100W met 2x EL34, nu nog meer met EL51?
Moderator: Beheerdersteam
100W met 2x EL34, nu nog meer met EL51?
Op mijn werktafel ben ik begonnen met een versterker, gebaseerd op 2x EL34, en met Unitran trafo's. Indertijd had ik een 11U21 uitgangstrafo van Unitran, een flinke zware. Omdat er later nog eentje op mijn weg kwam, nu toch maar eens een schakeling opgezet met deze trafo. Inmiddels heb ik een werkend geheel, maar dat is wel te groot geworden voor mijn werktafel. Maar met hier en daar wat hulpmaterialen erbij, is het toch een goed werkend proefmodel geworden. Het ziet er niet uit, maar dat terzijde. Zie de foto.
De eindtrap werkt op 800V, en levert 100W. Dus ook best pittig. Maar omdat de uitgangstrafo eigenlijk nog meer aan kan, en ook meerdere taps heeft, wil ik ook nog een proef doen met EL51 eindbuizen. Ik heb er 2, dus dat moet kunnen.
(als de proef slaagt, zoek ik er waarschijnlijk nog een paar...).
De standaard schakeling met EL51 is penthode instelling, met een speciale gloeilamp in serie met de schermroosters. Nu heb ik zo'n lamp niet, maar eigenlijk wil ik die ook niet gaan gebruiken. Ik wil de EL51's ultra lineair schakelen. Dat moet kunnen. Ooit heb ik een artikel gelezen over ultralineaire eindtrappen, waarbij juist de EL51 toegepast werd, met specificaties. Echter, ik weet echt niet meer, waar ik dat gelezen heb. Ik kan niets vinden over de EL51 ultralineair. Maar misschien heeft iemand van jullie daar ook ooit over gelezen. En weet de weg nog naar dat artikel. Dat zou mij aardig op weg helpen.
Piet
De eindtrap werkt op 800V, en levert 100W. Dus ook best pittig. Maar omdat de uitgangstrafo eigenlijk nog meer aan kan, en ook meerdere taps heeft, wil ik ook nog een proef doen met EL51 eindbuizen. Ik heb er 2, dus dat moet kunnen.
De standaard schakeling met EL51 is penthode instelling, met een speciale gloeilamp in serie met de schermroosters. Nu heb ik zo'n lamp niet, maar eigenlijk wil ik die ook niet gaan gebruiken. Ik wil de EL51's ultra lineair schakelen. Dat moet kunnen. Ooit heb ik een artikel gelezen over ultralineaire eindtrappen, waarbij juist de EL51 toegepast werd, met specificaties. Echter, ik weet echt niet meer, waar ik dat gelezen heb. Ik kan niets vinden over de EL51 ultralineair. Maar misschien heeft iemand van jullie daar ook ooit over gelezen. En weet de weg nog naar dat artikel. Dat zou mij aardig op weg helpen.
Piet
Re: 100W met 2x EL34, nu nog meer met EL51?
Respect dat je dit probeert Piet.
Heb hier ook een Dyna ding liggen die 800v door de 2x EL34 fietst.
Wordt uiteindelijk weer een niet te tillen versterker,wat ik niet zo zie zitten.
Heb hier ook een Dyna ding liggen die 800v door de 2x EL34 fietst.
Wordt uiteindelijk weer een niet te tillen versterker,wat ik niet zo zie zitten.
