Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Olaf's audio hoekje.
In Japan wordt/werd bij de breedband luidsprekers soms een zwaar bronzen ring tussen de unit en de kast gemonteerd. Meestal hoorn systemen. Werd de rest meestal uit relatief licht multiplex opgebouwd.
Re: Olaf's audio hoekje.
Er was toen de filosofie dat je de mids moest ontkoppelen van de baffle middels foam zodat je de resonanties in de baffle niet aan kan slaan via de korf. Voor de toenmalige Rogers Monitor TL die ik destijds bouwde ging dat zeker op. Daar zat een sterke resonantie in de frontplaat rond de 400Hz. Ik heb dat toen opgelost door een extra plaat spaanplaat van 18mm op de bestaande frontplaat te lijmen. Geen spoor meer van resonanties!eQuanD schreef: ↑za 13 dec 2025, 20:37Ik heb jaren geleden de ontwerpen van Rob Meyst van MC Systems enkele keren mogen beluisteren. Het speciale was dat de magneet van de laagunit verbonden was met de achterwand door middel van een metalen stang. De korf van de unit was niet geschroefd aan het voorpaneel. De korf werd door middel van de metalen stang aangedrukt tegen het voorpaneel, met daartussen een luchtdichte afsluiting. Het idee daarachter is me altijd bijgebleven. De trillingen tussen voor- en achterpaneel werden op deze manier mogelijks gecompenseerd. Ook Kef heeft met de Blade speakers zoiets toegepast.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf's audio hoekje.
Langzaam beginnen er eindelijk wat dozen binnen te druppelen, in dit geval de EverSolo DAC-Z10
- Bijlagen
-
- HQPlayer & Eversolo High-Resolution Audio Streaming Guide.pdf
- (1.07 MiB) 14 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 04 jan 2026, 16:52, 9 keer totaal gewijzigd.
Re: Olaf's audio hoekje.
Mooi en spannend.
Ik zag dat de T8 ook weer op voorraad is, dus die zal binnenkort ook wel komen. Nog spannender.
Groet,
Leobus
Ik zag dat de T8 ook weer op voorraad is, dus die zal binnenkort ook wel komen. Nog spannender.
Groet,
Leobus
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf's audio hoekje.
Ik heb inmiddels bericht ontvangen dat de T8 hier morgen aan zou moeten komen, dus ik heb aankomen weekend wat om mee te spelen zeg maar..
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf's audio hoekje.
Mijn geduld voor de EverSolo T8 wordt nog even op de proef gesteld,
De EverSolo DAC-Z10 staat nu in zoverre alvast in te spelen.
De EverSolo DAC-Z10 staat nu in zoverre alvast in te spelen.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf's audio hoekje.
De Audio Analogue spullen staan even op de zijlijn, ik wil nu even met deze spullen spelen en verkennen.
Deze spullen moeten ook eerst nog even inspelen, dus dat krijgt even voorrang,
Overigens is het gebruikelijk dat ik meerdere audiosets in huis zodat heb zodat ik ook een keer iets kan uitwisselen en met elkaar kan vergelijken.
Deze spullen moeten ook eerst nog even inspelen, dus dat krijgt even voorrang,
Overigens is het gebruikelijk dat ik meerdere audiosets in huis zodat heb zodat ik ook een keer iets kan uitwisselen en met elkaar kan vergelijken.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf's audio hoekje.
De Dac heeft de hele nacht staan in te spelen, ik weet dat daar best wel een aantal "welles nietes" gevoelens bij bestaan, toch heb ik wel het idee dat hij mooier klinkt dan toen hij net uit de doos kwam. Overigens duurt de totale inspeel periode langer, maar ik heb het idee dat de eerste 24 uur wel van de grootste invloed zijn.
Overigens heeft hij eerst ook 24 uur stroomloos binnen gestaan alvorens ik hem in gebruik nam, dat leek me verstandig daar hij steenkoud was toen ik hem ontving.
De eerste indrukken zijn trouwens erg goed, maar ik ga daar pas uitgebreider over schrijven als de set compleet is, Maandag wordt de tweede eindversterker geleverd, van de EverSolo T8 is het nu helaas onbekend wanneer deze geleverd wordt.
Straks eerst een ritje maken richting AudioHaven in Arnhem in de hoop dat zij nog een plateau kunnen bijbestellen voor mijn Audiorack, daar ik met de nieuwe opstelling een plateau te kort ga komen.
