Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Olaf zijn audio set.

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb even een goed vergelijk gemaakt, en wat er in mijn oren gebeurt is best verklaarbaar.
Ik heb in het verleden wel eens uitgelegd dat ik erg gevoelig ben in het hoog, dit doordat ik best een flinke piek in mijn gehoor heb op de hogere frequenties, ik heb mijn leven lang dus al ruzie gehad met de SSS en FFF klanken via de diverse dome tweeters, dat woog ook mee met de keuze voor de Wharfedales met de AMT tweeters die dat veel vriendelijker oplossen.

Met de weergave via de AES aansluiting vanaf de pc wordt het tophoog net een beetje gemaskeerd en komt het net wat milder over, dat kan ik waarderen als ik moe ben en er niet voor ga zitten, maar gewoon wat muziek op de achtergrond wil hebben.
Ook is de focus wat minder sterk en staat het plaatje van minder duidelijk, wat dus in het geval van achtergrond muziek geen probleem is,

Let wel, de verschillen zijn echt wel klein te noemen.

Via USB is er iets meer hoog te horen, het blijft nog steeds gewoon keurig netjes, zonder scherpte of vervorming.
Via USB is er sowieso wat meer te horen zeg maar, qua detail, ook is de focus en het plaatje duidelijker en staat het allemaal wat meer als een huis. ik zou USB dus ook echt wel prefereren als ik er echt voor ga zitten of ik heb een luisteraar over de vloer.

Dus de verschillen zijn er, maar zoals ik al aangaf zijn er momenten waarop ik de verschillende eigenschappen ook wel op een verschillende wijze kan waarderen, maar ik denk wel dat USB het laat horen zoals het zou moeten.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op wo 01 okt 2025, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door hannesie »

Het is dan wel dat je een beperking hebt, en een DSD signaal er niet doorheen krijgt.

Is iets dat ik dan wel een als een minnetje zie, een serieel signaal tot de max, het kan zonder beperking. :kwijl:

Edit kziebdawealweeropdevolgendezitten. :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

Mwah, dat DSD is leuk maar ook niet zaligmakend. Op dit moment lekker bezig met de MiniDSP Flex Digi om wat aan de room modes te doen. Dat gaat vanuit de Flex met S/PDIF naar twee aparte Topping DA converters. DSD no way! Al zou dat via de AKM SRC sjip wel kunnen. Vooralsnog geen klachten over de kwaliteit. De verschillen zijn ook voor mij echt erg klein. Veel te klein om dogmatisch in te zijn i.i.g. :sure:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: ma 29 sep 2025, 20:41
Veel te klein om dogmatisch in te zijn i.i.g.
DSD streaming is sowieso niet persé zaligmakend, alles blijft toch afhankelijk van de kwaliteit van de dac.
In ieder geval vond ik tijdens een uitgebreid vergelijk mijn eigen dac zonder ook maar enige vorm van upsampling beter klinken dan de pure dsd-dac met dsd-stream.

Met dsd streamen staat alles maar warm te stoken, hard te werken en stroom te verbruiken, en voor mij bracht het geen verbetering.

Mijn filosofie staat er juist haaks op, al mijn bestanden staan opgeslagen als AIFF bestanden zodat decomprimeren niet nodig is, er vindt geen upsampling plaats, wat ook rust geeft in de keten, en het stroomverbruik laag houdt.
de AADac is een uiterst goede dac die geheel discreet is opgebouwd, ook vaak door velen over het hoofd gezien is dat opamps wel goed meten, maar qua weergave het toch niet halen bij een discrete opbouw.

