Ultimate Desktop Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

satefan

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door satefan »

Hulde voor dit project!
rodi schreef: wo 03 sep 2025, 1:01
Ik ben erg nieuwsgierig hoe de tweeter het doet in de waveguide!
De metingen onder hoeken zullen het allemaal gaan vertellen :-)
rodi

Bericht door rodi »

In de afgelopen dagen gelukkig weer wat kunnen doen. De frontplate V2 zat veel te strak om de mid heen, dus V3 ontworpen. Door het kleinere formaat kan het nu in één print. Wel in meerdere onderdelen om excessieve support te voorkomen.
2025-09-10 om 18.43.41_cc1a84d0.jpg
Ik ben nog niet helemaal tevreden. Er zit nog 1mm ruimte tussen de mid en de frontplate. Ook heb ik nu voor het eerst geprobeerd om met magneetjes de frontplate te laten 'plakken". Mijn idee was om de magneetjes bij de schroeven te plaatsen, maar door de magnetische velden gaan de platte magneetjes opzij. Uiteindelijk heb ik kleine gaatjes op een andere plek geboord en daar magneetjes in bevestigd, maar de houdkracht is nog te laag.
2025-09-10 om 18.43.40_1cf57fcb.jpg
2025-09-10 om 18.43.40_3488a98b.jpg
Hierdoor zit het niet strak aan. Ik twijfel of ik voor zwaardere magneten moet gaan of misschien dan toch maar schroeven.
Bij een eerste meting gaf het wat onregelmatigheden bij 6khz. Daarom heb ik de frontplate maar net als in de F1 afgeplakt met tape en ben gaan meten!
2025-09-10 om 18.43.40_a137a2e4.jpg
Wel even snelle meting op het bureau en alleen van mid en tweeter, want onder de 300hz is het niet representatief.
2025-09-10 om 18.43.40_15a91de0.jpg
Als eerste even een vergelijk tussen de testkast(met rechte randen, niet verzonken) en het prototype:
250910 Vergelijk tweeter testkast vs prototype.jpg
Zoals verwacht en gehoopt een veel mooiere curve en fase ziet er volgens mij ook goed uit!

Nu dan het plaatje waar het om gaat: De resultaten onder hoeken van 0-15-30-60graden:
250910 meting 315mm 0-15-30-45-60 mid en tweeter.jpg
Mag ik even blij zijn met de afstraling van de tweeter?! :D
Alleen dat piek en dal rond 4-5khz zou ik liever niet willen. En ik zie het in mid en tweeter. We zitten rond de 7-8cm golflengte. De tweeter zit op 8cm van de bovenkant. Echter de mid kan ik het niet mee rijmen.

2 zaken die ik dus wil aanpakken:
- De bevestiging van de afdekplaten met grotere magneten of toch maar schroeven?(is wel minder mooi, wel gegarandeerd trillingsvrij!)
- Het dal en piekje bij 4-5khz.

Al het meedenken wordt gewaardeerd!!
Shadow

Bericht door Shadow »

Lekker bezig!
satefan

Bericht door satefan »

Ik vermoed toch een diffractie-dingetje. Beide drivers vertonen hetzelfde gedrag (in meer of mindere mate) op dezelfde frequentie, terwijl ze apart van elkaar gemeten zijn. Dat sluit onderlinge fase-verschillen etc uit. Omdat het effect bij hoekmetingen in het horizontale vlak toeneemt, is de edge-diffraction het meest logische oorzaak denk ik. Of het zit in de meetsetup. De metingen nogmaals doen maar dan met een meter vrije ruimte in alle richtingen is dan het advies.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zo'n constant golvend patroon duidt meestal op parasitaire reflecties. En dat kan net zo goed afkomstig zijn van de microfoonstandaard en andere nabije objecten. Zou dat ook eens checken, evt. door een dik badlaken of fleece dekentje over de microfoon opstelling te gooien. Uiteraard dan niet over de meetopening van de mic (voor de grapjassen). Zie ook viewtopic.php?p=1513200&hilit=microfoon ... d#p1513200
markbakk

Bericht door markbakk »

Dat geldt idd wel voor de kleine golfjes. De dip en piek rond 4kHz, tja, 8cm had je zelf al uitgevonden. Ik denk de bafflebreedte in combinatie met het gegeven dat de tweeter (en de woofer ook) even ver van de boven- resp. onderkant zitten als van de zijkanten.

