit die piek eerder rond de 4kHz, wat nog altijd vrij laag is, dus dat worden zeker een paar extra componenten in het filter. De bedoeling is om ergens tussen de 1,5 en 2kHz te gaan filteren, maar de details moeten zichzelf nog uitwijzen want dat beslis ik pas na het meten van de drivers in de behuizing.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door Pjotr »

Is best een lastige. Ben zelf bezig om een Audio Technology 15-H-52-06-15-SDKA en een ScanSpeak D3004-602200 "aan elkaar te plakken". Min of meer vergelijkbaar. Al is de AT een stuk minder bruut in zijn break-up dan de Accuton en ligt ie ook hoger, net boven de 5kHz. Kunst blijft een mooi stukje overgangsgebied te vinden waarbij de fase van beide ongeveer gelijk loopt plus en min 1 octaaf.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door dre »

Mooie units! :goedzo:
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door rodi »

deftig materiaal!
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Een lichtpuntje is dat (volgens de spec sheet alleszins) de piek "maar" een 5dB bedraagt. Bij andere (bv. Seas excel) zit je al snel aan 8-9dB. De voorkeur neigt voorlopig alleszins naar een smal model. Hiervoor zal ik wel mijn setup iet of wat moeten uitbreiden om hier ook verticale metingen te kunnen maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door Pjotr »

Een smal model lijkt mij ook het meest voor de hand liggend. Gezien het formaat van de Accuton en de kwetsbaarheid er van zou je ook een monitor opzet met aparte sub ondersteuning kunnen overwegen.
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Geloof het of niet dat was oorspronkelijk de bedoeling. Ergens kriebelt het wel eens om een vloerstaander ook te bouwen. Het voordeel van een monitor is minder gedoe bij het inmeten, en indien het passief filter niets wordt is kan ik ze altijd in mijn dedicated ruimte inzetten waar ze actief kunnen aangestuurd worden. Een vloerstaander blijft echter door mijn hoofd spoken. Sowieso wordt er aangestuurd (indien passief) met iets uit de WiiM stal, dus een high pass filter ter bescherming van de driver komt er met zekerheid.

Ik ben me ondertussen aan het inlezen over 3D geprinte reflex poorten op DIY audio.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door dre »

Zo kwetsbaar zijn ze niet hoor.
Ik had ook een kastje met de c153 met een te laag afgestemde poort....
Wat een uitslagen! :lol:
X-over trouwens op 2.7khz.
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Ik ben ook wel fan van een EBS. De behuizing waar ik nu naar aan het kijken ben is afgestemd op 36,5Hz (18l), i.c.m. een 2de orde BW high pass krijg je dan een -6dB punt van ~38Hz. Momenteel ook wat aan het kijken naar 3D geprinte poorten met mogelijk extra resonantie onderdrukking.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door Pjotr »

Tja, kan allemaal, het is ook wat je klankmatig beoogt. Je kiest een 6" Accuton om zijn transparantie, resolutie en lage vervorming. Anders kun je wel goedkoper en eenvoudiger terecht. Persoonlijk vind ik dan dat als je daarmee onder de 70 - 80 Hz wilt gaan, dat je weer afbreuk aan gaat doen aan die mooie eigenschappen. Die hoort m.i. in een massieve CB vanaf ca 80Hz.
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Volgens Accuton zelf kan het alleszins beide. Het hangt mijnentwege ook af van wat je juist wenst te bereiken. Dit zou echt gaan om een standalone setje, zonder subs. Het is ook niet de bedoeling van er SPL competities mee te gaan houden, maar ik maak me dan eerder zorgen over de invloed van een poort op de transparantie dan over de extensie en de gepaarde belasting van de woofer.

Net een draadje elders aan het doornemen over geoptimaliseerde poorten d.m.v. 3D printing.
Gratis tool: https://freespeakertools.com/port-optimizer/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door Pjotr »

Als je een BR vloerstaander maakt zou ik mij niet druk maken over de poort. Gewoon speaker bovenin en een poort met ruime flares onderin. Het afstemmen van de poort is hoe je het wendt of keert, uiteindelijk altijd handwerk achteraf. Hogere frequenties hou je dan weg van de poort door de kast te vullen met demping, BAF, Baileys wool, o.i.d. Het is gewoon onzin om de weg tussen speaker en poort vrij te houden wat je veel leest. Het gaat om de BR frequentie en daar is demping vrijwel akoestisch transparant.

Heb hem even in WinISD gestopt en dan kom ik met QB3 afstemming op een kast van 15L met een F_br op 41Hz. Da's best netjes voor een slanke vloerstaander in de huiskamer.
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Ik had hem iets groter op 18l en 36,5Hz, maar dat kan ook inderdaad.

RE poort: Ik vind het toch de moeite waard om de nieuwe ideeën en uitvoeringen eens van dichterbij te bekijken, als het beter kan zonder verdere compromissen, waarom niet? Hier een interessant vergelijk.

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door dre »

Die 36,5hz vind ik ook wat laag....
Daar gaat het niet mooier van worden.
De 41hz of nog iets hoger heeft mijn voorkeur.
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Accuton C158-4-085 SPL.png
15l - 41Hz t.o.v. 18l - 36,5Hz
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door Pjotr »

Zal niet veel uitmaken. Ik kijk dan ook even naar de group delay. Daar wil je zo min mogelijk een bult hebben. Als ik naar de datasheet kijk dan vliegt de vervorming onder de 80Hz sowieso rap de pan uit.
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Waarschijnlijk wel gemeten op een DIN baffle in vrije lucht. Ik vermoed dat het in praktijk allemaal wel meevalt. Sim geeft tegen de 101dB aan in 15l @41Hz (95dB rond afstemming incl. bw12 highpass), en dit voor 1 speaker uiteraard. Voor mij is dat alleszins ruim voldoende.

