In dit soort gevallen met een Fb van de mid zo rond de 100-150 Hz, zet ik met een LT de Q van de mid op 0,71 (als ie dat al niet van zichzelf staat) en dan een extra Butterworth HP er over op de Fb van de mid. Maakt samen een 4e orde LR-HP op Fb, En sub dan met 4e orde LR-LP op Fb. Komt eigenlijk altijd wel goed uit dan en houdt goed het laag bij de mid vandaan.timpert schreef: ↑zo 25 jan 2026, 20:44Dit weekend heb ik nog wat kleine verbeteringen aangebracht. Zo was ik niet tevreden met hoe de sub op de midwoofer aansloot, ik liet de midwoofer vanaf 150 Hz natuurlijk afvallen, en de sub filterde ik 2de orde af op 150 Hz. Uiteraard zit er in de DSP ook een Linkwitz transformatie voor de sub, maar lekker samen spelen deed het nog niet. Nu heb ik de mid aan de lage kant een nette 3de orde Butterworth respons gegeven bij 150 Hz en de sub uiteraard aansluitend gefilterd.
The rise of the cardioids
Moderator: Beheerdersteam
Re: The rise of the cardioids
Re: The rise of the cardioids
Die vlieger gaat hier niet op, want de cardioïde heeft uit zichzelf al een 6 dB/octaaf stijgende respons, dus met een 2e orde elektrisch filter kom je uiteindelijk op 18 dB/octaaf uit. De resonantie van de midwoofer verschuift met deze behuizing niet, maar wordt wel sterk onderdrukt. Ik heb de demping en het volume via trial & error puur op akoestische output bepaald, maar uiteraard manifesteert zich dat ook in de impedantie, dus een keer werd ik nieuwsgierig en heb ik die ook gemeten: viewtopic.php?p=2121440#p2121440 Maar inderdaad, LR4 tussen mid en sub had evengoed gekund en is heel eenvoudig alsnog te implementeren. Misschien is dat nog wel beter, want dan verstoort de sub het afstraalpatroon minimaal bij f>150 Hz.
De sub is overigens de eenvoud zelve. Ik heb het volume gewoon op het oog bepaald, zodat het hele speakertje niet absurd diep zou worden. Vervolgens Qt en Fs gemeten en het met een Linkwitz transform naar fs = 35 Hz, Q = 0,5 gedrukt. Ik was even bang dat dat teveel gevraagd was van een 17 cm midwoofertje (deze: https://sbacoustics.com/product/6in-sb17mfc35-4/) maar het gaat prima. Bijkomend voordeel is dat de respons van dit ding recht doorloopt tot zo'n 3 kHz, dus als je 'm elektrisch filtert op 150 Hz is dat ook precies wat je er akoestisch uit krijgt. Dus daar was ik heel snel mee klaar.
De DSP voor de sub zit nu ongeveer 25% vol en die bij de mid/hoog 35%, dus ik kan nog naar 96 kHz sampling gaan. Maar dat lost het grootste probleem van de Wondom bordjes niet op: ruis. Dus op termijn ga ik toch naar een andere oplossing op zoek. Het zijn voor het geld hele leuke bordjes, en je kan er snel iets mee maken, maar voor serieuze audio zijn ze niet goed genoeg.
De sub is overigens de eenvoud zelve. Ik heb het volume gewoon op het oog bepaald, zodat het hele speakertje niet absurd diep zou worden. Vervolgens Qt en Fs gemeten en het met een Linkwitz transform naar fs = 35 Hz, Q = 0,5 gedrukt. Ik was even bang dat dat teveel gevraagd was van een 17 cm midwoofertje (deze: https://sbacoustics.com/product/6in-sb17mfc35-4/) maar het gaat prima. Bijkomend voordeel is dat de respons van dit ding recht doorloopt tot zo'n 3 kHz, dus als je 'm elektrisch filtert op 150 Hz is dat ook precies wat je er akoestisch uit krijgt. Dus daar was ik heel snel mee klaar.
