Visaton Auryn 250 (5-weg)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jooch
Contacteer:

Visaton Auryn 250 (5-weg)

Bericht door Jooch »

Sinds mijn bezoek aan de vorige luidsprekerdag van het noorden is het weer gaan jeuken om een nieuw setje luidsprekers te bouwen.

Aangezien mijn laatste brouwsel; de Auryn 170, verrassend goed bevallen is (en al veel te lang in de huiskamer staan) neem ik daarvan het positieve mee in dit ontwerp.
Dit ontwerp is wederom bedoeld als een betaalbare doch hoogwaardige luidspreker. Wederom Visaton drivers, want die zijn betaalbaar, goed leverbaar en een mooi gemiddelde tussen alle verschillende opties.

Één van de dingen die ik erg geslaagd vond uit het vorige project is Visaton's FR10 als middentoner in een kleine behuizing. Ook de gescheiden behuizingen voor laag en hoog hebben ruimschoots aan de verwachting voldaan.

Dingen die ik wil uitproberen in dit project
  • Dempen van de behuizing met verstevigingen, bitumen en plakvilt.
  • Ontkoppeling van het midden/hoog met de baskast.
  • 3D geprinte middentoner behuizing
  • 3 Ohm impedantie

Benutte drivers
Ontwerp / simulatie
auryn_250.png
auryn_250_cutaway.png
auryn_250_spl+imp.png
auryn_250_power.png
auryn_250_directivity.png

FAQ

- Huh, ik tel slechts een 4-weg?
Correct, de laatste is een bandpass sub die nog niet ingetekend is.

- De Impedantie dipt onder de 3 Ohm, dat is gevaarlijk.
Een nadeel van een vier weg is dat het filter veel energie opslaat en je dit soort dipjes krijgt. Een beetje moderne versterker met zoiets als de 2SA1943/SC5200 of parallelle transistoren op de uitgang kan hier echter prima mee overweg.

- Waarom al die kleine volumes?
Luidsprekers hebben een beperkte bandbreedte waarin ze efficiënt werken. Hoe verder je die bandbreedte oprekt des te lager je maximale geluidsdruk.

- De FR10 heeft geen fasekegel
Is inderdaad gemodificeerd. Whizzer stofkap is verwijderd en vervangen met een 3D geprinte fasekegel die tevens is uitgerust met een plaatje koper.
Laatst gewijzigd door Jooch op vr 27 mar 2026, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Re: Visaton Auryn 250 (5-weg)

Bericht door wouter »

Hallo Jooch,

Wat een mooie render, en tof die FR10 met fasekegel. Het is een leuke driver, mits goed ingezet.

In de simulatie lijkt het redelijk mee te vallen, maar ik denk dat het faseverloop boven de overname van de SC10 op de FR10 behoorlijk ongunstig is.
Zou je eens de faseplot van die twee kunnen laten zien? Het project hier delen kan ook, zat leden kunnen overweg met Boxsim.

De bandpass, komt die in een losse kast - zeg maar als subwoofer?

De kleine volumes waarin ze effectief werken... Als je dit met filtering bereikt kan het ook zijn dat je door elektrisch op te slingeren de SPL verhoogt. Hoe ziet de elektrische werking van je totale filter er uit? Ergens boven de ref/nul lijn?

Waar kan ik die Auryn 170 vinden, ik ben benieuwd. Lekker bezig, ga zo door!
Jooch
Contacteer:

Bericht door Jooch »

wouter schreef: do 26 mar 2026, 17:07
Wat een mooie render
Dank. De wonderen van OpenSCAD verbazen mij ook nog regelmatig:
openscad.png
Nu denk je misschien, dit is een poging tot moderne kunst, maar nee dit is toch echt een onderdeel van de middentonerbehuizing.
Hieronder hoe het er tezamen in de voorbereiding van de print uit ziet.
3dprint.png

De bandpass, komt die in een losse kast - zeg maar als subwoofer?
Jes, als losse kast. Bij de Auryn 170 is deze verwerkt in dezelfde behuizing, maar dat werd in dit geval te krap (en waarschijnlijk ook loeizwaar).
ik denk dat het faseverloop boven de overname van de SC10 op de FR10 behoorlijk ongunstig is.
Fraai is die niet inderdaad, vandaar dat ik ooit begonnen ben met fasekegels maken. Ik heb Boxsim eigenlijk alleen gebruikt om een idee te krijgen voor de configuratie. Na modificatie van de FR10 is het faseverloop sowieso heel anders. Als ik straks wat onderdelen bij elkaar heb eerst maar eens meten, bij de Auryn 170 was dit ook nodig.
De kleine volumes waarin ze effectief werken... Als je dit met filtering bereikt kan het ook zijn dat je door elektrisch op te slingeren de SPL verhoogt. Hoe ziet de elektrische werking van je totale filter er uit? Ergens boven de ref/nul lijn?
Goed gezien, het is een beetje van beide. Doordat de luidspreker in een iets te krappe behuizing zit helpt de Q om het laag wat op te krikken, en met de beperkte bandbreedte drukt het filter het signaal elektrisch omhoog. Voor de WS25 en WS17 rond het overnamepunt zo'n 2db erbij op.
Waar kan ik die Auryn 170 vinden
Momenteel op kantoor 8)
IMG_20260327_012238_702.jpg
Ooit een draadje gepost op het Visaton forum, staan nog wel wat tekeningen:
https://forum.visaton.de/forum/projektp ... -auryn-170
Shadow

Bericht door Shadow »

Lekker bezig!
Jooch
Contacteer:

Bericht door Jooch »

Shadow schreef: za 28 mar 2026, 17:40
Lekker bezig!
Nou! Dat kun je zeggen, het houdt me vooral bezig. De behuizing voor middentoner heeft al aardig wat uurtjes puzzelen gekost. Uitdaging is momenteel om het grootste stuk als één geheel te kunnen printen. Prusa slicer kon er echter niet mee overweg met al die rare ideeën. Zodoende ben ik nu zelf een aantal supports aan het maken voor de belangrijke plekken.
middentoner_behuizing.png
Zoals te zien is veel rare vormen waar Prusa van in de war raakt. Idee van de behuizing is om straks de spouw en kamer achter het luidsprekermagneet te vullen met zand. Ik denk dat de behuizing dan zelfs onder maximale belasting niet al teveel roet in het eten geluid kan gooien.

Verder geëxperimenteerd met een grotere baffle:
auryn_250_baffle_addon.png
Zonder baffle stukken:
auryn_250_spl_standard_baffle.png
Met vergrootte baffle:
auryn_250_spl_enlarged_baffle.png
Lijkt een klein verschil, maar scheelt toch iets meer dan een decibel. Interessant om mee te experimenteren in ieder geval.
Jooch
Contacteer:

Bericht door Jooch »

Gister een test printje gemaakt om wat foutjes op te sporen.
IMG_20260402_114807.jpg
Alles paste zonder problemen, wel twee rekenfoutjes ontdekt in het ontwerp. Uitsparingen voor de moertjes klopten niet en de uitsparing voor de voorkant was niet diep genoeg.

Voor de test print heb ik een wanddikte van 1mm gebruikt, ik dacht dat dit wat fragiel zou worden maar bleek uiteindelijk heel stevig. Ik denk dat ik voor de 'productie' print een extra versteviging plaats en de wanddikte zo laat.
architect

Bericht door architect »

lekker bezig, leuk om te lezen - succes met je project
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”