L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef: ma 22 sep 2025, 8:33
zonder de "G". Toevoeging van Glycol.
de G in PETG betekent niet dat er glycol is toegevoegd, maar dat een deel van de glycol die gebruikt wordt om PET te maken vervangen is door een ander diol
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef: ma 22 sep 2025, 21:06
een tube PP/PE lijm
waar heb je dat nou voor nodig? je gebruikt helemaal geen PE?
dat er 2 van de zelfde letters in de naam zitten betekent niet dat PE en PET ook maar iets op elkaar lijken hè. het zijn 2 compleet andere polymeren
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Die 2K PE/PP lijm zijn acrylaat lijmen en lijmen bijna echt alles aan alles. Bij die lijm van dat linkje wat ik gaf staat wel expliciet PET (maar niet PETG) vermeld. Wellicht ook de lijm die Michael nu heeft gekocht?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Ik noem alleen maar op wat er ook op de tube staat.
"Plastic adhesive for all material pairings (especially for PE, PP and PTFE)”.
Volgens het internet schijnt het ook goed te werken op PET/PETG.

Als hier iemand is die met zekerheid kan zeggen welke lijm gegarandeerd werkt met PETG, dan hou ik me aanbevolen.
Voor nu is het beste wat ik kan doen is hier luisteren en kijken wat er op internet gebruikt wordt.
Ik heb er geen verstand van.

Eigenlijk word ik hier best wel zat van en ben bijna zo ver om met dit materiaal te kappen en nog eens te overdenken wat ik ga doen.
PLA wordt met de tijd steeds meer broos en harder. Daarbij gaat het ook meer vocht opnemen en hebben UV en zelfs zuurstof een negatieve invloed op de duurzaamheid. Niet iets waar je, naar mijn mening, speakers van wil maken waar je 10+ jaar van wil genieten. Prima voor leuke "dingetjes" of iets wat niet veel waarde heeft.

Ik had niet verwacht dat het simpelste deel van dit alles zo'n lastig iets zou worden. MEUH! :-({|=
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MechanicalAnimal »

"Eigenlijk word ik hier best wel zat van en ben bijna zo ver om met dit materiaal te kappen en nog eens te overdenken wat ik ga doen.
PLA wordt met de tijd steeds meer broos en harder. Daarbij gaat het ook meer vocht opnemen en hebben UV en zelfs zuurstof een negatieve invloed op de duurzaamheid. Niet iets waar je, naar mijn mening, speakers van wil maken waar je 10+ jaar van wil genieten. Prima voor leuke "dingetjes" of iets wat niet veel waarde heeft."


snap ik volkomen, PLA is fenomenaal en je kan er gewoon heel veel mee maar kent zeker zin zwakheden.

Even terug naar de tekentafel en je filament keuze nog eens overdenken...daar is natuurlijk helemaal niks mis mee. Je bouwt zo'n set natuurlijk maar 1 keer het liefst dus een dagje even wat extra onderzoek kan geen kwaad.

Er zijn zat filament-guides online te vinden....op youtube staan er ook zat.

Ik lees dat je een AMS hebt.....je hebt dus een Bambu-printer (ik heb de P1S maar ik ben een absolute beginner hoor, ik print een benchy en wat grindfinity bakjes..allemaal kant en klare STL's in PLA )....die kan natuurlijk zo'n beetje alle filamenten wel printen....je kunt ook kiezen voor PLA+ ...of exotischer gaan zelfs iets met CF kiezen.

nogmaals.....ik zit niet in de filamenten maar er is niks mis mee met even van je werkbank wegstappen en nog eens heroverwegen wat het beste plan is.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Thanks voor je morele steun, was het gisteravond even he-le-maal zat.
Ik moet de lijm vandaag afwachten en anders inderdaad op m'n gemak (=lastig) de andere opties weer doornemen.

het is inderdaad een Bambu met een gehard stalen nozzle, dus kan alles printen.
Wat dat betreft ligt de wereld wel een beetje open.

Adem in, adem uit... :relax:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MechanicalAnimal »

logisch......geheel herkenbaar en no worries.......'t hoort er allemaal bij. :goedzo:

velen hebben in jouw schoenen gestaan bij vergelijkbare afwegingen....heb ik de juiste Osmo....moet ik toch niet contactlijm doen i.p.v PVA, ........driverkeuze...filtercomponenten......noem het allemaal maar op.

Het leuke is dat het ook een heel leertraject is meteen.....je kunt gerust een paar spoelen filament laten aanrukken en een paar teststukken printen en die gaan verlijmen..net zoals je nu doet (pak dan verschillende kleuren zodat je niet allemaal zwarte teststukken hebt waarvan je dan moet onderscheiden welk filament het ook al weer is). Ga je in de toekomst wat anders printen dan weet je meteen welke filament je op je shortlist hebt en welke absoluut niet geschikt zou zijn.

Maar ik snap ook natuurlijk wel dat je graag wilt gaan bouwen en afwerken. Die eindsprint herkent iedereen wel hier, denk ik.