De DSP voor de sub zit nu ongeveer 25% vol en die bij de mid/hoog 35%, dus ik kan nog naar 96 kHz sampling gaan. Maar dat lost het grootste probleem van de Wondom bordjes niet op: ruis. Dus op termijn ga ik toch naar een andere oplossing op zoek. Het zijn voor het geld hele leuke bordjes, en je kan er snel iets mee maken, maar voor serieuze audio zijn ze niet goed genoeg.
Re: The rise of the cardioids
Ah op die manier, helder. Ging er van uit dat je de cardioide mid al apart naar 2e orde HP recht ge-equalized had. Een dergelijke combi netjes aan elkaar plakken is best lastig.
Re: The rise of the cardioids
Wat betreft ruis, ik heb zelf zo'n TinyShine bordje gebruikt (een soort van kloon, net als die van Dayton Audio). In rust hoor je zeker ruis als je je oor tegen de woofer/tweeter legt, maar met een beetje muziek dan hoor je dat niet meer en zeker op afstand niet (althans ik niet). Bij een gebruikersreview van dat TinyShine bordje las ik het volgende:
I've built 2x 2-way active speakers with it and the result is awesome. The only issue was noise, which needed adjusting gain of TPA3116D2 by desoldering resistor 2 and replacing resistor 1 with 5.4kohm smd. They are under the heatsink. Would be nice if that was a default config or at least easy way of adjusting.
Wellicht dat hier een oplossing zit?
I've built 2x 2-way active speakers with it and the result is awesome. The only issue was noise, which needed adjusting gain of TPA3116D2 by desoldering resistor 2 and replacing resistor 1 with 5.4kohm smd. They are under the heatsink. Would be nice if that was a default config or at least easy way of adjusting.
Wellicht dat hier een oplossing zit?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: The rise of the cardioids
De ADC en Dac die in de ADAU1701 zitten zijn gewoon bagger. Hypex daarom heeft Hypex altijd externe omzetters gebruikt.
Re: The rise of the cardioids
Ik meet zo'n 1 mV RMS ruisspanning aan de luidspreker bij een bandbreedte van 32 kHz met de boel in rust. Met een tweeter gevoeligheid van 96 dB@2,83V ga je dat wel een beetje horen. Ik hoef in ieder geval niet mijn hoofd in de speakers te duwen, ik hoor het duidelijk van waar ik zit, ook tijdens stillere passages.
Volgens spec geeft de ADAU1701 ongeveer 5,7 uV RMS en de TDA7498E staat ingesteld op 45 keer versterken, dus dat draagt uiteindelijk zo'n 255 uV bij op de ruis aan de luidspreker. Oftewel: de meeste ruis komt niet uit de DAC, ergens op het bord is iets nog veel baggerderder.
De eigen ruis van de TDA7498E is gegeven als 400 uV (typical, max is niet gegeven), maar dat is bij de laagste gain instelling (15 keer). Ik weet niet hoe sterk de invloed is van de versterking op de ruis van dit IC. Wellicht is halveren van de ruis door de gain lager in te stellen wel haalbaar, maar daar houdt het ook echt mee op. Ook is het dan niet meer mogelijk om de eindversterker vol uit te sturen, dus dit is eigenlijk alleen maar voor de tweeter zinvol.
Ter vergelijking: Hypex geeft voor veel OEM UcD modules een maximale uitgangsruis op van 25 uV in de audioband, dus alleen al de eindversterker is 24 dB stiller dan het door Wondom gebruikte IC. Ik kan in de praktijk de ruis door de tweeter nog met een paar dB omlaag krijgen, maar wil ik de boel echt stiller krijgen, dan moet ik betere componenten gebruiken. Dus als iemand nog wat OEM UcD modules op de plank heeft liggen...
