Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Moderator: Beheerdersteam
Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Hierbij een bouwverslag van het uitbreiden en upgraden van de huidige versterker voor mijn actieve Linkwitz LX521 luidsprekers.
Eerst maar wat achtergrondinformatie van de huidige situatie
DSP
Nanodigi met 3x FIIO D03K DAC's
Versterker
4-kanaals LM4780 versterker (Knuisje).
Per kant 1 kanaal voor het laag en 1 kanaal voor mid en hoog. De versterkerprinten zaten eerst in mijn Linkwitz Pluto, zie viewtopic.php?t=18173&start=25Deze zijn later omgebouwd naar LX-mini. Een paar jaar later zijn de versterkers verhuisd naar een Modushopkast. Deze is nu intussen 1,5 jaar in gebruik voor de LX521.
Luidsprekers
Budget uitvoering van de Linkwitz LX521 luidsprekers, bestaande uit:
- W-frame met per kant 2x Peerless SLS10
- Top baffle volgens origineel ontwerp van de LX521 met 2 mid-drivers en één tweeter. De beide mid-driver worden passief gefilterd, zoals in de oorspronkelijke LX521. Het hoog wordt nu nog verzorgd door de bovenste mid-driver, dit is een breedbander, die ook in de LX-mini wordt toegepast. De tweeter is nog niet aangesloten, aangezien ik hier geen geschikte versterking voor had.
In de zoektocht naar extra versterkerkanalen, zodat de tweeters ook aangesloten kunnen worden, kwam ik de composiet versterker van Pjotr hier tegen. Peter had gelukkig nog een paar printen op voorraad, dit is nu het plan:
- Laag (20-120Hz): 1e kanaal van de LM4780
- Beide mid-drivers (120Hz-7kHz, met passief filter): Composiet versterker
- Hoog (>7kHz): 2e kanaal van de LM4780
Door de Composietversterker op het middengebied in te zetten verwacht ik optimaal gebruik te gaan maken van de betere kwaliteit van deze versterker.
De printen passen in de bestaande Modushop kast, zoiets moet het gaan worden:
Eerst maar wat achtergrondinformatie van de huidige situatie
DSP
Nanodigi met 3x FIIO D03K DAC's
Versterker
4-kanaals LM4780 versterker (Knuisje).
Per kant 1 kanaal voor het laag en 1 kanaal voor mid en hoog. De versterkerprinten zaten eerst in mijn Linkwitz Pluto, zie viewtopic.php?t=18173&start=25Deze zijn later omgebouwd naar LX-mini. Een paar jaar later zijn de versterkers verhuisd naar een Modushopkast. Deze is nu intussen 1,5 jaar in gebruik voor de LX521.
Luidsprekers
Budget uitvoering van de Linkwitz LX521 luidsprekers, bestaande uit:
- W-frame met per kant 2x Peerless SLS10
- Top baffle volgens origineel ontwerp van de LX521 met 2 mid-drivers en één tweeter. De beide mid-driver worden passief gefilterd, zoals in de oorspronkelijke LX521. Het hoog wordt nu nog verzorgd door de bovenste mid-driver, dit is een breedbander, die ook in de LX-mini wordt toegepast. De tweeter is nog niet aangesloten, aangezien ik hier geen geschikte versterking voor had.
In de zoektocht naar extra versterkerkanalen, zodat de tweeters ook aangesloten kunnen worden, kwam ik de composiet versterker van Pjotr hier tegen. Peter had gelukkig nog een paar printen op voorraad, dit is nu het plan:
- Laag (20-120Hz): 1e kanaal van de LM4780
- Beide mid-drivers (120Hz-7kHz, met passief filter): Composiet versterker
- Hoog (>7kHz): 2e kanaal van de LM4780
Door de Composietversterker op het middengebied in te zetten verwacht ik optimaal gebruik te gaan maken van de betere kwaliteit van deze versterker.
