Aangezien mijn laatste brouwsel; de Auryn 170, verrassend goed bevallen is (en al veel te lang in de huiskamer staan) neem ik daarvan het positieve mee in dit ontwerp.
Dit ontwerp is wederom bedoeld als een betaalbare doch hoogwaardige luidspreker. Wederom Visaton drivers, want die zijn betaalbaar, goed leverbaar en een mooi gemiddelde tussen alle verschillende opties.
Één van de dingen die ik erg geslaagd vond uit het vorige project is Visaton's FR10 als middentoner in een kleine behuizing. Ook de gescheiden behuizingen voor laag en hoog hebben ruimschoots aan de verwachting voldaan.
Dingen die ik wil uitproberen in dit project
- Dempen van de behuizing met verstevigingen, bitumen en plakvilt.
- Ontkoppeling van het midden/hoog met de baskast.
- 3D geprinte middentoner behuizing
- 3 Ohm impedantie
Benutte drivers
- Visaton SC10 N (8 Ohm)
- Visaton FR10 (8 Ohm) (loudspeakerdatabase)
- Visaton WS17 E (8 Ohm) (loudspeakerdatabase)
- Visaton WS25 E (8 Ohm) (loudspeakerdatabase)
Ontwerp / simulatie
FAQ
- Huh, ik tel slechts een 4-weg?
Correct, de laatste is een bandpass sub die nog niet ingetekend is.
- De Impedantie dipt onder de 3 Ohm, dat is gevaarlijk.
Een nadeel van een vier weg is dat het filter veel energie opslaat en je dit soort dipjes krijgt. Een beetje moderne versterker met zoiets als de 2SA1943/SC5200 of parallelle transistoren op de uitgang kan hier echter prima mee overweg.
- Waarom al die kleine volumes?
Luidsprekers hebben een beperkte bandbreedte waarin ze efficiënt werken. Hoe verder je die bandbreedte oprekt des te lager je maximale geluidsdruk.
- De FR10 heeft geen fasekegel
Is inderdaad gemodificeerd. Whizzer stofkap is verwijderd en vervangen met een 3D geprinte fasekegel die tevens is uitgerust met een plaatje koper.