Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

In een OB subwoofer maakt dat niet uit, dat gaat lager dan Fs
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Met een ripole heb je extra luchtmassa aan de conus hangen. Met een LW W-cab trouwens ook maar wat minder. Daarmee verlaag je de Fs. Je moet hier denk ik toch met een DSP aan de slag om het goed te krijgen. Dus dan is Fs met een LT wat lager maken en de Qs te tunen, geen probleem. Al verhoog je daarmee dan natuurlijk Vd niet. Een ripole is niet moeilijk te maken en niet kritisch. Ik zou dat gewoon proberen met die RCF speakers. Met die Visatons (Fs = 30Hz...) zou ook nog kunnen. Maar qua oppervlak moet je er minstens 2 maken voor een beetje SPL zo laag denk ik.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Ik denk dat je met de RCF drivers in een goede ripole nog wel eens aangenaam verrast zou kunnen worden, extreem grote conussen brengen een vorm van gemak in de laag weergave welke niet door kleinere drivers wordt weergegeven. (Heeft niets te maken met frequente bereik)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Dingetje wat je met OB wel altijd houdt is dat de speaker aan de achterkant geen bijgeluiden t.g.v. de luchtwervelingen gaat maken! Met veel prachtige OB subgeschikte speakers is dat helaas niet het geval.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

Volgens mij zou je met HQPlayer ook een 2e dac aan je pc kunnen hangen die je dan op het laag gebruikt.
Dan heb je daar gelijk een mooie DSP opstelling staan.
Voor zover ik heb begrepen zou dat via NAA mogelijk zijn en kan je ook de cross-over in HQP kunnen doen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De bruutheid van een 2x18” ripole of W-frame spreekt me wel aan, maar waar ik deze dan kwijt zou moeten… mensen die hier geweest zijn, zullen deze uitdaging begrijpen. Iets compacters met 2x 8 inch Visaton is wellicht logischer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Dat valt wel mee met een ripole. Veel groter dan de speaker hoeft die niet worden. Dus met die RCF niet meer dan 50cm x 50cm schat ik zo. 'Tis ook maar hoeveel SPL je op 20Hz wilt maken. Maar je kunt uiteraard met die Visaton 8 inchers gaan pootje baaien in een testkastje :sure:

Je kunt de SPL zelf uitrekenen: SPL_dB = 20 log [ f^2 x VD /3.7] Dat is in half space. In een kleine ruimte kom je meer op een 1/4 space uit en verdubbelt het. VD is het verplaatste volume van de conus in cm3. Dat is dan voor een monopool! Voor een dipool zit je met het aflopen van 6dB/okt. Hoeveel dat is hangt af van de gemiddelde weglengte van voorkant naar achterkant en de frequentie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

Walt schreef: za 24 jan 2026, 10:03
Een open baffle / ripole concept kan wat mij betreft ook, maar dan heb je denk ik wel echt de RCF 18 inchers nodig voor voldoende lucht verplaatsing…
lijkt me ook een goed plan. en zoals gezegd past mooi bij je OB speakers. komt ook nog wel uit kwa formaat, gewoon de laagsectie van de W1 schalen naar de 18"-ers
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: za 24 jan 2026, 9:45
Wat Jeroen aangeeft w.b.t. roommodes is zeker goed voor weer een paar honderd pagina's Walt's fratsen! :twisted: Pompende subsonische laagdruk verhoudt zich niet met OB. Dat EQ-en helpt wel, maar fraai wordt dat nooit: Je blijft dan altijd zitten met lang uitstervende resonanties, maar dan op een lager niveau. Dat blijft hoe dan ook modderlaag wat niks meer met de muziek te maken heeft. Linkwitz W-bin OB sub of een Ripole met een paar 15 inchers dan maar? En een korte klap is gewoon een basshaker onder je stoel schroeven :mrgreen:
Het was vooral een reactie op de huidige woofers, die tot 150Hz gaan, in een kast stoppen. Geen goed idee.

