Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Lastig om in de kast te komen om alles op te meten.
Maar in grote lijnen gelukt.

Overigens kast in aan de binnenzijde 175mm breed, buitenzijde 212mm

Wat voor naam heeft zo'n dergelijk ontwerp?
Bijlagen
IMG_20260110_145453625_HDR.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door richard »

QWTP, TQWT of TQWP (een of meer van die letters in willekeurige volgorde).

Quarter Wave Tapered Pipe of Tapered Quarter Wave Tube/Pipe.

Wordt daarbij meestal de luidspreker op 1/3 of 2/5 van de pijp gemonteerd. Zal hier niet zo zijn.

Een hybride tussen TL en BL-horn (TransmissieLijn en Back Loaded hoorn) zonder achterkamer kun je het ook noemen. Door de spleet tussen kast en vloer wordt de hoorn aan de vloer gekoppeld.

Als er geen achterkamer is zal er ook vrij veel midden (en hoog) door de pijp worden geleid en versterkt. Wat demping in de pijp zal dit kunnen tegengaan.
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Het laatste in de zin klopt helemaal.
Heb hier demping in gedaan.
Had nog 3 zakken dr.baileys liggen.
1 streng per luidspreker onder de driver gaf al veel meer verbetering.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door RobertD »

Deze lijn is juist niet "tapered", de opening wordt naar het einde toe immers steeds wijder.
Dit is meer een gevouwen hoorn. Als je een harde vloer hebt dan zal een beetje demping op de vloer onder de luidspreker zeker een ander beeld geven.

Een neef van mij heeft luidsprekers van Blumenhofer, Eton Woofer en een scanspeak tweeter, ook een kast zonder demping met een open onderkant. Giga duur, maar klinkt behoorlijk goed.
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Wat betreft demping
Zie ik ook ontwerpen voorbij komen waarbij de opening naar de vloer gekoppeld word en dan de hoorn voorzien word van stof om resonantie tegen te gaan.
Mocht Hengelo doorgaan vanuit mijn kant zal er meer duidelijkheid komen hoop ik over dit ontwerp
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

satefan schreef: ma 05 jan 2026, 9:52
Wat je hier ziet is dat, omdat er geen filter is en er dus ook geen bafflestep-compensatie is, de boost in het laag dat nu wat compenseert. Je zult denk ik meer 'fundament' ervaren. Dat kan nog wel verbeteren als je de 125 en 150hz ook nog wat boost.

Maar een echte meting doen geeft natuurlijk veel meer inzicht. Dit is een beetje 'trial and error' - niets mis mee overigens.

Neem ze mee naar de luisterdag in Hengelo, dan kunnen we dat daar doen ;-)
Ik heb je door de drukte gisteren niet meer echt gesproken.
Maar nogmaals enorm bedankt voor de meting
Het was eigenlijk meer dan duidelijk dat waar ik digitaal corrigeer bijna klopt met wat er gisteren grotendeels gemeten werd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door satefan »

Leuk dat we de Lii Silver 6 even konden meten. Hier de ongefilterde meting:
Screenshot 2026-02-08 at 10.43.19.png
Ik heb net nog even zitten pielen/fröbelen om te kijken of je met wat simpele ingrepen er wat mee kan. Soort van 80/20 regel (met 20% aan ingerepen 80 ^ verbetering krijgen (waarbij 'verbetering' een rechtere lijn moet opleveren:
Screenshot 2026-02-08 at 10.49.20.png
Kan dus wel. Dit is passief natuulijk ook wel te doen. Maar het flinke dal tussen de 500 en 900 hz blijft natuurlijk een dingetje. Nog platter slaan kan...maar dan ga je nog meer rendement inleveren. Ik weet niet hoe je versterkt, maar je kan t met je DSP natuurlijk 'gratis' proberen.
Screenshot 2026-02-08 at 10.54.08.png
Als je helemaal los wil met de DSP (hoeveel biquads kun je kwijt?):
Screenshot 2026-02-08 at 11.11.00.png
Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door dre »

De metingen kloppen wel met wat ik hoorde.... :mrgreen:
Daar moet inderdaad wel wat aan gedaan worden.....

Kan de file hier gepost worden?
Dan wil ik er wel eens naar kijken.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door satefan »

U vraagt....wij draaien...
Bijlagen
Lii_Meting_Hengelo.mdat.zip
(4.87 MiB) 15 keer gedownload
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Dat er werk aan de winkel is klopt wel degelijk.
Zoals ik eerder aangaf doe ik dit digitaal.
Heb het met minidsp geprobeerd welke ik nog had liggen met 2 hypex mono versterkers.
Maar mijn wederhelft vind het prettiger werken met wiim in huis waar we meerdere systemen van hebben staan.

De lii s6 staan nu aangesloten op een wiim amp ultra en afgestemd met roomperfect wat zo op het eerste gehoor prima volstaat.
Maar ergens in mijn hoofd weet ik dat er meer uit te halen valt.
En dat er dan geknoeid word met het rendement ben ik mij ook bewust van.

Moet mij toch eens gaan verdiepen in verdere ontwikkeling van filters in dit soort situaties.
Misschien dat er nu meer tijd is daar de kinderen meer zelfstandig kunnen.

Dus als iemand mij een zet de goede richting in kan geven ben ik die diegene duizendmaal dank.

