filterschema uitpluizen vanop een foto ?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

markbakk

Re: filterschema uitpluizen vanop een foto ?

Bericht door markbakk »

Mtraxx schreef: za 28 feb 2026, 20:18
Ik zou aandurven om te stellen dat je met een spoeltje in filter voor het hoog te beginnen met een 0,33 mH 1mm² als uitgangspunt de tweeter als redelijk in de buurt is(veilig) en voor de spoel een 1,5 mh of 1,2 mH 1,4mm² voor de vier ohm variant ook redelijk in de buurt komt van.
Ben even kwijt waarom die 4Ω-versie nu hier voorligt, mij lijkt de gok van Jo dat het om een grotere seriespoel >>1,5mH gaat wel te kloppen. En de weerstanden voor de tweeter wijzen ook eerder op een 8Ω-model?
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Dat is juist, alhoewel een eerste orde seriespoel van 1,5mH in theorie een afval heeft op zo’n 400Hz bij 4 Ohm midwoofer. En tot 800Hz bij 8 Ohm midwoofer. In de gegevens van desbetreffende speaker blijkt de scheidingsfrequentie bij 3500Hz te liggen. Vandaar mijn twijfels over de waarde van de seriespoel. Wellicht een reden dat de impedantie rond de 2000Hz sterk oploopt (wat wel vaker voorkomt).

Bij de tweeter heb ik eenzelfde vraag of opmerking. Een parallelweerstand van 10 Ohm over een tweeter van 4 Ohm zal eerder voorkomen dan over een tweeter van 8 Ohm denk ik. Daartegenover staat dat een serieweerstand van 4,7 Ohm eerder zal voorkomen bij een 8 Ohm tweeter dan bij een van 4 Ohm.

Als je de impedantie karakteristiek bekijkt, blijft de minimum waarde rond de 4 á 5 Ohm. Ik denk dat bij een midwoofer van 8 Ohm dit hoger zal liggen.
eQuanD

Bericht door eQuanD »

wouter schreef: za 28 feb 2026, 22:02
jo-xxx schreef: za 28 feb 2026, 18:40
Uit respect voor degenen die hier positief en creatief aan bijgedragen hebben, wens ik hier toch nog een vervolg aan te breien.
Met dank aan eQuanD en Mtraxx om te terug voor het scherm te krijgen.

Antwoord aan Mtraxx: volgens o.a. de review op Alpha NL zou de gebruikte tweeter van Dayton zijn, en als je dan visueel vergelijkt,
moet dat de AMT2-4 zijn. Het frontplaatje/raster ziet er hetzelfde uit als de Audiopur.
Hieronder de specs van deze AMT en ook van de SB midwoofer 4 of 8 ohm, voor het gemak:

pdf_Dayton Audio_AMT2-4_1.pdf

6in-SB17MFC35-4.pdf

6in-SB17MFC35-8.pdf

Antwoord aan Olaf: ik begrijp je aanbod, en ja, dit is waarschijnlijk meer iets voor mij (en mijn beperkte kennis van zaken),
maar dat heb ik al een keertje gedaan met mijn oude Visaton speakertjes :
20260228_125945.jpg

Maar ik zou dit toch wel graag tot een (redelijk) goed einde willen brengen, als het kan, met hulp van jullie wel te verstaan.
Hier gaat toch nog wat anders mis, dit formaat is geen 6,5" midwoofer. Het is een 5,25" SB Acoustics, met doelbewust een hoog overnamepunt. Boven 3,5kHz filteren maakt een tweeter namelijk gehoormatig veel softer en het klinkt homogeen doordat alles uit 1 woofer komt.

Het vilt is met een laser op maat te snijden, dat gaat heel mooi. Maar dit is echt allemaal nu nog geen goed plan... Althans, niet beter dan gewoon iets wat volledig gedocumenteerd is te gaan nabouwen. Ik heb 2 goede 5,25" monitoren genoemd, ook dit project is mogelijk maar dan zou iemand het project moeten gaan begeleiden denk ik. Op afstand is dat amper te doen als iemand niet zelf kan meten met met filter software overweg kan bijvoorbeeld. Of je moet bij iemand langs willen gaan.

