Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Moderator: Beheerdersteam
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Lastig om in de kast te komen om alles op te meten.
Maar in grote lijnen gelukt.
Overigens kast in aan de binnenzijde 175mm breed, buitenzijde 212mm
Wat voor naam heeft zo'n dergelijk ontwerp?
Maar in grote lijnen gelukt.
Overigens kast in aan de binnenzijde 175mm breed, buitenzijde 212mm
Wat voor naam heeft zo'n dergelijk ontwerp?
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
QWTP, TQWT of TQWP (een of meer van die letters in willekeurige volgorde).
Quarter Wave Tapered Pipe of Tapered Quarter Wave Tube/Pipe.
Wordt daarbij meestal de luidspreker op 1/3 of 2/5 van de pijp gemonteerd. Zal hier niet zo zijn.
Een hybride tussen TL en BL-horn (TransmissieLijn en Back Loaded hoorn) zonder achterkamer kun je het ook noemen. Door de spleet tussen kast en vloer wordt de hoorn aan de vloer gekoppeld.
Als er geen achterkamer is zal er ook vrij veel midden (en hoog) door de pijp worden geleid en versterkt. Wat demping in de pijp zal dit kunnen tegengaan.
Quarter Wave Tapered Pipe of Tapered Quarter Wave Tube/Pipe.
Wordt daarbij meestal de luidspreker op 1/3 of 2/5 van de pijp gemonteerd. Zal hier niet zo zijn.
Een hybride tussen TL en BL-horn (TransmissieLijn en Back Loaded hoorn) zonder achterkamer kun je het ook noemen. Door de spleet tussen kast en vloer wordt de hoorn aan de vloer gekoppeld.
Als er geen achterkamer is zal er ook vrij veel midden (en hoog) door de pijp worden geleid en versterkt. Wat demping in de pijp zal dit kunnen tegengaan.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Het laatste in de zin klopt helemaal.
Heb hier demping in gedaan.
Had nog 3 zakken dr.baileys liggen.
1 streng per luidspreker onder de driver gaf al veel meer verbetering.
Heb hier demping in gedaan.
Had nog 3 zakken dr.baileys liggen.
1 streng per luidspreker onder de driver gaf al veel meer verbetering.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Deze lijn is juist niet "tapered", de opening wordt naar het einde toe immers steeds wijder.
Dit is meer een gevouwen hoorn. Als je een harde vloer hebt dan zal een beetje demping op de vloer onder de luidspreker zeker een ander beeld geven.
Een neef van mij heeft luidsprekers van Blumenhofer, Eton Woofer en een scanspeak tweeter, ook een kast zonder demping met een open onderkant. Giga duur, maar klinkt behoorlijk goed.
Dit is meer een gevouwen hoorn. Als je een harde vloer hebt dan zal een beetje demping op de vloer onder de luidspreker zeker een ander beeld geven.
Een neef van mij heeft luidsprekers van Blumenhofer, Eton Woofer en een scanspeak tweeter, ook een kast zonder demping met een open onderkant. Giga duur, maar klinkt behoorlijk goed.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Wat betreft demping
Zie ik ook ontwerpen voorbij komen waarbij de opening naar de vloer gekoppeld word en dan de hoorn voorzien word van stof om resonantie tegen te gaan.
Mocht Hengelo doorgaan vanuit mijn kant zal er meer duidelijkheid komen hoop ik over dit ontwerp
Zie ik ook ontwerpen voorbij komen waarbij de opening naar de vloer gekoppeld word en dan de hoorn voorzien word van stof om resonantie tegen te gaan.
Mocht Hengelo doorgaan vanuit mijn kant zal er meer duidelijkheid komen hoop ik over dit ontwerp
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Ik heb je door de drukte gisteren niet meer echt gesproken.satefan schreef: ↑ma 05 jan 2026, 9:52Wat je hier ziet is dat, omdat er geen filter is en er dus ook geen bafflestep-compensatie is, de boost in het laag dat nu wat compenseert. Je zult denk ik meer 'fundament' ervaren. Dat kan nog wel verbeteren als je de 125 en 150hz ook nog wat boost.