Ik heb in principe nog 2x XLS 10 ook liggen - dus het kan altijd in een soort van 2.2 in een gesloten systeem, maar dan gaat het compacte er weer vanaf natuurlijk en moet ik al minstens semi-actief gaan werken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door Pjotr »

Hangt ook van je toepassing af. Meer laag is meestal ook meer akoestiek problemen :D Denk wel dat je met deze mid en tweet al een hele mooie combi hebt waar meer laag eerder storend is dan dat het wat toevoegt.
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Klopt helemaal. De ergste pieken, meestal 1 of 2, die trek ik wat naar beneden met EQ. Scheelt ook weer wat. In mijn aparte ruimte speel ik met vier zelfbouw subs, afgesteld met MSO - daar is dat probleem van de baan 8)
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door bert stoltenborg »

Pjotr schreef: za 23 mei 2026, 16:48
Spannend! Ben benieuwd hoe je dat met de break-up van de Accuton bij 3kHz gaat doen... Wordt laag filteren: =< 2kHz.

Ter overweging: Smalle baffle vereist een flinke baffle step compensatie van 6dB wat de Accuton moet ophoesten, maar levert een ruimtelijker beeld op. Brede baffle a la Grimm behoeft dan minder baffle step compensatie maar levert een smaller beeld op.
Als je een baffle step compensatie doet omdat de speaker niet flush mounted is, krijg je toch de akoestiek van de ruimte nog meer om de oren? En doe je die compensatie meettechnisch? Dan zie je toch dat je alle sbir opspeelt?

Ik zit de laatste tijd (30 jaar :shock:) meer in de studiohoek, waar ik mensen dringend adviseer om luidsprekers te flush mounten en eerste reflecties te absorberen, dus ik weet van home hifi alleen nog dat ik me altijd kapotschaamde als ik onze speakertjes bij een klant in zijn geplavuizde, zo kaal als een sportschooldouche kamer neerzette, hoorde hoe kloten het klonk en dan onverwachts werd gefeliciteerd met weer een prachtig resultaat. Dus ik neem het luidsprekers in een woonkamer-gedoe minder serieus, maar toch.
Ik ben echt benieuwd hoe jullie dat aanpakken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door Pjotr »

bert stoltenborg schreef: ma 25 mei 2026, 20:27
Ik ben echt benieuwd hoe jullie dat aanpakken.
Daar is eigenlijk maar 1 antwoord op: Tevreden zijn met wat mogelijk is. Kun je dat niet dan kom je ook nooit daaraan voorbij.

Een studio of huiskamer? Ze stellen sowieso heel verschillende eisen. Eigenlijk zijn het tegenpolen met daartussen hetzelfde touwtje: Muziek. In een studio wordt muziek geproduceerd. Daarbij is het van belang dat je alles kunt horen tot in de fijnste details en verstorende invloeden daarop mogen er niet zijn. Dat is dus een beroepsmatige omgeving waar comfort wel belangrijk is maar niet het doel. En ja dan is "In wall" m.i. wel de beste plaatsing voor weergevers. De huiskamer is eigenlijk het andere einde van dat zelfde touwtje: Daar gaat het om het consumeren van muziek. En dat wil je op een zo aangenaam mogelijke manier! Dat er een dipje in de frequentiecurve zit is dan helemaal niet zo erg, mis je eigenlijk niet. Voor velen moet de WAF ook nog eens goed zitten enz. Er moet ook gewoon ontspannen en geleefd kunnen worden. Dus die reflecterende kast blijft waar ie is :D Kortom een doos vol compromissen meestal. En ga je niet onder de 70Hz dan is dat doorgaans vrij goed te verwezenlijken met bescheiden middelen. Hier kom ik met gemak tot 20Hz. Maar dat is dan wel omdat ik dan op de flank een enorme room mode van ruim 10 dB op 30Hz zit. Dat is dan wel lekker laag maar niet fijn. Remedie zonder grootscheepse verbouwing is dan om die 30 Hz flink te onderdrukken met DSP.
TimVG
Berichten: 57
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 22:38

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door TimVG »

Tja, je moet wel een baffle step compensatie toepassen, of het klinkt voor geen meter voor een 4pi model. In mijn luisterkamertje is er in de mate van het praktische rekening gehouden met de akoestiek, mains zijn een 3-weg dat zich boven het modale gebied zich vrij constant gedraagt inzake afstraling (passief weerstandsysteem) met verminderde energie richting zijmuren en vooral achtermuur. Het is nog geen flush mounted systeem, maar het klinkt zeker niet slecht naar mijn gedacht. De woonkamer is dan weer kaal, de speakers kunnen maar op 1 plek, en de zitplaatsen zijn ook bepaald - daar moet je 't dan mee doen. Maar daar kan ik evengoed van iets genieten. Als de speaker goed is, past het gehoor zich wel aan tot in een bepaalde mate.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Kleine 2-weg vloerstaander (Wavecor/Accuton)

Bericht door bert stoltenborg »

Dank jullie, in mijn kantoor heb ik ook iets met vertraagde subs en zo, maar ik kreeg van mijn neef een paar hele oude speakers uit de begintijd die ik aan het pimpen ben voor de kamer, vandaar de vraag.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”