Klein und Hummel Telewatt VS-56

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door RobertD »

Vaak is dat metaal van die chassis uitgegloeid of behandeld waardoor het heel hard is. Ik krijg er altijd maar met moeite een metaalboor doorheen. Goed smeren dus!
Probeer eerst maar eens de gaten voor de houders van die elco's te boren, dan voel je vanzelf aan hoe hard het is (of niet misschien.)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pjotr »

Is gewoon waaibomenstaal hoor :D Maar omdat we zacht alu gewend zijn lijkt het hard. Goede scherpe boren en smeren met (boor)olie is i.d.d. wel een must! Anders is je boor bot voor je het gat er in hebt. Bij gebrek aan boorolie (Kroon EMTOR UN-5200 b.v.) gebruik ik ook wel standaard WD40.

Een stappenboor kan wel maar heel voorzichtig! Langzaamaan en eigenlijk alleen in de kolomboor en goed vast zetten. Denk dat je hier beter een halfronde vijl ter hand kunt nemen.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Bedankt voor alle input. Ik heb uiteindelijk met stappenboor het gat groter gemaakt en afgewerkt met vijl.
In eerste instantie leek het me beter om alleen de vijl te gebruiken maar dat duurt even en kon het niet laten om het ook voorzichtig met de stappenboor te proberen. En dat ging redelijk goed.
1000015373.jpg
Om te voorkomen dat de + van de elko het chassis raakt, heb ik een ring gemaakt met 3d printer (PLA). Weet alleen niet of het materiaal
geschikt is voor deze toepassing. Misschien dat PLA door de tijd heen verbrokkeld of dat de temp te hoog word.
1000015374.jpg
1000015381.jpg
1000015380.jpg
De kleine elko's zijn binnen en met de lengte van de pootjes moet het lukken. Nog een vraag hierover..
is het een probleem als je elko's mixt met verschillende voltage als spec. Dus bijv elko ( 50v 47uF ) en ( 63v 47uF ) ?
Ik vraag dit i.v.m. met de rood-groen gemarkeerde elko op onderstaande foto (deze heeft als waarde 63v 100uF).
De nieuwe elko's om die valvo's mee te vervangen zijn 50v 47uF.
rood groen gemarkeerde elko.jpg
Waardeer overigens enorm de feedback en leer er weer een hoop van :)

Update volgt..
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door democles »

Leuk gedaan!
Alleen liggen de elco,s nu tegen de trafo aan en 1 ding waar elco,s niet tegen kunnen is warmte. :?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pjotr »

Mwah op zich heb je gelijk maar hoe heet wordt die trafo dan? Als dat hooguit een graad of 40 is en de elco's zijn 105 gr. is er weinig aan de hand. Ik weet niet of een datasheet van die elco's beschik baar is waarin de levensduur opgegeven is, De gebruikslevensduur kun je ongeveer inschatten op een verdubbeling van de opgegeven levensduur per 10 graden wat ze onder de max bedrijfstemperatuur zitten.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

ik denk dat ik die elko's nog wel iets kan opschuiven zodat ze niet de de trafo raken.
Operating temp is -20 +70C
TC_TE_EN_WEB_page-0001.jpg
TC_TE_EN_WEB_page-0002.jpg
TC_TE_EN_WEB_page-0003.jpg
Straks even kijken wat ik hier aan kan doen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door RobertD »

Ik vind die ringen wel handig. Mooie oplossing. Zelf heb ik nog nooit iets met een 3D printer gedaan, dus ben er jaloers op haha.

Die 50uF elco's dienen allemaal als kathode ontkoppeling, dus 50V is in deze versterker prima. Dat er eentje van 63V bij zit maakt niet uit, ik denk dat die al eens vervangen is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pjotr »

1000 uur voor een 70 graden elco? Dat is eigenlijk wel erg weinig. 2k - 5k bij 105g. en 10k - 20k bij 85g. is voor professioneel spul vrij normaal. Maar ok, goed idee om ze wat verder van de trafo af te zetten.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

RobertD schreef: vr 28 nov 2025, 10:58
Ik vind die ringen wel handig. Mooie oplossing. Zelf heb ik nog nooit iets met een 3D printer gedaan, dus ben er jaloers op haha.