iedereen komt op een zeker moment tot bezinning
Ik was vooral thuis op het bouwen van Groundid Grip buizen versterkers
Begon toen ik net mijn licentie gehaald had met een QQE 0640 en die stookte ik roodheet in 2-3 minuten
Output ca 100 Watt FM dit was net zo spannend als toen ik mijn brommer ging opvoeren dat weten de meeste wel
Nadien met een 4-CX250
Toen ik mijn CW gehaald had de VHF en UHF niet meer gebruikt behalve in de auto
Maar op HF begon dat met 1 3-750 nadien 2 x 3-750 2x 3-500 van Eimac 2 x QB4-1100 op 4500 volt
Toen dat met 1700 Watt weer gewoon was 2 x 4-1000 met slakkenhuis blower en Shimny laten maken in Eindhoven Zelf voeten gemaakt en Toen in Bladel stonden er opeens 2 shimnys en buisvoeten op een plaat dik pertinax
Dat is mee naar Oudenbosch gegaan
De Voeding onder in er boven de eindversterker met 2 x 4-1000 eimac
Toen ik de schuur uit reed met de eindrap klein model Koelast
Begin ik in te zien waar ik in hemelsnaam mee bezig was Midden in een woonwijk met een 4 element monobander met 2500 Watt gaan zenden
Ik ben er direct mee gestopt en alles naar Bouke Zwerver in Drachten of bij Drachten gesleept in een grote bus
Heel de santenkraam Alles wat met Hoogspanning werken moest verkocht aan Bouke PA0ZH
Dat was mij. Moment van bezinning Piet
Ik was vooral thuis op het bouwen van Groundid Grip buizen versterkers
Begon toen ik net mijn licentie gehaald had met een QQE 0640 en die stookte ik roodheet in 2-3 minuten
Output ca 100 Watt FM dit was net zo spannend als toen ik mijn brommer ging opvoeren dat weten de meeste wel
Nadien met een 4-CX250
Toen ik mijn CW gehaald had de VHF en UHF niet meer gebruikt behalve in de auto
Maar op HF begon dat met 1 3-750 nadien 2 x 3-750 2x 3-500 van Eimac 2 x QB4-1100 op 4500 volt
Toen dat met 1700 Watt weer gewoon was 2 x 4-1000 met slakkenhuis blower en Shimny laten maken in Eindhoven Zelf voeten gemaakt en Toen in Bladel stonden er opeens 2 shimnys en buisvoeten op een plaat dik pertinax
Dat is mee naar Oudenbosch gegaan
De Voeding onder in er boven de eindversterker met 2 x 4-1000 eimac
Toen ik de schuur uit reed met de eindrap klein model Koelast
Begin ik in te zien waar ik in hemelsnaam mee bezig was Midden in een woonwijk met een 4 element monobander met 2500 Watt gaan zenden
Ik ben er direct mee gestopt en alles naar Bouke Zwerver in Drachten of bij Drachten gesleept in een grote bus
Heel de santenkraam Alles wat met Hoogspanning werken moest verkocht aan Bouke PA0ZH
Dat was mij. Moment van bezinning Piet
Mijn HF experimenten in het verleden eindigden met een 1500W HF generator met een RS629 op 3000V. Mijn bedoeling was om mijn eitje hoogfrequent te bakken. Maar toen als eerste resultaat alle TV's in de wijde omtrek plat gingen, ben ik maar gestopt. Bovendien was mijn werkbank toen niet meer dan de vensterbank in de jongensslaapkamer, waar verder alleen nog 2 stapelbedden in pasten. Dat was toen voor mij een moment van bezinning.iedereen komt op een zeker moment tot bezinning
Dus 2x EL34 of EL51 op 800V in een ruime hobbykamer moet nog wel kunnen, toch....
Piet
Ergens is het net zo gek als dat eierren bakken Maar mijn zegen heb je PietPiet1950 schreef: ↑za 07 jan 2023, 12:11Mijn HF experimenten in het verleden eindigden met een 1500W HF generator met een RS629 op 3000V. Mijn bedoeling was om mijn eitje hoogfrequent te bakken. Maar toen als eerste resultaat alle TV's in de wijde omtrek plat gingen, ben ik maar gestopt. Bovendien was mijn werkbank toen niet meer dan de vensterbank in de jongensslaapkamer, waar verder alleen nog 2 stapelbedden in pasten. Dat was toen voor mij een moment van bezinning.iedereen komt op een zeker moment tot bezinning
Dus 2x EL34 of EL51 op 800V in een ruime hobbykamer moet nog wel kunnen, toch....
Piet
Ik ga het zeker volgen
Inmiddels 2 adapters gemaakt, en de EL51's alreeds even onder hoogspanning gehad. Nog geen vuurwerk. Bevindingen volgen later.
