Hoe tegenfasedip verdiepen?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Wieger61 »

Ik heb de openluchtimpedantie gekozen. Moet dat anders?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door satefan »

Impedantiemetingen dienen gedaan te worden van het systeem als geheel, dus drivers in de kast. Nu is dat zeker belangrijk voor laagafstemming, tunen van baspoorten etc etc waar de F-res belangrijk is. Voor x-overs die op een hogere frequentie plaatsvinden misschien minder belangrijk?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Wieger61 »

Hum, klinkt nu wel ingewikkeld: plaats de woofer in de kast die je voor ogen hebt om de TS parameters te bepalen voor de kast die je voor ogen wil hebben .... . Small gebruikt in zijn diagrammen ter bepaling van de reflexbox in zijn artikel van 1973 de vrijeluchtresonantie fs en niet fsb, de driverresonantiefrequentie gemonteerd in de box
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door satefan »

Is toch logisch? TS parameters gaan over de eigenschappen van de driver zelf. De fBox wordt met name gebruikt voor afstemming van basreflex poorten, PR's en Linkwitztransform filters (waar volume de belangrijkste grootheid is). Die moet je dus bepalen met de driver in de kast. Het is niet 'of-of'.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Wieger61 »

Inderdaad: Voor de bepaling van de laagafstemming van een reflexbox schrijft Small fs voor. Daarmee kun je met zijn diagrammen via de gewenste f-3dB het volume en poortlengte bepalen. In de box heeft de driver twee resonantiefrequenties: fh en fl, fh > fl. De fsb = fh x fl / fb. Voor fb neemt Small in de eerste iteratie fm waarop de impedantie tussen fh en fl minimaal is. Uiteindelijk wijkt na wat rekenwerk normaal de fb maar een beetje af van fm, schrijft hij.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op wo 03 dec 2025, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door satefan »

Zoiets wordt het ongeveer met deze filters...
Purifi PTT6.5W08 en Mundorf AMT19CM in baffle H33 x B23_SC XO-schema-1.png
Purifi PTT6.5W08 en Mundorf AMT19CM in baffle H33 x B23_SC Six-pack.png
Purifi PTT6.5W08 en Mundorf AMT19CM in baffle H33 x B23_SC Six-pack_af.png
Laatst gewijzigd door satefan op wo 03 dec 2025, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Wieger61 »

Mooi :-) Bedankt ! Ga ik in het weekend in het echt proberen.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op do 04 dec 2025, 15:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door satefan »

Suc6. R27 is overbodig (staat op 'short').
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Wieger61 »

In het weekend aan de slag gegaan met het filter gebruik makend van de onderdelen die ik heb liggen. De Notch naar de woofer heb ik zo gelaten, hij was met metingen geoptimaliseerd op maximale demping op de resonantiepiek van 5600 Hz van de woofer (zie methode https://purifi-audio.com/blog/app-notes ... x04-naa-11).
Doel:
  • frequentiecurve +/- 1 dB,
  • diepere tegenfasedip,
  • een verlaagd niveau tussen 2kHz en 4 kHz wenselijk voor aangename close listening.
Wat is het resultaat na verschillende permutaties van condensatoren te hebben doorgemeten?
Purifi PTT6.5W08 Mundorf AMT 19CM1.1 FR Versie 3e orde HP.jpg
De klank is prettig fris en levendig, levendiger dan met het oude filter. Blij met een hogere orde HP filter voor de tweeter. Door te groot gekozen weerstanden naar de tweeter toe (hoge Ohmse belasting HP filter) was dat eerder niet haalbaar.
De bult bij 3600 Hz kan hinderlijk zijn en is daarom verlaagd met de weerstand naar aarde van 470 mOhm tussen de condensatoren naar de tweeter toe. Het gevolg is echter een minder diepe dip. Hieronder de frequentieresponse 1/6 oktaaf glad getrokken:
  • Rood: 470 mOhm
  • Blauw: 0 Ohm
Purifi PTT6.5W08 en Mundorf AMT19CM Alternatieven.jpg
Wat is belangrijker? Eén dB lagere piek bij 3600 Hz of twee dB diepere dip?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Wieger61 »

Oplossing gevonden door in VituixCAD te experimenteren (boven te snel gepost?): de eerste condensator naar de tweeter op 4u7 F:
Purifi PTT6.5W08 Mundorf AMT 19CM1.1 FR Versie 3e orde HP v2.jpg
Met deze fase/tegenfase grafieken:
Fase en tegenfase v2.jpg
Bult bij 3600 Hz 2 dB, binnen de norm. Kan hem verwijderen met een serie-Notch naar aarde. Nu al tevreden. Dank Satefan!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Henkjan »

doe eens t plaatje van t faseverloop (tweet en woof in 1 grafiek) posten
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Wieger61 »

Dat lukt niet in REW
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door satefan »

Komt de akoestische meting overeen met de simulatie in VituixCAD?