Maar een echte meting doen geeft natuurlijk veel meer inzicht. Dit is een beetje 'trial and error' - niets mis mee overigens.
Neem ze mee naar de luisterdag in Hengelo, dan kunnen we dat daar doen![]()
Maar nogmaals enorm bedankt voor de meting
Het was eigenlijk meer dan duidelijk dat waar ik digitaal corrigeer bijna klopt met wat er gisteren grotendeels gemeten werd.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Leuk dat we de Lii Silver 6 even konden meten. Hier de ongefilterde meting:
Ik heb net nog even zitten pielen/fröbelen om te kijken of je met wat simpele ingrepen er wat mee kan. Soort van 80/20 regel (met 20% aan ingerepen 80 ^ verbetering krijgen (waarbij 'verbetering' een rechtere lijn moet opleveren:
Kan dus wel. Dit is passief natuulijk ook wel te doen. Maar het flinke dal tussen de 500 en 900 hz blijft natuurlijk een dingetje. Nog platter slaan kan...maar dan ga je nog meer rendement inleveren. Ik weet niet hoe je versterkt, maar je kan t met je DSP natuurlijk 'gratis' proberen.
Als je helemaal los wil met de DSP (hoeveel biquads kun je kwijt?):
Groet,
Satefan
Ik heb net nog even zitten pielen/fröbelen om te kijken of je met wat simpele ingrepen er wat mee kan. Soort van 80/20 regel (met 20% aan ingerepen 80 ^ verbetering krijgen (waarbij 'verbetering' een rechtere lijn moet opleveren:
Kan dus wel. Dit is passief natuulijk ook wel te doen. Maar het flinke dal tussen de 500 en 900 hz blijft natuurlijk een dingetje. Nog platter slaan kan...maar dan ga je nog meer rendement inleveren. Ik weet niet hoe je versterkt, maar je kan t met je DSP natuurlijk 'gratis' proberen.
Als je helemaal los wil met de DSP (hoeveel biquads kun je kwijt?):
Groet,
Satefan
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
De metingen kloppen wel met wat ik hoorde....
Daar moet inderdaad wel wat aan gedaan worden.....
Kan de file hier gepost worden?
Dan wil ik er wel eens naar kijken.
Daar moet inderdaad wel wat aan gedaan worden.....
Kan de file hier gepost worden?
Dan wil ik er wel eens naar kijken.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
U vraagt....wij draaien...
- Bijlagen
-
- Lii_Meting_Hengelo.mdat.zip
- (4.87 MiB) 15 keer gedownload
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Dat er werk aan de winkel is klopt wel degelijk.
Zoals ik eerder aangaf doe ik dit digitaal.
Heb het met minidsp geprobeerd welke ik nog had liggen met 2 hypex mono versterkers.
Maar mijn wederhelft vind het prettiger werken met wiim in huis waar we meerdere systemen van hebben staan.
De lii s6 staan nu aangesloten op een wiim amp ultra en afgestemd met roomperfect wat zo op het eerste gehoor prima volstaat.
Maar ergens in mijn hoofd weet ik dat er meer uit te halen valt.
En dat er dan geknoeid word met het rendement ben ik mij ook bewust van.
Moet mij toch eens gaan verdiepen in verdere ontwikkeling van filters in dit soort situaties.
Misschien dat er nu meer tijd is daar de kinderen meer zelfstandig kunnen.
Dus als iemand mij een zet de goede richting in kan geven ben ik die diegene duizendmaal dank.
Vond het daarnaast wel erg leuk dat ik ze onder de mensen heb kunnen laten luisteren want er waren meerdere die ze weleens heeft te koop zien staan.