Piet
Piet
Kijk EL51 PP oftewel Piet Pyromaan , is maar gekkigheid Piet jouw TV verhaal deed mij opeens denken aan de keer dat mijn Tante een nieuwe TV antenne had laten plaatsen en ik met 10 watt ff de T V platdrukte
Zelf de HDTP gebeld en de zaak uit gelegd ( dat van die antenne wist ik toen niet ) dat ik met 10 Watt FM met een type goedgekeurde zender werkte , Affijn de ambtenaar kwam rond een uur of 3 , ik was op werk en was pas 16:30 thuis.
Onder tussen had die ambtenaar zich voorgesteld over koetjes en kalfjes een anderhalf uur samen met oom Piet en de Buurman Wim
( gymleraar) en begon uit te leggen waar het probleem zat
Boven in bij de Anntenne Daar zat een 20 dB breedband antenne versterker
Maar als hij niet met dat rotding bezig is heb ik goed beeld Dus probleem opgelost
Die Ambtenaar legde uit dat de TV antenne installatie ook aan bepaalde normen moest voldoen.
En om daar aan te voldoen mocht er een geen breedband antenne versterker maar een andere Veel duurdere
Maar als er een filtertje in zit is het probleem ook opgelost
Zal het kort houde
Daar werd uiteindelijk in toegestemd En Wim klom in op dak in die TV pijp 5-6 meter omhoog schroevendraaier uit zijn kontzak Stukje koax 31 cm lang over de Antenne en weer terug
Test zelfs met 100 watt geen probleem meer
Is wat voor je buren je leven wagen in zo,n dun rotbuisje 45 mm denk 6 meter boven dak klimmen
Als ik omhoog keek werd ik al duizelig
Zelf de HDTP gebeld en de zaak uit gelegd ( dat van die antenne wist ik toen niet ) dat ik met 10 Watt FM met een type goedgekeurde zender werkte , Affijn de ambtenaar kwam rond een uur of 3 , ik was op werk en was pas 16:30 thuis.
Onder tussen had die ambtenaar zich voorgesteld over koetjes en kalfjes een anderhalf uur samen met oom Piet en de Buurman Wim
( gymleraar) en begon uit te leggen waar het probleem zat
Boven in bij de Anntenne Daar zat een 20 dB breedband antenne versterker
Maar als hij niet met dat rotding bezig is heb ik goed beeld Dus probleem opgelost
Die Ambtenaar legde uit dat de TV antenne installatie ook aan bepaalde normen moest voldoen.
En om daar aan te voldoen mocht er een geen breedband antenne versterker maar een andere Veel duurdere
Maar als er een filtertje in zit is het probleem ook opgelost
Zal het kort houde
Daar werd uiteindelijk in toegestemd En Wim klom in op dak in die TV pijp 5-6 meter omhoog schroevendraaier uit zijn kontzak Stukje koax 31 cm lang over de Antenne en weer terug
Test zelfs met 100 watt geen probleem meer
Is wat voor je buren je leven wagen in zo,n dun rotbuisje 45 mm denk 6 meter boven dak klimmen
Als ik omhoog keek werd ik al duizelig
Inmiddels heb ik wat metingen uitgevoerd met het proefmodel met 2x EL51 ultra lineair. De resultaten vallen echter tegen. Als ik de EL51's statisch meet, dan kloppen de getallen behoorlijk, met de data gegevens. Echter, kennelijk zijn de buizen toch al aardig versleten, en kunnen ze de piekstromen niet meer leveren.
Met de juiste spanningen (750V) en primaire aanpassing haal ik zo'n 80W uitgangsvermogen. De schermroosters komen dan net aan hun maximale dissipatie. Dus dat is nu niet de begrenzing. Ik heb verder wat gevarieerd met de primaire aanpassing, en ook met de rustroom van de buizen, maar verder dan 80W kom ik niet. Een hogere aanpassing geeft alleen en wat hoger rendement. Een lagere ruststroom geeft ook en wat hoger rendement, maar dan treed er ook veel eerder cross over vervorming op. De kathode tegenkoppeling vanuit de trafo, die ik bij de EL34's toepas, had ik in eerste instantie verwijderd, omdat de EL51's al ultra lineair werken. Toch aanbrengen verminderd het vermogen echter ook. De EL34's presteren dus beter dan de EL51's. Maar goed, de EL34's het ik nog nieuw en nagenoeg nieuw. De EL51's zijn dat dus duidelijk niet.
