Double backloaded horn speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Jeroen900ss
Berichten: 21
Lid geworden op: za 19 jul 2025, 19:08

Double backloaded horn speaker

Bericht door Jeroen900ss »

Mijn eerdere post ging over backloaded horn speaker, wad ik zoek is een s
Dubbele backloaded horn speaker, dus boven en onder een hoorn, wat ik tegenkom zijn folded backloaded horns die ze gewoon halveren. Qua breedte , en dan bouwen , maar volgens mij is dat niet de juiste manier, en zit er achter de Dubbele hoorn meer dan dat. Kan iemand mij hiermee op weg helpen, mss hoe je dat doet in hornresp of een andere manier, 6.5 inch full range driver 214 cm2
Mvg jeroen
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Walt »

Aub niet steeds nieuwe topics voor zelfde onderwerp maken.
Jeroen900ss
Berichten: 21
Lid geworden op: za 19 jul 2025, 19:08

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Jeroen900ss »

Ik krijg die vorige er niet af , maar daar krijg ik alleen informatie over folded backloaded horn, en ik wil graag een double backloaded horn speaker, dus full size 2 uitgangen en meter of 2 hoog ,
Vandaar de nieuwe post
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Walt »

Als je niet de info krijgt die je wilt, moet je extra duidelijk zijn / beter je vragen stellen, dat kan gewoon in hetzelfde topic. Het is niet te bedoeling het forum te vervuilen met gelijksoortige topics.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door richard »

Dat zoekt Jeroen blijkbaar niet., in het vorige topic is ook een link naar een site met Frugal horns geplaatst. Weet ik ook niet wat hij wel zoekt, Moet hij dan maar beter uitleggen wat hij wel zoekt. Ook beter om dat dan hier te doen en niet weer een nieuw topic te starten.

Voor een hoorn in het laag heb je gewoon lengte en oppervlak nodig dat je alleen fatsoenlijk in een 'woonkamervriendelijke' kast krijgt als je hem vouwt. Wil je niet vouwen wordt de hoorn een paar meter lang.

De breedte van de kast is mede afhankelijk van het benodigde oppervlak van de hals en mond van de hoorn. De lengte is afhankelijk van de grensfrequentie en het hoornverloop (wat bijna altijd exponentieel of een tractrix is).
Wil je de energie verdelen over twee hoorns (een boven en een onder) dan krijg je twee keer de helft qua oppervlak, maar per hoorn dezelfde lengte.

Voorbeeld bij een ontwerp:
Kamer achter de luidspreker 20 liter, hoornhals = 100 cm2, hoornmond = 2000 cm2 en hoornlengte = 3 meter.
Wil je een dubbele hoorn blijft de kamer 20 liter, 2 x een hoornhals 50 cm2, 2 x een hoornmond 1000 cm2 en 2 x hoornlengte 3 meter.

En ja, dat is hetzelfde als hem overlangs halveren en ondersteboven op elkaar zetten. Als dat volgens jou niet de juiste manier is hoor ik graag de reden waarom niet.
Jeroen900ss
Berichten: 21
Lid geworden op: za 19 jul 2025, 19:08

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Jeroen900ss »

Ik weet het antwoord niet op die vraag als jullie zeggen je kunt een folded backloaded horn gewoon de breedte halveren en dan dubbele mouth creëren ga ik daarmee aan de slag, alleen moet mijn 6.5 inch full range driver er wel inpassen , dacht mss js dat gewicht te kort door de bocht folded door midden en klaar, is dat wel f geval doe je het op die manier, hoogte ks geen probleem, breedte dan mss wel , ze moeten wel stevig staan
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door richard »

Het moet ook praktisch zijn. Het gaat om het oppervlak van de hals en de mond. Uit mijn voorbeeld van de hals van 100 cm2, Kan 10 x 10 cm zijn maar ook 2 x 50 cm of 1 x 100 cm (zou ik dat laatste niet doen)

Reken eerst uit wat je nodig hebt aan volume voor de achterkamer, het oppervlak van de hoornhals , de benodigde hoornmond en de hoornlengte (voor laag is een tractrix het meest efficiënt).

Weet ik ook wel dat je hier verder weinig aan hebt als je de benodigde formules niet kent. Wellicht dat je zelf met google wat nuttigs kan vinden. Vuistregels voor volume achterkamer (hoe groter, hoe lager de hoogste frequentie die ook door de hoorn gaat, het oppervlak van de hals (ik meen me te herinneren het membraanoppervlak), en het oppervlak van de hoormond als laagste frequentie. De lengte van de hoorn volgt uit het gekozen verloop en het compromis dat je wil/moet sluiten met betrekking tot de afmetingen.