Kun je ook een screenshot van de excess groupdelay posten?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door satefan »

Wieger61 schreef: wo 10 dec 2025, 12:34
Dat lukt niet in REW
In de Overlays kun je ook voor Phase kiezen (voorbeeld):
Screenshot 2025-12-10 at 19.05.30.png
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door satefan »

Wieger61 schreef: ma 08 dec 2025, 23:09
Wat is belangrijker? Eén dB lagere piek bij 3600 Hz of twee dB diepere dip?
Eigenlijk is de vraag: Waar komt die piek bij 3600hz vandaan? Is die 'tweeter eigen' of een diffractie-dingetje van de kast?
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Wieger61 »

In de simulatie (en in het echt) blijkt de hoogte van de bult nogal afhankelijk van de waarde van de eerst condensator naar de tweeter van 4u7. Verhoog je die, verlaag je de kantelfrequentie, verhoog je de Q en het niveau van het filter net op een punt waarop de tweeter gemaakt van een gevouwen folie achter een rooster al een piek heeft. Ik kan resonantie aldaar niet als oorzaak ontdekken. De tweeter zit 10 cm van de linkerhoek, 13 van rechts en 7,5 cm van boven, alle hoeken afgrond radius 2,5 cm, min of meer optimaal volgens Klang Ton van deze zomer.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Wieger61 »

Fortepiano's klinken niet meer zo afgeknepen als vroeger. Vermoedelijk vanwege de nieuwe blokkerende Notch naar de woofer op diens resonantie frequentie van 5700 Hz. Vroeger piekte hij ondanks het LP filter nog op -25 dB. Nu is daar vrijwel niets te zien. :-)
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Wieger61 »

Deze luidspreker vervormt zo weinig dat je elk vervormend element in het filter zoals een ferrietkernspoel of dus door een verkeerde Notch niet onderdrukte resonantie zeker bij klassieke pianomuziek duidelijk hoort.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door satefan »

Wieger61 schreef: wo 10 dec 2025, 21:13
Fortepiano's klinken niet meer zo afgeknepen als vroeger. Vermoedelijk vanwege de nieuwe blokkerende Notch naar de woofer op diens resonantie frequentie van 5700 Hz. Vroeger piekte hij ondanks het LP filter nog op -25 dB. Nu is daar vrijwel niets te zien. :-)
Verwijs je hier naar 'uitsterf-gedrag'? Of iets anders? Als het het eerste is, dan kan dat ook komen door een verbeterde fase-coherentie tussen de drivers (wat je weer ziet aan de fase-dip).
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Wieger61 »

Zo goed zijn mijn oren niet.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Wieger61 »

Een serie-Notch parallel over de woofer die ik had, is sowieso niet zo'n goed idee omdat je bij hogere frequenties wanneer de condensator daarin steeds minder weerstand heeft, de spoel daarin een L-pad, of reactantienetwerk met de spoel in de woofer vormt. Dus het LP filter met voornamelijk spoelen afgesloten met een spoel en weerstand naar aarde. Al straalt de woofer wel boven de genoemde resonantie frequentie steeds minder af.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Wieger61 »

Ik kan de Notch naar de woofer kortsluiten, de tegenfasedip even checken en dan luisteren of de fortepiano met z'n vele boventonen weer afgeknepen klinkt.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Wieger61 »

satefan schreef: wo 10 dec 2025, 19:02
Kun je ook een screenshot van de excess groupdelay posten?
Excess group delay tweeter.jpg
Excess group delay woofer.jpg
Alles na filtering
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door Wieger61 »

"In de Overlays kun je ook voor Phase kiezen:"
Fase Woofer (blauw) en Tweeter (bruin) bij gemeten tegenfasedip op 2500 Hz.jpg
Fase @2500 Hz: Woofer -165, tweeter 175. Ik kan niet van die mooie plaatjes als in VituixCAD tevoorschijn toveren waarin de faselijnen keurig langs elkaar lopen. Mogelijk heeft het te maken met de looptijden en timing refrence.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?

Bericht door satefan »

Je kan in REW even proberen om de Impulse-response van beide metingen gelijk te trekken qua timing. Je kunt de piek van de impulse-response selecteren en dan t=0 at cursor kiezen. Doe je dan via de button 'actions' in de rechterbovenhoek zo even uit het hoofd. Eigenlijk moet je de offset van woofer en tweeter hanteren lijkt me...maar even mee experimenteren denk ik.

groet,

Satefan
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”