Wie bouwt er luidsprekerkasten
Moderator: Beheerdersteam
Wie bouwt er luidsprekerkasten
Vraagje,
Is er hier iemand op het forum die in opdracht "professioneel" luidsprekerkasten will bouwen?
In mijn geval zou het gaan om de Calpamos luispreker.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Is er hier iemand op het forum die in opdracht "professioneel" luidsprekerkasten will bouwen?
In mijn geval zou het gaan om de Calpamos luispreker.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
Je zou het eens aan Wouter kunnen vragen.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=1364
Die is ook semi-pro bezig met basgitaar luidspreker kasten.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=1364
Die is ook semi-pro bezig met basgitaar luidspreker kasten.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
of je neemt even contact op met @Geenius: a.k.a Tony Gee, de ontwerper van de Calpamos.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=230
Die maakt ook natuurlijk zelf zijn luidsprekers maar maakt ook gebruik van een timmerman/meubelmaker die in opdracht van hem bouwt, allicht kan die de opdracht uitvoeren.
memberlist.php?mode=viewprofile&u=230
Die maakt ook natuurlijk zelf zijn luidsprekers maar maakt ook gebruik van een timmerman/meubelmaker die in opdracht van hem bouwt, allicht kan die de opdracht uitvoeren.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
Ah, goeie......Arno heeft mij destijds ook goed geholpen, met raad én daad. Vriendelijke behulpzame kerel.
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
Vriendelijke bedankt voor de aangedragen opties. We zullen in de nabije toekomst zien wat er van mijn plannen terecht gaat komen. Mijn project is eigenlijk opeens in een stroomversnelling terecht gekomen door schuimrot in mijn AER MD 1 units in de Oris 200 hoorns.
Eerst had ik plannen om een drieweg te maken met de Selenium D405 op de 2380 en een beyma CP21F op het hoog, maar na het lezen van het verslag van het ontwerp en bouw van de Calpamos vind ik 2 weg te preferen en zit ik te wachten op de Faital pro HF201. En dan kunnen de experimenten beginnen.
Ik ga echter wel voor actief filteren middels de Minidsp SHD in combinatie met Dirac heb ik hier met de Oris hele goede resultaten weten te bereiken.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Eerst had ik plannen om een drieweg te maken met de Selenium D405 op de 2380 en een beyma CP21F op het hoog, maar na het lezen van het verslag van het ontwerp en bouw van de Calpamos vind ik 2 weg te preferen en zit ik te wachten op de Faital pro HF201. En dan kunnen de experimenten beginnen.
Ik ga echter wel voor actief filteren middels de Minidsp SHD in combinatie met Dirac heb ik hier met de Oris hele goede resultaten weten te bereiken.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
De AER units zijn natuurlijk wel te laten herstellen.
Gooi je die spullen in de verkoop toevallig?
Gooi je die spullen in de verkoop toevallig?
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
Ja, die spullen zouden wel eens binnenkort in de verkoop kunnen komen. Bij AER rekenen ze 720 euro per unit voor refoamen. De hoorns zijn de Oris 200, betrokken bij Bert Doppenberg en kant en klaar geleverd.
Maar als het zover komt, dan moet eerst de Calpamos klaar zijn en de goedkeuring kunnen wegdragen van de vrouw des huizes. De eerste aanzet word nu het plaatsen van de 2380 op een plankje met de Selenium en Beyma drivers. Eens kijken wat dat gaat brengen. Ik moet nog een week of 8 wachten op de Faital pro HF201, dus die tijd wil ik nuttig gebruiken.
Mocht het allemaal uitkristalliseren naar de Calpamos oplossing, dan komt ook de laagkast met Beyma 15G400 te koop, zie foto.
https://drive.google.com/file/d/1RIuiNZ ... sp=sharing
Ik hoop dat de afbeelding te zien is, vond niet gelijk hoe je vanaf een drive een foto kon toevoegen.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Maar als het zover komt, dan moet eerst de Calpamos klaar zijn en de goedkeuring kunnen wegdragen van de vrouw des huizes. De eerste aanzet word nu het plaatsen van de 2380 op een plankje met de Selenium en Beyma drivers. Eens kijken wat dat gaat brengen. Ik moet nog een week of 8 wachten op de Faital pro HF201, dus die tijd wil ik nuttig gebruiken.