Even goed wel een microfoon op een steeltje gebruiken natuurlijk. Heb het wel eerder gepost, maar een XLR female past heel mooi in zo'n goedkope stalen bezemsteel. Die weer precies past in een microfoonclip, al is dat een beetje wankel. Op de foto zie je ook een slanke microfoonclip (op een lichtstatief), akoestisch stukken beter dan zo'n veerklem. Worden je metingen een stuk rustiger van.
Bijlagen
IMG_8752.jpeg
WM 0g resp 1m.png
rodi

Bericht door rodi »

Het staat al op mijn planning om mijn meetsetup te verbeteren. Ik had al een extra XLRkabel gekocht met een losse plug en een pvcbuis. Dan kan ik de kabel door de buis laten lopen en steekt er niets meer uit. Ik heb gelezen dat bij meten op 1m afstand(dat is de max wat ik gebruik) dat je dan minstens 50cm aan buis wil hebben. Ik ga de buis ruim afzagen, op een cm of 70. Dat gaat hopelijk het effect bij 4khz weg halen.

Even wat maten:
Speaker is 25cm breed, 38cm hoog. Afronding bovenkant is 10mm, afronding zijkant is 50mm.
center tweeter zit op 290mm hoogte en center mid zit op 155mm hoogte.

In de simulatie ziet het er zo uit, maar dat is met 50mm radius overal.
Simulatie diffractie t25B met WG in 3dprintkast 250610.png
De meting gaat dus uitwijzen waar het vandaan komt. Ik hoop dus niet van de vorm van de kast!
rodi

Bericht door rodi »

Vanmiddag een nieuwe meting gedaan met de nieuwe opstelling. Ik heb een pvcbuisje gemaakt waarin de microfoon zit en een opstelling zodat ik makkelijk de speaker kan draaien.
2025-09-17 om 20.56.13_232cc7fa.jpg
Dat geeft al zeker betere resultaten:
MId
freqresp onder hoeken mid.jpg
Tweeter
freqresp onder hoeken tweeter.jpg
Als test ook nog wat in de weer geweest met wat wol op de bovenkant en er naast
2025-09-17 om 20.56.13_362ff05d.jpg
Maar dit geeft nauwelijks verschil in de meting. Er blijft een klein beetje grilligheid tussen 4 en 6Khz. Ik vraag me af in hoeverre dat het storend is en/of het in de meetapparatuur/microfoon zit. Met deze meting ben ik het filter gaan simuleren.
Eerste versie:
Simulatie prototype A 250917.jpg
Ik krijg met veel minder moeite de fase goed(naar mijn idee), maar het liefst zou ik de afstraling nog veel mooier zonder de dips en piekjes krijgen vanaf 3khz. Dit is met LR4 filters op 2500hz van mid naar tweeter. Iemand tips wat ik nog zou kunnen proberen?
De tweeter moet heel blijven zou het overnamepunt lager kunnen?
(de woofers moeten uiteindelijk toch wel 110db kunnen geven)Zou ik 2000hz of zelfs 1800hz kunnen proberen?

Qua ruimte is dit de ruimte waar ik de meeste vrije plek heb. Tot alle oppervlakken minstens één meter, nog wel iets verder. Deze meting is vanaf ongeveer 175hz representatief. Alles daaronder is gemerged met een nearfield meting.
Zijn er toch nog zaken die met het meten beter kunnen denken jullie?
rodi

Bericht door rodi »

Vandaag met de nieuwe microfoon nieuwe metingen kunnen doen. Ook heb ik al in VTXcad zitten knutselen voor een filter. Dat geeft dit als voorlopig resultaat:
Simulatie prototype A 250924.jpg
Dit klinkt echt al lekkerder dan de houten testkast!

