Minimum-Maximum: PappaLeo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Shadow »

Je kan nog alle kanten op...ML-TL?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door beijert »

pappaleo schreef: wo 26 nov 2025, 13:49
Nee, 1m22, de lengte van een kwart plaat 2m44 * 1m22

Zou dat misschien het oorspronkelijke uitgangspunt zijn geweest van de Pied Piper? En daarna een verhaal er aan hangen over het volle klank bouquet wat vrijkomt met het ontbreken van een bovenkant?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Shadow »

Ging vooral om een partij woofers waar geen mens wat mee kon dacht ik? Ging vooral leven met Lyngdorf DSP eraan vast geknoopt in mijn ogen...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Ik heb ooit (vorige eeuw) eens een paar lambda speakertjes gehoord die volgens hetzelfde principe werkten. Kwaliteit staat me niet helemaal meer bij maar ik kan me niet herinneren dat ik het slecht vond.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef: wo 26 nov 2025, 18:12
Ging vooral om een partij woofers waar geen mens wat mee kon dacht ik? Ging vooral leven met Lyngdorf DSP eraan vast geknoopt in mijn ogen...
Volgens mij heetten ze ook al snel Piet Pieper. Ik heb nooit begrepen hoe je met die dingen gezellig muziek zou kunnen presenteren.

Leuk een 1/4 wave TL! Principe is simpel: Lengte 1/4 van de golflengte van Fs en de speaker op 1/3 van de lengte. Korte stuk dicht aan het eind en vullen met was demping. That's it. Komt niet zo kritisch allemaal.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Henkjan »

ik heb 2x de PP gehoord, beide op die show in t Holiday Inn in Utrecht. De ene keer was t beroerd, maar de 2e hoorde tot de betere laag weergaves van die show
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Pjotr »

Dat waren dan vast niet de oer PP's waar Joram aan refereert, maar van die Wibi's.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: wo 26 nov 2025, 21:48
van die Wibi's
Wibi woonde als kind een straat verderop hier in t dorp, maar ik neem aan dat je niet op de pianist doelt??
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Pjotr »

Jazeker wel Wibi de Pianist! Maar Emmy mag ook :D Quote uit de goede oude tijd:

"Tegenover de houten kast staan tegen de achtergrond van een groen gordijn twee “gewone” Pied Pipers, prijzen vanaf FL. 3540,- per paar, opgesteld. Zij blijken te spelen op een installatie die zich in de houten kast bevindt. Onderdeel hiervan is ook een door Gerbrand zelf vervaardigde platenspeler met een marmeren plinth waarop ik de naam Aura ontwaar.De arm is van SME en als cartridge doet het fameuze Blue Point Special mc element dienst. Tussen de beide Pied Pipers in opnieuw een olieverf schilderij van een pianist. Ditmaal de Nederlandse pianist Wibi Soerjadi die niet onder stoelen of banken steekt dat hij vindt dat The Pied Piper de luidspreker is waarover zijn cd’s het best klinken. In zijn woning schijnt hij er eenentwintig te hebben staan. Her en der staan foto’s van Wibi of van zijn cd’s. Tegen de wand recht tegenover de installatie hangt nog een groot olieverf schilderij van een violiste waarin ik Emmy Verheij meen te herkennen; ook zij is een groot fan van The Pied Piper. Dit is ook de hoek waarin de Home Theater set opgesteld staat. Twee gewone Pied Pipers met een in een meubel geïntegreerde Pied Piper center speaker en twee Pied Piper achter luidsprekers. Het meubel meet 67 x 95 x 50 cm ( HxBxD ) maar kan ook in andere maten geleverd worden. In het meubel is verder ruim plaats voor vier componenten met standaardmaten. De center luidspreker heeft een impedantie van 6 Ohm, een rendement van 92 dB/1Watt/1m en een frequentiebereik van 28-50000 Herz. De achter luidsprekers hebben een impedantie van 8 Ohm, een rendement van 90 dB en een frequentiebereik van 50-15000 Hz. Afmetingen: 50 x 22 x 30. ( HxBxD) Gerbrand haast zich te vertellen dat de meest optimale home theater opstelling zich bevindt in de kelder van de “Shop” aan de Grote Houtstraat. Deze winkel wordt gerund door de gebroeders Marc en Alexander Nijholt. Aanvankelijk bouwden zij in licentie Pied Pipers in hun winkel in Almere. Nu zijn zij opgenomen in TSN en verkopen zij via hun winkel in een winkelstraat in Haarlem. "

