Lossless Spotify

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ouwebok

Lossless Spotify

Bericht door Ouwebok »

Na vele jaren van speculatie is het nú beschikbaar: https://newsroom.spotify.com/2025-09-10 ... xperience/

Ik heb Spotify altijd aangehouden voor in de auto, en voor hun zeer goede muzieksuggestie-alchoritmes & playlists. Fijn dat het nu ook in Lossless speelt.

Ik heb het spelen..dat was eenvoudig. Ik ga er nog even voor zitten om te horen hoe het nu verschilt met m’n Qobuz/Roon opzet: die laatste was altijd superieur tov Spotify’s 320kB rate.
Shadow

Re: Lossless Spotify

Bericht door Shadow »

Ik heb de docu over het verdienmodel en betaling aan artiesten door Spotify gezien en al klinkt het beter, dan nog mogen ze het houden...
Duclaasie

Bericht door Duclaasie »

+1
Kalimba

Bericht door Kalimba »

Ik heb bewust voor Tidal gekozen. Maximale (lossless) kwaliteit in diverse formaten die ook per track aangegeven wordt.
Van Spotify ben ik geen fan. de prijs kwaliteit en de investering in de wapenindustrie van de CEO.

Overzetten van de ene naar de andere streamingdienst is eenvoudig door de vele verhuis apps.
markbakk

Bericht door markbakk »

Verbazingwekkend dat Spotify nu pas met lossless komt.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Na jaren van aankondigen, laat nu maar zitten. Uitknijpen van artiesten, een CEO die dubieuze investeringen doet, en al jaren betere lossless alternatieven die ook alle content leveren. Prijzen heb ik even niet scherp, maar een euro meer of minder in de maand zal de audiofilio luisteraar ook niet wakker van liggen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

John P

Bericht door John P »

Toch niet zo lossles:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Duidelijk verhaal dus.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Maar begrijp ik zijn verhaal nou goed dat Spotify het technisch gezien wel lossless verstuurd, maar dat er geen mogelijkheid is om het bit-perfect af te spelen, door de (extra) problemen van Android, en Spotify om andere spelers toe te staan?

Ik vind lossless en bit-perfect eigenlijk wel twee andere dingen of zie ik dat verkeerd?
Als ik Tidal gebruik, maar mijn DAC is maar zo-zo en niet bit-perfect, dan is het toch ook nog steeds lossless?
jeroens

Bericht door jeroens »

Ook niet lossless via volumio.. zucht...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

MichaelB schreef: ma 29 sep 2025, 11:24
Ik vind lossless en bit-perfect eigenlijk wel twee andere dingen of zie ik dat verkeerd?
Zijn i.d.d. ietwat verschillende dingen. Lossless betekent dat na de-comprimeren van een gecomprimeerd signaal, zoals bij FLAC, exact het originele digitale signaal teug gewonnen wordt qua waarde. Bij MP3, wat niet lossless is, gaat er informatie verloren en krijg je na decomprimeren wat anders terug. .wav is helemaal niet gecomprimeerd en dus per definitie lossless. FLAC werkt vergelijkbaar met ZIP maar dan specifiek op audio gericht en daarmee wat efficiënter dan ZIP. Maar bij zowel FLAC als MP3 en andere compressievormen is niet gegarandeerd dat ook de timing van het signaal in orde blijft. Bij een slome of slecht geïmplementeerde decompressie kan die timing nog wel de mist in gaan: De digitale data woorden kloppen dan nog wel op zich maar de weergave wordt een ratjetoe in de tijd. En dat klinkt echt niet, afhankelijk hoe erg het is. Bit perfect geeft eigenlijk aan dat niet alleen de datawoorden (de grootte van het samples) maar ook de timing er van, bij weergave in orde is.
ruben1981

Bericht door ruben1981 »

Ik lees net dat Spotify bit perfect (exclusive) gaat aanbieden.
Eerst Windows pc dan Apple.
https://community.spotify.com/t5/Comm ... /7371590
Shadow

Bericht door Shadow »

Dat ze er in stikken...
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Wel bijzonder dat dit nu pas wordt ingevoerd,
Bijna alle serieuze muziek software heeft al de mogelijkheid om de Windows mixer te bypassen.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Pjotr schreef: do 16 okt 2025, 13:06
FLAC werkt vergelijkbaar met ZIP maar dan specifiek op audio gericht en daarmee wat efficiënter dan ZIP. Maar bij zowel FLAC als MP3 en andere compressievormen is niet gegarandeerd dat ook de timing van het signaal in orde blijft. Bij een slome of slecht geïmplementeerde decompressie kan die timing nog wel de mist in gaan: De digitale data woorden kloppen dan nog wel op zich maar de weergave wordt een ratjetoe in de tijd. En dat klinkt echt niet, afhankelijk hoe erg het is. Bit perfect geeft eigenlijk aan dat niet alleen de datawoorden (de grootte van het samples) maar ook de timing er van, bij weergave in orde is.
Hoe kan bij identieke datapakketjes (WAV of gedecomprimeerde FLAC) de timing de mist in gaan? Zolang de buffers in de digitale keten maar gevuld zijn dan wordt de timing toch bepaald in de DAC?
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”