Nu is het door de uitgebreide best goed te doen om een strakke curve rechtuit te krijgen. Bij de middentoner is er vooral wat eq nodig om de conebreakup te temmen. Die krijg ik met eq erg mooi naar mijn mening. Van de resultaten van de tweeter weet ik nog niet of ik hiermee klaar ben. Dit is het meetresultaat van de tweeter van vandaag:
240925 tweeter onder hoeken.jpg
Rond 3Khz zit er een dipje onder 0-15-30graden. Vanaf 45graden is deze dip weg. Graag zou ik deze dip eruit hebben. Golflengte is ongeveer 11cm. Ik zit te kijken, maar weet niet zo goed wat dit kan veroorzaken. Kan het net niet flush zitten van de de frontplaat( die voor mid en waveguide zit) als zo'n dip veroorzaken?

De zoektocht gaat door, of moet ik al tevreden zijn met dit resultaat?!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik zie in je tweeter filter flank een bult rond 3khz, die zou ik daar niet willen... Dan maar een dip axiaal.
11cm gedoe, is de kast misschien 22cm breed?

Hoe bevalt de nieuwe mic?
rodi

Bericht door rodi »

De afgelopen weken lag mijn focus op wat andere zaken. Vandaag weer wat stapjes kunnen maken.
Bij een uitgebreide inspectie viel me op dat de tweeter misschien net een haartje uit het midden van de waveguide zat en ook zag ik een heel klein kiertje tussen waveguide en tweeter.
MAcrofoto's(waarop ook alle stofjes te zien zijn :wink: )
251005.jpg
251005-2.jpg
Aan de achterkant zat bij een schroefverbinding een klein bobbeltje. Ik heb de schroefinsert iets dieper erin gesmolten en daarna de oneffendheden weggehaald. Ook heb ik de waveguide aan de voorkant gladgeschuurd en nu de tweeter, voor zover ik kan echt in het midden gemonteerd. De achterkant van de waveguide is nog steeds niet volledig vlak, omdat ik deze geprint heb op een standaard bijleverde printplaat met een zeer milde stuctuur.
251005-5.jpg
Daarna alles gemonteerd en met schilderstape alle kieren afgeplakt. Ik heb een simpele meting gedaan, alleen rechtuit. De meting is representatief vanaf ongeveer 500hz.
251005-7.jpg
Als test ook met de tape omlaag.
251005-8.jpg
Vergelijk:
251005 vergelijk tweeter eerdere meting tov nu met tape.jpg
Oranje= eerdere meting
Roze=zonder schilderstape
Geel=met schilderstape.

Conclusie: de piek rond 2,5Khz is met en zonder schilderstape weg. Dit zal dus in de aansluiting van de waveguide en/of in oneffenheden in de WG zelf hebben gezeten. De dip rond 3100hz en piek nog daarboven komen weer enigzins terug in de meting zonder tape.
Ik zal dus iets moeten aanpassen aan de rand van de frontplaat. Ik ga proberen de boel dus toch volledig vlak en flush/kierloos te krijgen.
Shadow

Bericht door Shadow »

Stefan had daar al eens metingen van gepost over hoe je iedere rand terug ziet in de response
rodi

Bericht door rodi »