Al met al dus geen succes tot nu toe. Dit betekent op zich niet, dat de EL51's niet geschikt zijn, maar alleen dat mijn exemplaren versleten zijn. Ik zou op zoek kunnen gaan naar betere buizen, maar gezien mijn eigen ervaring nu, zie ik dat wat donker in. Ik verwacht dat de nog beschikbare EL51's nagenoeg allemaal al veel branduren hebben. En dus ook al een beetje uitgeput zijn. Als iemand ze toch nog nieuw in doos heeft, mag hij ze hier komen testen. Maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet.
Piet
Met de juiste spanningen (750V) en primaire aanpassing haal ik zo'n 80W uitgangsvermogen. De schermroosters komen dan net aan hun maximale dissipatie. Dus dat is nu niet de begrenzing. Ik heb verder wat gevarieerd met de primaire aanpassing, en ook met de rustroom van de buizen, maar verder dan 80W kom ik niet. Een hogere aanpassing geeft alleen en wat hoger rendement. Een lagere ruststroom geeft ook en wat hoger rendement, maar dan treed er ook veel eerder cross over vervorming op. De kathode tegenkoppeling vanuit de trafo, die ik bij de EL34's toepas, had ik in eerste instantie verwijderd, omdat de EL51's al ultra lineair werken. Toch aanbrengen verminderd het vermogen echter ook. De EL34's presteren dus beter dan de EL51's. Maar goed, de EL34's het ik nog nieuw en nagenoeg nieuw. De EL51's zijn dat dus duidelijk niet.
Al met al dus geen succes tot nu toe. Dit betekent op zich niet, dat de EL51's niet geschikt zijn, maar alleen dat mijn exemplaren versleten zijn. Ik zou op zoek kunnen gaan naar betere buizen, maar gezien mijn eigen ervaring nu, zie ik dat wat donker in. Ik verwacht dat de nog beschikbare EL51's nagenoeg allemaal al veel branduren hebben. En dus ook al een beetje uitgeput zijn. Als iemand ze toch nog nieuw in doos heeft, mag hij ze hier komen testen. Maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet.
Piet
Wim rotte heeft ook niks byzonders 6 stuks 60%
Misschien dat je hem om wilt bouwen naar een QE08-200 2stuk
Ohhhh doe maar niet die zijn nog duurder
Dan de de qqe06-40 2 anodes bij elkaar is 40 watt kosten een schijntje tov vroeger ik weet nog wel dat 25 Gulden betaald heb voor een gebruikte in 1975 ! G2 is veel zwakker , zou haast zeggen een pl519 er in die zijn onverwoestbaar
Misschien dat je hem om wilt bouwen naar een QE08-200 2stuk
Ohhhh doe maar niet die zijn nog duurder
Dan de de qqe06-40 2 anodes bij elkaar is 40 watt kosten een schijntje tov vroeger ik weet nog wel dat 25 Gulden betaald heb voor een gebruikte in 1975 ! G2 is veel zwakker , zou haast zeggen een pl519 er in die zijn onverwoestbaar
Tot nu toe heb ik dus wel prima resultaat met de EL34. En die zijn nog alom verkrijgbaar. Maar nu ik toch bezig ben, misschien toch nog even een paar andere buizen proberen. Al is het alleen maar voor het experiment. Ik heb nog een paar PE1/100 buizen. Die zouden het ook goed moeten doen op 800V. Verder heb ik nog de E130L. Ik ken daarvan geen toepassingen op hoge spanning, maar het moet wel kunnen. De specificaties voor de anodespanning zijn min of meer identiek aan die van de EL34. Dus mogelijk nog maar wat buisvoet-adapters maken.
Piet
Piet
800 Volt.
respect hiervoor.