Het zou de woonkamer in mogen/moeten als het goed klinkt. Aan de units ligt het niet. En we willen allemaal de liefde voor zelfbouw overbrengen, en voorkomen dat er wanstaltige producten het zelfbouw imago schaden. Het is ook niet heel ingewikkeld, maar gewoon nog echt even een brug te ver met deze aanpak.

Edit: ik heb even de woofer voor je gesimuleerd (8 en 4 ohm) en virtueel het volume ietwat vergroot. Ik zou gaan voor de 4 ohm variant :mrgreen: : uiteraard heeft dit ook gevolgen voor de spoel waarde van het elektrisch eerste orde filter van de woofer (bijna de helft zo klein als van een 8ohm variant in theorie).
neat imp.png
Wat Wouter zegt is ook juist. Bij nader inzien wordt een 5" en niet de 6" in de Petite Classic gebruikt. Als Jo toch verkiest om een speaker te bouwen met de units van de Petite Classic, zou ik bijvoorbeeld de SB15MFC30-4 gebruiken, samen met de AMT. Inbouwen in een kast van ongeveer 6 liter. Om de midwoofer tot 3500Hz te laten meewerken (6dB/Oct) volstaat een seriespoel van ongeveer 0,22 mH.

Ik zou eerder afstappen van het willen nabouwen van het filter dat we op de foto hebben gezien (en waarrond er nog veel onduidelijkheden bestaan) maar de waardes van het filter theoretisch bepalen, en daarna aanpassen. Ik denk dat dit het minste risico's zal geven, met een uiteindelijk goed resultaat.
jo-xxx

Bericht door jo-xxx »

Jullie hebben gelijk mannen, voor de afmeting van de woofer ben ik inderdaad verkeerd geweest.
Het is niet mijn bedoeling geweest om een grotere te gebruiken dan in het origineel.

Aan Mtraxx: blijft jouw schema dan geldig, als ik de 5" 4 ohm versie zou gebruiken ?
Mtraxx
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Mtraxx »

Hier heb ik de meet curves even "geleend" van de fabrikanten en met spl trace in Vituixcad geladen.
Dit is een beetje digitaal detective werk zo onderhand en schiet mij er niet direct op af.
Ik heb nog steeds het gevoel dat TS graag de Petite Classic wil namaken met de data die we zo hebben verzameld.

In deze ben ik ook hier met de 5 inch uitgegaan van de 4 ohm versie(misschien later nog de 8 ohm simuleren)
VituixCAD Six-pack sim v1.png
VituixCAD XO-schema-1.png
Uiteraard heb ik de kast simulatie hier niet bij in zitten maar ik denk dat Wouter daar op het juiste spoor zit.
Los van de 'staggered port tuning' ziet die impedantie curve er juist uit.
Ik kom ook hier dus weer op de 1,5 mH spoel die ook juist xo piek op 2kHz laat zien overeenkomstig met de Petite Classic data. Invloed van baffle step mis je hier .. Ook heb ik de tweeter 6,9mm naar achteren geplaatst gezien de verdieping in de baffle en vilt om de tweeter heen mee te nemen.

Persoonlijk is dit ook niet mijn aanpak en zou ik ook aanraden de route van metingen aan de vers te bouwde kast en vervolgens te simuleren en filter samen te stellen. Maar ik probeer te helpen waar kan.