Maar een sub die alleen het uiterste laag doet in die kleine kamer zet alleen druk en zal niet leiden tot roommodes en wollig laag.
Dat hoeft helemaal niet met een ripole, gesloten behuizing is het mooiste. Zeker als je er toch een Hypex dsp voor zet.
Groot oppervlak heeft Walter niet nodig. Hij speelt niet luid.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Met een CB heb je aan die Visatons wel genoeg, zeker! Maar of je daarmee de beoogde 20Hz met goed fatsoen gaat halen? En vergeet ook niet dat juist in kleine kamertjes de vloer-plafond resonantie tussen de 50Hz en 60Hz een behoorlijk forse Q kan hebben. Maar goed, meten is weten. Je hebt vast nog wel ergens een CB subje en zou zeggen meet het eens op bij Walt. Ben wel benieuwd wat de roomcurve voorstelt dan. Dat geeft een wat solidere aanpak. En wellicht is Walt er tevreden mee.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

ik heb lang geleden in Gelsenkirchen op de Selbstbaumesse een set gehoord die deze woofers had, actief gecorrigeerd, imulsgecompenseerde kast ook. was met gemak best of show
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: zo 25 jan 2026, 20:54
Met een CB heb je aan die Visatons wel genoeg, zeker! Maar of je daarmee de beoogde 20Hz met goed fatsoen gaat halen? En vergeet ook niet dat juist in kleine kamertjes de vloer-plafond resonantie tussen de 50Hz en 60Hz een behoorlijk forse Q kan hebben. Maar goed, meten is weten. Je hebt vast nog wel ergens een CB subje en zou zeggen meet het eens op bij Walt. Ben wel benieuwd wat de roomcurve voorstelt dan. Dat geeft een wat solidere aanpak. En wellicht is Walt er tevreden mee.
Die resonantie is toch niet relevant als de sub bij 30-35Hz al afvalt? Het is echt alleen voor het onderste deel van het bereik zo begrijp ik.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Hij moet bij 30Hz al weer afvallen? Dus een sub van zeg 15Hz tot 30Hz'? Minder dan een oktaaf lijkt mij vrij zinloos. En dat in een drukdoos gecombineerd met OB's.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De OB lopen volgens Jeroen zijn meting tot bijna 30Hz, dus het in inderdaad maar een heel klein bereik om aan te vullen, ik kan moeilijk op grond van mijn ervaring inschatten, wat dit nog zou brengen…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Jij jij vroeg er om Walter.... Gewoon die RCF's in de je balkondeuren schroeven. Dikke UCD er op en gaan. Dan weet je het :D
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Is 15 Hz vooral gevoel Een bass shaker onder de luisterstoel is dan eenvoudiger.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Volgens mij hoor ik zo'n beetje van af 30 Hrtz tegenwoordig :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Mooie muziek weer van Maaike Ouboter:

(Lievelings liedjes mixtape)
Bijlagen
IMG_1003.jpeg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Kwestie van smaak :?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

rikpost schreef: ma 23 feb 2026, 23:02
Kwestie van smaak
De een bakt in olie, de ander in Croma. BMaar bakken in boter geeft ook veel smaak. Alleen oppassen dat de boel niet verbrand.

Heeft DBSSW verder best wel leuk talent opgeleverd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

En Oude Boter kun je langer bewaren in de tropen. Heet daar Gee en dan meestal gekruid met hennepblaadjes voor het Quantum effect.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

waarom weer zo flauw. er wordt gewoon mooie muziek gedeeld, geniet daar van
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Mooie muziek? 'Tis meer oude verschaalde liefde met nootjes... Maar ieder zijn ding!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

ik vind het mooie muziek, ook om mee te checken of je installatie de 'emotie' kan laten horen, hiervoor heb je m.i. een bepaalde echtheid en detail in de weergave nodig. Ik kende Maaike wel, maar Cock vd Weiden heeft me er opnieuw op attent gemaakt, hoe echt klinkt haar stem... En dit is toch weer iets anders dan de openheid in de stem.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Heb ik met de liedjes van Rebecca Pidgeon, Dan staat ze in pure illusie voor je.
Laatst gewijzigd door richard op di 24 feb 2026, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie