Computerspeaker (HexiBase)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Schermafbeelding 2025-11-17 160440.png
Wordt op dit moment geprint.
(geen zorgen, het grote project gaat nog steeds door, maar even wat vertier tussendoor :wink: )

Ik heb de doorvoer voor de kabel verplaatst van de zijkant naar de achterkant middels een kanaal wat ik dwars door de print laat lopen.
Geen idee wat dat doet met de flow in het kanaal overigens, het is maar 7mm diameter.
Schermafbeelding 2025-11-17 162216.png
Ook wat andere kleine aanpassingen, niet zo belangrijk.
Ik heb zaterdag 2 Tangband W3-315SC overgenomen en vond het wel geinig om die met wat DSP ook in deze behuizing te testen.

Maar het eigenlijke idee is om ze met de bedoelde W3-1876S speakers te gaan gebruiken. Ze worden dan gecombineerd met 2 Audison AP 1P tweeters die ik nog heb liggen (eigenlijk voor de auto, maar dat is een ander verhaal).
Schermafbeelding 2025-11-17 162820.png
Deze tweeters kunnen ingezet worden vanaf 1,2Khz en komen met een eigen 12dB filter met een crossover van 2.5Khz, maar ik wil het actief maken met e.o.a. Chinabordje met dsp.

De behuizing pas ik dan zo aan dat de tweeter netjes boven de woofer uitgelijnd wordt.
Daar volgen nog wel wat tekeningen en testjes van.

Uiteraard komen ze rechtop te staan met de tweeter bovenop:
Schermafbeelding 2025-11-17 170625.png
Gewoon voor de leuk, even tussendoor :)
De behuizing is, als alles goed gaat, morgen klaar (26 uur printen).
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Chocomel »

Mooi doolhof. Is het een basreflex of transmissielijn?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Ik moet je eerlijk zeggen dat dat me niet duidelijk geworden is in het filmpje...

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Chocomel schreef: ma 17 nov 2025, 20:25
Mooi doolhof. Is het een basreflex of transmissielijn?
Geen van beide. Het is een orgelpijp! Dat filmpje laat duidelijk horen dat het een "One Note Bass" labyrint is. Dat we dit na 50 jaar nog eens terug mogen zien :D

Ik zou hem beslist niet gelijk dicht lijmen Michael. Daar moet echt nog de nodige demping in om de "boem boem" dreun te temmen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Ik print hem in 1x, dus hij komt "klaar" van de printer.
We gaan het meemaken :mrgreen:

Gewoon een geinig probeersel. Werkt het niet, no-biggie.
Er zijn 1000-en-1 opties :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Ook mooi. Wel een mooi sprekend voorbeeld van een klassieker die zonder demping nooit wat werd. Goed bewaren voor een luisterdag :lol:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Zeker, deze gaat niet weg hoor :wink:
De print is op 65%, dus met een beetje mazzel komt er vanavond al wat geluid uit.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Shadow »

Hij (Hexibase) stuurt die dingen met DSP gewoon naar een doelcurve en als het van 40 tot 80Hz wat doet is het genoeg om een satelietje te ontlasten...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Die dingen resoneren heel gewoon stevig op de pijpresonantie en komt weinig er naast uit, dat hoor je ook goed in dat filmpje. Ga je dat weer flink terugduwen met een DSP om het enigszins acceptabel te krijgen :roll: Ok, ieder zijn smaak...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Shadow »

Het is hobby, de man ontwerpt voor zijn beroep drivers bij Audio Dynamics en dit is gewoon spielerei voor Youtube...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Het heeft i.d.d. een hoog "Kijk mij nou mamma, zonder handjes" gehalte. Weinig speakerkunde, meer een video editing kunstje :D

Neemt niet weg dat het wel heel leuk is dat Micheal het probeert! :sure:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef: di 18 nov 2025, 11:30
Het heeft i.d.d. een hoog "Kijk mij nou mamma, zonder handjes" gehalte. Weinig speakerkunde, meer een video editing kunstje :D

Neemt niet weg dat het wel heel leuk is dat Micheal het probeert! :sure:
En zo zie ik het ook!
Is het niets, dan maar niet, maar is er iets mee te doen, dan mooi meegenomen.