Vond het daarnaast wel erg leuk dat ik ze onder de mensen heb kunnen laten luisteren want er waren meerdere die ze weleens heeft te koop zien staan.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door dre »

satefan schreef: zo 08 feb 2026, 13:02
U vraagt....wij draaien...
Geen REW ........ :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door satefan »

Herkansing.
Bijlagen
LII_0 deg.txt
(6.57 MiB) 7 keer gedownload
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door dre »

Ik had REW al gedownload.
Heb je ook een impedantiemeting?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door satefan »

Nope.
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Vandaag een dag thuis aan het experimenteren geweest.
Achter de driver zat pritex.
Zelf merkte ik dat dit niet is wat ik normaal gebruik in een dergelijk ontwerp.
Pritex eruit en kijken wat er dan gebeurt.
Het leek wel of er een deksel achter de lii vandaan werd gehaald het geluid kwam helemaal los.
Door het huis op zoek naar voorraad van vorige luidsprekers.
Hmmm 8mm felt heb ik niet meer.
3mm nog wel.
Dus dit achter de driver aangebracht, lii er weer in weer een verbetering tov leeg en pritex.
2-1/2 streng longhair achter de driver weer was er een stevig merkbare verbetering maar ook in het laag.
Daarna de lijn bekleed met hetzelfde 3mm felt en ook hier viel op dat er verbetering kwam nu was het mid uit de hoorn sterk verminderd maar laag was ietswat toegenomen.
En heb op 1/3 van de lijn aan de bovenzijde nog felt aangebracht.

Al met al kan ik nu wel zeggen dat zonder enige filter de lii veel beter speelt dan hoe die speelde afgelopen zaterdag.
Afgelopen zaterdag was het gewoon echt niet.
Door de verwijdering van het pritex merk ik nu dat de lii veel beter presteert.
Wat mijn conclusie is dat pritex in dit geval niet veel goeds heeft gebracht.

Ik ga het en der eens kijken of ik er toevallig achter kan komen wie ze ontworpen heeft.
Blijkt dat er in totaal 5 setjes zijn gemaakt en ben dan ook benieuwd waar die andere setjes zijn en of die toevallig wel gefilterd zijn.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door richard »

marchetto schreef: wo 11 feb 2026, 17:06
Pritex eruit
Is er ook veel verschil in kwaliteit van noppenschuim. Zonder, of met slecht schuim zou je veel reflectie verwachten van de backwave. Al is de afstand tussen driver en achterwand met 50 mm vrij kort. Misschien dat de dipjes rond de 5k - 7k daar aan zijn te relateren.
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Het schuim wat ik eruit heb gehaald is gigantisch dicht om het maar te zeggen.
En ontzettend stijf.
Dus zou zomaar eens kunnen dat dit geen positieve invloed heeft gehad.
Wat uiteindelijk in de praktijk wel weer blijkt
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door richard »

Een slecht teken. Schuim heeft soms gesloten poriën, dan kun je er moeilijk doorheen blazen.

Het schuim uit de bouwmarkt is doorgaans ook slecht van kwaliteit omdat het snel verouderd en zijn elasticiteit verliest.
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Ik weet niet wat voor schuim dit is.
Als ik er doorheen probeer te praten (luid) dan hoor je bijna niks!
Al met al ben ik wel aardig tevreden met het resultaat tot nu toe.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door beijert »

Freubelen met de MrProper sponsjes bevalt mij tot nog toe goed. Ofwel, gewoon melamineschuim, maar in een makkelijk formaat.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door satefan »

beijert schreef: wo 11 feb 2026, 21:11
melamineschuim
100%

Melamineschuim heeft een open cel structuur. Ideaal voor dit soort toepassingen. Voor grote stappen snel thuis kun je Flamex platen gebruiken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door Henkjan »

+1 voor Flamex
marchetto
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 16:11
Locatie: Franeker

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door marchetto »

Heb de ontwerper gesproken van de luidsprekers.
En die hebben inderdaad 5 setjes gemaakt van het.
En daarnaast nog 2 test kasten van mdf.
Er staat nu een setje met fostex op marktplaats.
Er is een setje met tangband.
En dit setje met lii.
De andere 2 waren met gradient drivers gemaakt.
Demping welke toegepast was is iets wat zij niet hebben toegepast maar een andere eigenaar.
Filter hebben ze nooit naar omgekeken maar hij begreep wel waarom dat nodig blijkt.
Dus de volgende fase.

Daarnaast hebben zij ook hele goede resultaten met de tangband w6-2144 gemaakt maar die kan ik zo 123 niet vinden om even te kopen en toe te passen om te zien wat die doet.

Kast hebben ze afgeleid van de blumenhofer big fun 17, ken ik overigens niet.
Bijlagen
Screenshot_20260212-170544.Marktplaats.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door Shadow »

Jammer van het hout/mdf...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Lii silver 6 in vreemd ontwerp

Bericht door satefan »

marchetto schreef: do 12 feb 2026, 17:10
Filter hebben ze nooit naar omgekeken maar hij begreep wel waarom dat nodig blijkt.
Dus de volgende fase.
Met het risico dat ik tegen wat schenen schop: dit heeft niet veel met serieus luidsprekerontwerp te maken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”