Minimum-Maximum: PappaLeo
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Is een optie die al in mijn hoofd voorbij gekomen is.
Ik moet ook even kijken hoe laag ik die Morel kan crossen.
Ik moet ook even kijken hoe laag ik die Morel kan crossen.
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
BSC acht ik ook al aan maar dan zou ik toch wel willen zien hoeveel het behelst. Dat zie je niet in deze close metingen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Nee, ik ga eerst een gaatje maken voor die middome. Die moet toch op enige afstand van de woofers anders zit ie te laag. Daarna komen de metingen op afstand. Dan kan je zien of, en waar, je BSC nodig hebt.
Dit was alleen maar om te kijken of de woefjes zich een beetje gedragen in die pijp. Dit kan je toch niet gebruiken voor een filter.
Dit was alleen maar om te kijken of de woefjes zich een beetje gedragen in die pijp. Dit kan je toch niet gebruiken voor een filter.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Het testontwerp in de tussentijd uitgebreid met een mid driver (Morel MDM55 van de plank) en een Dynavox RT10 voor het hoog (goedkoop aangeschaft).
Die RT10 is een ringvormig magnetostaatje. Ik had de keus tussen deze en een Monacor RBT56 van ongeveer dezelfde prijs. De Dynavox had op papier het voordeel van een iets groter frequentiebereik en een iets hogere belastbaarheid.
Dus gingen ze even aan Limp en Arta voor een nadere inspectie.
De Dynavox RT10: Bescheiden resonantiepiekje bij 2300 Hz
Met een flinke puist op die plek in de FR
De burst decay: Niet iets om heel blij van te worden. Ik vraag me af of de Monacor beter zou hebben gepresteerd.
Dan de Morel MDM55 midrange. Een héél bescheiden resonantiepiek op 1100 Hz, vreemd, de datasheet zegt 380Hz: Dat voorspelt niet veel goeds
De frequentiekarakteristiek..... ....zou er zo uit moeten zien: De burst decay: Kortom, Uitermate Teleurstellend.
Het is dat de kliko net geleegd is.
Die RT10 is een ringvormig magnetostaatje. Ik had de keus tussen deze en een Monacor RBT56 van ongeveer dezelfde prijs. De Dynavox had op papier het voordeel van een iets groter frequentiebereik en een iets hogere belastbaarheid.
Dus gingen ze even aan Limp en Arta voor een nadere inspectie.
De Dynavox RT10: Bescheiden resonantiepiekje bij 2300 Hz
Met een flinke puist op die plek in de FR
De burst decay: Niet iets om heel blij van te worden. Ik vraag me af of de Monacor beter zou hebben gepresteerd.
Dan de Morel MDM55 midrange. Een héél bescheiden resonantiepiek op 1100 Hz, vreemd, de datasheet zegt 380Hz: Dat voorspelt niet veel goeds
De frequentiekarakteristiek..... ....zou er zo uit moeten zien: De burst decay: Kortom, Uitermate Teleurstellend.
Het is dat de kliko net geleegd is.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Ik had er uiteraard 2, maar de andere is net zo brak:
FF denken wat ik ga doen. Nieuwe aanschaffen of....
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Ik heb hier nog een setje silk Peerles DX 20 BF00-04 en een koppeltje ringradiator Vifa XT , ik heb dat eventueel voor je als bijdrage aan dit gebeuren.
https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/ ... F00-04.pdf
https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/ ... C90-04.pdf
https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/ ... F00-04.pdf
https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/ ... C90-04.pdf
Laatst gewijzigd door hannesie op di 23 dec 2025, 15:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Ja die Morel lijkt compleet uitgedroogd qua rubbertjes. Beweegt dat überhaupt nog wel?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Er komt geluid uit. Te lang op de plank gelegen in de zeelucht, vrees ik.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Daar heb ik ook al aan gedacht, ik heb er 3, dus dat kan ik nog even testen. Maar voor de impedantiekarakteristiek heb ik geen meetmicrofoon nodig. En de metingen aan de woofers zijn met dezelfde microfoon gedaan, dus ik verwacht het eigenlijk niet.
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Zie ook niet zo hoe een meetmicrofoon er voor zorgt dat de resonantiefrequentie 3x zo hoog wordt.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Dat is lief aangeboden, Hans, maar Ik heb beide tweeters hier zelf ook liggen.hannesie schreef: ↑di 23 dec 2025, 14:49Ik heb hier nog een setje silk Peerles DX 20 BF00-04 en een koppeltje ringradiator Vifa XT , ik heb dat eventueel voor je als bijdrage aan dit gebeuren.
https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/ ... F00-04.pdf
https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/ ... C90-04.pdf
Het is dat ik wat andere verwachtingen had van de toegepaste units.
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Hoe oud zijn die Morels? Voor die nieuwprijs nu mag je toch wel wat duurzaamheid verwachten…
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Dat weet ik niet. Ze zijn overgenomen van een berucht verzamelaar van units. Ook geen idee meer wat ik ervoor betaald heb. Kan niet meer geweest zijn dan een habbekrats. Of meegekregen als extraatje bij wat andere units.
Ik heb er in ieder geval geen hartzeer van.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 24 dec 2025, 8:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Ik lees vaker dat ze in de praktijk ook niet lager komen dan een fs van 600hz.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Ja, maar een bruikbaar frequentiebereik van 1400-1600Hz vind ik net wat aan de krappe kant
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Zit in die Morel bolletjes geen Ferrofluid wat inmiddels beschimmeld is? Zou ik even bekijken.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Ferrofluid zit er niet in. Ik heb even de waveguide er af geschroefd, maar dat leidde al tot destructie. De helft van de dome blijft aan de waveguide plakken en de andere helft aan het frame. Heel voorzichtig losgepeuterd en teruggeplaatst.
Maar het is echt einde verhaal. Er zit helemaal geen beweging in die dome. Typisch gevalletje rigor mortis.
Maar inmiddels is de snelkoerier alweer langsgeweest: Metingen volgen en als dat bevalt volgt ook het benodigde freeswerk.
Zometeen eerst lekker eten en kerstcadeautjes uitpakken.
Maar inmiddels is de snelkoerier alweer langsgeweest: Metingen volgen en als dat bevalt volgt ook het benodigde freeswerk.
Zometeen eerst lekker eten en kerstcadeautjes uitpakken.
Re: Minimum-Maximum: PappaLeo
Ook niet in beweging te krijgen met een beetje lage tonen? Dat werkte bij mijn revelators. Alleen was dat niet de bedoeling maar een aansluit foutje.