Edit: totaal curve internet overlay toegevoegd.
var3 Six-pack.png
jo-xxx

Bericht door jo-xxx »

Word Zondagwerk in Nederland ook dubbel betaalt Mtraxx? Dit gaat me wel wat kosten begrijp ik... : )

Ik ben er niet zo in thuis in deze grafieken, ik begrijp een frequentiecurve, (en de purper lijn in de grafiek links boven lijkt wel op die van de petite) maar daar blijft het bij, vrees ik.
Als deze simulaties jouw schema bevestigingen moet ik daarmee maar beginnen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

any updates here?
jo-xxx

Bericht door jo-xxx »

Nee, niet van mijn kant, het houtwerk zal voor deze week zijn.
Voor de onderdelen wacht ik nog op een berichtje van Mtraxx.
Van zodra er één en ander klaar is, post ik dit wel.
Het plan is de kastjes nog niet af te werken voor de luistersessies.
jo-xxx

Bericht door jo-xxx »

Toch even een teken van leven geven:
Ben de kastjes aan het lijmen, en de onderdelen van de filters zijn binnen,
afgezien van het eikenhouten onderplaatje... : )
filter.jpg
De AMT's hebben een wat langere reistijd nodig.
Ik heb beslist om maar één basreflex poort te plaatsen: ik vind het goed dat Neat
de keuze geeft aan de klant om zelf te kiezen welke poort gebruikt word,
maar in mijn geval kan ik zelf aanpassen, indien nodig.
Deze word het (om te beginnen testen):
Schermopname (937).png
volgens GPT komt de tuning freq. dan op 51hz.
Elke speaker is uiteraard anders, maar hoe zijn jullie ervaringen
met kleine kastinhoud(6,5l)/baspoort ?
jo-xxx

Bericht door jo-xxx »

Zo, kastjes gebouwd, filters op een voorlopige manier aangesloten,
outside the box, letterlijk dan, om gemakkelijk wat onderdelen te kunnen switchen, indien nodig.
En wat blijkt: het is nodig, want het geluid is allesbehalve...
De mid/woofer wordt zeer laag afgefilterd, waarschijnlijk op de frequentie die EquanD hierboven 'voorspelde', iets rond de 400hz.
Had ook eerst interne demping geplaatst, wit engelenhaar, of hoe noemt dat, maar de boxen ademden niet meer,
zonder lijkt dit veel beter.
20260319_092115_resized.jpg
20260319_092126_resized.jpg
Om wat laten in te spelen, voorlopig de seriespoel van de woofer verwijderd,
en andere spoelen besteld, 0,22mH.
Word volgende week vervold...
Tot dan !
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hoe staat het hiermee? Mvg
jo-xxx

Bericht door jo-xxx »

Ja Wouter, het is hier niet van een leien dakje gelopen, dit projectje.
Versie 2.0 kreeg dus een nieuw filter: een 8,6µF condensator voor de tweeter met nog een parallel spoel van 15mH,
en een serie spoel van 0,22mH voor de midwoofer.
Resultaat: beter dan de vorige poging, maar waar is de bas???
Ik was toch wel ontgoocheld, en had geen zin om dit te delen, dus: boxen aan de kant geschoven.
Maar na een week kreeg ik weer zin en heb zo een beetje mijn gevoel gevolgd...niets te verliezen.
Ik heb de kast (snel snel, in het klad) groter gemaakt (17,5 liter), basreflex vooraan, 2 buisjes per speaker.
Bas werd beter, maar nog niet ok.
Toen ik de lengtes van de buisjes aan het bijtunen was, met één buisje eruit om in te korten, hoor ik dadelijk: dit is het !
Wat een leuke sound, een precieze, luchtige bas met een ontspannende vibe (maar niet traag, zeker niet traag), aangevuld met een levendig midden en hoog.
En dat allemaal op een laag volume, mijn luistervolume.
Na veel testen i.v.m. de grootte van baspoort en die opening heeft elke speaker een basreflexpoort gekregen, rond, 45mm, én een kleine opening (+/- 5cm2), ook vooraan.
Nadien heb ik wat opzoeking gedaan, en deze manier van werken blijkt een Aperiodische Basreflex te zijn, en wordt blijkbaar soms gebruikt in bepaalde speakers.
Dit geluid bevalt me wel, en klinkt boeiend, aanstekelijk op een laag volume,
met als gevolg dat ik nieuwe kastjes ben beginnen bouwen,( een uurtje geleden) met andere afmetingen dan het startproject,
die ik netjes ga proberen afwerken, want ze komen dus in de woonkamer, dat verdienen ze.
Foto's volgen !!
eQuanD

