Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

beijert schreef: ma 15 sep 2025, 10:03
Wow, er wordt zelfs rekening gehouden met de beïnvloeding van de spoelen op elkaar.

Screenshot_2025-09-15-10-01-50-465_com.android.chrome-edit.jpg

Ik snap wel dat je klossen niet zo mooi vind.
Haha, scherp deze, ik had er niet bij stil gestaan :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij dat 2 draadjes naast elkaar waar een paar honderd ampère door loopt aardig wat kracht op elkaar uitoefenen waar je terdege rekening mee moet houden :D
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: ma 15 sep 2025, 12:49
Lijkt mij dat 2 draadjes naast elkaar waar een paar honderd ampère door loopt aardig wat kracht op elkaar uitoefenen waar je terdege rekening mee moet houden
Eén enkele trein kan 4000 Ampère trekken op 1500 volt tijdens het accelereren, en dat hoor je gebeuren als je in een onderstation staat.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door piet1955 »

Zeker, net als een MRI die zijn magneet spoel pulserend in en uit schakelt. Dan leven de kabels echt. Die spoel heeft dan wel bijna geen weerstand meer door de koeling met een Helium mengsel.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Ik ben heel bekend (te bekend) met MRI scanners, daar komt een beste berg herrie vanaf inderdaad! Puur door de stromen die er doorheen gaan.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door pvanlingen »

Hoe gaat het dan met al dat metaal in jouw lichaam Olaf?
Wordt dat niet warm.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Dat warmt inderdaad op, dat is zelfs voelbaar, maar per scan is dat niet zoveel dat het problematisch zou worden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Shadow »

Je kan thuis met inductie verwarmd worden als je het koud hebt?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door hannesie »

Dan kan je nog steeds koude voeten hebben :rofl:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door richard »

Olaf Analogue schreef: di 16 sep 2025, 6:14
Eén enkele trein kan 4000 Ampère trekken op 1500 volt tijdens het accelereren, en dat hoor je gebeuren als je in een onderstation staat.
Het wegrijden van een NS1200 met bietentrein.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Een 1000 uf MKT. Mooi voor GHP behuizing.
20250925_114103.jpg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door rikpost »

Er zit toch wel zilver , goud en bijenwas in hè ? :wink:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door beijert »

Olaf Analogue schreef: do 25 sep 2025, 11:47
Een 1000 uf MKT. Mooi voor GHP behuizing.
20250925_114103.jpg
Cool :kwijl:
Leuke bypass d'r bij?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Zo, na een flink drukke periode in Hengelo is er eindelijk weer even de gelegenheid om een stukje muziek te luisteren, nu even vie aan krachtiger mini-pc met Daphile er op welke morgen mee gaat naar Leo.
Alvast even een stukje inspelen en meteen even lekker luisteren.
De Dutch Audio Event komt ook dichterbij, waar ik als behalve mezelf zal verlekkeren aan mooie audio spullen, ook even wat meer ga kijken naar akoestische oplossingen. Dat staat vaak een beetje op een zijspoor terwijl het juist zo sterk van invloed is.
Ik kijk er in ieder geval zoals elk jaar weer naar uit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

Geniet er van! Na gedane arbeid... O:)

B.t.w. zijn dat C's uit een motorregeling van een trein of zo? Ik heb destijds vergelijkbare PP C's gebruikt maar dan 1000uF 2000V voor een 1kW UV flitser. Ware munitie kistjes qua formaat. Moest je wel kortgesloten opslaan anders kon er nog wel eens een gevaarlijke restspanning op ontstaan.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: ma 29 sep 2025, 10:17
B.t.w. zijn dat C's uit een motorregeling van een trein of zo? Ik heb destijds vergelijkbare PP C's gebruikt maar dan 1000uF 2000V voor een 1kW UV flitser. Ware munitie kistjes qua formaat. Moest je wel kortgesloten opslaan anders kon er nog wel eens een gevaarlijke restspanning op ontstaan.
Hoi Peter.
Deze condensatoren zijn ervoor bedoeld om een gelijkspanning in een spoorstroomloopcircuit tegen te houden en een wisselspanning door te laten, ze zijn dus puur bedoeld voor de treindetectie circuits en worden dus nooit zwaar belast, ook komen er geen hele hoge spanningen op te staan
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Een mooie mini pc ingericht met de nieuwste versie van Daphile, bestaande uit een i5-13500T, 32 GB dual channel ram en 4 TB SSD nvme opslag.
Deze speelt erg schoon, staat al de hele dag te draaien en wordt helemaal niet warm.
Deze gaat morgen mee naar Leo
20250929_112625.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

Leuk! Al hangt het "schone" wel het meeste van de DAC af via USB :lol: Ik heb eigenlijk nog geen Daphile op een mini/micro PC gehad die niet schoon was. Veel plezier bij Leo!

