100W met 2x EL34, nu nog meer met EL51?
Moderator: Beheerdersteam
Re: 100W met 2x EL34, nu nog meer met EL51?
Mooie cleane versterker om te zien Piet! Heb je een ook foto van het binnenwerk?
Re: 100W met 2x EL34, nu nog meer met EL51?
Inmiddels het ik wat foto's gemaakt en de schema's zijn ook beschikbaar.
Deze buizenversterker is opgebouwd met in totaal 6 buizen. Twee stuks E180CC en 4 stuks E130L. Al deze buizen zijn SQ (Special Quality) buizen.
De voeding is opgebouwd rond een Modulaire Industriële Schakelende Voeding. Hierdoor kon de versterker compact gebouwd worden, en heeft toch een hoog vermogen met een relatief lage warmteontwikkeling. Het uitgangsvermogen is maximaal 2x100W in 4 Ohm en 2x70W in 8 Ohm.
De versterker bestaat uit slechts 2 trappen per kanaal. De ingangstrap is een SRPP schakeling (Series Regulated Push Pull), maar is ook bekend onder ander namen. Deze is uitgevoerd met een dubbeltriode, waarbij de 2 systemen in serie staan. De bovenste triode is als het ware een actieve anodeweerstand voor de onderste triode. Deze combinatie kan een hoge uitgangsspanning leveren bij lage vervorming. Op de uitgang is een Unitran stuurtrafo aangesloten. De uitgangen van deze trafo sturen direct de eindbuizen aan.
Omdat de eindbuizen een hoge steilheid hebben, is de benodigde stuurspanning voor de eindbuizen relatief laag. Hierdoor wordt het mogelijk om de eindbuizen lokaal tegen te koppelen op de kathodes. Dit gebeurd door tegenkoppelwikkelingen op de uitgangstrafo. De benodigde stuurspanning wordt dan wel hoger, maar door de lokale tegenkoppeling krijgt de versterker uitgang een lage uitgangsimpedantie. Tevens neemt de vervorming af, en is de versterker zeer stabiel.
De uitgangstrafos zijn eveneens van Unitran.
De voeding is van het fabrikaat Excelsys, en is 400W. De netspanning kan zonder omschakeling zowel 110V/117V zijn, als 220V/230V. Het primaire circuit heeft een PFC en een DC/AC convertor. De DC/AC convertor levert 100kHz spanning aan een AC bus. Er zijn 4 slots waar maximaal 4 secundaire modules aangesloten kunnen worden, die via een eigen trafo en regeling de gewenste secundaire spanningen leveren. Er is 1 slot met een fabrieksmodule gebruikt, die de 6,3V gloeispanningen levert. Daarnaast is er een zelf ontworpen en gebouwde module gebuikt, die de benodigde andere spanningen levert. Deze module neemt de ruimte voor de andere 3 slots in.
De module levert 12,6V gloeispanning voor de bovenste triodes in de stuurtrap.
Verder -60V voor de negatieve roosterspanning; +150V voor de schermroosters; +400V voor de stuurtrap; +800V voor de anodespanning.
De voeding heeft standaard en kleine fan, die van 1 kant naar de andere kan lucht door de voeding blaast. Deze is echter verwijderd, en vervangen door een veel grotere stille fan, die vanaf het midden van de voeding de lucht naar 2 kanten door de voeding blaast.
Wat foto's en de schema's vertellen de rest van het verhaal.
Piet
Deze buizenversterker is opgebouwd met in totaal 6 buizen. Twee stuks E180CC en 4 stuks E130L. Al deze buizen zijn SQ (Special Quality) buizen.
De voeding is opgebouwd rond een Modulaire Industriële Schakelende Voeding. Hierdoor kon de versterker compact gebouwd worden, en heeft toch een hoog vermogen met een relatief lage warmteontwikkeling. Het uitgangsvermogen is maximaal 2x100W in 4 Ohm en 2x70W in 8 Ohm.
De versterker bestaat uit slechts 2 trappen per kanaal. De ingangstrap is een SRPP schakeling (Series Regulated Push Pull), maar is ook bekend onder ander namen. Deze is uitgevoerd met een dubbeltriode, waarbij de 2 systemen in serie staan. De bovenste triode is als het ware een actieve anodeweerstand voor de onderste triode. Deze combinatie kan een hoge uitgangsspanning leveren bij lage vervorming. Op de uitgang is een Unitran stuurtrafo aangesloten. De uitgangen van deze trafo sturen direct de eindbuizen aan.
Omdat de eindbuizen een hoge steilheid hebben, is de benodigde stuurspanning voor de eindbuizen relatief laag. Hierdoor wordt het mogelijk om de eindbuizen lokaal tegen te koppelen op de kathodes. Dit gebeurd door tegenkoppelwikkelingen op de uitgangstrafo. De benodigde stuurspanning wordt dan wel hoger, maar door de lokale tegenkoppeling krijgt de versterker uitgang een lage uitgangsimpedantie. Tevens neemt de vervorming af, en is de versterker zeer stabiel.
De uitgangstrafos zijn eveneens van Unitran.
De voeding is van het fabrikaat Excelsys, en is 400W. De netspanning kan zonder omschakeling zowel 110V/117V zijn, als 220V/230V. Het primaire circuit heeft een PFC en een DC/AC convertor. De DC/AC convertor levert 100kHz spanning aan een AC bus. Er zijn 4 slots waar maximaal 4 secundaire modules aangesloten kunnen worden, die via een eigen trafo en regeling de gewenste secundaire spanningen leveren. Er is 1 slot met een fabrieksmodule gebruikt, die de 6,3V gloeispanningen levert. Daarnaast is er een zelf ontworpen en gebouwde module gebuikt, die de benodigde andere spanningen levert. Deze module neemt de ruimte voor de andere 3 slots in.