Volgens spec geeft de ADAU1701 ongeveer 5,7 uV RMS en de TDA7498E staat ingesteld op 45 keer versterken, dus dat draagt uiteindelijk zo'n 255 uV bij op de ruis aan de luidspreker. Oftewel: de meeste ruis komt niet uit de DAC, ergens op het bord is iets nog veel baggerderder.
De eigen ruis van de TDA7498E is gegeven als 400 uV (typical, max is niet gegeven), maar dat is bij de laagste gain instelling (15 keer). Ik weet niet hoe sterk de invloed is van de versterking op de ruis van dit IC. Wellicht is halveren van de ruis door de gain lager in te stellen wel haalbaar, maar daar houdt het ook echt mee op. Ook is het dan niet meer mogelijk om de eindversterker vol uit te sturen, dus dit is eigenlijk alleen maar voor de tweeter zinvol.
Ter vergelijking: Hypex geeft voor veel OEM UcD modules een maximale uitgangsruis op van 25 uV in de audioband, dus alleen al de eindversterker is 24 dB stiller dan het door Wondom gebruikte IC. Ik kan in de praktijk de ruis door de tweeter nog met een paar dB omlaag krijgen, maar wil ik de boel echt stiller krijgen, dan moet ik betere componenten gebruiken. Dus als iemand nog wat OEM UcD modules op de plank heeft liggen...
Re: The rise of the cardioids
Klankmatig zijn dat ook middle of the road dingen. Dus of je daar nou wat mee op schiet? Kun je wel oplappen middels een nested feedback topologie met een goede op-amp. Wordt dan wel weer een projectje op zich
Re: The rise of the cardioids
Ik ben benieuwd!
Ik zat deze ook nog even te oogballen: https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... 2-172-1740. Helaas zijn de UcD32 OEM modules die daar opzitten van veel mindere kwaliteit dan, zeg, een UcD180 of UcD250 OEM module. Dus dat wordt 'm toch niet.
Ik zat deze ook nog even te oogballen: https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... 2-172-1740. Helaas zijn de UcD32 OEM modules die daar opzitten van veel mindere kwaliteit dan, zeg, een UcD180 of UcD250 OEM module. Dus dat wordt 'm toch niet.
Re: The rise of the cardioids
'Tis oud spul, dus de vraag of het nog goed werkt. Beide AS2.100 modules met UCD100 OEM er op hier waren binnen 10 jaar hemelen.
Re: The rise of the cardioids
Enig idee waar het aan lag? Deze video is wel interessant als het gaat om faalmodi:
Ik heb zelf een nieuw paartje UcD250LP modules liggen, en daar is de lijm (Silastic) die ze hebben gebruikt wit, zoals je nu ook op de Hypex website ziet. Wellicht gaf de zwarte snot toch wat te vaak problemen.
Ik heb zelf een nieuw paartje UcD250LP modules liggen, en daar is de lijm (Silastic) die ze hebben gebruikt wit, zoals je nu ook op de Hypex website ziet. Wellicht gaf de zwarte snot toch wat te vaak problemen.
Re: The rise of the cardioids
Nee, verder niet naar gekeken toen en afgeschreven. Wel wat beters te doen
Kan best de elco's geweest zijn: De bekende/beruchte Samwah's, stonden wat bol.
Re: The rise of the cardioids
Op de Wondom bordjes zitten LH.Nova condensatoren. Geen idee hoe goed die zijn, maar ik verwacht er niet veel van.
Re: The rise of the cardioids
Vanochtend tijdens een wandeling met de honden in druilerig weer kon ik eens nadenken over hoe ik dit project voortzet. Wat begon met een poging om één luidspreker te maken met als enige doel om een cardioïde afstraalpatroon te realiseren, resulteerde uiteindelijk in een stereo systeempje dat zowaar te beluisteren valt en schreeuwt om verder uitgewerkt te worden. De toekomstplannen zijn:
- Deze speakertjes met wat schuren, een lik verf en passende sokkels voor op het dressoir netjes Wohnraumfähig maken.
