Waar ligt het volgens jou aan als het niet optelt en zelfs van elkaar aftrekt?
Rob
Moderator: Beheerdersteam
Dan is er een faseverschil. Maar de oorzaak daarvan is niet altijd een offset/timing probleem. Een slecht ontworpen filter (of een textbook filter), en/of de driver-eigenschappen kunnen daar ook de oorzaak van zijn.Rob Dingen schreef: ↑za 27 dec 2025, 17:24Waar ligt het volgens jou aan als het niet optelt en zelfs van elkaar aftrekt?
Prima dat is wat ik zei.Dan is er een faseverschil
Vind ik wel een goed idee! Eventuele moeilijkheden dan wel "Problemen" w.d.b. gaan zich hier wel gaandeweg oplossen denk ik. Het is tenslotte nu ook naar tevredenheid spelend.
Inventor schreef: ↑vr 26 dec 2025, 17:48Interessant dat je een koepelvormige middentoonluidspreker gaat inzetten. Ik heb dat nog nauwelijks gezien en nooit gehoord. Ik heb het enkel gezien bij Jean Maurer; daar doet het me aan denken. Gevoelsmatig lijkt deze membraanvorm, beter dan de 'inverse kegel' die we gewoonlijk zien, aan te sluiten bij de vorm van de geluids-golffronten die een luidspreker de luisterruimte induwt.
Ik ben ook benieuwd hoe het koolstofvezel klinkt. Wat hoor je voor geluid als je er zachtjes op tikt? Heeft het een eigen klank?
Deze middentoner roept inderdaad veel vragen op.. Er zijn de laatste tijd mooie nieuwe mids op de markt gekomen, oa Purifi, SB Acoustics, Scan Speak Ellipticor (dome en mid-woofer): stuk voor stuk met lagere vervorming dan oudere middentoners. Er heeft de laatste jaren wel behoorlijk wat product ontwikkeling plaatsgevonden, en er was wel wat te kiezen.Pjotr schreef: ↑za 27 dec 2025, 12:57Gaat hier nog best spannend worden met die mid. Aan de ene kant zit je met een stevige rinkel op 5,5 kHz en 8 kHz waar je echt wat mee moet en waardoor je niet al te hoog kunt crossen. Aan de andere kant gaat ie ook niet erg zijn best doen in het lage midden onder de 300Hz.
Wat dat betreft ben ik met deze mids met carbon membraan bezig: https://www.kartesian-acoustic.com/product/wom145_vhe Eigenlijk met hetzelfde doel als Mark: Zo strak, getailleerd en snel mogelijk midden en met zo laag mogelijke vervorming. Juist de sterke eigenschappen van harde conussen als metal of ceramiek. Deze hebben dan weer niet het euvel van sterke break-up resonanties van harde conussen maar zijn wel erg snel. Als je dat zo zou kunnen stellen. Hoe ze uiteindelijk gaan klinken moet nog blijken. Als je er op tikt met een houten stokje klinkt het net zo als papier conussen: Een dof "Pok" geluidje. Daar kun je echt weinig van van zeggen.
Gaat hier ook zo hoor: Zo als het komt, zo als het gaat...
Daar lijkt het wel op. Ze hebben eigenlijk meer nadelen dan voordelen. Enige voordeel van de Bliesma is dat ie beter als dipool lijkt te werken. Overigens is CF op zich niets nieuws. 30 jaar geleden waren er al goede mids en woofers op de markt er mee. O.a. Audax, Davis. Die hadden wel een flinke break-up resonantie. Voor de woofer geen probleem maar maakte de mid wel lastig goed te krijgen.
Naast dat een dome een ander afstraalgedrag (wel /niet) zou tonen, en daardoor een andere luisterervaring teweeg zou brengen, speelt er nog wat anders: bij vergelijkbare geluidsdruk zou de vervorming toch wel behoorlijk wat dBs lager zijn. Hier een vergelijk op basis van HifiCompass metingen tussen een 26 jaar oude top-middentoner en de Bliesma dome:
Als ik zo naar de respons kijk, dan zie ik een combinatie van baffle step en natuurlijke afval die er best netjes uitziet. Bijna alsof je het zo hebt uitgemikt
Ik dacht hier ineens aan toen ik naar de datasheet van de Dayton AMTPRO-4 zat te kijken, die staat op het moment op het forum te koop. Daar is ook een stap in te zien, en die is ook te verklaren: de lucht moet versneld door het roostertje achter en voor het membraan en achter het membraan zit de poolplaat in een U-vorm dus je hebt een korte luchtkolom erachter. Daar zit dus ook een (gedempte) Helmholz resonator in verstopt.