8 kanaals Hypex UcD versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door flamingbeatz »

Ik heb besloten een meerkanaals versterker te gaan bouwen/samenstellen voor mijn huidige en toekomstige zelfbouw speakers. Dit omdat ik geen kant en klare betrouwbare versterker kon vinden met flexibele aansluitmogelijkheden, een redelijke prijs en een goede (neutrale) klank. Hier wil ik de voortgang met jullie gaan delen.

Het idee is als volgt: ik wil een versterker kunnen gebruiken voor verschillende methoden van aansturing, maximaal 2x4 weg of 8 losse kanalen. Ook wil ik niet vast zitten aan een DSP. Daarom ga ik de inputs los, en op een DB-25 connector uitvoeren. De DB-25 wordt te gebruiken met een nog te bouwen DSP kast zodat er maar een signaal kabel tussen de DSP en de versterker kast zit als deze samen gebruikt worden. De speaker outputs worden uitgevoerd op speakon NL2, 4 en 8.

De noemenswaardige onderdelen zijn:
Modushop Dissipante 2Ux300mm behuizing.
8x Hypex UcD400HG HxR
2x Hypex SMPS1200A400
''Klik aan, klik uit'' pcbtje.
12V voeding voor bovenstaand pcb

Op dit moment heb ik eigenlijk alles binnen maar wacht ik nog op een lading schroefjes.

Gisteren heb ik even gecheckt of alles past zoals bedacht. Hier de foto's:
Het achterpaneel:
1.jpg
Spacers voor tussen de heatsinks en versterker modules. Hierdoor passen de modules op z'n kant in een 2U kast wel tussen de brackets en is de montage geen gedoe of lelijk:
2.jpg
Versterker modules op de spacer gemonteerd:
3.jpg
Bovenstaande geheel op de heatsink:
4.jpg
Een idee van het geheel. Ook zitten er tussen de SMPSen en versterkers een schot om de draden aan weg te werken:
5.jpg
Sommigen is het misschien opgevallen dat niet alle UcD modules hetzelfde zijn. Dit komt doordat de modules niet tegelijk zijn aangeschaft. Ik kan mij niet voorstellen dat er een hoorbaar verschil tussen de twee is maar ik zou graag willen weten wat jullie hierover denken/hebben ervaren.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door Martijn H »

Mooie amp! Je zal geen verschil kunnen horen. Ik heb een soortgelijke, maar nog wat oudere opstelling. Waar heb je de panelen voor het met infrezingen laten maken? GA je een 8 kanaals dsp gebruiken? NIet van hypex dus?
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door flamingbeatz »

Martijn H schreef:
Mooie amp! Je zal geen verschil kunnen horen. Ik heb een soortgelijke, maar nog wat oudere opstelling. Waar heb je de panelen voor het met infrezingen laten maken? GA je een 8 kanaals dsp gebruiken? NIet van hypex dus?
Ik heb al het freeswerk bij Modushop (Hi-Fi 2000) zelf laten doen, ook de schotten en spacers.

Ik wil gaan voor 2x een DLCP van Hypex, deze zijn met elkaar te koppelen heb ik begrepen. Het is dan wel jammer dat ik dan 4 kanalen heb die ik weinig ga gebruiken. Het kost wel een hoop dus denk ik dat ik tijdelijk voor een goedkope oplossing ga zoals een Behringer DCX2496 (op dit moment kom ik wel weg met 6 out) of iets van miniDSP tot ik het geld potje weer vol genoeg vindt.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door Martijn H »

Als je een sub wil gebruiken kan je deze ook gelijk laten aansturen. Dan betalen de extra dsp kanalen zich terug. Ik heb de sheets van de dlcp doorgebladerd maar het is me nog niet heel duidelijk hoe 2 dlcp's zijn te koppelen. Bij het laden van filters moet je volgens mij nogsteeds een knop omzetten om van de ene naar de andere dlcp te gaan met de software(?) Het zou mooi zijn als alle kanalen tegelijk worden herkend door de software en dan optellen van 1 tot/met 12. behringers geven wel veel a/d d/a overgangen
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door ds23man »

Elke DLCP is een aparte USB device, vandaar dat je met die schakelaar de juiste moet selecteren. Als je 1 dlcp voor links gebruikt en de ander voor rechts laadt je je instellingen gewoon twee keer.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door ray5150 »

Zier en netjes gebouwd, dat gaat iets moois worden. =D> =D>
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door flamingbeatz »

Ik denk dat ik tegen die tijd eerst maar de DLCP's en toebehoren bestel zodat ik kan kijken van hoe en wat. Als de twee units zouden optellen was dat inderdaad mooi geweest maar een schakelaar omzetten en de settings twee keer laden lijkt mij niet zo erg.


ray5150 schreef:
Zier en netjes gebouwd, dat gaat iets moois worden. =D> =D>
Dank Ray!



Op dit moment wacht ik op een hoop schroefjes waarna ik met het paneel aan de slag kan. Omdat ik het niet kon laten heb ik net maar alvast de DB-25 gemonteerd.
Back.jpg
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door cve »

Een goed doordacht project en mooi uitgevoerd. Benieuwd naar het eindresultaat.

