Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door Zweitse »

Hallo forumleden.
Een kennis heeft mij gevraagd een paar trapezium 3 speakers voor haar te verkopen, echter heb ik geen idee wat een beetje redelijke verkoopprijs is. Speakers zijn uiteraard een aantal jaren oud, maar in goede staat.
Bijlagen
20251129_101515(1).jpg
20251129_101548(1).jpg
20251129_101528(1).jpg
20251129_101627(1).jpg
20251129_101746(1).jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door Barry2001 »

Ha Zweitse, succesvol zelfbouw verkoop moet voldoen aan 3 voorwaarden is mijn ervaring:
A Het moet er goed uitzien (dat zien ze)
B Moet goed en probleemloos werken (dit was een bouwkit, ook dat zal in orde zijn)
C Je moet niet het onderste uit de kan willen halen, onderdelen terugverdienen, etc. Ik zou zeggen E200 - E250 max.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door VintageHarry »

Zijn de randen van de bovenste driver niet verhard? Dat is bij mijn set wel het geval.
Laatst werd er een set Trapezium 3 op Marktplaats gezocht, de geïnteresseerde wilde er maximaal € 600 voor neerleggen. Maar die advertentie is inmiddels weg.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door Zweitse »

Daar heb ik eerlijk gezegd niet op gelet, maar zal daar even naar kijken als ik daar weer ben. Eerst moet de stereo set nog verkocht worden voordat de speakers op MP gaan. Set is van een in 2020 overleden vriend en zijn vrouw wil nu afstand doen van de complete installatie.
Er zijn ook nog ongeveer 3000 cd,s.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door Chocomel »

Een zelfbouwset is de helft van de prijs van de drivers waard, als er moderne drivers in zitten, en misschien nog wat voor de filteronderdelen. Dan kan iemand altijd nog de onderdelen hergebruiken. Dit zijn echter al wat oudere drivers en daar is minder vraag naar.

Bedenk ook wie de kopers zijn. Zelfbouwers kunnen de componenten en het ontwerp op waarde schatten, maar zullen minder snel iets kopen wat al af is. Een leek gaat eerder voor een merk.

Ik zou denken aan 150. Positieve punten zijn de grote woofer, dome midrange en uiteraard dat de kast er goed uitziet.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door Henkjan »

valt of staat bij de afwerking. is deze op t zelfde nivo als een fabrieksspeaker (en is t een "bekend" ontwerp) dan valt er beste wel een fatsoenlijk bedrag voor te krijgen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door Kappa7 »

Maar ook of de afwerking wel in je interieur past, de hier gekozen kleur lijk me niet echt prijs verhogend werken.
Ook al zit de verf er netjes op.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door Henkjan »

ja klopt. ik weet nog van Roland (Crafty) met z'n mooie kleurtjes. heeft uiteindelijk toch maar ook zwarte en eiken laten maken, die verkochten tenminste
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door Zweitse »

Kleur en grote zijn zeker van invloed op de verkoopbaarheid van de speakers.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door pappaleo »

Zeker, zelfs als ze piepklein zijn, een zeer neutrale kleur hebben, een niets op aan te merken afwerking, een sublieme geluidskwaliteit en de belofte dat het hele bedrag aan KWF geschonken wordt was niet genoeg om iemand over de streep te trekken.

Ik vind het moeilijk om een prijs te bepalen. Alleen voor gratis komt men langs en soms zelfs dat nog niet eens.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door Pjotr »

Oftewel wat de gek er voor geeft. Alleen fabrieksspeakers die bij de introductie al positief naam hebben gemaakt en in goede staat zijn, behouden hun waarde.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door Zweitse »

Heeft iemand een idee van de gebruikte units, ik kan daar online niets over vinden.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door VintageHarry »

IMG_3214.jpeg
Overigens is het mij niet zo duidelijk of zo’n set nou Trapezium 3 of 4 heet.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door Zweitse »

Dankjewel voor de informatie Harry.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door cool »

Binnenkort komt mijn trapezium 5 in de verkoop....
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door pappaleo »

Als de markt overspoeld wordt zet dat de prijzen onder druk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door Zweitse »

cool schreef: ma 01 dec 2025, 11:39
Binnenkort komt mijn trapezium 5 in de verkoop....
Dat was één van mijn favorieten destijds bij Speaker&Co.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door MarcoSQ »

VintageHarry schreef: ma 01 dec 2025, 9:57
IMG_3214.jpeg
Overigens is het mij niet zo duidelijk of zo’n set nou Trapezium 3 of 4 heet.
De speaker in de afbeelding en in jouw schema, is trapezium 4. De 3 was een drieweg met een dubbelspoels Seas woofer (ik meen dat het ding iets van sd215 heette oid) en zonder middome.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door VintageHarry »

Bedankt voor deze uitleg!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door Barry2001 »

Heb mijn Speaker & Co Scirocco’s (enigszins vergelijkbaar in de kader) toendertijd verkocht voor €200. Dat was wel een bijzonder verhaal trouwens, maar goed, wel verkocht.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door VintageHarry »

Vandaag een nieuwe set HT300 tweeters in deze Trappezium’s gezet, één van de exemplaren was defect en de andere zwaar gedeukt. Inmiddels ook de rolranden van de laagmid-drivers met paraffine behandeld wat de zaak een stuk verbeterd heeft, de boxen spelen nu weer fijn :)
Daarbij moest ik aan dit topic denken, zijn er nog ontwikkelingen?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door Zweitse »

Nee, niet direct. Het gaat om de verkoop van een complete audio-set van een in 2020 overleden vriend. Zijn weduwe is nu ook ernstig ziek en heeft mij gevraagd de set te verkopen. Ik heb aangegeven om eerst de versterker te verkopen en daarna pas de speakers. Zo kan een koper de versterker eventueel nog beluisteren voor aankoop.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door VintageHarry »

Ach, dat is een treurig verhaal :(. Sterkte daar!
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door cool »

In een boekje van Speaker&Co van 1998 staat bij de Trapezium 3 als bezetting: hoog Vifa HT-300D, midden Seas M14 NP, laag Seas WA211 D. Er staat geen Trapezium 4 in het overzicht, wel een type Response als duurste.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Speaker&Co trapezium 3 (prijsbepaling)

Bericht door VintageHarry »

Dan zal de 4 een verdere ontwikkeling zijn van de 3 wellicht? De HT300 en M14 NP zijn gebleven, daartussen zit nu een Peerless dome-mid en de woofer is nu een 10” Vifa geworden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”