Heb je gelijk in.
Initieel zonder EQ klonken ze ook "nasaal/hol".
Na opmeten, dichtbij, op 1 meter en beiden in-room is er voor mij een bevredigend resultaat uitgekomen.
Ze stonden tijdens het luisteren ook vrij rondom opgesteld, zoals op de foto.
Het hoog mag wat mij betreft nog wel iets opgeschroefd worden, maar nu zijn het wel speakers waar je lang naar kan luisteren.
Er springt niets uit.
Ik ga ze nog een keer meten, want heb helaas alles vergeten op te slaan

Dan zal ik die hier posten.
Dit is (dacht ik) nog een screenshot van een meting in-room op 1 meter na de EQ, gating op 5ms, 1/6 smoothing.
Het laag ziet er echter wel verdacht goed uit, daar zou ik veel meer pieken en dalen verwachten, dus zeker weten doe ik het niet...
De toegepaste filters zijn de volgende.
Ik ben daar wel met wat dichterlijke vrijheid mee omgegaan, op gehoor.
Ze staan ook achterover gekanteld, dus de meting moet je meer zien als off-axis.
Ga je staan en luister je meer on-axis, dan is het hoog meer aanwezig, maar nog steeds prima.
Wetende dat mijn gehoor na 13Khz weg is, veranderd er voor echter mij weinig