Overigens heeft hij eerst ook 24 uur stroomloos binnen gestaan alvorens ik hem in gebruik nam, dat leek me verstandig daar hij steenkoud was toen ik hem ontving.
De eerste indrukken zijn trouwens erg goed, maar ik ga daar pas uitgebreider over schrijven als de set compleet is, Maandag wordt de tweede eindversterker geleverd, van de EverSolo T8 is het nu helaas onbekend wanneer deze geleverd wordt.
Straks eerst een ritje maken richting AudioHaven in Arnhem in de hoop dat zij nog een plateau kunnen bijbestellen voor mijn Audiorack, daar ik met de nieuwe opstelling een plateau te kort ga komen.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 20 dec 2025, 9:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Olaf's audio hoekje.
Ik zie hem niet. Wel dezelfde als ik heb. Voor een heel leuke prijs.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf's audio hoekje.
Ik ga hier sowieso nog uitgebreider over schrijven, maar zoals ik laatst ook tegen Walt zei: "staar je niet blind op één merk, er is nog zoveel meer onder de audio-zon, en het is beslist ook niet per definitie zo dat het duurste spul het mooiste speelt"
Hoe dan ook, daarover binnenkort meer....
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf's audio hoekje.
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... ialbuttons
Audio Analogue Maestro 150. Dit is volgens mij de oer versie.
Die heb ik ook op marktplaats gehad, maar is weinig vraag zulke grote versterkers. (52kg)
Audio Analogue Maestro 150. Dit is volgens mij de oer versie.
Die heb ik ook op marktplaats gehad, maar is weinig vraag zulke grote versterkers. (52kg)
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf's audio hoekje.
Zo, en weer terug uit Arnhem, het plateau is besteld, maar de levertijd is uiteraard weer giga lang, wat toch een beetje gebruikelijk is bij dat spul.
Tja, en dan de Audio Analogue set…….
De redder van mijn audio hobby, letterlijk!
Degenen die al langer meelezen weten dat ik eerst een Hegel H390 had welke geen enkele bijdrage kon leveren aan het genieten van muziek, de weergave van de Hegel was doods, saai, plat grijs en levenloos.
Het zorgde ervoor dat ik vrijwel geen muziek meer luisterde, en overal waar ik kwam hoorde ik weergaves waarvan ik alleen maar kon denken “had ik dat ook maar”
Toen kwam de Audio Analogue set in beeld, en die bracht gelukkig de weergave die ik zocht, autoriteit, dynamiek, rijkdom, sprankel, resolutie en werkelijkheidsweergave.
Ik heb letterlijk twee jaar hier in katzwijm op de bank liggen genieten van de set.
In geen enkele wereld kan zo’n duffe Hegel zich hier aan meten.
De laatste tijd wisselde mijn ervaring van keer op keer, ik heb tegenwoordig in verband met mijn werk veel minder tijd om muziek te luisteren, maar de ene keer was het dik genieten zoals ik gewend was, de andere keer ontbrak dat geheel, dat was willekeurig, ik ging er vanuit dat het aan mijn stemming lag, stemming speelt sowieso een grote rol.
Later leek ik de conclusie te trekken dat de weergave wisselde nadat er updates van Windows plaats hadden gevonden, dus even hield ik de mogelijkheid er in dat het daar aan lag.
Van een poosje terug had ik een hele nette Daphile pc samengesteld om aan Leo uit te lenen, en toen ik deze terug kreeg besloot ik deze naast mijn Windows pc in gebruik te nemen zodat ik een “constante” had, en dus ook een referentie.
Op de dagen dat de versterker “er geen zin in heeft” is de weergave saai, zonder sprankel, de weergave blijft vasthangen aan de luidsprekers, en de lage tonen ontbreken.
Het probleem bleef, de ene dag genieten, en volgende keer niet genieten.
Ik kan niet helemaal uitsluiten dat er iets met de versterker is, echter weet ik het dus niet zeker.
Het is een heel complex ding, ik heb geen schema’s, hij is mega groot, zwaar en onhandelbaar, dus “even nakijken” terwijl ik in dit geval niet weet waar ik zou moeten beginnen, is er dus niet bij.
De versterker heeft een digitale volume regeling, iets wat je eigenlijk niet moet willen in een high-end versterker, in de huidige lijn heeft Audio Analogue volume regelingen bestaande uit weerstandsnetwerken en relais, zoals je dat dus wel zou willen, maar helaas dus nog niet in de serie die ik bezit.