- De versterker/controller inbouwen in een kastje zodat het ding veilig voor mens en dier uit het zicht kan worden geplaatst.
- Een nieuwe, kwalitatief betere en flexibele versterker/controller ontwerpen en bouwen met een keus aan analoge en digitale ingangen, mogelijkheid om een Raspberry Pi als streaming endpoint te plaatsen, een ADAU1466 DSP en tot 8 UcD versterkerkanalen.
- Als bovenstaand klaar is, een deftige versie maken met mooie drivers en dito afwerking.
Re: The rise of the cardioids
Toe maar, u bent weer meesterlijk aan 't knutselen...
Fijn als je zoveel kennis en kunde en goede gereedschappen en tijd hebt, dan kun je lekker gas geven...
Zelf zaag/vijl/schuur ik altijd de hoeken van plaatmateriaal af, zéker van metaal. Anders kun je erop wachten dat je jezelf een keer open haalt.
EDIT: Oeps, dit was een reactie op de resultaten op pagina 4. Ik was vergeten dat ik p.5 nog moest lezen.
Fijn als je zoveel kennis en kunde en goede gereedschappen en tijd hebt, dan kun je lekker gas geven...
Zelf zaag/vijl/schuur ik altijd de hoeken van plaatmateriaal af, zéker van metaal. Anders kun je erop wachten dat je jezelf een keer open haalt.
EDIT: Oeps, dit was een reactie op de resultaten op pagina 4. Ik was vergeten dat ik p.5 nog moest lezen.
Re: The rise of the cardioids
De Kii 7 besproken in https://stereophile.com/content/kii-aud ... ker-system
Re: The rise of the cardioids
Mooi verslag! Mooie verzameling muziek ook die hij gebruikt heeft
Re: The rise of the cardioids
Als je de verticale schaal even bekijkt houdt ie op bij -20 dB. Alles daar onder is niet zichtbaar. Dus is het plaatje helemaal niet zo onwaarschijnlijk hoor, zo kan ik het ook
Mijn desktop mini monitortjes. 4Pi gemeten dus let even niet op de baffle step:
(Schaal van de assen identiek aan die in de Stereophile)
Re: The rise of the cardioids
Tja, if a graph looks to good to be true, look at the scale...
Maar los daarvan, ik denk dat je nog steeds kan zeggen dat het ding subliem presteert. Temeer als je je bedenkt dat de gebruikte drivers hoogstwaarschijnlijk niet uit het bovenste segment van de markt komen: de (sub)woofer is waarschijnlijk een Peerless SBS-160F35AL01-04 (met een geperste plaatstalen korf nog wel), maar een betrouwbare bron over welke midwoof en tweet erin zitten kon ik in 20 seconden googlen niet vinden.
Gisteren spraken Stefan en ik over hoe je wellicht wat radicalere vormen aan een cardioïde behuizing kan geven. De respons op dit project was in het algemeen heel positief, en aan goede ideeën en feedback was er ook geen gebrek. Dus linksom of rechtsom: dit ding krijgt zeker een vervolg, en dat vervolg wordt leuk.
Ondertussen is een upgrade onderweg voor mijn "deftige meetopstelling". Die had vier maanden in de buik van USPS gezeten, maar tegen alle verwachtingen in is het pakket plus inhoud weer ongeschonden boven water gekomen. Er is een nieuwe poging ondernomen om het ding alsnog mijn kant op te laten komen. Dit keer per express, dus ik zit weer voortdurend de track&trace te F5-en. Als mijn opstelling weer werkt kan ik drivers screenen op geschiktheid, ik denk langs twee paden:

Maar los daarvan, ik denk dat je nog steeds kan zeggen dat het ding subliem presteert. Temeer als je je bedenkt dat de gebruikte drivers hoogstwaarschijnlijk niet uit het bovenste segment van de markt komen: de (sub)woofer is waarschijnlijk een Peerless SBS-160F35AL01-04 (met een geperste plaatstalen korf nog wel), maar een betrouwbare bron over welke midwoof en tweet erin zitten kon ik in 20 seconden googlen niet vinden.
