Haha, scherp deze, ik had er niet bij stil gestaan
Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Lijkt mij dat 2 draadjes naast elkaar waar een paar honderd ampère door loopt aardig wat kracht op elkaar uitoefenen waar je terdege rekening mee moet houden 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Eén enkele trein kan 4000 Ampère trekken op 1500 volt tijdens het accelereren, en dat hoor je gebeuren als je in een onderstation staat.
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Zeker, net als een MRI die zijn magneet spoel pulserend in en uit schakelt. Dan leven de kabels echt. Die spoel heeft dan wel bijna geen weerstand meer door de koeling met een Helium mengsel.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Ik ben heel bekend (te bekend) met MRI scanners, daar komt een beste berg herrie vanaf inderdaad! Puur door de stromen die er doorheen gaan.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Hoe gaat het dan met al dat metaal in jouw lichaam Olaf?
Wordt dat niet warm.
Wordt dat niet warm.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Dat warmt inderdaad op, dat is zelfs voelbaar, maar per scan is dat niet zoveel dat het problematisch zou worden.
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Je kan thuis met inductie verwarmd worden als je het koud hebt?
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Dan kan je nog steeds koude voeten hebben 
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Het wegrijden van een NS1200 met bietentrein.Olaf Analogue schreef: ↑di 16 sep 2025, 6:14Eén enkele trein kan 4000 Ampère trekken op 1500 volt tijdens het accelereren, en dat hoor je gebeuren als je in een onderstation staat.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Een 1000 uf MKT. Mooi voor GHP behuizing.
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Er zit toch wel zilver , goud en bijenwas in hè ? 
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
CoolOlaf Analogue schreef: ↑do 25 sep 2025, 11:47Een 1000 uf MKT. Mooi voor GHP behuizing.
20250925_114103.jpg
Leuke bypass d'r bij?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Zo, na een flink drukke periode in Hengelo is er eindelijk weer even de gelegenheid om een stukje muziek te luisteren, nu even vie aan krachtiger mini-pc met Daphile er op welke morgen mee gaat naar Leo.
Alvast even een stukje inspelen en meteen even lekker luisteren.
De Dutch Audio Event komt ook dichterbij, waar ik als behalve mezelf zal verlekkeren aan mooie audio spullen, ook even wat meer ga kijken naar akoestische oplossingen. Dat staat vaak een beetje op een zijspoor terwijl het juist zo sterk van invloed is.
Ik kijk er in ieder geval zoals elk jaar weer naar uit.
Alvast even een stukje inspelen en meteen even lekker luisteren.
De Dutch Audio Event komt ook dichterbij, waar ik als behalve mezelf zal verlekkeren aan mooie audio spullen, ook even wat meer ga kijken naar akoestische oplossingen. Dat staat vaak een beetje op een zijspoor terwijl het juist zo sterk van invloed is.
Ik kijk er in ieder geval zoals elk jaar weer naar uit.
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Geniet er van! Na gedane arbeid...
B.t.w. zijn dat C's uit een motorregeling van een trein of zo? Ik heb destijds vergelijkbare PP C's gebruikt maar dan 1000uF 2000V voor een 1kW UV flitser. Ware munitie kistjes qua formaat. Moest je wel kortgesloten opslaan anders kon er nog wel eens een gevaarlijke restspanning op ontstaan.
B.t.w. zijn dat C's uit een motorregeling van een trein of zo? Ik heb destijds vergelijkbare PP C's gebruikt maar dan 1000uF 2000V voor een 1kW UV flitser. Ware munitie kistjes qua formaat. Moest je wel kortgesloten opslaan anders kon er nog wel eens een gevaarlijke restspanning op ontstaan.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Hoi Peter.Pjotr schreef: ↑ma 29 sep 2025, 10:17B.t.w. zijn dat C's uit een motorregeling van een trein of zo? Ik heb destijds vergelijkbare PP C's gebruikt maar dan 1000uF 2000V voor een 1kW UV flitser. Ware munitie kistjes qua formaat. Moest je wel kortgesloten opslaan anders kon er nog wel eens een gevaarlijke restspanning op ontstaan.
Deze condensatoren zijn ervoor bedoeld om een gelijkspanning in een spoorstroomloopcircuit tegen te houden en een wisselspanning door te laten, ze zijn dus puur bedoeld voor de treindetectie circuits en worden dus nooit zwaar belast, ook komen er geen hele hoge spanningen op te staan
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Een mooie mini pc ingericht met de nieuwste versie van Daphile, bestaande uit een i5-13500T, 32 GB dual channel ram en 4 TB SSD nvme opslag.