Die 50uF elco's dienen allemaal als kathode ontkoppeling, dus 50V is in deze versterker prima. Dat er eentje van 63V bij zit maakt niet uit, ik denk dat die al eens vervangen is.
Ja zo'n 3d printer is heel handig. Het ontwerpen gaat erg makkelijk met Tinkercad. Bedankt voor de feedback m.b.t. voltage elko's.
Het lijkt er inderdaad op dat er al eens het e.e.a vervangen is.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Pjotr schreef: vr 28 nov 2025, 11:19
1000 uur voor een 70 graden elco? Dat is eigenlijk wel erg weinig. 2k - 5k bij 105g. en 10k - 20k bij 85g. is voor professioneel spul vrij normaal. Maar ok, goed idee om ze wat verder van de trafo af te zetten.
Met die metalen bekerelkoklem zit de elko te dicht op de trafo. Heb daarom nog een print gemaakt met schroefdraad. Eigenlijk hetzelfde idee als de originele siemens elko's. Hiermee word de afstand met trafo ongeveer 3mm. Het idee is om de elko hieraan vast te lijmen. Lijm gebruiken klinkt niet goed maar weet even geen andere manier.
1000015391.jpg
1000015390.jpg
1000015389.jpg
Indien dit goed werkt dan zou ik het nog kunnen laten printen in ABS i.p.v. PLA. ABS is beter bestand tegen hitte.

"[pre][pre]ABS plastic can withstand temperatures up to around \(100^{\circ }C\) (\(212^{\circ }F\)), with a maximum service temperature for continuous use typically ranging from \(80^{\circ }C\) to \(95^{\circ }C\). While its melting point is much higher at approximately \(200^{\circ }C\), ABS begins to deform at lower temperatures, with its heat deflection temperature (HDT) generally falling between \(80^{\circ }C\) and \(100^{\circ }C\) depending on specific formulation and load[/pre][/pre]"

correctie: "ABS filament has a recommended usage temperature range of -20 °C to 80 °C and a heat deflection temperature (HDT) of about 80 °C to 100 °C. It can withstand temperatures up to 100 °C before deforming, but parts will begin to soften and lose strength closer to this limit, especially under stress"
Laatst gewijzigd door svennivito op vr 28 nov 2025, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pcdg »

Dit heb ik anderen al eens zien doen met een schroefdop voor elektro. Daar werd de elco met siliconenkit vastgezet. Ik denk dat dat beter is dan lijm. Dat kan je later nog lospulken
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door democles »

Heb gemerkt door de jaren heen,dat siliconen kit kan,maar alleen bij een redelijk oppervlak,klein oppervlak laat los na een aantal jaren.
3 mm afstand tot de trafo is goed,lucht is de beste isolator :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pjotr »

Gewoon wat bruislijm nadat je de draden er aan gesoldeerd hebt.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

siliconenkit en bruislijm had ik nog niet over nagedacht. Wat betreft bruislijm is dat niet alleen bedoeld voor hout ?

Op zich zou het fijn zijn als ik (zoals aangegeven) eerst de draden vast soldeer met een korte lengte, zodat ze net uit de silicone/bruislijm steken.
Is voor mij makkelijker solderen. Beetje zoals onderstaande foto (blauw moet dan de silicone/lijm voorstellen).
elko lijm.jpg
.

@Pjotr: Ik neem aan dat dit is wat je bedoelde.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pjotr »

svennivito schreef: vr 28 nov 2025, 22:25
Wat betreft bruislijm is dat niet alleen bedoeld voor hout
Is op zich een PU lijm die zowat alles aan alles lijmt als er maar vocht uit de lucht (of het hout) bij kan komen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door democles »

Niet vol kliederen met siliconen kit zoals je laat zien [-X heeft geen nut..........
Alleen het printgedeelte aan de elco lijmen!
En het liefst zorgen dat de pootjes niet het printgedeelte raken.
Met een beetje schuurpapier moet dat lukken. :D
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Ok duidelijk, zal ik niet doen :oops:

Heb nog 1 maal een printje gemaakt. Deze keer met een kleine rand waarin de elko zit. Op deze manier moet het iets makkelijker zijn om de elko vast te lijmen.