Wat ik nog zou kunnen proberen is in het menu de volume regeling uit schakelen, dan gaat er een relais om, de versterker maakt dan helemaal geen gebruik meer van het volume circuit en dient dan dus met een voorversterker aangestuurd te worden.
Dat zou ik nog kunnen proberen, kijken of dan de resolutie terug is.
Aan de andere kant wil ik richting zelfbouw en richting geheel analoge volume regeling, ik heb de spullen in huis gehaald om twee KT88 monoblokken te kunnen bouwen, en ik wil aankomend jaar zelfbouw luidsprekers bouwen.
In tussentijd wil ik wel een werkende set hebben die naar mijn zin is.
Ik had een betaalbare buizen voorversterker met afstandsbediening op het oog waarmee ik later dus de KT88 monoblokken aan zou kunnen gaan sturen, uit nieuwsgierigheid had ik van hetzelfde merk een betaalbare eindversterker mee besteld.
Ik heb deze voor- en eindversterker aangesloten en in alle eerlijkheid, ik ben de verbazing nog steeds niet te boven!
Ik kan er een heel verhaal over houden, maar ik kan niet in woorden uitdrukken hoe dit nu klinkt, zo belachelijk veel micro informatie, lucht, absolute autoriteit en een zeer schone articulatie.
Een set is bij mij pas goed als deze niet alleen goed klinkt met “pling plong” muziek, maar zich ook staande weet te houden meet zeer complexe muziekstukken.
De huidige Galion set lacht om alles wat je het voorschotelt, ik heb geen idee of de Audio Analogue set ooit zo gespeeld heeft, ik denk het niet.
De Wharfedales zijn wel heel erg blij met hun nieuwe vriendjes, de luidsprekers verdwijnen in hun geheel, wat blijft is een live gebeuren in de huiskamer, Ooh, ik kan zo mijn best doen, maar ik kan het niet omschrijven, Helaas valt het doek voor de Audio Analogue set.
(even een opmerking tussendoor: de Wharfedales zijn EXTREEM goed!!)
Ik kwam op het idee dat voor de lage prijs van de eindversterker ik er net zo goed een tweede exemplaar bij kon bestellen, zodat ik eindelijk een keer echt kan Bi-Ampen.
Geen idee of dat iets extra’s gaat brengen, we gaan het zien.
Die is dus nog onderweg.
Een heel verhaal, ik weet het, ik ben stom verbaasd wat de eigenlijk “simpele” Galion set laat horen.
Ik heb echt werkelijk waar geen idee of er iets aan de Audio Analogue is gaan mankeren, het was een droom weergave die ik nu niet (altijd) meer hoor, tegelijkertijd heb ik nooit eerder zo’n gemak gehoord als van de Galion set.
Audio, audio,…….. waar houdt het op, staar je nooit blind op één merk, en ook niet op het duurste merk…
Één voordeel trouwens, de Galion spullen zijn allemaal prima te tillen en te transporteren, dat geldt niet voor de Audio Anlogue versterker, dus dat opent mogelijkheden binnen mijn audio-vrienden club om dingen te vergelijken.
Later meer, alles staat nog in te spelen, en de tweede eindversterker en de EverSolo T8 streamer zijn nog onderweg……
Tja, en dan de Audio Analogue set…….
De redder van mijn audio hobby, letterlijk!
Degenen die al langer meelezen weten dat ik eerst een Hegel H390 had welke geen enkele bijdrage kon leveren aan het genieten van muziek, de weergave van de Hegel was doods, saai, plat grijs en levenloos.
Het zorgde ervoor dat ik vrijwel geen muziek meer luisterde, en overal waar ik kwam hoorde ik weergaves waarvan ik alleen maar kon denken “had ik dat ook maar”
Toen kwam de Audio Analogue set in beeld, en die bracht gelukkig de weergave die ik zocht, autoriteit, dynamiek, rijkdom, sprankel, resolutie en werkelijkheidsweergave.
Ik heb letterlijk twee jaar hier in katzwijm op de bank liggen genieten van de set.
In geen enkele wereld kan zo’n duffe Hegel zich hier aan meten.