De printen passen in de bestaande Modushop kast, zoiets moet het gaan worden:
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Gisteren ben ik begonnen met het solderen van de beide printen. SMD solderen was voor mij de eerste keer, maar het is me alles meegevallen. Eerst heb ik geoefend op een oefenprintje. Daar zitten ook 0402 weerstanden op, als dat lukt dan valt de rest mee.
Gebruikte materialen:
- Weller WCP-S (zonder temperatuurregeling). Puntje 0,8 mm 310 graden voor de kleine SMD en een 3 mm punt 370 graden voor de rest.
- Fijn pincet
- Reinigingskrullen
- 0,38mm soldeertin voor SMD en 1mm voor de rest
- Fluxpen
Hierbij het voorlopige resultaat:
Alle SMD componenten zitten erop En de rest, op de LM3886, de spoel en de grote elco's na. Morgen weer verder......
Gebruikte materialen:
- Weller WCP-S (zonder temperatuurregeling). Puntje 0,8 mm 310 graden voor de kleine SMD en een 3 mm punt 370 graden voor de rest.
- Fijn pincet
- Reinigingskrullen
- 0,38mm soldeertin voor SMD en 1mm voor de rest
- Fluxpen
Hierbij het voorlopige resultaat:
Alle SMD componenten zitten erop En de rest, op de LM3886, de spoel en de grote elco's na. Morgen weer verder......
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
leuk bezig Dsiesling en ik zie dat je in Friesland woont net als ik - 20 jaar geleden ben ik ook begonnen met LM3886 versterkers
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Leuk die Linkwitz LX521! Daar is de CA zo wel goed op zijn plaats. Voor een eerste keer SMD solderen: Netjes, glanzend en goed door gevloeid zoals het betaamt! Hier geldt beslist goed gereedschap is het halve werk. Wat ik mij wel afvraag, heb je met de LM4780 wel genoeg vermogen om de SLS van de W-Cabs voldoende aan te sturen?
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
De LM4780 heeft geen probleem om de woofers in de stress te krijgen. De woofers zijn, vooral in het sub laag, echt de zwakste schakel. Deze budget oplossing speelt in theorie 6db minder luid dan het origineel (zelfde oppervlak, de helft van de uitslag), voor een zesde van de prijs.
Linkwitz adviseerde voor het origineel, dus met de Seas woofers, ook maar 70 W. Met dipool gebruik heb je echt niet zoveel vermogen nodig als met dezelfde woofers in een gesloten kast.
Linkwitz adviseerde voor het origineel, dus met de Seas woofers, ook maar 70 W. Met dipool gebruik heb je echt niet zoveel vermogen nodig als met dezelfde woofers in een gesloten kast.
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Vermogen is het punt niet, Wil je echt naar < 30 Hz dan lust het beslist veel spanning. Ik zit op het moment zelf te puzzelen voor een Ripole sub tot ca 30 Hz. Die is eigenlijk afgekeken van Linkwitz zijn W-Cabs en daarmee min of meer vergelijkbaar. Moderne woofers met veel Vd zijn het punt vandaag de dag niet. Betaalbaar en zonder bijgeruis aan de achterkant is lastiger 
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Mijn 18 inches in dipool vragen wel veel vermogen om die naar xmax te brengen - b&c 18sw115
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Dat lijkt maar zo. De impedantie is vrij hoog namelijk, omdat je heel dicht op Fs zit daar. Dus ze hebben zoals Pjotr al aangaf vooral veel spanningzwaai nodig. Voedingsspanning van de versterker moet daarom hoog genoeg zijn, maar veel stroom hoeft het ding niet te kunnen leveren.
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Het valt i.d.d. reuze mee. Even wat gesimuleerd als een dubbele OB met 2x Dayton RSS256-HF4, een fraaie 10 incher met een X_max van 12mm. Kom ik op een 33 W_rms of 66 W_p voor een SPL van 91dB bij 30Hz. Ruim voldoende voor klagende buren denk ik
Normaliter speel je niet zo luid en dan gaat het makkelijk.
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Intussen ben ik alweer een beetje verder, de printen zijn af.
Beide printen zijn ook getest, er komt zowaar muziek uit.