De module levert 12,6V gloeispanning voor de bovenste triodes in de stuurtrap.
Verder -60V voor de negatieve roosterspanning; +150V voor de schermroosters; +400V voor de stuurtrap; +800V voor de anodespanning.
De voeding heeft standaard en kleine fan, die van 1 kant naar de andere kan lucht door de voeding blaast. Deze is echter verwijderd, en vervangen door een veel grotere stille fan, die vanaf het midden van de voeding de lucht naar 2 kanten door de voeding blaast.
Wat foto's en de schema's vertellen de rest van het verhaal.
Piet
Re: 100W met 2x EL34, nu nog meer met EL51?
Wow, wow, wow! Indrukwekkend. Wat voor soort speakers moet je aan denken voor aan deze versterker, met dit vermogen kan laag rendement ook wel?
Re: 100W met 2x EL34, nu nog meer met EL51?
Speakers zijn helemaal niet kritisch. Ik gebruik zelf (oude) 40W Philips boxen. De versterker is dan wel een beetje overkill. Maar met een auto van 250pk kun je ook gewoon door de 30km zone tuffen.
Piet
Piet
Re: 100W met 2x EL34, nu nog meer met EL51?
Piet ik heb nog 2 stuks QB3.5-750 liggen iets voor een single end stereo amp ? Tegeltjes heb ik er ook wel voor
Re: 100W met 2x EL34, nu nog meer met EL51?
Hallo Bert,
Die buizen mogen bij jou blijven, Bert. Tot 1000V vind ik wel hoog genoeg. En trafo's heb ik er ook niet voor.
Piet
Die buizen mogen bij jou blijven, Bert. Tot 1000V vind ik wel hoog genoeg. En trafo's heb ik er ook niet voor.
Piet
Re: 100W met 2x EL34, nu nog meer met EL51?
Haha snap ik wel hoor 5Volt bij 14Amp dan nog 3 redelijke voedingen bouwen negatief gaat nog wel , Maar de benodigde Schermrooster spanning is al hoger dan de Maximale Anodespanning toegestaan op een EL34
Maar er zijn er die er echt Audio versterkers mee maken , waar die trafoo,s uit komen , misschien wikkelen ze die zelf , als je bij een trafo fabrikant werkt is er vast wel wat te organiseren
Veel bouwplezier Piet
Grt
Bert
Maar er zijn er die er echt Audio versterkers mee maken , waar die trafoo,s uit komen , misschien wikkelen ze die zelf , als je bij een trafo fabrikant werkt is er vast wel wat te organiseren
Veel bouwplezier Piet
Grt
Bert
Re: 100W met 2x EL34, nu nog meer met EL51?
Mijn 211 monoblokken draaiden op 1040Vdc en de trafo’s (pwr+opt) kun je bij AEE in Schagen laten wikkelen. Voor de 211 hebben ze een standaard trafoset.
Re: 100W met 2x EL34, nu nog meer met EL51?
De QB3.5-750 hier heb je de data van de buis als modulator in push pull denk ik
Zou er zelf niet aan durven beginnen Dit is meer voor MAGA idioterie
beetje voorzichtig doen is echt niet voldoende.
En hopen dat de isolatie voldoende is met een simpele 5K UGT is ook tegen beter weten in.
660 Watt bij 30 Hz en 1500 Volt DC en ik denk dat de Wisselspanning tussen de anodes 2.3KV Anode Wisselspanning is
natte vingerwerk is Echt niet op zijn plek hier .
Maar tussen de anodes is dat niet 2.8 x Top Top waarde 6.5KV ? Piet ?
Dat is een onderneming waar ik geen medewerking aan wil verlenen
Echt iets voor dat Go Big or Go home land
Niet voor een nuchtere Nederlander
Zou er zelf niet aan durven beginnen Dit is meer voor MAGA idioterie
beetje voorzichtig doen is echt niet voldoende.
En hopen dat de isolatie voldoende is met een simpele 5K UGT is ook tegen beter weten in.
660 Watt bij 30 Hz en 1500 Volt DC en ik denk dat de Wisselspanning tussen de anodes 2.3KV Anode Wisselspanning is
natte vingerwerk is Echt niet op zijn plek hier .
Maar tussen de anodes is dat niet 2.8 x Top Top waarde 6.5KV ? Piet ?
Dat is een onderneming waar ik geen medewerking aan wil verlenen
Echt iets voor dat Go Big or Go home land
Niet voor een nuchtere Nederlander
Re: 100W met 2x EL34, nu nog meer met EL51?
Bij 3000VDC op de anodes kan de piekspanning op de anodes bijna het dubbele worden. Als er over de ene buis in geleiding nog 100V staat, zal er op de andere 5900V kunnen staan. Dus pittige spanningen.
Bij mijn versterker zal de piekspanning onder de 1600V blijven. De buis, en de isolatie naar de trafo kunnen daar wel tegen. Die isolatie is extra dik uitgevoerd.
Piet
Bij mijn versterker zal de piekspanning onder de 1600V blijven. De buis, en de isolatie naar de trafo kunnen daar wel tegen. Die isolatie is extra dik uitgevoerd.
Piet
