Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: Olaf's audio hoekje.

Bericht door Olaf Analogue »

richard schreef: zo 21 dec 2025, 9:19
Is de gemiddelde bron tegenwoordig niet anders opgebouwd.
Zie boven....................(vorige pagina)
Bijlagen
20260115_125810.jpg
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op do 15 jan 2026, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

richard schreef: zo 21 dec 2025, 9:19
Olaf Analogue schreef: zo 21 dec 2025, 8:20
, het is allemaal digitaal, chippies, smd enz. enz. Alles wat je niet wil in een toestel waar je een hoge resolutie en dynamiek van wenst.
Is de gemiddelde bron tegenwoordig niet anders opgebouwd.
Klopt beslist en niet alleen tegenwoordig! Men is al meer 30 jaar prima in staat om verbazend fraaie opnamen met hoge resolutie en dynamiek in een zilveren schijfje te stansen. Helemaal digitaal. Het gaat helemaal niet om waarmee maar om het hoe en wat!
Digi is geen taal en Anna loog... :mrgreen:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Pjotr schreef: zo 21 dec 2025, 10:17
verbazend fraaie opnamen met hoge resolutie en dynamiek in een zilveren schijfje te stansen
Maar zet er dan ook even een platenspeler naast met exact hetzelfde album, dan begrijp je mij ineens, binnen twee seconden......
richard

Bericht door richard »

Hier ook nog cd als standaard, ook al heb ik heel fijne muziek op platenspelers gehoord.
Plukte ik in de begintijd LP's die digitaal waren opgenomen en gemixt (DDA) er vaak uit.

Ben ik wel eens met Olaf dat iedere bewerking weer een inbreuk kan maken en niet gewenst is.
Aan de andere kant gaf het toevoegen van een serieuze voorversterker in plaats van een simpele passieve pot tussen bron en eindversterker ook een hele verbetering.
Olaf Analogue schreef: zo 21 dec 2025, 9:35
Zie boven....................(vorige pagina)
Reacties zijn soms wat impulsief.
richard

Bericht door richard »

Olaf Analogue schreef: zo 21 dec 2025, 10:21
Pjotr schreef: zo 21 dec 2025, 10:17
verbazend fraaie opnamen met hoge resolutie en dynamiek in een zilveren schijfje te stansen
Maar zet er dan ook even een platenspeler naast met exact hetzelfde album, dan begrijp je mij ineens, binnen twee seconden......
Dat wel eens gedaan met Graceland, kwam de cd toch wat beter uit. En ja, de platenspeler was geen rommel..
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

richard schreef: zo 21 dec 2025, 10:30
Reacties zijn soms wat impulsief.
Dat herken ik, en dat geeft uiteraard ook niets, Ik vindt het sowieso leuk dat in dit topic elk onderwerp besproken kan worden, Impulsief of niet.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

richard schreef: zo 21 dec 2025, 10:30
Aan de andere kant gaf het toevoegen van een serieuze voorversterker in plaats van een simpele passieve pot tussen bron en eindversterker ook een hele verbetering.
Ik heb vroeger ook een poosje gedraaid met een hele mooie passieve stappen regelaar met giga veel weerstandjes, maar ook in mijn geval bracht een goede voorversterker toen verbetering in dynamiek en autoriteit.
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Olaf Analogue schreef: za 20 dec 2025, 14:31
De laatste tijd wisselde mijn ervaring van keer op keer, ik heb tegenwoordig in verband met mijn werk veel minder tijd om muziek te luisteren, maar de ene keer was het dik genieten zoals ik gewend was, de andere keer ontbrak dat geheel, dat was willekeurig, ik ging er vanuit dat het aan mijn stemming lag, stemming speelt sowieso een grote rol.
Grappig om te lezen dit, ik herken dit wel van avonden dat alles helemaal top lijkt te klinken en de dag erop niet te harden is, iets waarvan je eigenlijk meteen al weet dat het een stemming/mentaal ding moet zijn. Technisch gezien misschien een arta ruis fr maken wanneer het goed/slecht klinkt en die naast elkaar leggen ?

Daarnaast speelt je bioritme natuurlijk ook nog mee, we worden dan misschien niet ongesteld maar het is m.i. naïef te veronderstellen dat wij mannen daar geen last van hebben. Als laatste nog, er is geen alcohol in het spel toch ?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

motoindo schreef: zo 21 dec 2025, 10:45
Grappig om te lezen dit, ik herken dit wel van avonden dat alles helemaal top lijkt te klinken en de dag erop niet te harden is, iets waarvan je eigenlijk meteen al weet dat het een stemming/mentaal ding moet zijn. Technisch gezien misschien een arta ruis fr maken wanneer het goed/slecht klinkt en die naast elkaar leggen ?