Mocht het allemaal uitkristalliseren naar de Calpamos oplossing, dan komt ook de laagkast met Beyma 15G400 te koop, zie foto.
https://drive.google.com/file/d/1RIuiNZ ... sp=sharing
Ik hoop dat de afbeelding te zien is, vond niet gelijk hoe je vanaf een drive een foto kon toevoegen.
Met vriendelijke groet,
Kermy
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
plaatje opende wel in de browser, maar even geknipt en geplakt voor je.
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
http://www.meubelmakerijheegstra.nl/
Heeft een verleden in de luidsprekerbouw. (MC Systems, KLS, Driade etc)
Heeft een verleden in de luidsprekerbouw. (MC Systems, KLS, Driade etc)
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
Als je dit er door hebt gekregen moet een netjes gebouwde Calpamos niet echt een probleem vormen, lijkt me ?MechanicalAnimal schreef: ↑do 02 okt 2025, 12:39plaatje opende wel in de browser, maar even geknipt en geplakt voor je.
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
Het gaat dan meer om de geluidstechnische zaken dan esthetische. En de diepte van deze kasten is maar 40 cm en geen 60 cm, dat geeft een ander positie die hoe dan ook meer naar voren komt.
Eerst maar eens mijn plankje met de hoorn in elkaar knutselen en zo proberen wat ik daarvan vind. En dan maar verder kijken.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Eerst maar eens mijn plankje met de hoorn in elkaar knutselen en zo proberen wat ik daarvan vind. En dan maar verder kijken.
Met vriendelijke groet,
Kermy
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
Die Calpamossen zijn echt geweldig mooie (vind ik dan natuurlijk) luidsprekers om te zien, maar ik had ze een tijdje geleden ook even op de vloer afgetekend en dat zijn echt hele forse kasten, ik had ze een stukje kleiner verwacht in real life.
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
Wat er nu staat als laagkast heeft de volgende maten, 55 cm breed, 87 cm hoog en 40 cm diep. Onder de bassreflex poorten is een ruimte die volledig gevuld is met zand, 25 Kg per kast.
En daarbovenop komt dan nog de Oris hoorn met zo'n 55 cm diameter, dus om nu te zeggen dat wat er nu staat niet "fors" is, dat lijkt me een understatement.
Het gewicht van de mdf kast zelf zal zo'n 30 Kg zijn, plus 25 Kg vogelzand, en de 15 inch Beyma van 11 Kg, dan kom je op 66 Kg voor de laagkast. De Oris 200 met zijn beugel en voetplaat zal zo om en nabij de 12 Kg wegen, een totaal van om en nabij de 78 Kg per kanaal.
Maar een punt blijft, de diepte is 20 cm groter dan nu, het front is dan weer smaller, dat dan weer wel. En natuurlijk gaat er dan bovenop de kast geen Oris hoorn meer bijkomen, dat scheelt wel een slok op een borrel.
Ik heb de vrouw des huizes al beloofd dat ze op de Calpamos aan beide zijden een plant mag gaan zetten, voorwaarde is wel dat het niet een rammelend geheel word.
De raderen draaien zeg maar.
Met vriendelijke groet,
Kermy
En daarbovenop komt dan nog de Oris hoorn met zo'n 55 cm diameter, dus om nu te zeggen dat wat er nu staat niet "fors" is, dat lijkt me een understatement.
Het gewicht van de mdf kast zelf zal zo'n 30 Kg zijn, plus 25 Kg vogelzand, en de 15 inch Beyma van 11 Kg, dan kom je op 66 Kg voor de laagkast. De Oris 200 met zijn beugel en voetplaat zal zo om en nabij de 12 Kg wegen, een totaal van om en nabij de 78 Kg per kanaal.