Tijdens mijn bouw heb ik ook het hele spul al eens dik 6 maanden aan de kant gezet door een "builders block"........en aan het einde heb ik bijvoorbeeld besloten om het bouwen van de filters uit te besteden om zelf de laatste dingen te doen voor de speakers en ook niet nog maanden (als totale n00b) te moeten ploeteren. Ik heb ook veel steun gehad aan de vele forumleden die met raad en daad reageerden......dat is me veel waard gebleken.

long story short........gedurende 4 seconden in door je neus........en weer 4 seconden uit door je mond :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Het even een tijd laten liggen kan zeker nut hebben om e.e.a. te laten bezinken. Aan de andere kant loop je het risico dat je bij hernieuwd oppakken je opnieuw in een zelfde "loop" terecht komt. Ik zou eens gaan praten bij een fablab bij jou in de buurt wat hun ervaringen zijn.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Gisteren is de lijm binnengekomen en dus liggen er nu 2 blokjes uit te harden.
Het zou na 20 minuten belastbaar moeten zijn, maar ik ga 24 uur wachten tot het uitgehard is (volgens de verpakking).
Als de stank een indicatie is voor de kleefkracht, dan komt het wel goed :mrgreen:

Ook ben ik gebeld door de spuiter.
Hij heeft wel ervaring met PLA objecten spuiten, maar nog niet met PETG en vroeg mij daarom voor de zekerheid om een sample op te sturen.
Geen probleem uiteraard. Ik stuur hem het zwarte teststuk.
Een eerste offerte op basis van zijde-glans en niet teveel schuurwerk, is 400 euro incl. BTW.
Het gaat op basis van de vierkante meters.

Wil ik hoogglans, dan wordt het wel meer. Hoeveel meer, dat is pas te bepalen nadat hij het teststuk gezien heeft.
Valt me al met al nog mee. Ik had een stuk meer verwacht, ook voor zijde-glans.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Als ik het vergelijk met mijn spuiter hier is dat een hele nette prijs. En helemaal als dat voor 2 stuks is!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Nu ga ik twijfelen, maar ik weet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nog dat het inderdaad om 2 stuks gaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Mijn ervaring is dat veel afhangt van hoeveel extra werk hij er aan heeft: Gronden, plamuren, schuren etc. Het zelf goed voorbereiden scheelt veel in de prijs.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Zeker, dat benadrukte hij ook.
Vandaar dat hij graag een proefstuk heeft om mee te testen.

Hij vroeg ook hoe het verlijmd gaat worden en of dat zichtbaar is, omdat verf dan vaak anders reageert.
Dit moet dan behandeld worden.
Ik ben HEEL benieuwd wat hij gaat zeggen zodra het proefstuk er is en wat het zou kosten om in hoogglans te doen.
Niet dat ik per se in hoogglans wil, maar ik wil het wel weten.

Heb hem wel verteld dat ik ook nog speel met de gedachte om het te (laten) fineren, dus dat het echt een vrijblijvende vraag is.
Vind ik wel zo eerlijk.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Lijmsaga deel 13: ook deze lijm laat eerder los dan dat de PETG het begeeft. Echter is dat wel pas nadat ik de testblokjes zijdelings met 2 tangen van elkaar afbreek. Deze lijm blijft taaier dan de 2K Epoxy.

Ik ga er gewoon voor.
Kan me niet voorstellen dat als ik de delen verlijm, met makkelijk 50x meer contactoppervlak, deze ooit nog los gaan komen.
Zo, basta, keuze gemaakt. Slotje er op :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Linkje? Ben wel benieuwd welke je gevonden had.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

https://www.shop-ap.de/en/Kunststoff-Kl ... at/SW10026

Ik heb het via Amazon besteld zodat het er de volgende dag was.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

Thanx! Lijkt mij ook een goed alternatief voor Pattex Stabilit Express wat niet meer gemaakt wordt. Stuk goedkoper ook. Zal een eens een kokertje bestellen. Alleen kan ik het bij Amazon niet terug vinden...?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Ik bestel het via Duitsland (met Prime daar), al vanaf dat het nog niet in Nederland was.
Die hebben vaak ook een groter en voordeliger aanbod.

https://www.amazon.de/dp/B0BRJR9X9Y?ref ... asin_title
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36752
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Pjotr »

:goedzo:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Een andere oplossing weet ik niet voor het probleem dat de rondingen voor de speakers niet mooi rond worden.
Iedere optie brengt weer andere uitdagingen met zich mee.
Dit vind ik zelf de beste.

