Computerspeaker (HexiBase)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

En deel 1 van mijn speakers is bijna klaar.
Leuke combi zo, die "hout" kleur met mat zwart.
Kan niet wachten om ze af te bouwen (als de centjes er weer zijn). :lol:
IMG_2971.jpeg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Dat is dus wel een nadeeltje van het bestellen bij de fabrikant in China, je moet geen haast hebben.
Ik zie dat het al 7 dagen geduurd heeft voordat de versterkertjes nu eindelijk op "departure" staan.
Dan komt nog de inklaring in Nederland, wat zo ook maar een week kan duren.

Oh ja, de voedingen (Aiyima) zijn ook nog onderweg.
Zal je zien dat de versterkertjes er zijn en dat de voedingen ergens blijven steken :lol:

Ik wil verder.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Volgens mij liggen ze nu bij DHL en worden ze vandaag bezorgd [-o<
Even zien of ik ergens nog een 12-24V voeding heb liggen, dan kan ik er alvast mee pielen.

De Aiyima voedingen gaan weer via PostNL en die geeft maandag als datum.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

photo_2025-12-13_14-29-57.jpg
We kunnen verder pielen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

M'n zoontje is er blij mee en ik zou dat ook zijn!
IMG_3042.jpeg
Gemeten met de microfoon tussen de hoofdsteun van zijn stoel gaf dat deze aanpassingen.
Deze heb ik overgezet op de Berrybak en naar het flash weggeschreven.
Scherm­afbeelding 2025-12-16 om 22.39.48.png
Niets mis met deze drivertjes na wat kleine aanpassingen.
Laag is ruim voldoende aanwezig, mid en hoog klinken na de aanpassing erg lekker.

Nu die van mij met de nog mooiere driver bouwen :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Meteen de daad bij het woord gevoegd en zojuist 2 Tangband W3-2141 besteld.
Kan ik die van mij van de week ook afbouwen en gaan inmeten.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

IMG_3190.jpeg
IMG_3189.jpeg
Echt übercool, al zeg ik het zelf :mrgreen:

Voet van de 2e speaker is nu aan het printen. Morgen kan ik ze in elkaar gaan zetten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Shadow »

Sweet!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Barry2001 »

Ja erg fraai!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

IMG_3196.jpeg
En toen waren er twee en muziek.
Morgen eens opmeten en proberen in te regelen.

Het klinkt in ieder geval al best okee.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Goed, ik heb de speakers in-room ingemeten op de zolder terwijl ze 1 meter uit elkaar stonden.
Op het stereomeubel. Klonk erg lekker.

Verplaatst naar de woonkamer en allereerst op de normale speakers gezet, zodat ik kon A-B'en.
:shock: :shock:
IMG_3200.jpeg
Dit is ongelofelijk, ik heb ze v.w.b. volume gematched. Het is uiteraard te horen dat je naar andere speakers luistert, maar dit evenaart wat mij betreft de Elysium micro monitor. Of mijn gehoor is niet meer wat het was.
Ik moest iedere keer even checken welke speakers er aan stonden :lol:

Heb mijn zonen gevraagd om ook te luisteren en die vroegen steeds welke er aan stonden, vooral door de laagweergave word je op het verkeerde been gezet. Toen ik ze wees op het nog mooiere en diepere laag van de Elysiums konden ze bij het switchen aangeven waar ze naar luisterden.

Hierna heb ik ze op de sokkels van de Elysiums gezet en ben een tijd naar de Hexibase's gaan luisteren.
Ik kan ze niet betrappen op echte fouten. Eigenlijk klinkt alles wel aangenaam.
Een playlist met moderne popmuziek klinkt matig vind ik, maar diezelfde muziek vind ik op de Elysiums ook meh.
IMG_3201.jpeg
Conclusie is toch wel dat dit een topspeakertje is (de Tangband) en dat ik ze zonder problemen als hoofdspeaker in de woonkamer zou gebruiken.
De behuizing is ook "goed zat". Helemaal als je bedenkt dat het uit de printer komt.
Ik ben benieuwd wat jullie er van gaan vinden in Hengelo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Waar je denk ik nog wel een dingetje hebt is in het lage midden, zo tussen de 200Hz en 1kHz ongeveer t.g.v. de baffle step. Daardoor kunnen ze wat body gaan missen daar. Op het bureau of tegen de muur heb je daar niet zo'n last van maar zo vrij staand telt dat wel. Heb hier hetzelfde met minimonitors bij de TV met de RS100 breedbanders. Een shelf met een boost van 6dB vanaf 1000Hz naar het laag scheelt dan nog wel een stuk.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Heb je gelijk in.
Initieel zonder EQ klonken ze ook "nasaal/hol".
Na opmeten, dichtbij, op 1 meter en beiden in-room is er voor mij een bevredigend resultaat uitgekomen.

Ze stonden tijdens het luisteren ook vrij rondom opgesteld, zoals op de foto.
Het hoog mag wat mij betreft nog wel iets opgeschroefd worden, maar nu zijn het wel speakers waar je lang naar kan luisteren.
Er springt niets uit.

Ik ga ze nog een keer meten, want heb helaas alles vergeten op te slaan #-o
Dan zal ik die hier posten.