Maar een punt blijft, de diepte is 20 cm groter dan nu, het front is dan weer smaller, dat dan weer wel. En natuurlijk gaat er dan bovenop de kast geen Oris hoorn meer bijkomen, dat scheelt wel een slok op een borrel.
Ik heb de vrouw des huizes al beloofd dat ze op de Calpamos aan beide zijden een plant mag gaan zetten, voorwaarde is wel dat het niet een rammelend geheel word.
De raderen draaien zeg maar.
Met vriendelijke groet,
Kermy
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
Over Calpamos kan ik zeggen, het gewicht is ongeveer 80kg/st zoals ik ze gebouwd heb. Dat is dan een multiplex kast met dun mdf eromheen, en bitumen aan de binnenkant. Het gewicht is ook de reden dat ze hier op wieltjes staan, als ze eens aan de kant moeten met schoonmaken oid is dat zo gedaan.
Toen ik ze bouwde (ben 1m78 / 78kg) kwam ik erachter dat ik in de kast kan zitten
m'n vriendin vond dit erg grappig en heeft er een foto van gemaakt. Ze leken me ook erg fors tijdens de bouw, maar zo in de kamer valt het eigenlijk wel mee. Je moet ze natuurlijk niet in een klein achterkamertje zetten (wat best vaak gebeurd en zowiezo niet goed gaat met het geluid) en als je ze een wat lichtere kleur geeft / fineer vallen ze ook minder op. Het is ook een kwestie waar je over valt, ik vind persoonlijk een groot zwart glimmend vlak van vaak meer dan een meter doorsnee dat mensen vaak ophangen in de kamer ook wel tv genoemd lelijk om eens wat te noemen.
Op de speakers hier geen planten of andere zooi, maar dat is eigen keus natuurlijk (hangen er wel boven overigens, uitkijken met water geven).
En zoals eigenlijk met veel speakers, zorg voor wat ruimte met opstellen zij en achter.
Mag ik vragen waarom je ze niet zelf bouwt of wilt bouwen? De kasten zijn niet heel complex in constructie.
Toen ik ze bouwde (ben 1m78 / 78kg) kwam ik erachter dat ik in de kast kan zitten
Op de speakers hier geen planten of andere zooi, maar dat is eigen keus natuurlijk (hangen er wel boven overigens, uitkijken met water geven).
En zoals eigenlijk met veel speakers, zorg voor wat ruimte met opstellen zij en achter.
Mag ik vragen waarom je ze niet zelf bouwt of wilt bouwen? De kasten zijn niet heel complex in constructie.
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
Ja, dat mag je vragen, ik vind het werken met kasten vaak heel frustrerend. Aan de ene kant heb ik geen arsenaal aan houtbewerkingsmachines en spullen als lijmklemmen, en aan de andere kant heb ik geen werkplaats waar ik zo'n project te pas en onpas met rust kan laten.
Eens, de kasten zijn niet zo ingewikkeld, maar het moet allemaal wel super recht zijn en mooi zijn af te werken en daar heb ik geen ervaring in en mee.
Verder zou ik ook iets aan willen passen in de kast, de 2380 heeft buiten de bevestiging in het front geen ondersteuning. Maar aan het eind hangt wel een driver met een gewicht van bijna 4 Kg, dat vind ik een te groot risico.
Omdat ik eerst van plan was met de Selenium D405 aan de gang te gaan, die overigens 8 Kg weegt, had ik bij Crites in de USA twee brackets besteld, die gebruiken ze daar bij de Cornscala B om de 2380 Selenium combinatie te ondersteunen.
Op mijn proefplank gaat die bracket ook gebruikt worden, en deze zou ik zeker in de kasten van de Calpamos laten opnemen. Verder zou ik inslagmoeren willen hebben om de drivers vast te zetten, daar heb ik meer vertrouwen in dan in de gebruikte spaanplaatschroeven.