Al met al is er veel rust in mijn keten, er is niets wat op zijn tenen staat te werken, warm staat te stoken en onnodig veel stroom staat te verbruiken.
Alles gaat juist met veel gemak en er is weinig voor nodig om muziek weer te geven.
en na het vergelijk met de pure dsd-dac is het wel duidelijk dat mijn combinatie aangenamer klinkt zonder al dat stroomverbruik en heet stoken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Denk dat je bron en aansturing nu niet de zwakste schakel zijn, meeste winst is te boeken in de speakers..?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: ma 29 sep 2025, 21:13
Denk dat je bron en aansturing nu niet de zwakste schakel zijn, meeste winst is te boeken in de speakers..?
Ook de speakers zijn geen zwakke schakel, en al helemaal niet als ik elders ga luisteren.
De hel set is eigenlijk gewoon een hele goede match met elkaar en een totale verslaving om naar te luisteren.
Wat dat betreft heb ik eigenlijk helemaal niets te klagen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Walt »

Ha Olaf, begrijp ik het goed dat de crossover upgrade plannen voorlopig van de tafel zijn dan?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

Als ik het zo volg zijn die ook wel op orde Walt. Denk dat de uitdaging nu meer de akoestiek is en die tunen naar wat je zelf het meest als prettig ervaart. Vroegâh zat er een hoog en laag klankregeling op een vv. Ik draaide destijds van mijn Quad 33 nog wel eens het hoog wat terug als ik 's-avonds moe na het werk een beetje wilde relaxen met muziek. Vond ik wel aangenamer dan.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Qua akoestiek valt er op dit moment nog het meeste te halen inderdaad.
Het is best een lastige kamer, zonder akoestische maatregelen is er hier helemaal niet eens naar muziek te luisteren of een gesprek te volgen, dus wat dat betreft ben ik ver gekomen, toch valt er heus nog wel wat te halen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door hannesie »

Voor mij is het dat de beste resultaten kan en wil afspelen, ervanuit gaand dat de investering aan de opnamekosten ook de verplichting voor de betere aandacht voor het mooiste resultaat.

Dus zijn de verwachtingen voor dat soort dingen misschien te hoog, maar ik wil wel de optie open houden. :sure:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

hannesie schreef: ma 29 sep 2025, 23:51
Voor mij is het dat de beste resultaten kan en wil afspelen
Dat wil ik dus ook, en na het uitgebreide vergelijk tussen de pure dsd-dac en mijn eigen combinatie weet ik dat dat goed lukt.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: ma 29 sep 2025, 21:33
Ha Olaf, begrijp ik het goed dat de crossover upgrade plannen voorlopig van de tafel zijn dan?
Goedemorgen Walt.

In mijn ogen is het zo dat als ik bereid bent om zo ver te gaan om mijn luidsprekers aan te passen om een stukje verbetering na te streven dat dan eerst de rest heel dik op orde moet zijn, anders zou ik een verkeerde volgorde toepassen, dus eerst een maximaal goede akoestiek, en van daaruit pas verder kijken.

De luidsprekers presteren uitermate goed, op dat feit kom ik steeds uit als ik ergens anders ga luisteren, dus externe filters zal niet meer dan losse procentjes op gaan leveren (als het dat al gaat doen), de akoestiek verder aanpakken zal veel meer opleveren.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Overigens blijf ik me verbazen dat gratis software zoals Daphile in combinatie met Open Squeeze bestaan, waarom nog betalen voor andere oplossingen denk ik dan.
Het werkt makkelijk snel en degelijk, ik werk er erg graag mee.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: ma 29 sep 2025, 11:59
Leuk! Al hangt het "schone" wel het meeste van de DAC af via USB :lol: Ik heb eigenlijk nog geen Daphile op een mini/micro PC gehad die niet schoon was. Veel plezier bij Leo!
In dit geval hing het een keer niet van de dac af, dat zit in het geval van het toestel van Leo wel goed, maar om het in het Nederlands te zeggen, het klonk best verrot toen ik gistermorgen bij hem kwam, ik schrok er van!
Ik wilde dat zo netjes mogelijk brengen, maar het was wel duidelijk dat Leo er net zo over dacht.
Het klonk dun, schel, geforceerd en het kwam niet meer los van de luidsprekers, het leek in de verste verte niet op wat ik bij hem gewend was.
Ik heb op zijn eigen mini-pc even de instellingen nagelopen, maar dat stond uiteraard gewoon goed, Leo komt daar zelf niet aan.