Daarnaast speelt je bioritme natuurlijk ook nog mee, we worden dan misschien niet ongesteld maar het is m.i. naïef te veronderstellen dat wij mannen daar geen last van hebben. Als laatste nog, er is geen alcohol in het spel toch ?
Ik denk dat de meesten van ons dit inderdaad wel herkennen, daarom durf ik ook niet met volledige 100 procent zekerheid te zeggen dat er daadwerkelijk een technisch probleem is.
Ik ga er zeker nog mee aan de gang en alles nog proberen uit te sluiten.
Alcohol is er niet in het spel, dat laat mijn 7 dagen in de week baan en constante telefonische bereikbaarheid niet toe, ik moet in de auto kunnen springen wanneer nodig.
Vandaag even geen audio dag, nu even wat spullen aan het opruimen, morgen weer verder met audio.
richard

Bericht door richard »

Olaf Analogue schreef: zo 21 dec 2025, 10:49
ik ook niet met volledige 100 procent zekerheid te zeggen dat er daadwerkelijk een technisch probleem is.
Ik ga er zeker nog mee aan de gang en alles nog proberen uit te sluiten.
Hoeft het technisch probleem ook niet direct aan de versterker te liggen; digitale netvervuiling en elektromagnetische instraling kunnen ook invloed hebben. Ik kan me voorstellen dat de ene weergaveketen daar beter mee om kan gaan dan de andere.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

richard schreef: zo 21 dec 2025, 11:06
Hoeft het technisch probleem ook niet direct aan de versterker
Het zou net zo goed aan de dac kunnen liggen, het is de enige configuratie die ik in gebruik heb gehad, dac->XLR->versterker.
Dus ik ga eerst ook een andere XLR bron proberen, en de dac ook een keer via RCA aansluiten, kijken wat dat brengt.
Verder heb ik een dedicated 230v stroomgroep voor audio waar een heel goed netfilter in hangt.
Buien dat zit er in de Audio Analogue apparatuur uiteraard ook hele goede net filters.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Even wat anders, trafo kappen voor op de buizenversterker lijk nogal lastig aan te komen te zijn.
Alle bekende adressen hebben nog slechts één of twee te kleine exemplaren op voorraad, of helemaal niets meer, met ook geen naleveringen.
Ben ik aangewezen op Ali Expres, of heeft één van jullie nog een adresje?
Walt

Bericht door Walt »

Zelf maken van Wenge?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: zo 21 dec 2025, 12:33
Zelf maken van Wenge?
Mooi voor de behuizing zelf, maar niet voor de trafo kappen, deze zijn van metaal.
hood.jpg
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Daar is niet heel zachtzinnig mee omgegaan, we gaan maar het het beste uit.
doos.jpg
dre

Bericht door dre »

Succes! 8-[
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

De tussenstand voor nu, er is nog één plateau voor mijn audiorack in bestelling, de EverSolo T8 staat nu sinds 19 december op "status onbekend" bij PostNL, ook Magna-Hifi houdt dit nog in de gaten.
Er komen nog plateau's onder de versterkers zodat ze niet meer op het hoogpolige kleedje staan, ik ga even kijken voor mooie plateau's.
tussenstand.jpg
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Een set is pas goed als er naast "pling-plong" muziek er ook lekkere herrie op los gelaten kan worden zonder dat de set dicht loopt, heel belangrijk, juist ook tijdens de complexe muziek stukken moet alles goed te volgen blijven en moet het naar meer blijven smaken.
Dat gaat hier wel lukken zo.
Rammstein.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Rammstein - Engel
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Barry2001 schreef: ma 22 dec 2025, 17:49
Rammstein - Engel
Live in Madison Square Garden, New York 2010 inderdaad
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Niet al te hoopvolle update van PostNl met betrekking tot de EverSolo T8 streamer........
Update.png
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Olaf Analogue schreef: zo 21 dec 2025, 12:08
Even wat anders, trafo kappen voor op de buizenversterker lijk nogal lastig aan te komen te zijn.
Alle bekende adressen hebben nog slechts één of twee te kleine exemplaren op voorraad, of helemaal niets meer, met ook geen naleveringen.
Ben ik aangewezen op Ali Expres, of heeft één van jullie nog een adresje?
Denk het wel, heb ze zelf al eens op eBay gekocht, komen dan uit China, had je zelf misschien ook al gekeken. Kwalitatief prima (op mijn GU50PP zitten dergelijke kappen), is wel even onderweg.
Als vb: https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=tu ... &_osacat=0

Dit had ik al eens gevonden, wat dichter bij huis. Heb er zelf nooit gekocht, geen ervaring mee dus: https://cubesfortubes.de/?lang=en
https://cubesfortubes.de/produkte/uebersicht?lang=en
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Barry2001 schreef: di 23 dec 2025, 9:30
Dit had ik al eens gevonden, wat dichter bij huis. Heb er zelf nooit gekocht, geen ervaring mee dus: https://cubesfortubes.de/?lang=en
https://cubesfortubes.de/produkte/uebersicht?lang=en
Deze had ikzelf reeds gevonden, echter is daar vrijwel alles uitverkocht en niet meer leverbaar.
Ik ga even op Ebay neuzen, bedankt voor de tip.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Lekker dat ze dat er ook bij zetten dan. Maar succes met de verdere zoektocht.
Leobus

Bericht door Leobus »

Op maat laten maken door een lasser misschien.
Ik ken toevallig een zeer deskundige lasser die ook nog audiofiel is. Heeft bijv. al wel onderstellen voor apparaten gelast. Erg netjes!
Groet,
Leobus
Plaats reactie