Alles is ingebouwd in de bestaande Modushop kast. Nog "even" wat draadjes aansluiten en dan verder testen.
Wordt vervolgd....
Beide printen zijn ook getest, er komt zowaar muziek uit.
Alles is ingebouwd in de bestaande Modushop kast. Nog "even" wat draadjes aansluiten en dan verder testen.
Wordt vervolgd....
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Mooi gebouwd hoor, netjes gesoldeerd. Maar gaat het goed met de polariteit van de gelijkricht diodes?
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Netjes! Voor de LM3886 heb je de geïsoleerde TF versie gebruikt zie ik. Die kan zo, zonder extra isolatieplaatje met wat koelpasta tegen het koelprofiel!
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Geen klachten gehad over de dikke 100 die al met plezier spelen 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Ah, de buitenste diodes op de voeding print staan gezellig met de buikjes tegen elkaar, dat had ik op mijn telefoonschermpje niet goed gezien. De printen zijn 180 graden gedraaid tov elkaar, leek of de diodes niet meegedraaid waren. Niks mis mee, mijn fout, heb niks gezegd
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Ik was er ook niet bang voor dat de diodes niet goed zouden zitten, aangezien de printen op dat moment al getest waren.
Intussen is alles aangesloten, zie hier het resultaat.
De uitgang is, voor zover dat nog nodig was, afgeregeld op nagenoeg 0V. Na aansluiten van een luidspreker op alle kanalen is de versterker gelukkig muisstil. Alleen met mijn oor op een paar cm van de tweeter hoor ik een minimale ruis. Ik was in eerste instantie nog bang voor brom, omdat ik twee versterkers op één trafo heb, maar dit valt gelukkig mee.
Nu alleen nog de interne bedrading van de LX521 aanpassen en dan is het eindelijk tijd voor de eerste luistersessie met de nieuwe opzet. Ik ben benieuwd!
Intussen is alles aangesloten, zie hier het resultaat.
De uitgang is, voor zover dat nog nodig was, afgeregeld op nagenoeg 0V. Na aansluiten van een luidspreker op alle kanalen is de versterker gelukkig muisstil. Alleen met mijn oor op een paar cm van de tweeter hoor ik een minimale ruis. Ik was in eerste instantie nog bang voor brom, omdat ik twee versterkers op één trafo heb, maar dit valt gelukkig mee.
Nu alleen nog de interne bedrading van de LX521 aanpassen en dan is het eindelijk tijd voor de eerste luistersessie met de nieuwe opzet. Ik ben benieuwd!
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Moet nog wel een jumpertje op J8. Als je dan de ingang tijdelijk even kortsluit met 100 ohm weerstandjes van pin2 en pin3 elk naar pin1 op de XLR, dan ben je de resterende ruis ook kwijt.
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Bedankt voor de tip Pjotr. De doorverbinding op J8 heb ik aan de onderzijde van de print gemaakt. Ik had geen jumpertjes, vandaar.
Re: Composiet versterker MK1-V2 t.b.v. LX521
Intussen is alles klaar en heb ik de nieuwe opzet uitgebreid kunnen beluisteren. Ik moet zeggen dat e.e.a. flink is verbeterd. De CA versterker klinkt erg lekker, meer detail en minder wollig dan eerst. De toevoeging van de tweeters is ook een hele verbetering, ik hoor nu details die ik nog nooit heb gehoord.
Een geslaagd project dus. Om toch wat bezig te blijven is het volgende project het upgraden van de DAC's. De FIIO DAC's worden vervangen door Curryman DAC's. Daar wordt het vast niet minder van.
Hier heb ik een nieuw topic voor gemaakt in de juiste rubriek: viewtopic.php?t=33179
Een geslaagd project dus. Om toch wat bezig te blijven is het volgende project het upgraden van de DAC's. De FIIO DAC's worden vervangen door Curryman DAC's. Daar wordt het vast niet minder van.
Hier heb ik een nieuw topic voor gemaakt in de juiste rubriek: viewtopic.php?t=33179
