Dat is alleen maar belangrijk over het kleine gebied waar ze samen spelen. Met een extra orde van een filter kun je dat meestal prima verwezenlijken. I.i.g. met een standaard 4 - 7 inch mid en een 1 inch dome op ca. 3 kHz. En dat zie je ook vaak.
Hoe tegenfasedip verdiepen?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hoe tegenfasedip verdiepen?
Ok, ds23man, wat moet ik bij een passief filter VituixCAD dan laten doen?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Niets, gewoon je Gezond Boeren Verstand gebruiken. Het probleem is meer dat we alles in een sim willen samenvatten......
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Tom Magchielse schreef:Simuleren is geen vervanging voor nadenken.
Of als je in je filter-ontwerp daar rekening mee houd. Een gelijktijdig faseverloop over de x-over en 1.5 a 2khz daar buiten (zowel boven en onder) doet al wonderen. Vooral als ze zo dicht mogelijk bij elkaar liggen.
Een hele diepe fase-dip geef vaak aan dat het precies op de x-over frequentie klopt, dat kan met een DSP natuurlijk perfect omdat je naar hartelust de delay kan gebruiken. Maar als het daar boven of onder snel uit elkaar gaat lopen dan schiet je er nog niet veel mee op. Dan klinken sommige nummers heel lekker, maar andere dan weer juist niet.
Ik had dat met de actieve cilinder-speakers ook. De fase diep was mega-diep, tot bijna 0 dB zelfs. Maar fase-coherent waren ze niet. Bij mijn huidige passieve speakers loopt de fase prachtig gelijk tot flink voor en na het x-over gebied.
Goed naar het fase-verloop kijken in VituixCAD.
Klopt. Het is een geniale toevoeging als je model klopt met de werkelijkheid. Dan kun je exact voorspellen wat je gaat horen.Henkjan schreef: ↑zo 30 nov 2025, 17:55Tom Magchielse schreef:Simuleren is geen vervanging voor nadenken.
1000%
Dat is ook prima - ik meet ook alleen op 1 meter afstand bij t ontwikkelen van de x-over. Het afstandsverschil invoeren is natuurlijk ook goed. Maar je moet gewoon naar het fase-verloop van de metingen inclusief het (gesimuleerde) filter kijken. Dan pas weet je of de fases netjes gelijktijdig lopen.Wieger61 schreef: ↑zo 30 nov 2025, 15:56Ik stimuleer in VituixCAD alleen met metingen, op 1 meter afstand. Het afstandsverschil tussen de drivers (z) bepaal ik met de aanpak van Troels Gravesen: tweeter en woofer afzonderlijke en parallel zonder filter meten en in VituixCAD de juiste z-waarde bepalen door met de afzonderlijke metingen het zonder filter gesommeerde resultaat evenaren. Bij mijn kleine Purifi ging alles vlotjes, de AMT wil maar niet passen. Ik wil in REW 1/3 octaaf geglad binnen de+/- 1,5 dB blijven anders klinken sommige instrumenten soms te zacht, is mijn ervaring.
Deel je metingen en simulaties eens. Dan kunnen we wellicht wat gerichter helpen.
Dit is de essentie. Je kunt niet alleen maar voor een vlakke SPL response (de zichtbare harmonie) optimaliseren zonder naar het fase-gedrag (de onzichtbare harmonie) te kijken. Je moet beide zo goed mogelijk voor elkaar hebben.
Maar waarover? Ik heb genoeg tips gekregen om verder te kunnen.Henkjan schreef: ↑zo 30 nov 2025, 17:55Tom Magchielse schreef:Simuleren is geen vervanging voor nadenken.
Ik wil daaraan nog toevoegen dat een vlakke powerresponse m.i. net zo belangrijk is. En die drie factoren samen maken ons het leven moeilijk…
Inderdaad. Het beeld dat hierboven oprijst is bovendien bepaald divers: kies op basis van voorkennis vs. nauwkeurige analyse, diepe tegenfasedip is ideaal versus klonk niet zo best, enz.. Satefan kan hiermee zijn geluk beproeven:
- pappaleo
- Contacteer:
Zijn dit de metingen van de ongefilterde units zonder dat de stand van de microfoon gewijzigd is tussen de meting van de tweeter en de meting van de woofer?
De naam van de files doet anders vermoeden.
De naam van de files doet anders vermoeden.
