Klein und Hummel Telewatt VS-56

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pjotr »

Kan heel goed kloppen. De oude buizenversterkers waren veel gevoeliger dan de huidige transistorspullen. Bij veel taperecorders was 0dB bij 50mV ingangsspanning. Is volgens mij ook een DIN standaard. Bij veel modern spul is tegenwoordig 2V de 0dB. Ik zou er een 1:10 verzwakker voor zetten. In dit geval een 1k weerstand naar massa en een 8,2K weerstand naar de DAC. Felie dat het nu toch weer lekker speelt!
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Bedankt :)

Heel erg blij dat het gelukt is. Ongelooflijk dat zo'n oud apparaat/design zo'n mooie sound geeft.

Zal je advies opvolgen en die weerstanden toevoegen om het harde signaal te onderdrukken. Op dit moment ben ik aan het experimenteren
met Monacor ILA-1020 Niveauregelaar. Deze heeft een switch om te schakelen naar -10db -15db -20db.

Iedereen erg bedankt voor al het advies en tips !
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pcdg »

Als alternatief had je ook een deel van de voorversterking (met de tone controls) kunnen afkoppelen. Twee trapjes is meer dan genoeg voor moderne bronnen. Alleen vergt dat weer wat meer begrip van een circuit. In principe heb je met die vier ECL82 al voldoende voor een goed werkende PP versterker.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Ja dat is eigenlijk wel iets wat ik nog graag zou willen aanpassen. Kan dit ook middels een switch net als de source direct op huidige versterkers ?

Bij sommige oude LP's kan het misschien handig zijn om te kunnen schakelen zodat ik de tone controls aan of uit kan zetten.
Ben alleen bang dat dit voor mij een lastig klusje word (gebrek aan kennis van elektronica). Ga in ieder geval kijken of ik er uit kan komen middels het schema.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Zag op youtube een mod voor een Fender "Tone Stack Bypass Mod"


Zit ik dan in de goede richting als ik de tone control wil bypassen vor de VS-56 ?. Zal morgen nog een keer de amp open maken om te zien hoe het is aangesloten. Hopelijk begrijp ik het dan iets beter met het schema er naast.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Shadow »

Waarom? Ga je er gitaar over spelen?
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Uiteraard ga ik er geen gitaar op spelen. Gitaar muziek luisteren zeker weten.

Waarom ? Nou hetzelfde als bij mijn AB versterker. Geef de voorkeur voor source direct. Nu ben ik degene met weinig ervaring en wellicht zeg ik iets heel raars ? of misschien was het voorbeeld niet wat als alternatief was voorgesteld.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Shadow »

Ah zo, ja dat kun je doen, haalt wel de saus eraf denk ik zo...
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Ok, dat zou zonde zijn. Heb er ook geen haast mee en wil zeker niet verpesten wat ik nu bereikt heb. Beetje van "If it works, don't touch it".

Dacht alleen, als ik nou een switch tussen tone control kan zetten dan kan ik altijd weer terug switchen naar de originele setting met tone control. Een volledig bypass van de tone control zie ik niet zitten. Tevens omdat ik niet weet hoe het zal klinken.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Hoop dat jullie me nog ergens mee kunnen helpen.

Ik had ergens nog Mullard OA81 besteld om die te vervangen voor een andere diode. Nu blijkt dat die andere diode een IN4007 is.
Ik vond dit raar omdat ze niet bepaald dezelfde specs hebben OA81 vs IN4007.

Is het te verklaren waarom er een IN4007 in zit ipv een OA81 ?

Bij google krijg ik als antwoord (OA81 replace with in4007).

Replacing the OA81 germanium signal diode with a 1N4007 silicon rectifier diode is generally not recommended for signal circuits due to significant differences in forward voltage drop (\(0.2\text{--}0.3V\) for OA81 vs \(\approx 0.7V\) for 1N4007) and switching speed. While both can handle low-voltage applications, the 1N4007 is a slow-switching, high-current rectifier, whereas the OA81 is a fast, low-current signal diode. 
IN4007.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door RobertD »

Heb je al gekeken en beredeneerd wat die diode doet in jouw versterker?

Hij wordt gebruikt om de negatieve rooster spanning voor eindpenthodes te maken. Of die dan -24V of -24,3 volt wordt maakt niet heel veel uit.
Beter geef je elke eindbuis een klein potmetertje zodat je het negatief kunt instellen.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Heb je al gekeken en beredeneerd wat die diode doet in jouw versterker?

Ben ik mee bezig maar vind het lastig om te begrijpen wat het precies doet. Vandaar de late reactie.

Heb wel de Mullard OA81 geprobeerd maar heb deze snel weer vervangen met de 1N4007. Was niet tevreden over het geluid.
Moeilijk uit te leggen hoe het klonk met de OA81 voor een amateur als ik.

Zal wat meer tijd nodig hebben om te begrijpen wat de diode doet in deze versterker. Laat het nu gewoon zoals het is.

Wat betreft het inkomend signaal van bijv. de CD speler (DCD-2560) is ook een beetje lastig. Gebruik nu Variabele output en zet het volume van de cd speler op ongeveer 10 voor 12. Daarbij heb ik ook nog de control unit van de Canton speakers waar ik nog mee aan het testen ben om te bepalen wat de beste setting is. Wil hier ook nog wat meer over uitzoeken hoe zo'n control unit nou precies werkt en wat voor invloed het kan hebben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pjotr »

svennivito schreef: di 06 jan 2026, 12:32
Heb wel de Mullard OA81 geprobeerd maar heb deze snel weer vervangen met de 1N4007. Was niet tevreden over het geluid.
Moeilijk uit te leggen hoe het klonk met de OA81 voor een amateur als ik
Als dat de gelijkrichter Gl1.1 is voor de negatieve bias in het schema kan een 1N4007 prima. Een snellere UF4007 is eigenlijk meer op zijn plaats dan. Al zul je hier denk ik het verschil niet gaan horen.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Bedankt voor de feedback. Geeft mij weer wat meer zekerheid dat die IN4007 ok is om te gebruiken.

Vond ook nog ergens een verwijzing voor vervanging van de OA81 (International Diode Equivelants Guide - Adrian Michaels).
Hier vermeld men de IN4761, en de Germanium diodes OA95 en OA91.
International Diode Equivelants Guide - Adrian Michaels.JPG
OA81 replacements.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pjotr »

Je hoeft hier geen vervanger voor typisch een OA81 te gaan zoeken. Eigenlijk is dat een HF detectie diode uit vervlogen dagen die het hier ook wel doet als gelijkrichter voor de biasspanning. Ding moet gewoon gelijkrichten en dat goed doen. En dat doet die 1N4007 hier prima, evenals honderden andere :mrgreen: Je eigen oren zeggen je dat die 1N4007 het zelfs beter doet. Ten tijde van de geboorte van deze versterker waren die gelijkrichterdioden er nog niet denk ik.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Mooi dan laat ik het zoals het is. Case closed :)

Nu word het denk ik tijd om op zoek te gaan naar een cursus elektronica.
Plaats reactie