Nu nog iemand vinden die het project wil uitvoeren, ik heb al een mail aan Arno gestuurde, die zit min of meer ook nog in de buurt ook.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Eens, de kasten zijn niet zo ingewikkeld, maar het moet allemaal wel super recht zijn en mooi zijn af te werken en daar heb ik geen ervaring in en mee.
Verder zou ik ook iets aan willen passen in de kast, de 2380 heeft buiten de bevestiging in het front geen ondersteuning. Maar aan het eind hangt wel een driver met een gewicht van bijna 4 Kg, dat vind ik een te groot risico.
Omdat ik eerst van plan was met de Selenium D405 aan de gang te gaan, die overigens 8 Kg weegt, had ik bij Crites in de USA twee brackets besteld, die gebruiken ze daar bij de Cornscala B om de 2380 Selenium combinatie te ondersteunen.
Op mijn proefplank gaat die bracket ook gebruikt worden, en deze zou ik zeker in de kasten van de Calpamos laten opnemen. Verder zou ik inslagmoeren willen hebben om de drivers vast te zetten, daar heb ik meer vertrouwen in dan in de gebruikte spaanplaatschroeven.
Nu nog iemand vinden die het project wil uitvoeren, ik heb al een mail aan Arno gestuurde, die zit min of meer ook nog in de buurt ook.
Met vriendelijke groet,
Kermy
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
Ja had hier ook twijfels over het blijven 'hangen' van de HF201 compressiedriver met PH2380 hoorn. Heb dat Tony nog gevraagd toen, was volgens hem geen probleem, maar heb dat niet aangedurft en ze ondersteund met een bracket, heb ik wel in m'n verslag (zie onderstaande sig) laten zien.
Duidelijk, het niet zelf kast bouwen. Als Arno het wil doen heb je een puike kastbouwer en komt dat zeker in orde.
Duidelijk, het niet zelf kast bouwen. Als Arno het wil doen heb je een puike kastbouwer en komt dat zeker in orde.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
Wat als je de calpamos in een Visaton monitor 890 model zou maken, minder diep maar globaal wel dezelfde baffle indeling?
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
Beste Wouter,
Geen idee, en blijft volgens mij het bouwen van de kast, de winst is dan de beperktere diepte van die kast.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Geen idee, en blijft volgens mij het bouwen van de kast, de winst is dan de beperktere diepte van die kast.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
Wie o wie weet of Arno nog actief is op het forum?
Ik vraag dit omdat mijn persoonlijke mail aan hem, maar ook een bericht via het forum zonder Antwoord blijft.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Ik vraag dit omdat mijn persoonlijke mail aan hem, maar ook een bericht via het forum zonder Antwoord blijft.
Met vriendelijke groet,
Kermy
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
is hij allicht wat actiever bij de buren? https://audiofreaksforum.nl/index.php
de zoekfunctie daar moet je voor ingelogd zijn overigens.
op ZBA is hij laatst in februari hier geweest met een vraagje
search.php?author_id=258&sr=posts
en anders even aan @dre: vragen?......jij hebt wel contact met Arno gehad meen ik te herinneren? Heb jij hem nog gezien?
de zoekfunctie daar moet je voor ingelogd zijn overigens.
op ZBA is hij laatst in februari hier geweest met een vraagje
search.php?author_id=258&sr=posts
en anders even aan @dre: vragen?......jij hebt wel contact met Arno gehad meen ik te herinneren? Heb jij hem nog gezien?
Re: Wie bouwt er luidsprekerkasten
Zo, contact gehad met Wouter, hij gaat aan de slag met zaken die we besproken hebben.
Gezien zijn producten heb ik er het volste vertrouwen in dat er iets moois uitkomt.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Gezien zijn producten heb ik er het volste vertrouwen in dat er iets moois uitkomt.
Met vriendelijke groet,
Kermy