Zoals ik eerder aangaf doe ik dit digitaal.
Heb het met minidsp geprobeerd welke ik nog had liggen met 2 hypex mono versterkers.
Maar mijn wederhelft vind het prettiger werken met wiim in huis waar we meerdere systemen van hebben staan.
De lii s6 staan nu aangesloten op een wiim amp ultra en afgestemd met roomperfect wat zo op het eerste gehoor prima volstaat.
Maar ergens in mijn hoofd weet ik dat er meer uit te halen valt.
En dat er dan geknoeid word met het rendement ben ik mij ook bewust van.
Moet mij toch eens gaan verdiepen in verdere ontwikkeling van filters in dit soort situaties.
Misschien dat er nu meer tijd is daar de kinderen meer zelfstandig kunnen.
Dus als iemand mij een zet de goede richting in kan geven ben ik die diegene duizendmaal dank.
Vond het daarnaast wel erg leuk dat ik ze onder de mensen heb kunnen laten luisteren want er waren meerdere die ze weleens heeft te koop zien staan.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Ik had REW al gedownload.
Heb je ook een impedantiemeting?
Heb je ook een impedantiemeting?
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Vandaag een dag thuis aan het experimenteren geweest.
Achter de driver zat pritex.
Zelf merkte ik dat dit niet is wat ik normaal gebruik in een dergelijk ontwerp.
Pritex eruit en kijken wat er dan gebeurt.
Het leek wel of er een deksel achter de lii vandaan werd gehaald het geluid kwam helemaal los.
Door het huis op zoek naar voorraad van vorige luidsprekers.
Hmmm 8mm felt heb ik niet meer.
3mm nog wel.
Dus dit achter de driver aangebracht, lii er weer in weer een verbetering tov leeg en pritex.
2-1/2 streng longhair achter de driver weer was er een stevig merkbare verbetering maar ook in het laag.
Daarna de lijn bekleed met hetzelfde 3mm felt en ook hier viel op dat er verbetering kwam nu was het mid uit de hoorn sterk verminderd maar laag was ietswat toegenomen.
En heb op 1/3 van de lijn aan de bovenzijde nog felt aangebracht.
Al met al kan ik nu wel zeggen dat zonder enige filter de lii veel beter speelt dan hoe die speelde afgelopen zaterdag.
Afgelopen zaterdag was het gewoon echt niet.
Door de verwijdering van het pritex merk ik nu dat de lii veel beter presteert.
Wat mijn conclusie is dat pritex in dit geval niet veel goeds heeft gebracht.
Ik ga het en der eens kijken of ik er toevallig achter kan komen wie ze ontworpen heeft.
Blijkt dat er in totaal 5 setjes zijn gemaakt en ben dan ook benieuwd waar die andere setjes zijn en of die toevallig wel gefilterd zijn.
Achter de driver zat pritex.
Zelf merkte ik dat dit niet is wat ik normaal gebruik in een dergelijk ontwerp.
Pritex eruit en kijken wat er dan gebeurt.
Het leek wel of er een deksel achter de lii vandaan werd gehaald het geluid kwam helemaal los.
Door het huis op zoek naar voorraad van vorige luidsprekers.
Hmmm 8mm felt heb ik niet meer.
3mm nog wel.
Dus dit achter de driver aangebracht, lii er weer in weer een verbetering tov leeg en pritex.
2-1/2 streng longhair achter de driver weer was er een stevig merkbare verbetering maar ook in het laag.
Daarna de lijn bekleed met hetzelfde 3mm felt en ook hier viel op dat er verbetering kwam nu was het mid uit de hoorn sterk verminderd maar laag was ietswat toegenomen.
En heb op 1/3 van de lijn aan de bovenzijde nog felt aangebracht.
Al met al kan ik nu wel zeggen dat zonder enige filter de lii veel beter speelt dan hoe die speelde afgelopen zaterdag.
