L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MichaelB

Re: L.A.-S.M.S. (Line Array - Super Mini Sub)

Bericht door MichaelB »

Schermafbeelding 2025-09-11 113002.png
Zo wordt het dan met 5mm tussenruimte.
Helaas zal ik het deelontwerp opnieuw moeten maken, want die klopt ook niet meer.

Volgens de slicer zal het per deel zo'n 22-30 uur duren. Er zijn 7 delen per speaker x 2, reken maar op 2 volle weken non-stop printen.
100% infill ga ik niet doen, want dat levert te bizarre printtijden op (2-2,5 dag per deel).
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Mooi project, ik ben benieuwd hoe dit straks klinkt.
John P

Bericht door John P »

Als je de delen mooi wil verlijmen is het wel slim om positionering "deuvels" in het ontwerp op te nemen zoals Rodi nu ook doet.
rodi schreef: zo 10 aug 2025, 20:21
Afbeelding
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ik maak een "lip" rondom, zoals je hieronder kan zien. Het tegengestelde deel heeft die "lip" omgekeerd.
Zo heb ik het ook gedaan bij het vorige model en werkt super. Het zit meteen vast op z'n plek.
Schermafbeelding 2025-09-11 153225.png
Ik ben nu met de bracing aan het stoeien, want dat levert een berg supports op tijdens het printen + extra tijd.
Wat al wel duidelijk is, is dat dit laaaaang gaat duren.

Denk dat ik de printer ook maar in de garage ga zetten, want ook al is 'ie best stil; twee weken non-stop geluid als je een film wil kijken is niet cool.
(hij staat op de bios/game/muziek-zolder)
John P

Bericht door John P »

Prima oplossing. :goedzo:
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Schermafbeelding 2025-09-11 175328.png
Bracing toegevoegd.
Schermafbeelding 2025-09-11 193050.png
Speakeropeningen voorzien van een chamfer.
Tevens heb ik de wand waarin de sub komt verdubbeld.

Vraagje, de kamer achter de mid/hoogs die loopt helemaal door en is 115cm lang. Dat zou in theorie een staande golf rond 300Hz kunnen veroorzaken.
Is het dan beter om deze in te korten of onder te verdelen in meerdere kamers?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

MichaelB schreef: do 11 sep 2025, 19:41
Vraagje, de kamer achter de mid/hoogs die loopt helemaal door en is 115cm lang. Dat zou in theorie een staande golf rond 300Hz kunnen veroorzaken.
Is het dan beter om deze in te korten of onder te verdelen in meerdere kamers?
"Hier stond iets over Macs, maar tijden veranderen en soms de liefde ook"
Hoeft niet als je die helemaal vult met wol demping. Dat vullen moet je toch en dan demp je ook effectief die staande golf. En w.m.b. stop je daar fijne Merino wol in van 19um.* 14um is hoorbaar net een fractie beter/neutraler, maar ook 3x zo duur. Ik heb die 14um in mijn 2l minimonitors (25g/l) en er is gewoon niet beter in zo'n kleine ruimte.

* P.s. heb verder geen aandelen in die site maar ze leveren gewoon zuiver spul tegen een goede prijs. Merino wol vind je ook bij Amazon en elders maar dan kan het ook Chinese polyester nep zijn of mengsels.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Top, thanks! Dat scheelt weer een schotje printen.
Dat wol kost de kop toch niet? Ik vind die prijs gewoon prima hoor. Goeie tip, dank je :goedzo:

Deze keer komt er geen frame voor met magneetjes.
Ze worden gewoon geschroefd. Het verbaasde me eerlijk gezegd dat er zat keuze is in 2mm zelftappers. Zelfs mooie zwarte imbus.
Schermafbeelding 2025-09-11 212338.png
Zelfs ook in 2x6 en 2x8mm.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Oh ja, één dingetje met betrekking tot wol: gaat dat niet zakken?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja. Over zo'n lengte moet je wel iets verzinnen dat de wol ergens "aan blijft haken". Anders gaat het zeker naar beneden toe uitzakken. Het zal wel aan/tussen de speakertjes blijven hangen maar zou toch iets van pinnen op de achterkant achter de speakertjes mee printen. Of iets van oogjes waar je een wollen draadje als steun door kunt rijgen. Die wol veert overigen vrij sterk nog van zichzelf.
John P

Bericht door John P »

Je kan het toch vastzetten aan de bracing?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Voor de sub gaat dat wel op maar achter de arrayspeakertjes zit geen bracing toch?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Klopt, daar zit geen bracing.
Kan er wel iets op verzinnen om in te printen, straks even zien.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is gewassen en gekaarde wol die als een lange lont (streng) komt. Die kun je nog aardig uit elkaar trekken en dat veert uit zichzelf dan nog behoorlijk. Je hoeft dus alleen nog iets te verzinnen waar het aan blijft hangen. Ik zou hier gewoon van die 19um uit gaan. Die is ook wat stugger en fijner heeft met deze speakertjes eigenlijk geen zin. Anders bestel je toch al vast wat?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Schermafbeelding 2025-09-12 113301.png
De voorkamer is 8 liter, dan zou ik daar 200 gram wol voor nodig hebben x2.
De subkamer 37,5 liter, daar ga ik waarschijnlijk gewoon e.o.a. polyester demping in doen.