In de afgelopen weken heb ik een nieuwe frontplaat ontworpen, waardoor deze nu echt goed flush zit om de waveguide.
Dit is de complete meting van vandaag:
251022 meting onder hoeken 0-15-30-45-60-75-90.jpg
In de tweeter zit nog steeds wat kleine onregelmatigheden rond 2k en een heuveltje rond 5K. Ik heb vandaag ook weer van alles afgeplakt om te kijken waar het zit. Ook met wat wol bij de microfoon en/of standaard. Maar het maakt eigenlijk niet uit wat ik verander, de meting veranderde niets aan het frummeltje rond 2k. :o
Vergelijk 0 en 45 graden oude situatie met nieuwe:(groen is nieuwe situatie, paars oude)
251022 vergelijk tweeter 0-45gr vs 250924 oude frontplaat.jpg
Iets beter geworden al, maar liever heb ik het nog beter.
Daarom ook even closerange gemeten. Hier een vergelijk tussen oude frontplaat en met nieuwe frontplaat:
251022 vergelijk tweeter close vs 250924 oude frontplaat.jpg
Closerange meet dit nu dus veel beter. :)

Ik denk dat de onregelmatigheden komen door de waveguide. De hoorn is in 2 delen geprint en wat ruw qua kwaliteit. Ook had ik toen alleen nog maar een printplaat met structuur, dus de tweeter zit tegen een oppervlak met wat structuur.(is niet veel, maar toch)
Het wordt nog maar eens fusion aanslingeren en de waveguide zo gaan printen dat hij gladder wordt, geen kiertjes heeft in de hoorn en dat de achterkant ook glad is. Dan sluit de tweeter zo goed mogelijk aan en hoop ik dat ik dan echt alle kleine frummeltjes uit de freqresponse eruit heb.

Denken jullie dat mijn aanname dat de waveguide dit kan veroorzaken klopt?
rodi

Bericht door rodi »

Ik heb er nog eens over na zitten denken. Omdat de closemeting zo schoon is, moeten de onregelmatigheden toch wel ergens anders vandaag komen. Daarom heb ik vandaag toch nog maar eens opnieuw gemeten. Afplakken had nu wel degelijk effect. Ik heb de hele frontplaat afgeplakt. Dit haalde de onregelmatigheid rond 2khz weg. Toen ben ik tape weg gaan halen om te kijken waar de diffractie nu vandaag komt.
meting 251024.jpg
rood=zonder tape
geel=-kleine stukje tape onder bij mid
blauw= groot stuk tape onder bij mid
groen= tape rondom hele frontplaat
Dit zijn de gebruikte tape stukken die het frummeltje in de response recht trekken.
Afbeelding van WhatsApp op 2025-10-24 om 17.04.27_0f570d76.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2025-10-24 om 17.04.27_496ae4ef.jpg
Dat moet ik dus glad gaan maken. Ik verwacht, gezien simulaties, dat de andere onregelmatigheden door diffractie aan de bovenkant van de kast komt. De kans wordt best aanwezig dat ik nog wijzigingen in de vorm door ga voeren en dit dan toch maar echt als prototype ga zien. Misschien ga ik wel met vijl of iets dergelijks de bovenkant proberen een grotere radius te geven, om te kijken wat het effect is.
Shadow

Bericht door Shadow »

Genelec wijst de weg...
rodi

Bericht door rodi »

In de afgelopen weken de grotere radius kunnen testen:
20251025_161807.jpg
IMG-20251025-WA0007.jpg
IMG-20251025-WA0006.jpg
Voor de zekerheid ook de body glad geschuurd. Het groene lijntje is vloeiender en met minder dips/pieken.

Het plan is dus om de kleine afrondingen bij de frontplaat en de uitsparing van de body van 1mm weg te halen. Dit gaat gewoon recht worden met zo min mogelijk kier.
Ook ga ik de radius boven en onder naar 25mm zetten.
Snelle render:
IMG-20251112-WA0008.jpg
IMG-20251112-WA0004.jpg
Ook ga ik misschien de body 1of 2cm hoger maken, zodat ik de mid iets meer volume kan geven. Daarnaast nog allerlei andere dingen die ik net niet 100% vind. Waarschijnlijk wordt het opnieuw tekenen, want zodra ik iets substantieel aanpas zal het wel allerlei foutmeldingen geven. Ook heb ik het plan om de 3dprinter met afzuiging en geluiddempend in een kast te plaatsen. Ook staat een ams op mijn verlanglijstje. Als dat allemaal lukt wordt het printen nog meer " aanzetten en zonder omkijken grote prints laten maken" .