Met deze metingen krijg ik simulerend vrij nauwkeurig de frequentierespons die ik meet.
De juiste aanpak is meten van amplitude EN fase van zowel de geluidsdruk als impedantie van de individuele drivers. Als je dat invoert in iets als speaker workshop of vergelijkbaar, dan ben je niet aan het simuleren maar aan het ontwerpen en berekenen.
Je kunt dan je ontwerp zo maken dat in het overgangsgebied de fase van woofer en tweeter over elkaar heen lopen voor een maximale dip bij inversie.
Wat betreft de akoestische overnamefrequentie. Minimaal 2500Hz want anders klinkt deze tweeter niet lekker
Je kunt dan je ontwerp zo maken dat in het overgangsgebied de fase van woofer en tweeter over elkaar heen lopen voor een maximale dip bij inversie.
Wat betreft de akoestische overnamefrequentie. Minimaal 2500Hz want anders klinkt deze tweeter niet lekker
Mijn belangrijkste les van de afgelopen maanden is dat het realiseren van de dipste diep (lees: diepste dip) niet het doel op zich is. Een bredere dip van ongeveer 30dB diep klinkt velen malen beter. Dat geeft aan dat de fases over een groter deel van de band over elkaar heen lopen.
Als ik even fluks een 4e orde LWR filter op de Purifi zet en een 2e orde LWR op de tweeter, en de ergste bulten plat sla, dan is er wel wat van te maken lijkt het.
Als ik m'n windows machine ergens kan vinden (net klaar met verbouwen) dan probeer ik het ook even in VituixCAD. Met passief filteren zal t niet zo eenvoudig gaan.
grt
Satefan
Edit: De akoestische hellingen volgen zo goed mogelijk een 4e orde verloop...
Als ik m'n windows machine ergens kan vinden (net klaar met verbouwen) dan probeer ik het ook even in VituixCAD. Met passief filteren zal t niet zo eenvoudig gaan.
grt
Satefan
Edit: De akoestische hellingen volgen zo goed mogelijk een 4e orde verloop...
Ja klopt exacte fasegelijkheid precies op het overnamepunt zegt niet zoveel. Overlap over het bredere overgangsgebied is belangrijker. Daarmee wordt ook de group delay in dat gebied gelijk waarmee je je timing van woofer en tweeter op elkaar legt. Geeft de beste integratie. Die gelijke fasehellingen zijn zelfs nog belangrijker dan de fases op elkaar leggen.satefan schreef: ↑di 02 dec 2025, 19:31Mijn belangrijkste les van de afgelopen maanden is dat het realiseren van de dipste diep (lees: diepste dip) niet het doel op zich is. Een bredere dip van ongeveer 30dB diep klinkt velen malen beter. Dat geeft aan dat de fases over een groter deel van de band over elkaar heen lopen.
Dat allemaal wetende vraag ik mij toch af waar dat fanatisme van die zo groot mogelijke dip vandaan komt 
Check. Als je binnen een graad of 30 blijft dan gaat het al best heel goed.jeroen_d schreef: ↑di 02 dec 2025, 20:59Die gelijke fasehellingen zijn zelfs nog belangrijker dan de fases op elkaar leggen.satefan schreef: ↑di 02 dec 2025, 19:31Mijn belangrijkste les van de afgelopen maanden is dat het realiseren van de dipste diep (lees: diepste dip) niet het doel op zich is. Een bredere dip van ongeveer 30dB diep klinkt velen malen beter. Dat geeft aan dat de fases over een groter deel van de band over elkaar heen lopen.
Wat is de delay/offset die je voor de tweeter hebt ingesteld in VituixCAD? En is de impedantiemeting van de woofer in de kast? Of die van de fabrikant/free air?
Met wat aannames en flink wat componenten gaat het deze kant op:
Grt
Satefan
Met wat aannames en flink wat componenten gaat het deze kant op:
Grt
Satefan
Hum, interessant, ... . Waarom zo veel serie-Notches? Graag wel de parallelle Notch in serie naar de woofer behouden, zoals https://purifi-audio.com/blog/app-notes ... x04-naa-11adviseert. Hier mij VXP-bestand: Het 1e orde HP filter heeft het kantelpunt op 2000 Hz.
1e orde HP op 2000 Hz is laag maar metingen toonden geen stijging in de vervorming rond de overnamefrequentie van circa 2000 Hz.