Een eerste testprintje voor de passing van de Tectonic:
IMG_2457.jpg
IMG_2458.jpg
Kon ook niet anders dan dat het ging passen, want komt van het andere ontwerp :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Prima plan! Zou toch ook eens de woofer simuleren in WinISD om te bezien hoeveel liter je daar echt voor nodig hebt voor een Qb van 0,6 - 0,7. Zo tussen de 30L en 40L lijkt mij idd wel aardig uit komen.
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Pjotr schreef: do 11 sep 2025, 20:32
14um in mijn 2l minimonitors (25g/l) en er is gewoon niet beter in zo'n kleine ruimte.
Off-topic wellicht, maar is dit beter dan twaron? Ik weet zo niet hoeveel μm dat is.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij best wel on-topic ;) Het is een beetje smaakafhankelijk natuurlijk. Beide komen het beste tot hun recht in vooral kleine kastjes, zo tussen de 2 en 5 liter. Dat is hier eigenlijk per speakertje ook het geval. Twaron Angel Hair wat ik hier heb is ongeveer even dik, ook ca. 10 - 14 um voor zover ik het met mijn micrometer meten kan (1 um resolutie). Eigenlijk moet je het onder een microscoop meten. Voor een vergelijkbaar resultaat heb je van Twaron minder nodig: Ong. 10gr/l en van 14um Merino wol ca 20 - 25 gr/l voor een vergelijkbare demping om de kastkleuring (reflecties en resonanties) netjes weg te krijgen. Mijn vrouw en ik hebben uitgebreide directe AB luistertesten er mee gedaan met een Dayton RS100-4 breedbander in een 2,5 liter kastje. Die Dayton RS100 is een wonderlijk fraai breedbandertje met een hoge resolutie, ook op lage volumes en lage vervorming: ca 50 euries. Mijn vrouw zingt zelf al ruim 20 jaar in een niet onverdienstelijk kamerkoor. Er is dus vooral gelet op de kwaliteit van zangstemmen, o.a. mooie opnamen van Jessey Norman, Sylvia McNair, Kiri Te Kanawa, Fatma Said en nog een aantal. Daarnaast ook wat piano en Miles Davis. Angel Hair doet het goed: Geeft een mooi neutraal geluid, maar het blijft allemaal wat koeltjes, beetje saai eigenlijk. Alsof het teveel weg haalde. Dat vermindert wel met minder Angel Hair maar dan komt de kastkleuring er weer in. 14um Merino wol is even mooi neutraal maar heeft niet dat koele. Wij vonden dat beide levendiger en natuurlijker klinken. Het had niet dat saaie van Angel Hair. Het viel gewoon beter op zijn plek zeg maar. We hebben ook getest met Merino 14 um in vergelijk met Merino 19um. Dat verschil was er wel in het voordeel van de 14um. Het was net een tandje schoner leek het maar echt heel minimaal wat je echt alleen hoort in een direct AB schakelen.
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Bedankt, Peter! Dat zijn inderdaad wel verschillen voor de echt kritische en ervaren luisteraars zo, denk niet dat ik dat eruit zou halen. Zelf gebruik ik Twaron alleen achter “enkelvoudige” middentoners, nog nooit zo’n grote kast mee gevuld als hier nodig is. Die wol is dan wel een stuk voordeliger.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach op zich doet BAF en glaswol/steenwol ook prima zijn werk. Vele wegen naar Rome. Ik heb Twaron ook in 30L kasten en sub geprobeerd en daar werkte het gewoon niet zo goed als in kleinere mid kasten vond ik. Daar gaat bij mij eigenlijk standaard Baileys wol in. Maar zowel het originele Baileys als Angel Hair was op een gegeven moment niet meer te krijgen en ging ik op zoek naar een alternatief.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Speaker achterzijde.jpg
Valt het me net pas op dat de schroefgaten aan de achterzijde vrij liggen...
Eens zien hoe ik dat ga oplossen.
Ik denk lipjes die 2mm uitsteken, zodat er wat vlees is om in te schroeven.
Het zijn ook zulke mini-speakertjes. Lastiger dan de Tangbands. Die hadden tenminste nog een redelijke korf.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is met printen toch niet een probleem om die contour te volgen? Je moet daar toch "vlees" creëren voor de schroeven. Of beter, inserts.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: vr 12 sep 2025, 13:02
Prima plan! Zou toch ook eens de woofer simuleren in WinISD om te bezien hoeveel liter je daar echt voor nodig hebt voor een Qb van 0,6 - 0,7. Zo tussen de 30L en 40L lijkt mij idd wel aardig uit komen.
21 jaar geleden was 22 liter genoeg voor 0.57

viewtopic.php?t=103#p871
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Leuke drivertjes, ook nog een doos van staan (in eerste instantie andere plannen mee). Maar gaaf project dit, benieuwd naar het eindresultaat!
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Vandaag 2 test onderdelen geprint om de passing van de nokken/lippen te testen.
Zit als gegoten. De binnenste ring is met een off-set van 5mm en de buitenste met 4,9mm geprint.
IMG_2467.jpeg
IMG_2468.jpeg
Het probleem van de schroefgaten heb ik alsvolgt opgelost.
Lastig om met een schuifmaat in die kleine rampjes te pielen, dus we gaan zien of de maten zo kloppen.
De testprint is over 2 minuten klaar. Past het niet, even aanpassen en opnieuw printen. Heerlijk :)
image_2025-09-12_21-30-31.png
image_2025-09-12_21-31-13.png
Henkjan schreef: vr 12 sep 2025, 20:38
Pjotr schreef: vr 12 sep 2025, 13:02
21 jaar geleden was 22 liter genoeg voor 0.57

viewtopic.php?t=103#p871
Wow, zijn die drivers al zo oud (of op de markt)? :lol:
Ik zal ze morgen even door WinISD halen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”