Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Kappa9a
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 mar 2023, 19:58

Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Kappa9a »

Beste forumleden,
Ik heb een vraag waar ik hopelijk met hulp uit de community verder mee kan.
Ik ben bezig met een project rond Folded Well Diffusers (FWD-46, ontwerp ReadScapes).
Een bedrijf heb ik inmiddels gevonden dat alle onderdelen exact op maat kan fabriceren (CNC, juiste MDF-diktes etc.), dus dat deel is geregeld.
Waar ik echter tegenaan loop, is het assembleren van de panelen.
Ik heb daar eerlijk gezegd nul ervaring mee, terwijl ik begrijp dat dit bij dit type diffusers nauwkeurig moet gebeuren (lijmen, schroeven, haaks werken, juiste volgorde).
Daarom mijn vraag:
Is er iemand hier op het forum die ervaring heeft met houtbouw / akoestische panelen / diffusers en het leuk zou vinden om mij te helpen of begeleiden bij de assemblage?
Dat mag samen doen, meekijken, of praktisch ondersteunen — alles in overleg natuurlijk.
Het gaat om 14 panelen totaal, halffabricaten, met duidelijke tekeningen en assemblage-instructies. Zie ook https://drive.google.com/drive/folders/ ... 22c3lVgh01 De voorwand (achter de luidsprekers (analysis audio omega's)) komen er 6 en aan de zijkanten 4 per zijde.
Uiteraard sta ik open voor een vergoeding voor tijd en moeite.
Ik woon in Schiedam (regio Rotterdam), maar ben flexibel binnen heel nederland.
Alvast dank voor het meedenken,
en mocht je vragen hebben of eerst wat meer details willen: stuur gerust een PB.
Hartelijke groet,
Joost
Kappa9a
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 mar 2023, 19:58

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Kappa9a »

Het is gelukt. 6 stuks nog wel onafgewerkt.

Eerste indruk is meer rust in het stereobeeld en meer diepte achter de luidsprekers, alsof de voorwand wat verder weg is.

Groet Joost
Bijlagen
20260413_213505.jpg
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door beijert »

Ziet er goed uit! Toch eigenhandig gelukt?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Kappa7 »

Ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door dre »

Kappa9a schreef: di 14 apr 2026, 14:50
Het is gelukt. 6 stuks nog wel onafgewerkt.

Eerste indruk is meer rust in het stereobeeld en meer diepte achter de luidsprekers, alsof de voorwand wat verder weg is.

Groet Joost
Latexspuit huren?
Kappa9a
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 mar 2023, 19:58

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Kappa9a »

beijert schreef: di 14 apr 2026, 16:59
Ziet er goed uit! Toch eigenhandig gelukt?
Bedankt, hulp van een lokale meubelmaker gehad.
Kappa7 schreef: di 14 apr 2026, 19:15
Ziet er goed uit!
Dank :D
dre schreef: di 14 apr 2026, 19:22
Kappa9a schreef: di 14 apr 2026, 14:50
Het is gelukt. 6 stuks nog wel onafgewerkt.

Eerste indruk is meer rust in het stereobeeld en meer diepte achter de luidsprekers, alsof de voorwand wat verder weg is.

Groet Joost
Latexspuit huren?
Nou, over een tijdje dan als dat oke is? Momenteel heb ik het toch een beetje te druk.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Wieger61 »

Waarom zet je daar diffusors neer? Ze lijken ondiep, verspreiden dus vooral hoge tonen, maar de dipool (?) panelen stralen juist onder die hoek minder hoog uit (vooral loodrecht op het scherm). Ze verstrooien waarschijnlijk alleen golven die al gestuiterd hebben, dus (groten)deels al diffuus klinken. Ik zou ze recht tegenover de panelen plaatsen. Ziet er niet zo mooi uit, maar het gaat hier om het oor, niet het oog, toch?
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door bert stoltenborg »

Kappa9a schreef: di 14 apr 2026, 14:50
Het is gelukt. 6 stuks nog wel onafgewerkt.

Eerste indruk is meer rust in het stereobeeld en meer diepte achter de luidsprekers, alsof de voorwand wat verder weg is.

Groet Joost
Joajoa.
Kappa9a
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 mar 2023, 19:58

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Kappa9a »

Wieger61 schreef: di 14 apr 2026, 20:45
Waarom zet je daar diffusors neer? Ze lijken ondiep, verspreiden dus vooral hoge tonen, maar de dipool (?) panelen stralen juist onder die hoek minder hoog uit (vooral loodrecht op het scherm). Ze verstrooien waarschijnlijk alleen golven die al gestuiterd hebben, dus (groten)deels al diffuus klinken. Ik zou ze recht tegenover de panelen plaatsen. Ziet er niet zo mooi uit, maar het gaat hier om het oor, niet het oog, toch?
Ik heb op advies van Toine Dingemans dit model gekozen en daar geplaatst.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Wieger61 »

OK, ik ben benieuwd naar de akoestische logica. Ik heb zelf diffusors geplaatst tegen de zijmuren waar ik vanuit de luisterplek de tweeter zou zien als ik er een spiegel zou plaatsen, rechts naast de rechter en links naast de linker box. De eerste reflectie die vlak na het directe geluid bij mijn oor aankomt is dan wat verstrooid. Kan overigens ook met een rommelig gevulde boekenkast. Moet je wel van lezen houden, anders is het een dure grap.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Pjotr »