Met alleen het uitwisselen van zijn pc'tje met de mijne was het meteen een andere wereld, alles speelde nog mooier dan wat het ooit gedaan had, het enorme gemak, de mooie volle warme stemmen, het gemak waarmee alles los kwam van de luidsprekers, enorm zitten genieten!

Ik weet nog niet wat er met het oude pc'tje aan de hand is, het is een passief gekoeld ding waarvan de gehele behuizing zeikheet wordt, dus ik vrees dat de elco'tjes die er in zitten dat niet zo fijn gevonden hebben, er is in ieder geval iets mee gebeurd waardoor hij ronduit verrot is gaan klinken
Ik kijk er binnenkort wel even naar, maar in principe heeft hij ook geen waarde meer. maar ik ben wel even nieuwsgierig waar dit nou aan ligt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Pjotr »

Die is gewoon stuk en afgeschreven lijkt mij. Met slecht voer: Rubbish in - rubbish out. Doe mij dan maar een stil fannetje wat hooguit stationair draait in een micro PC'tje i.p.v passieve koeling. Die hoor je echt niet! Zelfs niet op 30cm afstand! Voor Daphile heb je gewoon niet meer nodig dan een I5-T-Gen6. Dat kost refurbished gewoon niet veel. Maar goed, dat weet jij ook wel :mrgreen: Mooi dat het weer gelukt is en genieten geblazen!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: wo 01 okt 2025, 13:23
Die is gewoon stuk en afgeschreven lijkt mij
Dat is ie ook, het is slechts de nieuwsgierigheid van de techneut om hem even open te maken en hem daarna alsnog weg te keilen :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door hannesie »

Zou ik ook doen, kun je vaan leren waarom het gebeurt. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Pjotr »

:foto: 4 jaar geleden was iemand vast het antistatische matje vergeten met sleutelen... :twisted:
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Fedde »

Zou ook een software probleem kunnen zijn. Draait het op Linux of Windows? Als eens een reinstall geprobeerd?

Met Windows 11 moet je oppassen tegenwoordig. Win11 zet soms automatisch audio "enhancement" processing aan. En dat is duidelijk niet bevordelijk. Verder helpt het om je main output niet als Windows audio en communication device actief te hebben. En er zijn nog zo'n 100 andere tweaks mogelijk om geluid te verbeteren, zoek en gij zult vinden...
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Olaf Analogue »

Hoi Fedde.
De mini pc's draaien met Daphile.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door hannesie »

En dat is een Fedora distributie variatie als ik het goed heb.

Maar als het over een beetje spanning hebt?

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Pjotr »

Heeft weinig nut om hier te gaan wroeten wat er rot is. Ga je toch niet meer repareren... :mrgreen: Dat loont ook niet de moeite. Als ie verder bedienbaar was om er überhaupt geluid uit te krijgen dikke kans dat er een USB poort kaduuk was. Al kan de voeding ook brak zijn. Maar dan boot ie niet eens denk ik.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Olaf Analogue »

Het was ook een zeer betaalbaar dingetje, het zou de moeite niet lonen. Overigens kun je een sowieso niets mee, het is niet meer dan een paar smd chippies op een mini printje.

Degene die er nu staat is vele malen beter qua levensverwachting. Dat is een stevig apparaatje met een desktop cpu en aktieve koeling, dus die gast heel lang mee
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Pjotr »

Hij heeft nu die Dell van een pagina terug? Mooi ding! Al heeft Daphile niet meer dan een paar GB ram nodig. Hier zit er 2x 4GB dual channel in en bedient het hele huis via WiFi O:)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Olaf Analogue »

Het is inderdaad die Dell, voor Daphile dikke vette overkill, maar ik ben ook wel iemand die de overtuiging heeft dat apparatuur welke uit zijn neus staat te eten beter en makkelijker klinkt dan apparatuur welke op zijn laatste tenen spreelt en staat te koken in geluid te produceren.
Hoe meer rust in je keten, des te beter de weergave.

Overigens heeft Leo deze slechts even in bruikleen, het doel was om te onderzoeken of zijn mini pc een probleem had.
Plaats reactie