Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door flamingbeatz »

Het idee achter deze speaker is grotendeels afgekeken van de Kii Three, maar als hobbyist ga ik natuurlijk nooit precies kunnen doen wat Kii heeft gedaan.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en of jullie eventuele verbeteringen zien. Misschien dat er ook goede ideeën zijn over hoe het gebied vanaf 400Hz nog actief cardioide gemaakt zou kunnen worden. Vadaar ook bewust niet geplaatst in Showcases.

Tweeter: Seas 27TBFC/G H1212 - Visaton WG148 waveguide
Mid: SB Acoustics SB15NBAC30-4 - in ongeveer 3,5 liter, gesloten kast
Woofers: Reckhorn D165 - per 2 in 8 liter en per 2 aangedreven, gesloten kast
Amps: Hypex UcD400HG HxR 8ch zelfbouw amp
DSP: Chinees Analog Devices ADAU1452 DSP bordje met AD1938 codec
Maat kast: 40x40x20 cm
Materiaal kast: kaal zwart MDF
XO's: 400Hz, 1600Hz (verschoven naar 350 en 1800 door EQ werk)
FR: +/- 1 dB tussen 25Hz-20kHz op 3m hoogte gemeten (en het laag nearfield op deze hoogte).
FR: +/- 1,5 dB tussen 25Hz-20kHz in het midden van de ruimte met de achterkant naar de vloer, 15cm van de vloer af.

Op deze foto zijn de twee gebouwde kasten te zien. Ze zijn identiek aan elkaar, een van de twee staat omgedraaid. Per speaker worden er 4 woofers gebruikt, 1 mid, en een hoog driver.
IMG_20180805_181602.jpg
Tussen de (sub)woofers haal ik hetzelfde geintje uit (denk ik), in plaats van een kwart golflengte delay en een polariteits-flip, allpass filters om het sub omnidirectioneel te houden en het cardioide gedrag tot hoger door te laten lopen. Achteraf gezien had ik de allpass filters lager kunnen plaatsen om zo al vanaf 80Hz uitgedoofd te zijn aan de achterkant. Tussen het mid en de woofers doe ik dit niet, ik was er nog niet helemaal achter hoe ik dit mooi kan doen. Ik heb wel een aantal ideeën, maar die vind ik niet chique genoeg. Ook lijkt het niet heel nodig doordat ik de woofers tot 400Hz door laat lopen. Deze meting is gedaan vanaf achter de speaker, de voorste en achterste woofers los gemeten. Over de FR 1/12 smoothing. Deze meting is nog van voor alle tweaks, meer een proof of concept.
TF - LF van achteren.JPG
Meet opstelling.
42215369_1909176272500258_2159192252834906112_o.jpg
De crossovers. Gemeten op 3m hoogte, 1m van de speaker af, 1/12 smoothing over de FR.
XO -HFMF FF - LF CL.JPG
Resultaat 1 van de metingen op hooogte, geen smoothing.
FR - voor tweaks.JPG

Resultaat 2 van de metingen op hoogte na verder tweaken. Met REW, gated.
FR - 0DEG - 3m.JPG
Daarna geoptimaliseerd voor gebruik met de acherkant naar een wand. Ik heb hiervoor in het midden van de ruimte blokjes op de vloer gelegd, en hierop de speaker gezet met de achterkant naar de vloer. Ook weer gated.
FR - Final achterkant naar grond.JPG
Vervorming, Gemeten met 85dB SPL op 1m afstand.
Dist - 85 dB SPL.JPG
Directivity in stappen van 30 graden.
DIRECTIVITY - 0DEG - 3m.JPG
Directivity in stappen van 90 graden.
DIRECTIVITY RUFF - 0DEG - 3m.JPG
Laatst gewijzigd door flamingbeatz op vr 26 okt 2018, 20:11, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door Mtraxx »

Je bent welkom a.s. zaterdag ZBA vh Noorden :sure: :mrgreen: :mrgreen:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door toetertje »

Ik ben benieuwd wat je van die reckhorns vind. Ik heb er daar ook nog een aantal van liggen.
Je hebt het over 8 liter voor beiden, maar je kast is toch groter?
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door flamingbeatz »

Mtraxx schreef:
Je bent welkom a.s. zaterdag ZBA vh Noorden :sure: :mrgreen: :mrgreen:
Haha, voor mij net iets te ver weg! Misschien dat ik wel een keer een wat dichterbij gelegen editie bezoek.
toetertje schreef:
Ik ben benieuwd wat je van die reckhorns vind. Ik heb er daar ook nog een aantal van liggen.
Je hebt het over 8 liter voor beiden, maar je kast is toch groter?
Klopt! Ik bedoel dat ze per paar 8 liter delen. Vooraan op de zijkanten heb ik een paar en achterop, totaal ben ik dus 16 liter kwijt. Ik vind het mooie drivertjes, ik moest het laag redelijk ophalen om ze diep door te laten lopen en had daarom best wat vervorming verwacht, maar dat vind ik mee vallen.