B.t.w. heb jij al eens wat gedaan met al dan niet optische USB isolators tussen PC en DAC?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: ma 29 sep 2025, 11:59
B.t.w. heb jij al eens wat gedaan met al dan niet optische USB isolators tussen PC en DAC?
Deze zitten ingebouwd in de Denafrips Hermes DCC, deze bestaat uit een XingCore U30 interface chip, een hele goede voeding, mooie clocks en dus ook de USB isolators, de weergave via de Denefrips Interface is aangenamer dan een directe USB verbinding, maar door het aantal betere aspecten ervan is het uiteraard niet aanwijsbaar waar de meeste verbetering vandaan komt.

Overigens werk ik momenteel al een hele tijd niet meer met een USB verbinding maar met een directe AES verbinding tussen pc en dac, wat helemaal super sappig klinkt
ecHoEBT.jpeg
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Leobus »

Vol verwachting klopt mijn hart.
Mijn huidige pc tje wordt wel behoorlijk warm en na ca 25 minuten spelen wordt het allemaal wat aan de tamme/fletse kant qua geluidsbeleving. Eigenlijk zo erg dat ik helemaal geen behoefte aan luisteren meer heb. Ik ga mij toch maar ergeren aan het verlies aan beleving.
Ik heb wel vertrouwen in de pc waar Olaf mee komt omdat een testje met een pctje van Kappa al een verbetering gaf.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

Olaf Analogue schreef: ma 29 sep 2025, 12:15
een directe AES verbinding tussen pc en dac
Wat moet ik mij daarbij voorstellen? De gebalanceerde (met XLR connectors) variant van S/PDIF?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: ma 29 sep 2025, 12:29
Wat moet ik mij daarbij voorstellen? De gebalanceerde (met XLR connectors) variant van S/PDIF?


Dat klopt, via een Pink Faun - S/PDIF & AES/EBU Audio modular PCIe-bridge.
pink.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

Duidelijk! Dat is een synchrone verbinding, daarbij wordt de DAC clock gegenereerd op dat interface kaartje in de PC, en het AES signaal er bij gestopt met alle PC en transport onzuiverheden van dien. En moet ie uiteindelijk weer geregeneerd worden in de DAC vanuit dat AES signaal. De lol van USB is nu juist dat de DAC clock heel schoon lokaal gegenereerd kan worden in de DAC met zo min mogelijk storende invloeden. In de AES verbinding zitten nog analoge timing artefacten, in USB niet. Dat is uitsluitend data transport.

Ok, wat telt blijf uiteraard wat jij klankmatig het fraaiste vindt O:)
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: ma 29 sep 2025, 13:00
wat telt blijf uiteraard wat jij klankmatig het fraaiste vindt
Dat is uiteraard altijd wel een dingetje, de ene dag klinkt je set lekkerder dan de andere dag, zonder dat er iets veranderd is, dat is ook een beetje het verhaal met de verschillende interfaces, als ik een poos naar de AES verbinding heb geluisterd en ik hang de Denafrips er weer tussen dan denk ik "wauw, hier blijf ik bij" en dan toch zijn er ook wel dingen die ik via de AES waardeer.
Het zijn uiteraard ook geen werelden van verschil, maar dat de weergave via de Denafrips staat als een huis dat is wel duidelijk, en dat is ook echt wel een verbetering ten opzichte van de meeste reeds aanwezige USB-interfaces welke in de meeste dac's zit.

Maar gewoon dingen uitproberen, onderzoeken en vergelijken is sowieso leuk en leerzaam

Sowieso kan ik vandaag goed vergelijken tussen mijn eigen pc via AES en de mini-pc via USB, met de afstandsbediening van de dac kan ik tussen de twee switchen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)

Bericht door Pjotr »

Herkenbaar, soms klinkt niks goed, wat ik ook opzet... Gebeurt zelden en ligt dan beslist niet aan de set of muziek :sure: En als het beter kan terwijl ik eigenlijk al best tevreden ben dan is dat meestal al snel vergeten door het luisteren naar de muziek.
Plaats reactie