Ik print het ook met een batch PLA die ik ooit heel goedkoop samen met iemand anders gekocht heb.
Kost misschien 10 euro aan materiaal en wat geduld.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Zie het draadje van Tom Magchielse over TL's. Dit blijft vallen en opstaan voor het grootste gedeelte. De volgende zou je deelbaar kunnen maken zodat je kunt experimenteren met dempingsmateriaal. Dan ga je meer richting een echte TL.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Pjotr schreef: di 18 nov 2025, 13:15
Zie het draadje van Tom Magchielse over TL's. Dit blijft vallen en opstaan voor het grootste gedeelte. De volgende zou je deelbaar kunnen maken zodat je kunt experimenteren met dempingsmateriaal. Dan ga je meer richting een echte TL.
Sterker nog, hij is origineel in 2 helften, maar ik leef graag "on the edge". :lol:
Schermafbeelding 2025-11-18 133317.png
Ik kan hem, als het echt niets is, altijd nog gaan delen en verder aanpassen.
Sowieso moet ik de aansluiting voor de kabels dan splitsen, want nu is het 1 buisje met 1 gaatje.
En uiteraard de tweeter er bovenop (als het niets wordt met de W3-315SC).

Heerlijk om weer even iets tussendoor te doen wat eens niet weken van tekenen en aanpassen is voordat er ook maar iets van de print komt.

Het draad(JE) van hem lees ik wel, maar veel gaat me ook over het hoofd hoor.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Het is leuk om straks te weten wat hier het hoorbaar resultaat van wordt. Het moet ook geen "Vluchtproject" worden hè :D

Maar wil echt serieus er eens op doorgaan dan zou ik ook HornResponse er eens bij pakken voor wat simulaties. Hoe je de boel "oprolt" maakt allemaal niet zo uit.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door wouter »

Volgens mij is al lang bekend dat het doel van youtube video's is, dat ze zo lang en zo vaak mogelijk gekeken worden (verdienmodel, niet te onderschatten). Deze kerel van Hexibase voegt weldegelijk wat toe, hij maakt geen eenheidsworst met zijn Hexibase kanaal. Hij krijgt steeds weer een ander apparaat om te testen, en laat een hoop foutjes in het proces zien (waardoor er ook weer langere content gemaakt kan worden).

Het dempen van een TL is natuurlijk contraproductief voor het laag, wat bij een 3" unit betekent dat je uiteraard niets gaat dempen als je hem actief gaat filteren als sub.

Een orgelpijp is geen definitie van of type luidsprekerconstructie voor zover ik weet ;-)
Een andere ontwerper komt ook op dit type behuizing uit:


Als je in WinISD gaat simuleren kom je ook snel uit op iets meer dan een liter en een poort van 80cm lengte....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Ja, je ziet ook veel van dat spul kant en klaar bij Alibaba als halffabricaat.... :roll:
wouter schreef: di 18 nov 2025, 15:18
Een orgelpijp is geen definitie van of type luidsprekerconstructie voor zover ik weet ;-)
Klopt helemaal :goeie: Maar dat is wel zoals het ding uiteindelijk werkt (maar niet uitgelegd wordt... ). Luister maar eens goed naar dat filmpje. Ondanks DSP: Lange eentonige basdreunen. De man zal best wel een hele Piet zijn, dan vind ik deze knul leuker:



Gebruikt ook goede muziek er onder. Kijk zoiets printen lijkt mij ook wel leuk! Weet jij trouwens waar die TangBand W4-2089 te koop is Wouter? Kan hem in de buurt alleen bij Axiomedia in Italië vinden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Shadow »

Nog even en we zijn bij Boenicke :yeah:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

IMG_2890.jpeg
IMG_2891.jpeg
Denk dat het wel past en dan net iets te hard doorduwen = krak :rofl:
Vandaar de lijmklem, dan scheurt het in ieder geval niet verder.
Blijkbaar zat hier meer krimp in dan waar ik rekening mee gehouden heb. De testprint paste prima, maar dat was een klein deel.