Reckhorn, 1cm van de stofkap, zonder EQ.
Reckhorn kaal.png
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door toetertje »

Gebruik je dan 1 kast met 4 woofers, of 2 kasten met 4 woofers, voor je setup?
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door flamingbeatz »

Ik gebruik 2 kasten met 8 woofers, hetzelfde als de Three's. ik zal het ook even in de start post zetten.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door Chocomel »

Leuk! Welke ideeën had je om de middentonen ook cardioïde te maken?
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door flamingbeatz »

Dank! Als eerste optie zou ik de achterste woofers tot 300 Hz laten lopen, de voorste woofers tot ca. 700 Hz. Vanaf 40-80 Hz zou ik allpass filters toepassen op de achterste woofers, zodat het sub omni blijft en alleen optelt om efficient te blijven, en om het uitdoven aan de achterkant tussen deze twee tot 300 Hz door te laten lopen (zoals ik nu ongeveer al doe). Dit door te zorgen dat het gebied waar het verschil tussen de twee vanaf achteren gezien 180 graden is groter wordt. De midwoofer zou ik laten spelen vanaf 300 Hz zodat deze tussen 300 en 700 Hz overlapt met de woofers aan de zijkanten. Ook in dit overlappende gebied moet gezorgd worden dat de fase tussen de zijwoofers en midwoofer vanaf achteren gezien 180 graden verschilt. Dit zou ik doen door op/vanaf 300 Hz allpass filters toe te passen op de zijwoofers. Wat hier minder mooi aan is, is dat er een amplitude bump zal zijn aan de achterkant/rondom, omdat de allpass filter een helling heeft. De relatieve fase tussen de achterste en voorste woofers van achteren is rond de 300 Hz geen -180 meer doordat deze mee getrokken wordt, en de allpass filter zorgt niet direct vanaf 300 Hz dat het verschil tussen de zijwoofers en midwoofer 180 graden is, maar pas wat hoger.

Twee andere variaties hiervan zijn:
-Heel stijl filteren om de nadelige effecten te verkleinen.
-In plaats van allpass filters op de zijwoofers op/vanaf 300 Hz: Het gebied vanaf 300 Hz opsplitsen, los behandelen en weer inmixen. Dan wel op zo'n manier dat de banden elkaar niet overlappen en deze kamfilteren door het fase/tijd verschil. Denk dan aan steil filteren en dus een gat overlaten waar geen overlap is.

Hiernaast is natuurlijk wat detail/corrigeer werk nodig wat ik even weg laat. Even enkel het idee.

Ik ben geen pro akoestiecus, dus laat t maar even weten als ik wat dingen mis heb!
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door matjans »

Gaaf! welk chinees dsp bordje gebruik je hiervoor?
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door flamingbeatz »

matjans schreef:
Gaaf! welk chinees dsp bordje gebruik je hiervoor?
Ik gebruik deze DSP, mooi spul voor €62,50!
Gebruikersavatar
Tymen
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 21:14
Locatie: Haarlem

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door Tymen »

Ontzettend leuk project! Ben heel benieuwd hoe ze klinken tov de Kii.
Zou heel tof zijn wanneer je een Kii als hobby-kit zou kunnen kopen/bouwen.
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door flamingbeatz »

Tymen schreef:
Ontzettend leuk project! Ben heel benieuwd hoe ze klinken tov de Kii.
Zou heel tof zijn wanneer je een Kii als hobby-kit zou kunnen kopen/bouwen.
Dank Tymen. Daar ben ik zelf ook nog benieuwd naar. Zou wel geinig zijn als ik ooit een keer de kans krijg ze echt naast Kii's neer te zetten.

Op zich stelt de opbouw van mijn versie niet zo veel voor, dat is voor de gemiddelde zelfbouwer prima te doen denk ik. Wat voor anderen misschien nogal lastig kan zijn is het inregelen, en het vinden van een fatsoenlijke en betaalbare 6 kanaals DSP/versterker.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door TabCam »

flamingbeatz schreef: do 18 okt 2018, 20:18
matjans schreef:
Gaaf! welk chinees dsp bordje gebruik je hiervoor?
Ik gebruik deze DSP, mooi spul voor €62,50!
Helaas werkt de link niet meer :hide:
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door Chocomel »

Als ik zoek ook "ADAU1452-DSP-development-board-learning-board" vind ik deze, is dat hem? https://nl.aliexpress.com/item/1005006776993954.html