De laatste tijd wisselde mijn ervaring van keer op keer, ik heb tegenwoordig in verband met mijn werk veel minder tijd om muziek te luisteren, maar de ene keer was het dik genieten zoals ik gewend was, de andere keer ontbrak dat geheel, dat was willekeurig, ik ging er vanuit dat het aan mijn stemming lag, stemming speelt sowieso een grote rol.
Later leek ik de conclusie te trekken dat de weergave wisselde nadat er updates van Windows plaats hadden gevonden, dus even hield ik de mogelijkheid er in dat het daar aan lag.
Van een poosje terug had ik een hele nette Daphile pc samengesteld om aan Leo uit te lenen, en toen ik deze terug kreeg besloot ik deze naast mijn Windows pc in gebruik te nemen zodat ik een “constante” had, en dus ook een referentie.
Op de dagen dat de versterker “er geen zin in heeft” is de weergave saai, zonder sprankel, de weergave blijft vasthangen aan de luidsprekers, en de lage tonen ontbreken.
Het probleem bleef, de ene dag genieten, en volgende keer niet genieten.
Ik kan niet helemaal uitsluiten dat er iets met de versterker is, echter weet ik het dus niet zeker.
Het is een heel complex ding, ik heb geen schema’s, hij is mega groot, zwaar en onhandelbaar, dus “even nakijken” terwijl ik in dit geval niet weet waar ik zou moeten beginnen, is er dus niet bij.
De versterker heeft een digitale volume regeling, iets wat je eigenlijk niet moet willen in een high-end versterker, in de huidige lijn heeft Audio Analogue volume regelingen bestaande uit weerstandsnetwerken en relais, zoals je dat dus wel zou willen, maar helaas dus nog niet in de serie die ik bezit.
Wat ik nog zou kunnen proberen is in het menu de volume regeling uit schakelen, dan gaat er een relais om, de versterker maakt dan helemaal geen gebruik meer van het volume circuit en dient dan dus met een voorversterker aangestuurd te worden.
Dat zou ik nog kunnen proberen, kijken of dan de resolutie terug is.
Aan de andere kant wil ik richting zelfbouw en richting geheel analoge volume regeling, ik heb de spullen in huis gehaald om twee KT88 monoblokken te kunnen bouwen, en ik wil aankomend jaar zelfbouw luidsprekers bouwen.
In tussentijd wil ik wel een werkende set hebben die naar mijn zin is.
Ik had een betaalbare buizen voorversterker met afstandsbediening op het oog waarmee ik later dus de KT88 monoblokken aan zou kunnen gaan sturen, uit nieuwsgierigheid had ik van hetzelfde merk een betaalbare eindversterker mee besteld.
Ik heb deze voor- en eindversterker aangesloten en in alle eerlijkheid, ik ben de verbazing nog steeds niet te boven!
Ik kan er een heel verhaal over houden, maar ik kan niet in woorden uitdrukken hoe dit nu klinkt, zo belachelijk veel micro informatie, lucht, absolute autoriteit en een zeer schone articulatie.
Een set is bij mij pas goed als deze niet alleen goed klinkt met “pling plong” muziek, maar zich ook staande weet te houden meet zeer complexe muziekstukken.
De huidige Galion set lacht om alles wat je het voorschotelt, ik heb geen idee of de Audio Analogue set ooit zo gespeeld heeft, ik denk het niet.
De Wharfedales zijn wel heel erg blij met hun nieuwe vriendjes, de luidsprekers verdwijnen in hun geheel, wat blijft is een live gebeuren in de huiskamer, Ooh, ik kan zo mijn best doen, maar ik kan het niet omschrijven, Helaas valt het doek voor de Audio Analogue set.
(even een opmerking tussendoor: de Wharfedales zijn EXTREEM goed!!)
Ik kwam op het idee dat voor de lage prijs van de eindversterker ik er net zo goed een tweede exemplaar bij kon bestellen, zodat ik eindelijk een keer echt kan Bi-Ampen.
Geen idee of dat iets extra’s gaat brengen, we gaan het zien.
Die is dus nog onderweg.
Een heel verhaal, ik weet het, ik ben stom verbaasd wat de eigenlijk “simpele” Galion set laat horen.
Ik heb echt werkelijk waar geen idee of er iets aan de Audio Analogue is gaan mankeren, het was een droom weergave die ik nu niet (altijd) meer hoor, tegelijkertijd heb ik nooit eerder zo’n gemak gehoord als van de Galion set.