Gaat allemaal vast wel ff duren om dit te realiseren, want de nieuwe baan is qua tijd best consumerend :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja dat werken gaat veel te veel vrije tijd in zitten
rodi

Bericht door rodi »

Weer eens wat kunnen tekenen :)
IMG-20251123-WA0002.jpg
IMG-20251123-WA0001.jpg
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Mooi experiment. Misschien kan je de radius nog wat vergroten aan de onder- en bovenzijde, akoestisch schijnen ze nog minimaal. Als de drivers in de weg zitten kan je ook voor facetten kiezen, die houden wat eerder op dan een radius.
rodi

Bericht door rodi »

Late reactie: de afrondingen zijn op basis van metingen en simulaties. 30mm aan de boven en onderkant, zijkant is 50mm.

Nu de printer met AMS en in geluidsdichte kast is geplaatst met afzuiging, is er eindelijk weer wat vooruitgang. :)

Ik ben begonnen met de eerste prints in ABS. De eerste ging niet lekker, verkeerde instellingen. De marges tov printen met PLA zijn echt kleiner merk ik.

Inmiddels liggen er al wat van de losse onderdelen.
WhatsApp Image 2026-02-02 at 15.30.46.jpeg

Ik hoop binnenkort de kast van de monitor in stukken te kunnen hakken en te starten met de grote prints. Eerst maar de kleinere onderdelen printen. Ik hoop dat ik binnenkort in fusion de body/behuizing in de 4 printbare delen kan hakken en voorzien van wat uitlijningsnokjes. Dan gaat de grote print starten!
rodi

Bericht door rodi »

De eerste grote print in ABS is klaar! :D
20260206_201427.jpg
20260206_201413.jpg
20260206_201406.jpg
Niet perfect, maar wel netjes te krijgen denk ik. Blijkbaar is kleur ook van invloed op hoe het materiaal print. Dus we Haag nog een beetje finetunen. Mogelijk nog beter drogen van het filament, want ik hoop dat ik kan printen zonder blobjes. Ook nog maar eens met dit filament een kalibratie doen.
rodi

Bericht door rodi »

Alle onderdelen klaar voor de eerste kast in ABS na dagen van printen. De printer heeft zijn diensten bewezen...even afkloppen... geen één keer kroeshaar of iets dergelijks! :D

NU komt dus de stap van loodbitumen plakken, dempingsmateriaal opmaat snijden. Dan lijmen. Ik heb inmiddels aceton 99,9%, maar ik wil met wat restmateriaal ook kijken hoe de speciale plasticlijm en secondelijm het doen. Wat het fijnste werkt ga ik gebruiken.

Daarna wordt het meten en dan hoop ik dat de resultaten nog net wat beter zijn als het prototype. En dan op voor nummer 2 om het setje compleet te maken!
1302026 studiomonitor V2.jpeg
1302026 7 studiomonitor V2.jpeg
1302026 6 studiomonitor V2.jpeg
1302026 1 studiomonitor V2.jpeg
1302026 2 studiomonitor V2.jpeg
1302026 3 studiomonitor V2.jpeg
1302026 4 studiomonitor V2.jpeg
1302026 5 studiomonitor V2.jpeg
1302026 8 studiomonitor V2.jpeg
satefan

Bericht door satefan »

Onwijs gaaf dit! Ik ben zeer benieuwd hoe het er uit ziet als het straks in elkaar zit.
Shadow

Bericht door Shadow »

Echt heel mooi!
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Bericht door bert stoltenborg »

Maar is het niet makkelijker/sneller/robuuster om die waveguide en wat pasvormen te printen en de rest gewoon met 18 mm MDF of multiplex te doen? Nu heb je een meeps plastic Actionkastje. Heel knap gemaakt, maar is dit nu ook echt verstandig? Omdat het kan, moet het toch niet per sé? :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”