Let op dat je zowel de ADAU1452 als de AD1938 nodig hebt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door markbakk »

Ik ben niet zo erin thuis. Wat kan die ADAU1452 wat een ADAU1701 niet kan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door ds23man »

FIR
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door timpert »

Er zit wel meer verschil in dan dat. In de ADAU1701 zit bijvoorbeled een 2 kanaals ADC en een 4 kanaals DAC zodat je 'm direct zowel in een digitale als analoge signaalketen kan stoppen. De 1452 heeft dat gemak niet, maar ruilt de converters in voor een snellere DSP kern en meer programma/parameter geheugen. De 1701 kan ook FIR, maar door het klein aantal parameters is dat maar heel beperkt bruikbaar. Verder zitten in de 1452 sample rate converters, directe S/PDIF interfaces en nog wat meer luxe features maar zie voor de rest de datasheets.

Overigens kan je de 1701 altijd als "domme" DAC gebruiken en die voeden met een TDM input stream vanuit de 1452. Zo kan je op je bureau je proefopstelling makkelijk upgraden, als je bijvoorbeeld een Sure versterkerbordje gebruikt en niet genoeg hebt aan de ingebouwde 1701.

Grappenmakers bij Aliexpress. Als je zoekt op ADAU1452 dan krijg je een aantal onwaarschijnlijk goedkope bordjes in de zoekresultaten, maar dat zijn dan CS42448 codec bordjes, klik je door naar 1452 bordjes dan worden ze ineens een stuk duurder. Volgens mij vindt de ACM ook wat van die praktijk.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door ds23man »

De 1701 is echt een instappertje, zodra het geavanceerder moet loop je heel snel tegen zijn grenzen aan. Dat heb ik meegemaakt met de Hypex Fusion. De eerste proto was gebaseerd op de 1701. Op mijn aandringen is toen overgestapt op het 145x platform. Eerst met de 1450 en later de 1452 om ook behoorlijk wat FIR mogelijk te maken.

Wat betreft Alie, een losse 1452 kost 15 euro ex. In grotere aantallen richting 10. Dus die prijzen kunnen gewoon niet en zie zelfs plaatjes waar er geen chip op zit.....
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door timpert »

Op die Lusya bordjes zit soms wel, soms niet een STM32 microcontroller. Maar inderdaad, prijzen onder de 40 euro voor alleen het kale bordje met de ADAU1452 zijn een beetje "sus".

Overigens, als je toch iets gaat kopen om mee te experimenteren, kijk dan ook even naar de ADAU1466. Nog eens twee keer zoveel geheugen, maar verder drop-in compatible en ook ongeveer even duur. Zie bijvoorbeeld deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005010505242422.html
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door markbakk »

Danku, helder!
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door flamingbeatz »

We zijn ondertussen ongeveer 8 jaar verder en ik vindt het tijd worden voor iets nieuws. Voor mij een reden om deze speakers weer wat op te poetsen en opnieuw in te regelen met de huidige kennis zodat ik ze kan verkopen. Hier ben ik de afgelopen dagen mee bezig geweest.

Tussentijds heb ik trouwens ook een eigen DSP ontworpen op basis van een ADAU1452, ADAU1979 en PCM5242. De Chinese versie was uiteindelijk te veel gezeik mee. Een overhittende LDO, en slechte ruis specs. De zelfbouw versterker op basis van Hypex had ik al.
IMG_20191127_141343.jpg
IMG_20200131_201500.jpg
En de nieuwe resultaten:
image(4).png
image(2).png
image(3).png
image(5).png
image.png
image(1).png
PXL_20260106_184824681.jpg
PXL_20260120_212413388.jpg
Side note: in werkelijkheid is de frequentierespons van het laag/sub net zo strak als de rest, dit is nearfied ingemeten maar heb ik niet bewaard #-o
Laatst gewijzigd door flamingbeatz op wo 21 jan 2026, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door flamingbeatz »

Ter vergelijk metingen van Erin's Audio Corner van twee van de inspiratiebronnen, de Kii Three en Dutch & Dutch 8c.
CEA2034 -- Kii THREE.png
SPL Horizontal (1).png
Kii THREE Horizontal Contour Plot (Normalized).png
Dutch & Dutch 8c CEA2034 (SPINORAMA).png
SPL Horizontal.png
Dutch & Dutch 8c Horizontal Contour Plot (normalized).png
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2435
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door timpert »

Dat is toch wel een verdraaid mooi resultaat!

Je ziet het vaak met die goedkope Chinese bordjes: je krijgt veel voor weinig, maar uiteindelijk laten ze toch wat steken vallen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Kii 1,5 - compacte cardioide speaker

Bericht door Pjotr »

Leuk! Dat is een heel mooi resultaat zo! \:D/
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”