Toch zat het me niet lekker dat ik geen toepassing had voor de AS165W, maar zonder gegevens is het knap lastig iets zinnigs te ontwerpen. Desalniettemin waagde ik de gok en ben ik in eerste instantie uitgegaan van een woofer die visueel op de AS165W lijkt, hopende dat de TSP's niet te sterk van elkaar zouden verschillen.
De woofer waar ik vanuit ben gegaan is de W170 van Visaton. Om er het maximale uit te halen zouden deze in een basreflexbehuizing een volume nodig hebben van 80 ltr. Met twee stuks in één behuizing zou dat dus 160 ltr moeten zijn en dat werd me te gortig voor luidsprekers met een diameter van slechts 165 mm. Het leek er dus op dat ik wederom geen toepassing had voor de AS165W totdat ik op YouTube video's ontdekte met betrekking tot isobarische systemen.
Uitgaande van de W170 zou dit betekenen dat iedere behuizing slechts 40 ltr zou worden en dat was een interessante optie. Oké, het risico was groot dat er flinke verschillen zouden zijn tussen de TSP's van de AS165 en de W170, maar het alternatief was de woofers weggooien. Zonde natuurlijk en bovendien kan experimenteren nooit kwaad, want men leert er altijd van.
Omdat er een reële kans bestond dat het experiment op een een fiasco zou uitdraaien, besloot ik om niet veel te investeren in midden en hoge tonen luidsprekers. Als midden tonen luidspreker besloot ik om te beginnen met een paar overgebleven fullrange luidsprekers uit een voorgaand project, aangevuld door een paar hoge tonen luidsprekertjes van AliExpress. Als backup bestelde ik tevens meerdere hoge tonen luidsprekers voor eventuele toekomstige projecten inclusief een paar fullrange luidsprekers en dat bleek een goede beslissing te zijn. Tijdens het ontwerpen van de behuizingen bleek een hoogte van ongeveer 64 cm een mooie verhouding te zijn tot de breedte en de diepte. Het probleem was echter dat ze daardoor te groot zouden worden voor een boekenplankbox en te klein voor een standbox, want dan zouden de afgestraalde hoge frequenties niet op oorhoogte zitten. Om dit toch voor elkaar te krijgen heb ik het paneel dat voorzien was voor de midden en hoge tonen luidsprekers achterover laten hellen.
Nadat ik de behuizingen in elkaar had gezet met de luidsprekers er in, bleken de woofers veel te luid te zijn vergeleken met de fullrange luidsprekers ondanks dat een isobarische configuratie naar verluid een afname van 3 dB betekent. Het gevolg hiervan was dat ik de fullrange luidsprekers moest vervangen door een andere luidsprekers. Gelukkig had ik de nieuwe fullrange luidsprekers inmiddels, maar ik had wel een groot probleem. Deze luidsprekers waren namelijk groter waardoor het gat groter moest worden en de hoge tonen luidspreker verplaatst moest worden.
Na een hoop gedoe kreeg ik het toch voor elkaar. De gaten waren groot genoeg en zaten op de goede plek zodat ik een nieuwe meting kon doen. Maar helaas, hoewel het verschil tussen de lage tonen en midden tonen luidsprekers aanzienlijk was afgenomen, bleek het verschil nog steeds te groot te zijn.
Maar gelukkig bood Youtube ook nu een perspectief. Ik ontdekte een video waarin werd verteld dat men de resonantiefrequentie van een woofer kan verlagen door de massa van de membraan te verhogen. De consequentie hiervan zou dan wel zijn dat de geluidsdruk tevens lager zou worden, maar dat was in mijn geval juist de bedoeling. De vraag was alleen, waar ga ik de massa mee verhogen? Gelukkig had ik een nog vier identieke plastic stofkappen over van een refoaming project, dus die zouden eventueel dienst kunnen doen ter verhoging van de massa.
Nadat ik de stofkappen met ieder een gewicht van 6 gram had gemonteerd, bleek de geluidsdruk daadwerkelijk te zijn verminderd. Doordat de resonantiefrequentie door deze ingreep lager was geworden, klopte de afstemming van de basreflexpoort natuurlijk niet meer. Om de afstemming weer kloppend te krijgen moest de tunnel langer worden of de oppervlakte kleiner. Ik koos voor het laatste omdat dit gemakkelijker was.
Ondanks dat de verkleining van de poortoppervlakte een verdere verbetering opleverde, bleken de lage tonen toch nog te luid te zijn. De enige optie die overbleef om dit te corrigeren was het voorschakelen van een condensator met een hoge capaciteit. Een condensator van 470 µF bleek de oplossing te zijn.
Tijdens luistersessies merkte ik echter dat ik de muziek kon voelen als ik geen schoenen aanhad. Aangezien de vloer in mijn woonkamer is voorzien van laminaat kwam ik op het idee om rubberen deurstoppers onder de behuizingen te monteren, waardoor ook dit probleem verholpen werd.
Uiteindelijk is het dan, ondanks de vele tegenslagen, toch gelukt om de woofers een goede bestemming te geven en eerlijk gezegd had ik nooit verwacht dat het eindresultaat zo goed zou zijn. Na vele en lange luistersessies, van verschillende muziekgenres tot aan spraak toe, ben ik erg onder indruk van de klank, mede door de woofers die ik eigenlijk al had afgeschreven...