Deze speelt erg schoon, staat al de hele dag te draaien en wordt helemaal niet warm.
Deze gaat morgen mee naar Leo
Deze speelt erg schoon, staat al de hele dag te draaien en wordt helemaal niet warm.
Deze gaat morgen mee naar Leo
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Leuk! Al hangt het "schone" wel het meeste van de DAC af via USB
Ik heb eigenlijk nog geen Daphile op een mini/micro PC gehad die niet schoon was. Veel plezier bij Leo!
B.t.w. heb jij al eens wat gedaan met al dan niet optische USB isolators tussen PC en DAC?
B.t.w. heb jij al eens wat gedaan met al dan niet optische USB isolators tussen PC en DAC?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Deze zitten ingebouwd in de Denafrips Hermes DCC, deze bestaat uit een XingCore U30 interface chip, een hele goede voeding, mooie clocks en dus ook de USB isolators, de weergave via de Denefrips Interface is aangenamer dan een directe USB verbinding, maar door het aantal betere aspecten ervan is het uiteraard niet aanwijsbaar waar de meeste verbetering vandaan komt.
Overigens werk ik momenteel al een hele tijd niet meer met een USB verbinding maar met een directe AES verbinding tussen pc en dac, wat helemaal super sappig klinkt
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Vol verwachting klopt mijn hart.
Mijn huidige pc tje wordt wel behoorlijk warm en na ca 25 minuten spelen wordt het allemaal wat aan de tamme/fletse kant qua geluidsbeleving. Eigenlijk zo erg dat ik helemaal geen behoefte aan luisteren meer heb. Ik ga mij toch maar ergeren aan het verlies aan beleving.
Ik heb wel vertrouwen in de pc waar Olaf mee komt omdat een testje met een pctje van Kappa al een verbetering gaf.
Groet,
Leobus
Mijn huidige pc tje wordt wel behoorlijk warm en na ca 25 minuten spelen wordt het allemaal wat aan de tamme/fletse kant qua geluidsbeleving. Eigenlijk zo erg dat ik helemaal geen behoefte aan luisteren meer heb. Ik ga mij toch maar ergeren aan het verlies aan beleving.
Ik heb wel vertrouwen in de pc waar Olaf mee komt omdat een testje met een pctje van Kappa al een verbetering gaf.
Groet,
Leobus
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Wat moet ik mij daarbij voorstellen? De gebalanceerde (met XLR connectors) variant van S/PDIF?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Duidelijk! Dat is een synchrone verbinding, daarbij wordt de DAC clock gegenereerd op dat interface kaartje in de PC, en het AES signaal er bij gestopt met alle PC en transport onzuiverheden van dien. En moet ie uiteindelijk weer geregeneerd worden in de DAC vanuit dat AES signaal. De lol van USB is nu juist dat de DAC clock heel schoon lokaal gegenereerd kan worden in de DAC met zo min mogelijk storende invloeden. In de AES verbinding zitten nog analoge timing artefacten, in USB niet. Dat is uitsluitend data transport.
Ok, wat telt blijf uiteraard wat jij klankmatig het fraaiste vindt
Ok, wat telt blijf uiteraard wat jij klankmatig het fraaiste vindt
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4780
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Dat is uiteraard altijd wel een dingetje, de ene dag klinkt je set lekkerder dan de andere dag, zonder dat er iets veranderd is, dat is ook een beetje het verhaal met de verschillende interfaces, als ik een poos naar de AES verbinding heb geluisterd en ik hang de Denafrips er weer tussen dan denk ik "wauw, hier blijf ik bij" en dan toch zijn er ook wel dingen die ik via de AES waardeer.
Het zijn uiteraard ook geen werelden van verschil, maar dat de weergave via de Denafrips staat als een huis dat is wel duidelijk, en dat is ook echt wel een verbetering ten opzichte van de meeste reeds aanwezige USB-interfaces welke in de meeste dac's zit.
Maar gewoon dingen uitproberen, onderzoeken en vergelijken is sowieso leuk en leerzaam
Sowieso kan ik vandaag goed vergelijken tussen mijn eigen pc via AES en de mini-pc via USB, met de afstandsbediening van de dac kan ik tussen de twee switchen.
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Herkenbaar, soms klinkt niks goed, wat ik ook opzet... Gebeurt zelden en ligt dan beslist niet aan de set of muziek
En als het beter kan terwijl ik eigenlijk al best tevreden ben dan is dat meestal al snel vergeten door het luisteren naar de muziek.
