8 kanaals Hypex UcD versterker
Moderator: Beheerdersteam
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
8 kanaals Hypex UcD versterker
Ik heb besloten een meerkanaals versterker te gaan bouwen/samenstellen voor mijn huidige en toekomstige zelfbouw speakers. Dit omdat ik geen kant en klare betrouwbare versterker kon vinden met flexibele aansluitmogelijkheden, een redelijke prijs en een goede (neutrale) klank. Hier wil ik de voortgang met jullie gaan delen.
Het idee is als volgt: ik wil een versterker kunnen gebruiken voor verschillende methoden van aansturing, maximaal 2x4 weg of 8 losse kanalen. Ook wil ik niet vast zitten aan een DSP. Daarom ga ik de inputs los, en op een DB-25 connector uitvoeren. De DB-25 wordt te gebruiken met een nog te bouwen DSP kast zodat er maar een signaal kabel tussen de DSP en de versterker kast zit als deze samen gebruikt worden. De speaker outputs worden uitgevoerd op speakon NL2, 4 en 8.
De noemenswaardige onderdelen zijn:
Modushop Dissipante 2Ux300mm behuizing.
8x Hypex UcD400HG HxR
2x Hypex SMPS1200A400
''Klik aan, klik uit'' pcbtje.
12V voeding voor bovenstaand pcb
Op dit moment heb ik eigenlijk alles binnen maar wacht ik nog op een lading schroefjes.
Gisteren heb ik even gecheckt of alles past zoals bedacht. Hier de foto's:
Het achterpaneel: Spacers voor tussen de heatsinks en versterker modules. Hierdoor passen de modules op z'n kant in een 2U kast wel tussen de brackets en is de montage geen gedoe of lelijk: Versterker modules op de spacer gemonteerd: Bovenstaande geheel op de heatsink: Een idee van het geheel. Ook zitten er tussen de SMPSen en versterkers een schot om de draden aan weg te werken: Sommigen is het misschien opgevallen dat niet alle UcD modules hetzelfde zijn. Dit komt doordat de modules niet tegelijk zijn aangeschaft. Ik kan mij niet voorstellen dat er een hoorbaar verschil tussen de twee is maar ik zou graag willen weten wat jullie hierover denken/hebben ervaren.
Het idee is als volgt: ik wil een versterker kunnen gebruiken voor verschillende methoden van aansturing, maximaal 2x4 weg of 8 losse kanalen. Ook wil ik niet vast zitten aan een DSP. Daarom ga ik de inputs los, en op een DB-25 connector uitvoeren. De DB-25 wordt te gebruiken met een nog te bouwen DSP kast zodat er maar een signaal kabel tussen de DSP en de versterker kast zit als deze samen gebruikt worden. De speaker outputs worden uitgevoerd op speakon NL2, 4 en 8.
De noemenswaardige onderdelen zijn:
Modushop Dissipante 2Ux300mm behuizing.
8x Hypex UcD400HG HxR
2x Hypex SMPS1200A400
''Klik aan, klik uit'' pcbtje.
12V voeding voor bovenstaand pcb
Op dit moment heb ik eigenlijk alles binnen maar wacht ik nog op een lading schroefjes.
Gisteren heb ik even gecheckt of alles past zoals bedacht. Hier de foto's:
Het achterpaneel: Spacers voor tussen de heatsinks en versterker modules. Hierdoor passen de modules op z'n kant in een 2U kast wel tussen de brackets en is de montage geen gedoe of lelijk: Versterker modules op de spacer gemonteerd: Bovenstaande geheel op de heatsink: Een idee van het geheel. Ook zitten er tussen de SMPSen en versterkers een schot om de draden aan weg te werken: Sommigen is het misschien opgevallen dat niet alle UcD modules hetzelfde zijn. Dit komt doordat de modules niet tegelijk zijn aangeschaft. Ik kan mij niet voorstellen dat er een hoorbaar verschil tussen de twee is maar ik zou graag willen weten wat jullie hierover denken/hebben ervaren.