Moet nog wel nadenken hoe ik het ga vast solderen i.v.m. de PLA die makkelijk zal smelten als ik te dicht bij kom met de soldeerbout.
1000015406.jpg
1000015405.jpg
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Eigenlijk geen idee wat beter is. Misschien ga ik morgen naar de bouwmarkt voor de juiste lijm en kies ik misschien wel voor de vorige print die ik gemaakt heb. Indien het los laat kan ik het altijd nog wijzigen. Vorige print ziet er eigenlijk wat netter uit.

@democles: Wat is eigenlijk de rede om er voor te zorgen dat de pootjes niet de print raken ?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door democles »

vocht,warmte ,aanslag,kruipstroom,beter soldeerbaar :lol:
Er staat nogal wat spanning op daarom beter als de poten vrij zijn van alles.
Maar goed,wat jij het beste lijkt.
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

ok ga ik iets aan doen. Mijn gedachte was PLA geleid niet, maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken.
Bedankt voor de tip en uitleg.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pjotr »

W.d.b. is ABS beter geschikt. Mahja, lastiger te printen. Zou helemaal niks printen en plakken hier maar die elco's gewoon met een standaard beugel vast zetten op het chassis. Van de meeste elco's is trouwens het huis geïsoleerd van de condensator zelf.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door democles »

svennivito schreef: vr 28 nov 2025, 19:04
Met die metalen bekerelkoklem zit de elko te dicht op de trafo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pjotr »

Ja, je kunt doorprutsen, je kunt ook betere elco's pakken :roll: Maarreh hoe heet wordt die trafo nou?
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door Pcdg »

Die trafo lijkt aardig overgedimensioneerd voor 4 x ECL82. Ik verwacht niet dat die bloedheet wordt. Dat de gelijkrichting wordt overgelaten aan 1 enkele EZ81 vind ik dan weer op het randje. Wanneer je die vervangt voor twee snelle diodes en een 10 watt weerstand van 220 ohm in serie ben je dat probleem kwijt. Je trafo hoeft dan ook 1 ampere gloeistroom niet te leveren wat ook weer in de warmte gaat schelen. Het is natuurlijk niet echt origineel dus wellicht heb je bezwaar tegen deze modificatie
svennivito
Berichten: 44
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 17:31

Re: Klein und Hummel Telewatt VS-56

Bericht door svennivito »

Pjotr schreef: za 29 nov 2025, 23:42
Ja, je kunt doorprutsen, je kunt ook betere elco's pakken :roll: Maarreh hoe heet wordt die trafo nou?
Ja denk dat het tijd is voor een reset. Zoeken naar andere elko heb ik geprobeerd maar kan eigenlijk geen geschikte vinden. Lijkt erop dat ze allemaal een dikte van ongeveer 35mm hebben. De originele Siemens elko heeft een dikte van 30mm.

Zag wel bij Conrad eentje die geschikt zou kunnen zijn alleen heeft deze als spec 47uf en Nominale spanning 350v.
(https://www.conrad.nl/nl/p/ftcap-sz4703 ... =SHOPIA+NL)

of deze. Niet zeker of dat dezelfde is
(https://www.tonefactory.nl/f-t-47uf-47u ... zWitovpBED)
Pcdg schreef: zo 30 nov 2025, 10:17

Die trafo lijkt aardig overgedimensioneerd voor 4 x ECL82. Ik verwacht niet dat die bloedheet wordt. Dat de gelijkrichting wordt overgelaten aan 1 enkele EZ81 vind ik dan weer op het randje. Wanneer je die vervangt voor twee snelle diodes en een 10 watt weerstand van 220 ohm in serie ben je dat probleem kwijt. Je trafo hoeft dan ook 1 ampere gloeistroom niet te leveren wat ook weer in de warmte gaat schelen. Het is natuurlijk niet echt origineel dus wellicht heb je bezwaar tegen deze modificatie
Tsja denk dat ik dan te veel afwijk van het idee om alleen slechte componenten te vervangen. Wil het zo origineel mogelijk laten.
Tevens is mijn kennis niet toereikend om hier een gegronde mening over te hebben. In principe zou het gewoon moeten werken middels het originele design.
Laatst gewijzigd door svennivito op zo 30 nov 2025, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie