Minimum-Maximum: Beijert

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door beijert »

Ik dacht, laat ik zelf ook eens wat maken met de MCM drivers :lol:


Hier wordt het gebruikt als excuus om de ESS AMT-1 eens toe te passen. De uitersten vindt je vooral terug in de gebruikte units.
Gezien het beperkte rendement van de woofers zal ik ze flink terug moeten schroeven, maar durf ik ze ook wel laag in te zetten. De woofers zullen immers eerder protesteren dan de tweeters.

Zonder tijd en vooral ruimte om fatsoenlijk te meten heb ik een visaton driver aangepast naar de parameters van de MCM. Enkel om het laag een beetje te simuleren met beperkte middelen.

Ieder in een 8 liter basreflex met levert onderstaande plaatje op.
Afgestemd op 60Hz, en een condensator van maar liefst 1800uf ofwel een BRHP. Met toch nog steeds een aangezet laag. Hier al aan het freubelen met de laagdoorlaat.
Schermafbeelding 2025-11-24 223354.png
Het zal een vloerstaander worden.
Laatst gewijzigd door beijert op do 15 jan 2026, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door Olaf Analogue »

Zijn er hier nog nieuwe ontwikkelingen? ik ben wel benieuwd wat het gaat worden.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door beijert »

Ze worden iets groter. Bepaalt door de 80*20 cm vuren timmer panelen ik heb liggen :lol:

Met 23,5cm iets breder dan de 20cm diepte. Daar ben ik niet zo'n fan van maar met de toepassing van de Heil AMT's denk ik dat het wel gaat lijken.

Het is nu te koud om te er aan te werken dus geen foto's, behalve die van het filter. Een nestje gemaakt van condensators om te kijken of de bass reflex high pass zo werkt als Boxsim doet lijken.
IMG_20251226_134650.jpg
Met een kleine aanvulling heeft een Dayton filterbouwsteen de juiste waarde om op gewenste (ca.) 1500hz uit te komen. Volgens Boxsim...
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door beijert »

Testfilter voor de tweeter wordt momenteel opgebouwd, en hopelijk binnenkort even meten wanneer er geluid uit moet komen.

Tot nog toe red ik het met de voorraad 8)
IMG_20260115_170719~2.jpg
Er zit een nare bult bij 5khz. Die wordt met een notch weggewerkt die ik vaker tref in ontwerpen met deze tweet. Metingen zullen uitwijzen of dat zo is.
IMG_20260115_170719~2.jpg
Bijlagen
ess-amt-1-frequenzgang.gif
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door beijert »

Zo, alles overhoop qua filter voor het hoog en de voorraadstapel timmerpanelen maar eens echt aangebroken.

Daarnaast een set drivers in de eerste laag oost Indische inkt gedrukt. Dan valt het niet op dat de conussen beschadigd zijn geweest.
Ik trof de drivers ineens in mijn opslag, en niet zo goed verpakt vandaar dat ik geen 16 drivers meer had :boos:


zal niet zeggen door wie, maar ik ben er mee getrouwd geweest.
IMG_20260518_203614.jpg
De pennen bovenop zijn voor de tweeters. Die laat ik los op de kast ivm transport.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door beijert »

Het speelt. Maar er moet nog even een sponsje in de uitsparing.
IMG_20260518_220432.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door pappaleo »

Dat is een uitgebreide review :hide:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door beijert »

Ja, het is het net niet zeg maar :lol:

Wel heel, heel, fijne tweeters hoor, maar met bijna 100db moet ik ze iets temperen. En met die weerstanden komt het crossover punt ook te liggen waar het moet.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door beijert »

In het duister lijken de conussen weer aardig netjes, in het zwart. Met oostindische inkt is het extra gewicht verwaarloosbaar. Nog wat verzinnen voor de randjes.
IMG_20260523_004220.jpg
Nog een beetje bass-heavy, maar zoals het nu gefilterd is laat ik het zitten. Dat aangezette laag kan van het versterkertje komen.

De bordjes van Dayton zijn uitgezocht op de waarde van de spoel, en dan de condensators naar wens bijsteken. Ook is de routing voor het hoog veranderd waardoor ik de klankbalans een beetje kan aanpassen en wordt er met 6db gefilterd.

Zonder meten blijft dat natuurlijk natte vinger werk.
IMG_20260523_004228.jpg
Laatst gewijzigd door beijert op za 23 mei 2026, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door VintageHarry »

Enige kans dat die volgend jaar ook in Hengelo te beluisteren zijn? Vind het een interessante opzet :)
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door beijert »

Als ik de onderdelen dan nog heb is de kans groot dat ze dan meegaan. Er zal namelijk nog wel meer meer uit de drivers te halen zijn.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door Shadow »

Filter je de amt wel op 12dB?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door beijert »

Woofers op 12db, de AMT op 6db. Die laatste loopt van zichzelf al een beetje weg.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door Shadow »

Oh ik dacht ergens gelezen te hebben dat die altijd op mnimaal 12dB gefilterd moesten worden...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door Pjotr »

Minimaal! Liever nog op 18dB/okt wil je ze een beetje lang heel houden.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Minimum-Maximum: Beijert

Bericht door beijert »

Zo worden ze zelden toegepast. 18db zie je wel eens bij een inzet vanaf 800hz met hun 12" eronder. ESS zelf geeft 12db vanaf 800hz aan als minimum.
Het gros van de crossovers is 6db met een klein werkje om de hobbel bij 5k weg te werken.

Met deze woofertjes er onder durf ik dat prima aan. Ik ga er geen feestjes mee geven en na een luisterdag gaan ze op de plank.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”