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Mooie amp! Je zal geen verschil kunnen horen. Ik heb een soortgelijke, maar nog wat oudere opstelling. Waar heb je de panelen voor het met infrezingen laten maken? GA je een 8 kanaals dsp gebruiken? NIet van hypex dus?
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Ik heb al het freeswerk bij Modushop (Hi-Fi 2000) zelf laten doen, ook de schotten en spacers.Martijn H schreef:Mooie amp! Je zal geen verschil kunnen horen. Ik heb een soortgelijke, maar nog wat oudere opstelling. Waar heb je de panelen voor het met infrezingen laten maken? GA je een 8 kanaals dsp gebruiken? NIet van hypex dus?
Ik wil gaan voor 2x een DLCP van Hypex, deze zijn met elkaar te koppelen heb ik begrepen. Het is dan wel jammer dat ik dan 4 kanalen heb die ik weinig ga gebruiken. Het kost wel een hoop dus denk ik dat ik tijdelijk voor een goedkope oplossing ga zoals een Behringer DCX2496 (op dit moment kom ik wel weg met 6 out) of iets van miniDSP tot ik het geld potje weer vol genoeg vindt.
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Als je een sub wil gebruiken kan je deze ook gelijk laten aansturen. Dan betalen de extra dsp kanalen zich terug. Ik heb de sheets van de dlcp doorgebladerd maar het is me nog niet heel duidelijk hoe 2 dlcp's zijn te koppelen. Bij het laden van filters moet je volgens mij nogsteeds een knop omzetten om van de ene naar de andere dlcp te gaan met de software(?) Het zou mooi zijn als alle kanalen tegelijk worden herkend door de software en dan optellen van 1 tot/met 12. behringers geven wel veel a/d d/a overgangen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Elke DLCP is een aparte USB device, vandaar dat je met die schakelaar de juiste moet selecteren. Als je 1 dlcp voor links gebruikt en de ander voor rechts laadt je je instellingen gewoon twee keer.
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Ik denk dat ik tegen die tijd eerst maar de DLCP's en toebehoren bestel zodat ik kan kijken van hoe en wat. Als de twee units zouden optellen was dat inderdaad mooi geweest maar een schakelaar omzetten en de settings twee keer laden lijkt mij niet zo erg.
Op dit moment wacht ik op een hoop schroefjes waarna ik met het paneel aan de slag kan. Omdat ik het niet kon laten heb ik net maar alvast de DB-25 gemonteerd.
Dank Ray!ray5150 schreef:Zier en netjes gebouwd, dat gaat iets moois worden.![]()
Op dit moment wacht ik op een hoop schroefjes waarna ik met het paneel aan de slag kan. Omdat ik het niet kon laten heb ik net maar alvast de DB-25 gemonteerd.
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Een goed doordacht project en mooi uitgevoerd. Benieuwd naar het eindresultaat.
Co
Co
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
+1
Wat is dat voor kabel die je daar gebruikt heb op de DB25 connector ?
Wat is dat voor kabel die je daar gebruikt heb op de DB25 connector ?
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Smartcable Beta 8, met de mantel die de 8 paren bij elkaar houdt gestript. De losse paren zijn volgens mij soortgelijk aan Smartcable Alpha/Beta 1, alleen heb je dan geen nummering. Ik vindt het fijne kabel, soepel, makkelijk te verwerken, foil shielded en dun.ray5150 schreef:+1
Wat is dat voor kabel die je daar gebruikt heb op de DB25 connector ?
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Vandaag heb ik eindelijk de schroefjes ontvangen. Gelijk de chassis gemonteerd en het Speakon gedeelte gesoldeerd.
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Het vordert goed. Tot nu toe heb ik alle signaal en speaker lijnen zitten. Nu het voeding gedeelte nog.
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Vraagje. Is het normaal dat de twee staande transistors op de UCD400HG HxR modules onbelast 88 graden worden? (hij was nog langzaam ietsjes hoger aan het klimmen maar vondt t wel erg warm worden).