Ik vind 250 Volt voor een ECC buisje al aan de hoge kant. (om mee te werken dus.)
Ik vind 250 Volt voor een ECC buisje al aan de hoge kant. (om mee te werken dus.)
In het verleden o.a. motorregelingen ontwikkeld. Ingang 3x660V; uitgang 0-750V, continue 1500A, kortsluitstroom 2250A.800 Volt.respect hiervoor.
Overigens kwam de hoogste spanning uit de bobine van mijn Puch, in de jaren 60, uitgerust met thyristor ontsteking volgens eigen ontwerp.
Ik hou dus wel van spannend vuurwerk.
Piet
Jawel, maar die bijt wel maar die bijt niet door!
Heb die thyristor ontstekingen ook gebouwd in die tijd voor racemotoren (18.000 RPM).
Ach ik heb ooit lezingen gegeven waarin ik de vergelijking maakte met mensen die 12 volt 170 Amp uit een SMPS voor een transistor Amplifier idioot krankzinnig vonden maar wel met een lineaire versterker met buizen werkten 3-4 KV en 200 uF
Ik vind die 800 Volt ook link maar je moet er gewoon niet aankomen !
Dan is er niks aan de hand , en moet je er wat aan doen , wachten tot de Elco,s leeg zijn
En controleren of ze echt leeg zijn met je multimeter en een hand in je zak houden.
Ik vind die 800 Volt ook link maar je moet er gewoon niet aankomen !
Dan is er niks aan de hand , en moet je er wat aan doen , wachten tot de Elco,s leeg zijn
En controleren of ze echt leeg zijn met je multimeter en een hand in je zak houden.
Heb je ook een schema van de ampPiet1950 schreef: ↑vr 06 jan 2023, 22:53Op mijn werktafel ben ik begonnen met een versterker, gebaseerd op 2x EL34, en met Unitran trafo's. Indertijd had ik een 11U21 uitgangstrafo van Unitran, een flinke zware. Omdat er later nog eentje op mijn weg kwam, nu toch maar eens een schakeling opgezet met deze trafo. Inmiddels heb ik een werkend geheel, maar dat is wel te groot geworden voor mijn werktafel. Maar met hier en daar wat hulpmaterialen erbij, is het toch een goed werkend proefmodel geworden. Het ziet er niet uit, maar dat terzijde. Zie de foto.
Piet
EL34 Unitran monoblok 100W proef.JPG
Ik heb al wel een schema, maar dat blijft in ieder geval nog even in mijn map, tot de versterkers gebouwd zijn.
Piet
Piet
- Robert Gribnau
- Contacteer:
Unitran publiceerde in 1955 een min of meer universeel schema met een beknopte beschrijving waar ook 2 x EL51 in ultra lineaire schakeling (met dan hun 11U21 als uitgangstransformator) in kan worden gebruikt. Zie:
https://nvhrbiblio.nl/schema/Unitran_Hi ... erkers.pdf
Ik vraag me wel af waarom je jouw schema voor de 2 x EL34 met 100 Watt als uitgangsvermogen nog niet wil vrijgeven. Die werkt toch al?
https://nvhrbiblio.nl/schema/Unitran_Hi ... erkers.pdf
Ik vraag me wel af waarom je jouw schema voor de 2 x EL34 met 100 Watt als uitgangsvermogen nog niet wil vrijgeven. Die werkt toch al?
Het werktafelmodel heeft inderdaad gewerkt. Maar de bouw van de monoblokken moet nog ingepland worden.Die werkt toch al?
Piet
Hierbij toch maar de schema's. Niet omdat de monoblokken al gebouwd zijn, maar omdat ze bij nader inzien toch niet met EL34's gebouwd gaan worden. Ik heb nu voor de RL12P35 gekozen als eindbuizen. Het schema hiervan komt later.
Piet
Piet
Redelijk klassiek ontwerp met een omkeertrap voor de andere fase.
Wel eigenaardig is de 1M parallel aan de 100k anodewerstand van de E80CC.
Moedwillig vervormen omdat de versterker voor een instrument (orgel?) een eigen geluid zou geven ?