Afgelopen zaterdag was het gewoon echt niet.
Door de verwijdering van het pritex merk ik nu dat de lii veel beter presteert.
Wat mijn conclusie is dat pritex in dit geval niet veel goeds heeft gebracht.
Ik ga het en der eens kijken of ik er toevallig achter kan komen wie ze ontworpen heeft.
Blijkt dat er in totaal 5 setjes zijn gemaakt en ben dan ook benieuwd waar die andere setjes zijn en of die toevallig wel gefilterd zijn.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Is er ook veel verschil in kwaliteit van noppenschuim. Zonder, of met slecht schuim zou je veel reflectie verwachten van de backwave. Al is de afstand tussen driver en achterwand met 50 mm vrij kort. Misschien dat de dipjes rond de 5k - 7k daar aan zijn te relateren.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Het schuim wat ik eruit heb gehaald is gigantisch dicht om het maar te zeggen.
En ontzettend stijf.
Dus zou zomaar eens kunnen dat dit geen positieve invloed heeft gehad.
Wat uiteindelijk in de praktijk wel weer blijkt
En ontzettend stijf.
Dus zou zomaar eens kunnen dat dit geen positieve invloed heeft gehad.
Wat uiteindelijk in de praktijk wel weer blijkt
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Een slecht teken. Schuim heeft soms gesloten poriën, dan kun je er moeilijk doorheen blazen.
Het schuim uit de bouwmarkt is doorgaans ook slecht van kwaliteit omdat het snel verouderd en zijn elasticiteit verliest.
Het schuim uit de bouwmarkt is doorgaans ook slecht van kwaliteit omdat het snel verouderd en zijn elasticiteit verliest.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Ik weet niet wat voor schuim dit is.
Als ik er doorheen probeer te praten (luid) dan hoor je bijna niks!
Al met al ben ik wel aardig tevreden met het resultaat tot nu toe.
Als ik er doorheen probeer te praten (luid) dan hoor je bijna niks!
Al met al ben ik wel aardig tevreden met het resultaat tot nu toe.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Freubelen met de MrProper sponsjes bevalt mij tot nog toe goed. Ofwel, gewoon melamineschuim, maar in een makkelijk formaat.
Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp
Heb de ontwerper gesproken van de luidsprekers.
En die hebben inderdaad 5 setjes gemaakt van het.
En daarnaast nog 2 test kasten van mdf.
Er staat nu een setje met fostex op marktplaats.
Er is een setje met tangband.
En dit setje met lii.
De andere 2 waren met gradient drivers gemaakt.
Demping welke toegepast was is iets wat zij niet hebben toegepast maar een andere eigenaar.
Filter hebben ze nooit naar omgekeken maar hij begreep wel waarom dat nodig blijkt.
Dus de volgende fase.
Daarnaast hebben zij ook hele goede resultaten met de tangband w6-2144 gemaakt maar die kan ik zo 123 niet vinden om even te kopen en toe te passen om te zien wat die doet.
Kast hebben ze afgeleid van de blumenhofer big fun 17, ken ik overigens niet.
En die hebben inderdaad 5 setjes gemaakt van het.
En daarnaast nog 2 test kasten van mdf.
Er staat nu een setje met fostex op marktplaats.
Er is een setje met tangband.
En dit setje met lii.
De andere 2 waren met gradient drivers gemaakt.
Demping welke toegepast was is iets wat zij niet hebben toegepast maar een andere eigenaar.
Filter hebben ze nooit naar omgekeken maar hij begreep wel waarom dat nodig blijkt.
Dus de volgende fase.
Daarnaast hebben zij ook hele goede resultaten met de tangband w6-2144 gemaakt maar die kan ik zo 123 niet vinden om even te kopen en toe te passen om te zien wat die doet.
Kast hebben ze afgeleid van de blumenhofer big fun 17, ken ik overigens niet.