Bericht door eQuanD »

Ha ! Goed bezig Jo !
Ik denk dat je de waarde van de parallelspoel voor de tweeter 0,15 mH bedoelt, met 8,6µF in serie.
We zijn benieuwd naar de foto’s.
Succes nog.
jo-xxx

Bericht door jo-xxx »

Dat is inderdaad wat ik bedoelde EquanD, als ik enthousiast word, is mijn zinsbouw niet veel waard...
(anders ook niet, haha)
Bedankt!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

goed om te lezen dat je niet opgeeft. Het is wel vreemd, deze drivers zijn vrij normaal af te stemmen.

Als je met 2 poortjes werkt met een verschillende lengte heb je nog gewoon 1 afstemming, waarschijnlijk het gemiddelde van beide lengtes.

Mocht je hulp nodig hebben met een filter dan ben je welkom in Lelystad :-)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Klopt Wouter. In feite heb je de twee poort massa samen aan de ene veer van de lucht in de kast hangen. Eigenlijk zijn het er 3, want de speakermassa doet dat ook. Maar dan in tegenfase.
jo-xxx

Bericht door jo-xxx »

Dank je Wouter, ik waardeer je aanbod, maar ik denk dat we wat te ver van elkaar wonen. (alhoewel de foto's van Lelystad op google er uitnodigend uit zien om daar leuke wandelingen te maken)
I.v.m. de basreflex en de opening in het front: wat ik begrepen heb, is dat in theorie: de Q van de normale baspoort wel wat verliest in db, als je een bijkomende opening in de kast maakt, maar dat die dan wat breder wordt (de Q).
Maar ik wil daar niet teveel over nadenken, het geluid primeert.
En dat is met de meeste muziek wel genieten, maar ze lusten niet alles, dus na de bouw van de nieuwe kastjes ga ik daar nog proberen
iets aan te doen met het filter. (2de order filter voor de midwoofer ?)
Maar voorlopig is de pauzeknop ingedrukt vanwege een stevige verkoudheid en keelpijn.
Tot later !
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Beterschap!

Ik ben trouwens wekelijks in Nijmegen op woensdag voor mijn muziekopleiding, dus evt de kastjes een weekje mee om thuis even te checken kan ook
jo-xxx

Bericht door jo-xxx »

Dit word moeilijk Wouter, ik woon in Welle (B).
Dat zal er niet van komen.
Maar ik ga eerst ook zelf horen hoe de nieuwe kastjes het doen, die hebben een andere layout dan de vorige.
De extra opening zat zeer dicht bij de midwoofer, misschien kwamen er wat teveel middentonen mee naar buiten,
is een mogelijkheid.
Tegen het weekend hoop ik wat foto's te posten, dan begrijp je beter wat ik bedoel.
jo-xxx

Bericht door jo-xxx »

OK, dit is één van de kastjes. De gleuven onderaan: bovenste is voor basreflex, onderste blijft zoals het is, gewoon open,
maar deze zijn nu 'afgeschermd' van de midwoofer, door de brede baspoort.
Zou in theorie minder 'midden' naar buiten laten, we zullen zien.
Als ze gemonteerd zijn volgen nog foto's, en dan terug testen.
jo-xxx

Bericht door jo-xxx »

Ik merk zojuist dat ik in de vorige post ben vergeten de foto te plaatsen: sorry mannen.
Hier volgen er dus enkele:
20260526_200317_resized.jpg

20260528_204431_resized.jpg
En er is goed nieuws en slecht nieuws: eerst het goeie:
Ikzelf vind dat ze er redelijk ok uitzien (maar nog niet afgewerkt om in een kleurtje te zetten),
en dan het slechte: de 'magic bass' is er niet meer, ondanks zelfde kastinhoud, zelfde grootte basreflex(maar andere vorm) en soortgelijke demping.
Dus weer werk aan de winkel...
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”