Dit is (dacht ik) nog een screenshot van een meting in-room op 1 meter na de EQ, gating op 5ms, 1/6 smoothing.
Het laag ziet er echter wel verdacht goed uit, daar zou ik veel meer pieken en dalen verwachten, dus zeker weten doe ik het niet...
In-room 5ms 1-6 smooth.png
De toegepaste filters zijn de volgende.
Ik ben daar wel met wat dichterlijke vrijheid mee omgegaan, op gehoor.
Hexi-filters-auto-eq-9-1-2025.png
Ze staan ook achterover gekanteld, dus de meting moet je meer zien als off-axis.
Ga je staan en luister je meer on-axis, dan is het hoog meer aanwezig, maar nog steeds prima.
Wetende dat mijn gehoor na 13Khz weg is, veranderd er voor echter mij weinig :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Is best netjes zo! Over die dips zou ik mij geen zorgen maken, die mis je niet met luisteren! Mooi hoor! Valt mij ook op dat zulke kleine maar kwalitatief goede units, in een klein kassie erg volwassen kunnen klinken.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door rodi »

Leuk project Michael. En het valt me op dat jij de printkwaliteit echt hoog krijgt. Weer PLA gebruikt voor de uiteindelijke kastjes? Kan je iets vertellen of je nog speciale instellingen gebruikt oid?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Thanks!
Voor deze speakers heb ik inderdaad PLA gebruikt (van Sunlu). Ze staan toch binnen op de bureaus, dus hebben niets te lijden.

Waar mogelijk gebruik ik altijd een profiel van de leverancier van het filament.
Voor deze speakers heb ik dus Sunlu filament gebruikt, dan laad ik dat profiel en doe eerst een testprint van een deel van hetgeen ik ga printen. Zie ik daar iets geks, dan pas ik bijv. de snelheid en/of temperatuur aan. Bij grotere objecten zet ik ook de blower (aux-fan aan de zijkant van het printbed) lager, dan is er minder kans op kromtrekken. De rest laat ik echt aan de printer over.
De meeste kwaliteitsproblemen voorkom je wel door de snelheid naar beneden te brengen.

Ook bij deze speakers zie je wel wat dingetjes.
Zal er straks detailfoto's van maken, maar al met al zijn ze zeker mooi geworden!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Je ziet het vanzelf wanneer ze weer uit elkaar vallen. Mooie test... :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Je grapt nu, maar PLA heeft zeker niet het eeuwige leven.
Het varieert sterk door omgevingsfactoren, zoals zonlicht, temperatuur en luchtvochtigheid.
Je kan in slechte omstandigheden zomaar van maximaal 1-2 jaar uitgaan voordat het broos wordt, gaat verkleuren of zelfs scheurtjes vertoond.

Binnenshuis uit het directe zonlicht kan je wel uitgaan van 10+ jaar.

Wat dat betreft is PETG weer veel stabieler, maar brengt andere uitdagingen met zich mee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Jep. toen we op het werk met 3D printen begonnen hebben we heel wat van die demovoorbeeldjes geprint in PLA. O.a. allerhande vliegtuigmodelletjes die in de vensterbank belandde. Na 2 jaar was daar nog een hoopje kruimels van over. Als je ze aanraakte desintegreerde ze meteen :lol:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

UV is voor veel materialen inderdaad een doodvonnis.
Zelfs UV-bestendige materialen zijn alleen bestendigER, maar ook die verkleuren/worden broos.
Kijk maar naar bijv. lichtkoepels of kunststof terrasoverkappingen. Verkleuren allemaal na een paar jaar en worden hard.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

IMG_3216.jpeg
IMG_3215.jpeg
Dit is de 2e speaker die ik printte.
Ik overweeg om die opnieuw te doen.

Dat slechte op de achterzijde zag ik pas toen ik hem van het printbed haalde (daar lag ‘ie op). Die lijnen zijn me ook niet opgevallen… De eerste ziet er een stuk mooier uit.

Op de foto ziet dat kleurverschil er erger uit dan in het echt. Viel me zelfs pas op toen ik ze bij daglicht in elkaar ging zetten.
Zullen jullie wel zien.

De grijze speakers van m’n zoontje zien er allebei goed uit.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Okee, met de settings zoals ze voor de woonkamer afgesteld staan is het niet eens zo slecht, maar zit er wel een enorme piek rond de 125Hz.
Die is storend met het luisteren naar muziek.
Woonkamer setting op het bureau.png
Waterfall pre EQ.jpg
Na wat EQ ziet dat er als volgt uit en klinkt echt TOP! :yeah:
Hexibase bureau post EQ.jpg
Ik meet het op de plek-ish van mijn hoofd (laptop is voor de meting uiteraard uit de weg).
IMG_3212.jpeg
Het klinkt nu lekker uitgewogen. Laag voldoende aanwezig, mid en hoog klinken aangenaam, nergens een uitspatter.
Het leuke van de BerryBak is dat er 2 controls op zitten voor laag/hoog. Deze zijn configureerbaar in ACPWorkbench.
Staan nu op 120 en 5000Hz met een Q van 0,707.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Toch nog eens goed naar de afstelling van mijn speakers kijken, want ik zat vanmorgen even te A-B'en met die van m'n zoontje en vind die van hem eigenlijk lekkerder klinken. Zijn kamer is naast mijn werkkamer en had tegelijk hetzelfde nummer aangezet "The Planets van Gustav Holst".

Die van hem klinken meer direct/forward, meer aanwezig. Weet niet precies hoe ik het moet uitleggen.
Mijn speakers zijn wel heeeeel relaxed afgesteld merk ik.

Bij zijn speakers klinken de blazers directer/sprankelender, bij mij meer op de achtergrond.
Geluid lijkt meer aan de speakers te blijven kleven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Je hebt met dat schuine dak ook wel een erg asymmetrische opstelling. Zou het allemaal eens wat naar links verplaatsen en bezien wat er dan gebeurd.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door motoindo »

Heb ze gisteren in Hengelo gehoord en was erg onder de indruk van de uitvoering met de W3-2141, zo klein en dan toch zo'n afbeelding neerzetten :goeie:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”