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Nog nooit gemerkt dat er ook maar iets warm werd in mijn versterkers met UCD400HG modules. Die 88 graden lijkt mij dan ook niet helemaal tof. Hebben ze het allemaal?flamingbeatz schreef:Vraagje. Is het normaal dat de twee staande transistors op de UCD400HG HxR modules onbelast 88 graden worden? (hij was nog langzaam ietsjes hoger aan het klimmen maar vondt t wel erg warm worden).
Co
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Ik vraag me af hoe je dit hebt vastgesteld ?flamingbeatz schreef:Is het normaal dat de twee staande transistors op de UCD400HG HxR modules onbelast 88 graden worden?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Hij heeft ze even geswaffeld.ray5150 schreef:Ik vraag me af hoe je dit hebt vastgesteld ?flamingbeatz schreef:Is het normaal dat de twee staande transistors op de UCD400HG HxR modules onbelast 88 graden worden?
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Aha, dus dat ruikt dre.ds23man schreef:Hij heeft ze even geswaffeld.ray5150 schreef:Ik vraag me af hoe je dit hebt vastgesteld ?flamingbeatz schreef:Is het normaal dat de twee staande transistors op de UCD400HG HxR modules onbelast 88 graden worden?![]()
![]()
Co
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Hahaha, het was een iets minder gevoelige temperatuur sensor. Ik heb het gemeten met m'n Brymen BM235 (EEVBlog versie) en de bijbehorende temperature bead (volgens het datasheet tussen -40 en 99 graden 99% nauwkeurig als ik m goed snap). Op de achterkant van de transistor een beetje heat transfer paste en daar de temperature bead goed tegenaan gedrukt.
Ik heb 2 verschillende batches UcD's in deze versterker zitten en ze worden beiden goed heet.
Hij is ondertussen trouwens af. Foto's volgen.
Ik heb 2 verschillende batches UcD's in deze versterker zitten en ze worden beiden goed heet.
Hij is ondertussen trouwens af. Foto's volgen.
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Zozo, kan niet anders zeggen dan dat het er keurig uitziet, vooral ook heel goed doordacht.
Als ik dan een kleine kanttekening moet maken, het gebruik van bruine en blauwe draad van de voedingen naar de versterkers toe.
Door mijn elektriciens achtergrond gaat er gelijk een belletje in mijn achterhoofd rinkelen dat zegt "pas op, netspanning".
Terwijl ik weet dat dat hier niet zo is...soort beroepsdeformatie...
Zelf gebruik ik daarom altijd bij symmetrische voeding van versterkers rood/zwart, en wit. (voor tussen de voeding en de eindtrap dus)
Als ik dan een kleine kanttekening moet maken, het gebruik van bruine en blauwe draad van de voedingen naar de versterkers toe.
Door mijn elektriciens achtergrond gaat er gelijk een belletje in mijn achterhoofd rinkelen dat zegt "pas op, netspanning".
Terwijl ik weet dat dat hier niet zo is...soort beroepsdeformatie...
Zelf gebruik ik daarom altijd bij symmetrische voeding van versterkers rood/zwart, en wit. (voor tussen de voeding en de eindtrap dus)
-
flamingbeatz
- Berichten: 174
- Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38
Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker
Thanks Ray. Mee eens, ik had het liefste ook een andere kleur gehad maar heb er toch voor gekozen om de kantjes er iets af te lopen omdat ik deze kleuren had liggen in 2,5mm2.ray5150 schreef:Zozo, kan niet anders zeggen dan dat het er keurig uitziet, vooral ook heel goed doordacht.
Als ik dan een kleine kanttekening moet maken, het gebruik van bruine en blauwe draad van de voedingen naar de versterkers toe.
Door mijn elektriciens achtergrond gaat er gelijk een belletje in mijn achterhoofd rinkelen dat zegt "pas op, netspanning".
Terwijl ik weet dat dat hier niet zo is...soort beroepsdeformatie...
Zelf gebruik ik daarom altijd bij symmetrische voeding van versterkers rood/zwart, en wit. (voor tussen de voeding en de eindtrap dus)
Ik heb nu de versterkers wat langer aan gehad, de hoogste temperatuur die ik nu vindt is 103 graden.
