Verschil valt nog wel mee, lijkt me.
Die Adam gaat niet hoog zat om die 40k te bekijken, ondanks de ribbon.
Nu zal ik ophouden de draad te vervuilen, sorry, ouwebok
Moderator: Beheerdersteam
Dit Primo kapseltje van 8 euries is gespecificeerd tot 50 kHz. Het kan een forse SPL aan maar is niet erg ruisam. Samen met de hulp van Bert denk ik dat we daar best wel een heel eind mee kunnen komenOuwebok schreef: ↑wo 18 feb 2026, 19:52Hier ben ik het mee eens, ook al omdat ik graag “Lars’ trick” (zie https://purifi-audio.com/blog/app-notes ... x04-naa-11) niet alleen voor mijn mid-unit, maar ook voor de opbreking van mijn tweeter zou overwegen, maar dan is meten boven de 20kHz wel een noodzaak..Valt mij op dat al die kalibratiefiles van de goedkopere meetmics stoppen bij 20 kHz. Voor die DSP-akoestiekaanpasproggies (3x ww) is dat wel voldoende. Maar voor speakerbouw zou 40 kHz wel fijner zijn.
Lars geeft aan dat een seriefilter ter demping van de opbreek-spike een lagere THD geeft over een grotere bandbreedte. Ik zou wel eens willen weten of dat ook voor een tweeter zou gelden. Volgens mijn herinnering is dat wel Purifi’s aanbeveling voor hun tweeter?
Dat is ook de beste manier! En als je dan voor beide metingen dezelfde cursor en marker posities aanhoudt en verder alles gelijk gebleven is, heb je automatisch de offset verdisconteerd. Je kunt dan ook de frequentie/fase export data zo gebruiken voor je filter simulatie. Beide metingen moeten wel in hetzelfde gated window passen. Als je dan naar het Smoothed frequency response venster gaat zie je daar de magnitude en fase. Tot zover bekende koek neem ik aan. In datzelfde venter zit onder het "Edit" menu onderaan een knopje "Delay for phase estimation". Als je daar met de waarde wat speelt kun je alle overtollige fase wegwerken. Je zal dan ook zien dat je eigenlijk geen nulwaarde voor alle frequenties zult vinden, maar slechts voor 1 frequentie. Dat is nu eenmaal inherent aan konusspeakers: Het delay door de conus is voor verschillende frequenties nu eenmaal verschillend. Alleen met ESL en ribbons lukt dat over een breder bereik.
Het uitgangspunt om de fase in het overlapgebied van beide units zo dicht mogelijk bij elkaar te houden en te krijgen blijft w.m.b. wel juist. Dat lukt soms ook best aardig met b.v. een 1e orde helling voor de mid en een 2e orde voor de tweeter als beide vlak in het front bevestigd zijn. Het extra delay van de mid kan dan juist met geschikte units voor een redelijke gelijkloop zorgen in het stukje overlap rond F_xover. Daarbuiten boeit het niet meer, want geen output meer van een van de twee units. Qua fase gedraagt de mid zich dan eigenlijk als 2e orde t.o.v. de tweeter. Mid moet dan wel voldoende breedbandig zijn.
Ik gebruik geen REW, maar Arta. Die meet het afstandsverschil tussen de drivers wel. Geen correctie in VituixCad nodig, ook geen referentiespeakertje (hoe align je die met de op te meten drivers?). Dat is pas makkelijk.