Audio, audio,…….. waar houdt het op, staar je nooit blind op één merk, en ook niet op het duurste merk…
Één voordeel trouwens, de Galion spullen zijn allemaal prima te tillen en te transporteren, dat geldt niet voor de Audio Anlogue versterker, dus dat opent mogelijkheden binnen mijn audio-vrienden club om dingen te vergelijken.
Later meer, alles staat nog in te spelen, en de tweede eindversterker en de EverSolo T8 streamer zijn nog onderweg……
Re: Olaf's audio hoekje.
Nu raak ik een beetje verward, want die Galion TS A75 is gewoon een transistor eindbak, terwijl je het consequent over buizen hebt.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf's audio hoekje.
De Galion voorversterker is een buizen toestel. Daarmee ga ik in de toekomst mijn zelfbouw KT88 monoblokken aansturen, tot die tijd hangen er solid state Galion eindversterkers aan
(Nu dat de Audio Analogue niet geheel meer meewerkend is)
(Nu dat de Audio Analogue niet geheel meer meewerkend is)
Re: Olaf's audio hoekje.
Heeft de Audio Analoge je verlost van een slechte relatie met de Hegel. Treedt na een tijdje de gewenning op en ben je op zoek naar iets nieuws, iets anders.Olaf Analogue schreef: ↑za 20 dec 2025, 14:31Ik heb echt werkelijk waar geen idee of er iets aan de Audio Analogue is gaan mankeren, het was een droom weergave die ik nu niet (altijd) meer hoor,
Net vrouwen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf's audio hoekje.
Hoi Richard.
De verschillen zijn te groot tussen de momenten dat de versterker wel meewerkt en de momenten dat deze er geen zin in heeft.
Van mijn had hij nog heel lang mogen blijven, net zoals mijn Wharfedale luidsprekers, nog lang niet op uitgekeken, maar wat de Audio Analogue versterker nu doet daar kan ik even niets mee
Ik begrijp zo'n reactie ook heus wel, het wordt nu ineens duidelijk dat ik misschien afscheid wil nemen van de Audio Analogue set, "dus je wilt gewoon wat anders"
De werkelijkheid wil dat ik juist helemaal niet van de Audio Analogue set af wil en dus al een hele poos met de handen in het haar loop en van alles geprobeerd heb om het probleem naar boven te krijgen, tot nu toe zonder succes.
Ik weet niet of het een goed idee is om zonder schema's en zonder informatie het ding uit elkaar te halen terwijl ik geen idee heb waar ik het zoeken moet.
Geen vrouwen kwestie in dit geval, maar een probleem wat me al een maand of twee plaagt, en waar ik al vanalles geprobeerd heb om het op te lossen.
Uiteindelijk kom ook ik op een punt dat er knopen doorgehakt moeten worden, hoe strerk ik dat ook betreur...
De verschillen zijn te groot tussen de momenten dat de versterker wel meewerkt en de momenten dat deze er geen zin in heeft.
Van mijn had hij nog heel lang mogen blijven, net zoals mijn Wharfedale luidsprekers, nog lang niet op uitgekeken, maar wat de Audio Analogue versterker nu doet daar kan ik even niets mee
Ik begrijp zo'n reactie ook heus wel, het wordt nu ineens duidelijk dat ik misschien afscheid wil nemen van de Audio Analogue set, "dus je wilt gewoon wat anders"
De werkelijkheid wil dat ik juist helemaal niet van de Audio Analogue set af wil en dus al een hele poos met de handen in het haar loop en van alles geprobeerd heb om het probleem naar boven te krijgen, tot nu toe zonder succes.
Ik weet niet of het een goed idee is om zonder schema's en zonder informatie het ding uit elkaar te halen terwijl ik geen idee heb waar ik het zoeken moet.
Geen vrouwen kwestie in dit geval, maar een probleem wat me al een maand of twee plaagt, en waar ik al vanalles geprobeerd heb om het op te lossen.
Uiteindelijk kom ook ik op een punt dat er knopen doorgehakt moeten worden, hoe strerk ik dat ook betreur...
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 20 dec 2025, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Olaf's audio hoekje.
Een versterker die de ene keer wel goed speelt, en later weer niet, lijkt me niet echt aan de versterker te kunnen liggen eerlijk gezegd. Maar als je dit toch vermoed, dan eerst laten herstellen alvorens te koop te zetten.