Anne
Wel eigenaardig is de 1M parallel aan de 100k anodewerstand van de E80CC.
Moedwillig vervormen omdat de versterker voor een instrument (orgel?) een eigen geluid zou geven ?
Anne
De fasedraaier (omkeertrap) heeft met standaard weerstanden net een te grote versterking. Parallel aan de 560k roosterweerstand kan dit gecompenseerd worden met een heel hoge weerstand (ongeveer 5M6). Ik heb gekozen voor 1M parallel aan de 100k anodeweerstand van de E80CC. Dit gaf precies de juiste symmetrieWel eigenaardig is de 1M parallel aan de 100k
Piet
Was ook waar ik eerst aan dacht, versterking omkeertrap meer als nodig.
Maar ook eerst wat aan gerekend, kom op 563k als de triode 24x versterkt en 558k bij 25x.
Met 5M6 parallel aan 560k (~511k) zou de triode wel 50x moeten versterken, lijkt me wat te hoog gegrepen voor een E80CC.
Hoe dan ook, 't is zo opgelost, hoewel ik liever de oorzaak (de 560k) zou aanpakken (instelbaar bijv.) dan de gevolgen bijspijkeren.
Anne
Maar ook eerst wat aan gerekend, kom op 563k als de triode 24x versterkt en 558k bij 25x.
Met 5M6 parallel aan 560k (~511k) zou de triode wel 50x moeten versterken, lijkt me wat te hoog gegrepen voor een E80CC.
Hoe dan ook, 't is zo opgelost, hoewel ik liever de oorzaak (de 560k) zou aanpakken (instelbaar bijv.) dan de gevolgen bijspijkeren.
Anne
Het is al weer bijna 2 jaar geleden, dat ik aangaf, de 11U21 trafo's van Unitran te gaan gebruiken in monoblokken met de RL12P35. Maar helaas, die zijn er niet gekomen. Maar wat er inmiddels wel gekomen is, is een stereo versterker met de 11U21 giganten. En niet met de RL12P35, maar met de E130L. En met 2x100W uitgangsvermogen. Dus een stevig apparaat.
Hierbij alvast een eerste foto. De rest komt later, als ik alles weer een beetje geordend heb. Dus nog weer even geduld.
Piet
Hierbij alvast een eerste foto. De rest komt later, als ik alles weer een beetje geordend heb. Dus nog weer even geduld.
Piet
Ja Mooi Piet !
De vorige post was van Anne en als je niet meer hebt gekeken sindsdien heb je gemist dat Anne er mee gestopt is op het forum
Het is alweer meer dan een jaar geleden , maakte te veel vergissingen vond hij zelf !
Het ging ook lichamelijk niet goed , en heeft toen aangegeven dat hij er zo geen zin meer in had.
Wat ik en andere zeer betreurenswaardig vond.
Ik heb meerdere keren naar het rusthuis gebeld maar daar houdt men zich aan de privacy regels
En men geeft een boodschap door , dat is alles.
De telefonist gaf ook geen info hoe het met hem ging. Men geeft alleen een boodschap door
Maar nooit enige reactie gekregen
Dus weet verder ook niet hoe het met Anne is Piet.
Ik doe ook niet veel meer , heb de radio hobby weer opgepakt
Grt Bert
De vorige post was van Anne en als je niet meer hebt gekeken sindsdien heb je gemist dat Anne er mee gestopt is op het forum
Het is alweer meer dan een jaar geleden , maakte te veel vergissingen vond hij zelf !
Het ging ook lichamelijk niet goed , en heeft toen aangegeven dat hij er zo geen zin meer in had.
Wat ik en andere zeer betreurenswaardig vond.
Ik heb meerdere keren naar het rusthuis gebeld maar daar houdt men zich aan de privacy regels
En men geeft een boodschap door , dat is alles.
De telefonist gaf ook geen info hoe het met hem ging. Men geeft alleen een boodschap door
Maar nooit enige reactie gekregen
Dus weet verder ook niet hoe het met Anne is Piet.
Ik doe ook niet veel meer , heb de radio hobby weer opgepakt
Grt Bert