https://hifi.be/artikel_pagina2/6295/de ... ipers.html
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Ik heb zelf in die tijd een paar van die Sonic woofertjes gehad. Het membraan was een lens van piepschuim; wilde graag een kleine KEF B139 zijn. Maar er was niet zoveel mee te beginnen (er was nog geen simulatiesoftware). Beetje een raar ding, en toen kwam Klaas Feenstra met die pijp. Ik heb de originelen overigens nooit gehoord.



Mijn testexemplaar is nu dicht aan de onderkant en staat te drogen.
MM006.jpg
Hij is rechthoekig hoor, mijn telefoon hield ik alleen een beetje scheef
Hij is rechthoekig hoor, mijn telefoon hield ik alleen een beetje scheef
Ik ben benieuwd of het een drama wordt of dat het toch een beetje wat gaat worden. Ik moet nog een licence key krijgen en dan kan ik kijken wat AJhorn er van vindt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Pjotr »

De originele PP was een zelfbouwkitje met die Sonic piepschuim woofertjes. Geklust in innige samenwerken van Gerbrand v.V. en Klaas Feenstra, bij sommigen ook wel bekend onder de nickname Spido. Weet niet meer of dat destijds in Elektuur of de RB heeft gestaan. Dat resultaat heb ik toen wel aan mogen horen: AUW!

Denk dat je best wel een heel eind kunt komen met je orgelpijp. AJ Horn is leuk maar niet beter dan het gratis aloude Hornresp. Beide doen nagenoeg hetzelfde. Hier een aardige primer waarover het gaat:

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door markbakk »

Dat resultaat heb ik toen wel aan mogen horen: AUW!
Ja, dat filter was ook niet bepaald fijnzinnig in elkaar gezet. Standaard philips filtertje, puur op klank gekozen en ik denk niet dat Feenstra veel referentie had.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Een eerste luistertest.
Mono.
Een speakertje op links en een op rechts.
Ongefilterd.
Vreselijk.
1000037789_600x1107.jpg
Ik zit te luisteren naar een ontbrekende BSC en een opbrekende konus in de wat hogere regionen.
Het rendement is een beetje laag, maar het vertekent natuurlijk omdat ik naar 2 kanalen tegelijkertijd zit te luisteren terwijl in de uiteindelijke situatie het laag wat ik nu hoor bij slechts 1 kanaal hoort.

De kwaliteit van het laag valt me niet tegen. High end zal het niet worden, maar het is te doen. Het klinkt beschaafd, dreunt niet en gaat nog redelijk diep.
En een leuk gegrom uit de open bovenzijde.

Morgen de meetspullen maar eens onder het stof vandaan halen. Als daar niks raars uitkomt ga ik eens kijken of die dingen een beetje te koppelen zijn aan de Morel MDM55 en waar de crossover dan moet komen te liggen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door markbakk »

:goedzo:
We hebben eerder stilgestaan bij de Pied Piper. Is gepubliceerd in HVT, jaren ‘80. Ik heb destijds het oorspronkelijke ontwerp gebouwd en ze weggedaan zodra ik met serieuze zelfbouw in aanraking kwam. Ik geloof ook niet echt in het werkingsprincipe, zo’n pijp gaat onhebbelijk resoneren op allerlei veelvouden van λ/4.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Jôh Mark, dit is maar een funproject met goedkoop spul.
Met uitzondering van de Morel dan, maar die had ik toch gebruikt nog liggen en past er qua formaat en inzetbaarheid het beste bij. Nog een goedkoop bandje of amt-tje om het aan de bovenkant af te maken; we zien wel wat het wordt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Pjotr »