Gisteren spraken Stefan en ik over hoe je wellicht wat radicalere vormen aan een cardioïde behuizing kan geven. De respons op dit project was in het algemeen heel positief, en aan goede ideeën en feedback was er ook geen gebrek. Dus linksom of rechtsom: dit ding krijgt zeker een vervolg, en dat vervolg wordt leuk.
Ondertussen is een upgrade onderweg voor mijn "deftige meetopstelling". Die had vier maanden in de buik van USPS gezeten, maar tegen alle verwachtingen in is het pakket plus inhoud weer ongeschonden boven water gekomen. Er is een nieuwe poging ondernomen om het ding alsnog mijn kant op te laten komen. Dit keer per express, dus ik zit weer voortdurend de track&trace te F5-en. Als mijn opstelling weer werkt kan ik drivers screenen op geschiktheid, ik denk langs twee paden:
- Een all-out systeempje met Purifi drivers, want voor deze toepassing is het redelijk te verwachten dat dit de beste drivers zijn die momenteel op de markt zijn.
- Een "cardioid for everyone" waar met goed uitgezochte drivers een mooie cardioïde te realiseren is voor een redelijke prijs.
Re: The rise of the cardioids
Dit zou de midrange moeten zijn?
https://en.toutlehautparleur.com/review ... gory/2393/
https://en.toutlehautparleur.com/review ... gory/2393/
Re: The rise of the cardioids
Voor de Three staat het hier beschreven: https://www.sensibleaudio.dk/2022/01/02 ... kii-three/
Of alle drie de drivers voor de Seven hetzelfde zijn weet ik niet. Maar het geeft aan dat de meest geschikte drivers niet noodzakelijk heel duur hoeven te zijn. Ik verwacht dat ze bij Kii aardig wat screening gedaan hebben voordat ze op de huidige bezetting zijn gekomen.
Maar het geeft ook aan hoe belangrijk perceptie is, voor hoge kwaliteit audio ben ik geneigd de drivers met een geperste korf niet in beschouwing te nemen, terwijl Kii er uitstekende resultaten mee weet te bereiken.
Of alle drie de drivers voor de Seven hetzelfde zijn weet ik niet. Maar het geeft aan dat de meest geschikte drivers niet noodzakelijk heel duur hoeven te zijn. Ik verwacht dat ze bij Kii aardig wat screening gedaan hebben voordat ze op de huidige bezetting zijn gekomen.
Maar het geeft ook aan hoe belangrijk perceptie is, voor hoge kwaliteit audio ben ik geneigd de drivers met een geperste korf niet in beschouwing te nemen, terwijl Kii er uitstekende resultaten mee weet te bereiken.
Re: The rise of the cardioids
Cool! Ben benieuwd wat de ideeën zijn en hoe die projecten vorm gaan krijgen.timpert schreef: ↑zo 08 feb 2026, 14:02Tja, if a graph looks to good to be true, look at the scale...
Maar los daarvan, ik denk dat je nog steeds kan zeggen dat het ding subliem presteert. Temeer als je je bedenkt dat de gebruikte drivers hoogstwaarschijnlijk niet uit het bovenste segment van de markt komen: de (sub)woofer is waarschijnlijk een Peerless SBS-160F35AL01-04 (met een geperste plaatstalen korf nog wel), maar een betrouwbare bron over welke midwoof en tweet erin zitten kon ik in 20 seconden googlen niet vinden.
Gisteren spraken Stefan en ik over hoe je wellicht wat radicalere vormen aan een cardioïde behuizing kan geven. De respons op dit project was in het algemeen heel positief, en aan goede ideeën en feedback was er ook geen gebrek. Dus linksom of rechtsom: dit ding krijgt zeker een vervolg, en dat vervolg wordt leuk.
