Hoe tegenfasedip verdiepen?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?
Impedantiemetingen dienen gedaan te worden van het systeem als geheel, dus drivers in de kast. Nu is dat zeker belangrijk voor laagafstemming, tunen van baspoorten etc etc waar de F-res belangrijk is. Voor x-overs die op een hogere frequentie plaatsvinden misschien minder belangrijk?
Hum, klinkt nu wel ingewikkeld: plaats de woofer in de kast die je voor ogen hebt om de TS parameters te bepalen voor de kast die je voor ogen wil hebben .... . Small gebruikt in zijn diagrammen ter bepaling van de reflexbox in zijn artikel van 1973 de vrijeluchtresonantie fs en niet fsb, de driverresonantiefrequentie gemonteerd in de box
Is toch logisch? TS parameters gaan over de eigenschappen van de driver zelf. De fBox wordt met name gebruikt voor afstemming van basreflex poorten, PR's en Linkwitztransform filters (waar volume de belangrijkste grootheid is). Die moet je dus bepalen met de driver in de kast. Het is niet 'of-of'.
Inderdaad: Voor de bepaling van de laagafstemming van een reflexbox schrijft Small fs voor. Daarmee kun je met zijn diagrammen via de gewenste f-3dB het volume en poortlengte bepalen. In de box heeft de driver twee resonantiefrequenties: fh en fl, fh > fl. De fsb = fh x fl / fb. Voor fb neemt Small in de eerste iteratie fm waarop de impedantie tussen fh en fl minimaal is. Uiteindelijk wijkt na wat rekenwerk normaal de fb maar een beetje af van fm, schrijft hij.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op wo 03 dec 2025, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.
In het weekend aan de slag gegaan met het filter gebruik makend van de onderdelen die ik heb liggen. De Notch naar de woofer heb ik zo gelaten, hij was met metingen geoptimaliseerd op maximale demping op de resonantiepiek van 5600 Hz van de woofer (zie methode https://purifi-audio.com/blog/app-notes ... x04-naa-11).
Doel:
De bult bij 3600 Hz kan hinderlijk zijn en is daarom verlaagd met de weerstand naar aarde van 470 mOhm tussen de condensatoren naar de tweeter toe. Het gevolg is echter een minder diepe dip. Hieronder de frequentieresponse 1/6 oktaaf glad getrokken:
Doel:
- frequentiecurve +/- 1 dB,
- diepere tegenfasedip,
- een verlaagd niveau tussen 2kHz en 4 kHz wenselijk voor aangename close listening.
De bult bij 3600 Hz kan hinderlijk zijn en is daarom verlaagd met de weerstand naar aarde van 470 mOhm tussen de condensatoren naar de tweeter toe. Het gevolg is echter een minder diepe dip. Hieronder de frequentieresponse 1/6 oktaaf glad getrokken:
- Rood: 470 mOhm
- Blauw: 0 Ohm
Oplossing gevonden door in VituixCAD te experimenteren (boven te snel gepost?): de eerste condensator naar de tweeter op 4u7 F:Met deze fase/tegenfase grafieken: Bult bij 3600 Hz 2 dB, binnen de norm. Kan hem verwijderen met een serie-Notch naar aarde. Nu al tevreden. Dank Satefan!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
doe eens t plaatje van t faseverloop (tweet en woof in 1 grafiek) posten
Komt de akoestische meting overeen met de simulatie in VituixCAD?
Kun je ook een screenshot van de excess groupdelay posten?
Kun je ook een screenshot van de excess groupdelay posten?
In de simulatie (en in het echt) blijkt de hoogte van de bult nogal afhankelijk van de waarde van de eerst condensator naar de tweeter van 4u7. Verhoog je die, verlaag je de kantelfrequentie, verhoog je de Q en het niveau van het filter net op een punt waarop de tweeter gemaakt van een gevouwen folie achter een rooster al een piek heeft. Ik kan resonantie aldaar niet als oorzaak ontdekken. De tweeter zit 10 cm van de linkerhoek, 13 van rechts en 7,5 cm van boven, alle hoeken afgrond radius 2,5 cm, min of meer optimaal volgens Klang Ton van deze zomer.
Fortepiano's klinken niet meer zo afgeknepen als vroeger. Vermoedelijk vanwege de nieuwe blokkerende Notch naar de woofer op diens resonantie frequentie van 5700 Hz. Vroeger piekte hij ondanks het LP filter nog op -25 dB. Nu is daar vrijwel niets te zien. 
Deze luidspreker vervormt zo weinig dat je elk vervormend element in het filter zoals een ferrietkernspoel of dus door een verkeerde Notch niet onderdrukte resonantie zeker bij klassieke pianomuziek duidelijk hoort.
Verwijs je hier naar 'uitsterf-gedrag'? Of iets anders? Als het het eerste is, dan kan dat ook komen door een verbeterde fase-coherentie tussen de drivers (wat je weer ziet aan de fase-dip).
Een serie-Notch parallel over de woofer die ik had, is sowieso niet zo'n goed idee omdat je bij hogere frequenties wanneer de condensator daarin steeds minder weerstand heeft, de spoel daarin een L-pad, of reactantienetwerk met de spoel in de woofer vormt. Dus het LP filter met voornamelijk spoelen afgesloten met een spoel en weerstand naar aarde. Al straalt de woofer wel boven de genoemde resonantie frequentie steeds minder af.
Ik kan de Notch naar de woofer kortsluiten, de tegenfasedip even checken en dan luisteren of de fortepiano met z'n vele boventonen weer afgeknepen klinkt.
"In de Overlays kun je ook voor Phase kiezen:"
Fase @2500 Hz: Woofer -165, tweeter 175. Ik kan niet van die mooie plaatjes als in VituixCAD tevoorschijn toveren waarin de faselijnen keurig langs elkaar lopen. Mogelijk heeft het te maken met de looptijden en timing refrence.
Je kan in REW even proberen om de Impulse-response van beide metingen gelijk te trekken qua timing. Je kunt de piek van de impulse-response selecteren en dan t=0 at cursor kiezen. Doe je dan via de button 'actions' in de rechterbovenhoek zo even uit het hoofd. Eigenlijk moet je de offset van woofer en tweeter hanteren lijkt me...maar even mee experimenteren denk ik.
groet,
Satefan
groet,
Satefan