Elkeweg, hoe klinkt dat nou?
Ik denk PRECIES zoals jullie in je hoofd hebben.
Echoooooo, hol.

Als ik de eq van Spotify even gebruik om het "aangenaam" te laten klinken, dan heb ik een boost van 6dB op 60Hz, aflopend naar 150 en dan een hele klap midden wegfilteren en het hoog idem.

Groen is de poort aan de achterzijde.
Rood is de driver.
Gemeten op 1cm afstand. Even totaal onprofessioneel aan het tafeltje.
Tangband snelle meting.jpg
Leuk experiment, maar dit gaat hem in deze opzet niet worden.
Kan best het e.e.a. met DSP in orde maken, dat het okee-ish gaat klinken, maar de basis is al kak.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door wouter »

Pjotr schreef: di 18 nov 2025, 17:06
Weet jij trouwens waar die TangBand W4-2089 te koop is Wouter? Kan hem in de buurt alleen bij Axiomedia in Italië vinden.
https://www.nonsolospeakers.com/1-49-8- ... -pr15.html

Hier haalde ik de laatste keer mijn tangband vandaan. Ik denk dat het End Of Life is.... Dus zo lang de voorraad strekt.

Leuk printje, maar mijn ervaring is dat een snelle print met dunne wanden en infill al een flinke kleuring oplevert. Dat kan ook hoo klinken. Maar de constructie zelf uiteraard ook...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

THNX! On Sale en Out of Stock! Lijkt idd op einde verhaal :(

Maar eigenlijk denk ik ook dat 35Hz met een 10cm speakertje in een 3L BR/PR misschien wel een mijl te ver is.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Douwe84 »

Leuk projectje, maar wat nu ? :D

En, welk Chinees hifi bordje gebruik je?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Goeie vraag: wat nu?
Ik ga er eerst eens wat demping in proberen te krijgen, kan er wel wat stroken BAF in krijgen.
Ondanks alle resonantie en de rommel die uit de poort komt, is er denk nog best wel wat van te maken.

Niet met deze speakertjes denk ik, maar dan meer met een woofer en tweeter (breedbandertje) oplossing.
Ik heb immers nog 34 tectonics liggen. Ik dacht 34, zal ze eens tellen. Dan heb ik er 2 over die ik hiervoor zou kunnen gebruiken.

Morgen, als de tijd het toe laat, zal ik eens een tekening maken hoe dat er uit kan komen te zien.

Versterkertje ben ik nog helemaal niet uit, maar ik neig naar zo'n TinySine bordje wat Pon-e gebruikt in zijn ontwerp.
Lekker makkelijk alles-in-1 (DSP, Bluetooth).

https://www.tinyosshop.com/tsa7804b
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door Pjotr »

Ja, alleen moet je dan de DSP programming software/interface van AD gebruiken. En ik dacht nog een extra Wondom USB programmeer interface nodig had? Ikzelf vind dan de MiniDSP software een stuk handzamer en overzichtelijker en vind ik de koppeling met REW daarvan ook wel fijn.

Qua versterking ben ik meer voor dit soort doosjes: https://nl.aliexpress.com/item/10050070 ... in_prod%3A
Voor dat bedrag kun je zelf geen net kastje klooien, plus de tijd die er in gaat zitten...
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Computerspeaker (HexiBase)

Bericht door MichaelB »

Ik heb 4 kanalen nodig, want het wordt actief. Dan zou ik 4 van die versterkers nodig hebben :lol:

Er moet inderdaad nog een programmer bij, dat is 20 euro, voeding erbij van 20 euro en voor 100 euro ben je klaar.
Voordeel t.o.v. een minidsp: het zit allemaal lekker makkelijk op 1 print. Geen extra snoeren.

Kastje zit ik niet over in, die print ik :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”