Ondertussen is een upgrade onderweg voor mijn "deftige meetopstelling". Die had vier maanden in de buik van USPS gezeten, maar tegen alle verwachtingen in is het pakket plus inhoud weer ongeschonden boven water gekomen. Er is een nieuwe poging ondernomen om het ding alsnog mijn kant op te laten komen. Dit keer per express, dus ik zit weer voortdurend de track&trace te F5-en. Als mijn opstelling weer werkt kan ik drivers screenen op geschiktheid, ik denk langs twee paden:
Voor dat tweede pad is de deftige meetopstelling heel waardevol, en ik vind beide paden zo hun aantrekkingskracht hebben. Oei, keuzestress
- Een all-out systeempje met Purifi drivers, want voor deze toepassing is het redelijk te verwachten dat dit de beste drivers zijn die momenteel op de markt zijn.
- Een "cardioid for everyone" waar met goed uitgezochte drivers een mooie cardioïde te realiseren is voor een redelijke prijs.
![]()
Overigens zou ik zelf eerder een Kartesian VKi driver pakken dan Purifi voor een all-out cardioïde. Vergelijkbaar maar veel efficiënter. Die Purifi units hebben bakken xmax, maar als midwoofer in een cardioïde krijg je ze daar niet in de buurt vanwege het lage rendement, ondanks de meer dan adequate power handling.
Re: The rise of the cardioids
Dat zeker. Kijk naar de oude Philips drivers. Menigeen kan heel goed mee komen met de huidige drivers qua geluidskwaliteit.timpert schreef: ↑zo 08 feb 2026, 14:45Voor de Three staat het hier beschreven: https://www.sensibleaudio.dk/2022/01/02 ... kii-three/
Of alle drie de drivers voor de Seven hetzelfde zijn weet ik niet. Maar het geeft aan dat de meest geschikte drivers niet noodzakelijk heel duur hoeven te zijn. Ik verwacht dat ze bij Kii aardig wat screening gedaan hebben voordat ze op de huidige bezetting zijn gekomen.
Maar het geeft ook aan hoe belangrijk perceptie is, voor hoge kwaliteit audio ben ik geneigd de drivers met een geperste korf niet in beschouwing te nemen, terwijl Kii er uitstekende resultaten mee weet te bereiken.
Vooral met de breedbanders hebben we dat eens mogen vernemen in Hengelo,
Maar het is allemaal blik. Mijn gegoten Philips units kwamen niet van Philips
De midrange zou bij de kii hetzelfde moeten zijn.
Re: The rise of the cardioids
En zo gebruikt Von Schweikert niet onverdienstelijk Audax 17cm mids met plastic korf
Denk dat je voor $9885 voor een paartje, toch wel degelijke units mag verwachten
Re: The rise of the cardioids
Vandaag een dagje gespendeerd aan het opnieuw inmeten van mijn cardioïde projectje, na het verliezen van mijn data enkele jaren geleden.
Ondertussen is mijn meetopstelling ook wat beter dan toen, deze keer zelfs verticaal naar behoren kunnen meten. Morgen nog even nearfield meten (momenteel <200Hz weggeknipt), en vervolgens nog de baskast, en dan kunnen we weer eens gaan spelen met de instellingen.
Het betreft (opnieuw) een kleine monitor met de SEAS DXT en de SBA sb15nbac30-8. Dit is het 2-weg deel van een groter 3-weg systeem, het is semi-modulair in dit opzicht.
Ondertussen is mijn meetopstelling ook wat beter dan toen, deze keer zelfs verticaal naar behoren kunnen meten. Morgen nog even nearfield meten (momenteel <200Hz weggeknipt), en vervolgens nog de baskast, en dan kunnen we weer eens gaan spelen met de instellingen.
Het betreft (opnieuw) een kleine monitor met de SEAS DXT en de SBA sb15nbac30-8. Dit is het 2-weg deel van een groter 3-weg systeem, het is semi-modulair in dit opzicht.