Voorzetframe gemaakt welke over alle randen en de inbuskopjes valt.
Het worden dan 4 stuks die met kleine neodymiummagneetjes vastgezet worden.
Final versie v20 voorplaat.jpg
Schermafbeelding 2025-09-25 142519.png
Andere ideeën uiteraard welkom!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Psssst, ik ben er nog hoor ;-)

Frontjes op verschillende manieren geprint, maar geen van allen kunnen mijn goedkeuring dragen...
De passing is wel top, dat wel.
IMG_2534.jpeg
IMG_2535.jpeg
Het rafelige wat je in de cirkel ziet, die is bij de nieuwe print weg. Ik exporteerde uit Fusion als STL, die gebruikt standaard best weinig polygonen.
Met name voor rondingen met een radius gaat dat niet goed (is aan te passen in Fusion).
Makkelijker is, kwam ik achter, om te exporteren als STEP, dan is een rondje ook echt een rondje wat met name bij een radius goed zichtbaar is.

Dat wordt een lastig klusje om die mooi gespoten te krijgen. Zelfs op 0,12mm vind ik het resultaat met PETG maar "meh".
De scherpe hoeken lijken een beetje gesmolten, ondanks dat ik het juiste profiel en temperaturen gebruik. Ik ga daar nog wat mee spelen.
IMG_2537.jpeg
IMG_2538.jpeg
Toen had ik het daar gisteravond met een vriend over, degene waarvan ik de AMS geleend heb en hij zei: "ik heb een resinprinter staan! \:D/
Dus vandaag gaan we proberen daar een frontje mee te maken. Als dat lukt dan is die RETEscherp, gebruikt een standaard laaghoogte van slechts 0,03-0,05mm en door de resin vloeien die heel mooi in elkaar over.
photo_2025-09-26_22-26-37.jpg
Duurt wel bijna 23 uur voor 1 frontje (hij heeft nog een oude trage resinprinter), maar als dit werkt dan zijn de 6 frontjes alsnog eerder klaar dan de rest van de printer. Dus no worries :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door Kappa7 »

Zou je de frontjes niet aan de behuizing vast kunnen laten zo dat je geen naden hebt zet dan de speakers op een rig dat je dan aan de binnenzijde monteert.
Scheelt weer een naad weg werken.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Kappa7 schreef: za 27 sep 2025, 18:35
Zou je de frontjes niet aan de behuizing vast kunnen laten zo dat je geen naden hebt zet dan de speakers op een rig dat je dan aan de binnenzijde monteert.
Scheelt weer een naad weg werken.
Dat is ook een idee zeg!
Ik probeer het even te visualiseren en beschrijven,

De speakertjes op een plaat monteren. Deze van achteren tegen de voorzijde van de behuizing monteren.
De voorzijde van de behuizing alleen voorzien van de openingen voor de speakertjes en deze een radius geven.
Helemaal geen gek idee. Moet alleen bedenken hoe ik zo'n plaat met speakertjes aan de binnenzijde monteer :think:
Dit zou dan wel betekenen dat ze er nooit meer uit kunnen, want de speaker is verlijmd en er is geen andere toegang meer. Dat vind ik wel een risico.

Zelf had ik ook een (kleine) brainwave v.w.b. de montage van de voorplaat. Geen magneetjes of nokjes, maar gewoon klemvast op de kopjes van de schroeven.
Er zijn 4 kopjes per speaker x 4. Er worden nu 2 prints gemaakt met een verloop van de diameter voor de kopjes van 3.9mm in stapjes van 0,1mm kleiner. Die kan ik straks testen om te zien wat het beste vastklemt.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

IMG_2542 (1).jpeg
Linker voorplaat: alle gaatjes op 4mm
Middelste: bovenste 8 gaatjes op 3.9mm, 8 onderste 3.8mm
Rechter: bovenste 8 gaatjes op 3.7mm, 8 onderste 3.6mm

Probeer ik twee speakertjes te klemmen met dit voorbeeld:
IMG_2534.jpeg
Dan merk ik dat 4mm te los is, 3.9mm al iets beter is, maar het pas echt goed begint te pakken op 3.8 < > 3.7mm.
Er wordt nu dus een print gemaakt op 3.75mm.
Deze ga ik testen met 4 speakertjes, zoals het in het echt ook vast zou komen te zitten.
IMG_2544.jpeg
Er wordt zometeen een print gestart waar ik een groot deel van de voorkant ga printen om er zeker van te zijn dat de toleranties goed zijn.
Het PETG van Sunlu is toch weer net even anders. Ik merk dat het iets harder is dan Creality en Elegoo. Liggend geprint passen de speakertjes beter dan met Elegoo. Daar moesten ze er echt ingedrukt worden, nu is het een juiste passing zonder te drukken.
photo_2025-09-28_11-17-22.jpg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Vers van de printer.
Valt me tegen.
Juiste profiel en snelheden gebruikt.
IMG_2547.jpeg
IMG_2548.jpeg
Gelukkig komt er een frontje voor.
IMG_2549.jpeg
IMG_2550.jpeg
Morgenochtend met een frisse blik naar kijken.
Dit heb ik beter van de printer gehaald.
Ik vermoed dat de fabrikant de temperatuur en snelheid te hoog gezet heeft.

Nu even genieten van m'n welverdiende ratafia :dank:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”