Co
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door ray5150 »

+1

Wat is dat voor kabel die je daar gebruikt heb op de DB25 connector ?
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door flamingbeatz »

ray5150 schreef:
+1

Wat is dat voor kabel die je daar gebruikt heb op de DB25 connector ?
Smartcable Beta 8, met de mantel die de 8 paren bij elkaar houdt gestript. De losse paren zijn volgens mij soortgelijk aan Smartcable Alpha/Beta 1, alleen heb je dan geen nummering. Ik vindt het fijne kabel, soepel, makkelijk te verwerken, foil shielded en dun.
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door flamingbeatz »

Vandaag heb ik eindelijk de schroefjes ontvangen. Gelijk de chassis gemonteerd en het Speakon gedeelte gesoldeerd.
1.jpg
2.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door Kappa7 »

Ziet er mooi uit.
Keurig afgewerkt
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door flamingbeatz »

Het vordert goed. Tot nu toe heb ik alle signaal en speaker lijnen zitten. Nu het voeding gedeelte nog.
1.jpg
2.jpg
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door flamingbeatz »

Vraagje. Is het normaal dat de twee staande transistors op de UCD400HG HxR modules onbelast 88 graden worden? (hij was nog langzaam ietsjes hoger aan het klimmen maar vondt t wel erg warm worden).
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door cve »

flamingbeatz schreef:
Vraagje. Is het normaal dat de twee staande transistors op de UCD400HG HxR modules onbelast 88 graden worden? (hij was nog langzaam ietsjes hoger aan het klimmen maar vondt t wel erg warm worden).
Nog nooit gemerkt dat er ook maar iets warm werd in mijn versterkers met UCD400HG modules. Die 88 graden lijkt mij dan ook niet helemaal tof. Hebben ze het allemaal?

Co
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door dre »

Hier worden ze ook flink warm,je kan ze prima ruiken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door ray5150 »

flamingbeatz schreef:
Is het normaal dat de twee staande transistors op de UCD400HG HxR modules onbelast 88 graden worden?
Ik vraag me af hoe je dit hebt vastgesteld ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
flamingbeatz schreef:
Is het normaal dat de twee staande transistors op de UCD400HG HxR modules onbelast 88 graden worden?
Ik vraag me af hoe je dit hebt vastgesteld ?
Hij heeft ze even geswaffeld. :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door cve »

ds23man schreef:
ray5150 schreef:
flamingbeatz schreef:
Is het normaal dat de twee staande transistors op de UCD400HG HxR modules onbelast 88 graden worden?
Ik vraag me af hoe je dit hebt vastgesteld ?
Hij heeft ze even geswaffeld. :rofl: :rofl: :rofl:
Aha, dus dat ruikt dre. :mrgreen:

Co
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door dre »

Helemaal hiero?

Dan mag ie wel eens onder de douche! :rofl:
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door flamingbeatz »

Hahaha, het was een iets minder gevoelige temperatuur sensor. Ik heb het gemeten met m'n Brymen BM235 (EEVBlog versie) en de bijbehorende temperature bead (volgens het datasheet tussen -40 en 99 graden 99% nauwkeurig als ik m goed snap). Op de achterkant van de transistor een beetje heat transfer paste en daar de temperature bead goed tegenaan gedrukt.

Ik heb 2 verschillende batches UcD's in deze versterker zitten en ze worden beiden goed heet.

Hij is ondertussen trouwens af. Foto's volgen.
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door flamingbeatz »

En de foto's
7.jpg
6.jpg
2.jpg
1.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door ray5150 »

Zozo, kan niet anders zeggen dan dat het er keurig uitziet, vooral ook heel goed doordacht.
Als ik dan een kleine kanttekening moet maken, het gebruik van bruine en blauwe draad van de voedingen naar de versterkers toe.
Door mijn elektriciens achtergrond gaat er gelijk een belletje in mijn achterhoofd rinkelen dat zegt "pas op, netspanning".
Terwijl ik weet dat dat hier niet zo is...soort beroepsdeformatie...
Zelf gebruik ik daarom altijd bij symmetrische voeding van versterkers rood/zwart, en wit. (voor tussen de voeding en de eindtrap dus)
flamingbeatz
Berichten: 174
Lid geworden op: zo 06 nov 2016, 2:38

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door flamingbeatz »

ray5150 schreef:
Zozo, kan niet anders zeggen dan dat het er keurig uitziet, vooral ook heel goed doordacht.
Als ik dan een kleine kanttekening moet maken, het gebruik van bruine en blauwe draad van de voedingen naar de versterkers toe.
Door mijn elektriciens achtergrond gaat er gelijk een belletje in mijn achterhoofd rinkelen dat zegt "pas op, netspanning".
Terwijl ik weet dat dat hier niet zo is...soort beroepsdeformatie...
Zelf gebruik ik daarom altijd bij symmetrische voeding van versterkers rood/zwart, en wit. (voor tussen de voeding en de eindtrap dus)
Thanks Ray. Mee eens, ik had het liefste ook een andere kleur gehad maar heb er toch voor gekozen om de kantjes er iets af te lopen omdat ik deze kleuren had liggen in 2,5mm2.



Ik heb nu de versterkers wat langer aan gehad, de hoogste temperatuur die ik nu vindt is 103 graden.
Gebruikersavatar
Macsel
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 16 jun 2006, 12:22
Locatie: Amsterdam

Re: 8 kanaals Hypex UcD versterker

Bericht door Macsel »

Waarom de vele speakon aansluit variaties?
Plaats reactie