Ach de Piet Piper was ook een fun project van Klaas met een partijtje overtollige woofertjes. Is En zie, 40 jaar na dato nog steeds in de aandacht... is aardig uit de hand gelopen :lol: Klaas heeft met zijn latere Perfect Performers lang niet zo veel furore gemaakt. Wel leuk dat linkje om nog eens terug te lezen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Douwe84 »

pappaleo schreef: vr 05 dec 2025, 9:58
Jôh Mark, dit is maar een funproject met goedkoop spul.
Met uitzondering van de Morel dan, maar die had ik toch gebruikt nog liggen en past er qua formaat en inzetbaarheid het beste bij. Nog een goedkoop bandje of amt-tje om het aan de bovenkant af te maken; we zien wel wat het wordt.
Ik heb nog een Dayton amt mini-6 liggen, die je mij ooit opgestuurd hebt...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Zou dat niet een beetje scheef geluidsbeeld veroorzaken, één exemplaar? :mrgreen:
Als het wat wordt, dan heb ik de Dynavox RT10 op het oog.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Douwe84 »

Op een paaltje in het midden :p
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Pjotr »

Ze zijn hoog genoeg om er een touwtje tussen te spannen :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Ik krijg de indruk dat jullie draak aan het steken zijn met mijn prachtige project.
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Douwe84 »

:lagge:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

........en nu weer serieus.

Arta werkt op mijn Win11 PC. Dat is dan weer mooi.
Ik heb een paar close range metingen gedaan die mijn luisterervaringen zouden moeten bevestigen.

Losse drivers meten is natuurlijk altijd een dingetje bij meerdere drivers in één compartiment. Zo'n open pijp is al helemaal niet in compartimentren te verdelen met behoud van het pijp karakter.
Als ik een woofer opmat heb ik voor de andere woofer een plankje met een spanband tegen de voorkant geklemd. De rolrand steekt niet uit, dus dat kon zonder bezwaar; de ruimte tussen plankje en konus opgevuld met wat dempingsmateriaal. En de aansluitingen kortgesloten.

De pijp is licht gedempt. Achter de units en daaronder zit een lap BAF in een U vorm gevouwen zodat achterwand en zijwand bedekt zijn. Onder de units is het tussen de poten van de U nog wat verder opgevuld en in de bovenste helft is alleen de achterwand bedekt met BAF.

Dit zijn de meetresultaten:
Impedantie
Impedantie
De frequentiekarakteristieken met de microfoon midden voor de woofer op 1 cm van het bafflevlak en boven in op 1 cm boven het uiteinde van de pijp.
Blauw Boven, Oranje Onder, Paars Pijp
Blauw Boven, Oranje Onder, Paars Pijp
En van elke meting nog een burst decay
Bovenste woofer
Bovenste woofer
Onderste woofer
Onderste woofer
Pijpoutput
Pijpoutput
Dat valt niet tegen. Het gedrag van de woofers in de pijp is binnen het beoogde frequentiegebied (50-600 Hz) heel netjes.
De pijpoutput ondersteunt wat waar het nodig is. Alleen bij 300 Hz zit een piek, dat is precies de lengte van de pijp. Ik moet kijken of die hinderlijk is bij de weergave.
Mogelijk is daar met demping wat aan te doen of anders met een notch de boel misschien wat temperen daar.

Ik ga het toch met dit concept proberen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Pjotr »

Vind het niet verkeerd. Een 5-6 dB winst onder de 70Hz is best substantieel.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door John P »

2 en een half weg filter om de BSC te compenseren?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”