Wieger61 schreef: di 14 apr 2026, 21:16
Moet je wel van lezen houden, anders is het een dure grap
Mwah: https://bphselect.nl/

Maar de ratio van deze diffusors ontgaat mij ook een beetje. Al is de grap er mee wel dat alle beetjes helpen.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Wieger61 »

=D> Koopje!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Kappa7 »

Kappa9a schreef: di 14 apr 2026, 20:59
Wieger61 schreef: di 14 apr 2026, 20:45
Waarom zet je daar diffusors neer? Ze lijken ondiep, verspreiden dus vooral hoge tonen, maar de dipool (?) panelen stralen juist onder die hoek minder hoog uit (vooral loodrecht op het scherm). Ze verstrooien waarschijnlijk alleen golven die al gestuiterd hebben, dus (groten)deels al diffuus klinken. Ik zou ze recht tegenover de panelen plaatsen. Ziet er niet zo mooi uit, maar het gaat hier om het oor, niet het oog, toch?
Ik heb op advies van Toine Dingemans dit model gekozen en daar geplaatst.
Ik heb deze ook nog in de planning staan om achter de magies te plaatsen.
Ook op aanraden van Toine maar dan in de hoek achter de speakers over een breedte van 1.2M
Ben wel wat dat gaat doen ten opzichte van de absorptie die er nu staat.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Wieger61 »

Maar achter de speaker vandaan komt het geluid sowieso diffuus: het stuitert in de hoeken, tegen de panelen aan en weer terug, moet er omheen. Panelen werken het beste waar je in spiegels op hun plek de speaker ziet staan.
Kappa9a
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 mar 2023, 19:58

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Kappa9a »

Het is ook een proefopstelling. Nu het positief uit heeft gepakt komen er links en rechts nog 2 FWD-52 panelen zodat de gehele achterwand bedenkt is en op de zijwanden achter de luidsprekers aan iedere zijde 3 stuks FWD-46 panelen.
Kappa9a
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 mar 2023, 19:58

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Kappa9a »

Kappa7 schreef: di 14 apr 2026, 21:50
Kappa9a schreef: di 14 apr 2026, 20:59
Wieger61 schreef: di 14 apr 2026, 20:45
Waarom zet je daar diffusors neer? Ze lijken ondiep, verspreiden dus vooral hoge tonen, maar de dipool (?) panelen stralen juist onder die hoek minder hoog uit (vooral loodrecht op het scherm). Ze verstrooien waarschijnlijk alleen golven die al gestuiterd hebben, dus (groten)deels al diffuus klinken. Ik zou ze recht tegenover de panelen plaatsen. Ziet er niet zo mooi uit, maar het gaat hier om het oor, niet het oog, toch?
Ik heb op advies van Toine Dingemans dit model gekozen en daar geplaatst.
Ik heb deze ook nog in de planning staan om achter de magies te plaatsen.
Ook op aanraden van Toine maar dan in de hoek achter de speakers over een breedte van 1.2M
Ben wel wat dat gaat doen ten opzichte van de absorptie die er nu staat.
Dus zeg maar als ik de 6 panelen opdeel in 2 delen van 3 panelen en die in de hoeken plaats?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Kappa7 »

Ja exact zo. 3 links en 3 rechts
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Wieger61 »

In een hoek stuitert het geluid sowieso. Beter een paneel plaatsen waar het wijd en zijd vlak is. Of tegenover elkaar op parallelle muren als je last hebt van flutterecho. Maak eventueel een grondvlak tekening waarin je het geluid als stralen van de luidspreker af laat uit gaan, tegen muren reflecterend als licht en verstrooi de eerste reflecties richting luisterplek. De latere reflecties stuiteren sowieso rond, boeit het oor niet. (Of vul een vierkante bak met water en laat daarin steentjes vallen om het gestuiter te onderzoeken.)
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Wieger61 »

Ik zie grote gordijnen en een wollen tapijt, dus veel demping: reflecties zullen snel uitsterven in zo'n ruimte. De diffusor moet slim geplaatst zijn om nog wat te doen te hebben. Of demping weghalen voor een andere luisterervaring.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Pjotr »

Als je straks 6 panelen hebt, lekker mee gaan experimenteren, ontdek je vanzelf wat het allemaal doet. B.v. ook een diffusor voor je speakers tegen de muur. En achter je luisterplaats als je daar dichtbij een muur daar hebt. Het is vooral effectief in midden en hoog.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door Wieger61 »

Het antwoord op vraag Q31 kan interessant zijn: https://linkwitzlab.com/Removed%20pages/x-faq.htm#Q31
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Hulp gevraagd bij assembleren FWD-46 diffusers

Bericht door richard »

Wieger61 schreef: di 14 apr 2026, 23:05
...Maak eventueel een grondvlak tekening waarin je het geluid als stralen van de luidspreker af laat uit gaan, tegen muren reflecterend als licht en verstrooi de eerste reflecties richting luisterplek....
Goed zijn in driebanden biljarten wil daarbij ook helpen.
Plaats reactie