40 jaar geleden is het mij met wat opgescharrelde basisformules uit Electronics World ook gelukt een hoorn te bouwen die verdacht veel leek op de later uitgekomen Jericho Horn. Moet het jou vast ook wel lukken zelf iets te ontwerpen en te bouwen wat lijkt op wat jij in je hoofd hebt. Kost wel wat moeite.

Aan de andere kant is er ook niks mis met het nabouwen van bestaande ontwerpen. Frugal van de link van Henkjan is een bekende naam voor zelfbouw hoornluidsprekers. Ga op zoek naar een ontwerp voor 6,5" luidsprekers (zullen iets smaller zijn dan de 8").
Laatst gewijzigd door richard op vr 05 sep 2025, 21:27, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door rikpost »

Walt schreef: do 04 sep 2025, 19:42
Als je niet de info krijgt die je wilt, moet je extra duidelijk zijn / beter je vragen stellen, dat kan gewoon in hetzelfde topic. Het is niet te bedoeling het forum te vervuilen met gelijksoortige topics.
Influencer ,voodoo meester ,kruidendokter en nu ook al moderator :goeie:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door richard »

In ieder geval het eerste. Walt houdt ons wel bezig.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door richard »

Jeroen900ss schreef: vr 05 sep 2025, 20:08
... alleen moet mijn 6.5 inch full range driver er wel inpassen ...
Over welke 6,5" hebben we het?
Jeroen900ss
Berichten: 21
Lid geworden op: za 19 jul 2025, 19:08

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Jeroen900ss »

Richard die 6.5 is mijn fullrange speaker , de formules voor berekenen van mouth throath etc heb ik inmiddels ook gevonden, alleen de lengte is dan de vraag , ga je de lengte van de hoorn simpel verdelen of halveer je de uitkomst en vouw je de hoorn uit naar een dubbele hoorn ? Dat is eigenlijk enige wat ik nog een beetje mis , je kunt alles bij hornresp invullen , en daarna de breedte simpelweg halveren ? Of kan je in hornresp ook kiezen voor een dubbele throath ? Ik was trouwens van mening dat een backloaded horn speaker altijd dubbele was en de folded een ruimte besparende oplossing voor wie niet rond de 2 meter de lucht in wou , ik zie ook double manifold horn speaker voorbij komen maar dat is nog weer andere tak van sport lijkt mij aangezien daar niet word gewerkt met het vergroten van de kanalen , dus het meer een tl speaker word
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Shadow »

Merk en type bedoeld Richard!
Jeroen900ss
Berichten: 21
Lid geworden op: za 19 jul 2025, 19:08

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Jeroen900ss »

Ooh melo david p610 sd 214 fs 49,3 qts 0.49 , volgens mij zijn dat de enige getallen die voor berekenen belangrijk zijn. Althans dat begrijp ik uit menig tekst die ik gelezen heb , gaat in elk geval tot 20.000 hz le 0,3 re 6,5 spl 91,9 vas 48,5 mms 6,4 b1 4,7
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Henkjan »

bij dubbele hoorn hou je t.o.v. wat je berekent voor een enkele de lengte gelijk, en de breedte verdeel je over de beide hoorn.
Jeroen900ss
Berichten: 21
Lid geworden op: za 19 jul 2025, 19:08

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Jeroen900ss »

Oke henkjan , dus enkele berekenen, dan gewoon qua breedte halveren dat er weer bovenop en klaar ? Of ook nog wat doen aan de hoorn zelf qua bereken? Omdat je daar meestal aan moet geven hoe de hoorn staat t.o.v. vloer en muren, dan zou ik het opp van de bovenste als vrij berekenen en onder als zijnde vloer , of zou dat weinig invloed hebben ? Rijst me nog 1 vraag ipv de breedte kan je ook de diepte halveren ? En dus alle maten binnenin ook ? Zou dat op t zelfde neerkomen alleen extra werk ? Je houd dus wel de lengte instant maar verandert de diepte en de afstanden binnenin ? Komt toch ook op zelfde neer alleen meer werk ,maar en mss denk ik nou verkeerd , als je de breedte halveert heb je de breedte tussen de panelen binnenin dus origineel en zou je een doorgang van 5 cm nu 10 maken omdat doe er 2 x is , als je dus diepte aanpast maak je er 2,5 cm van wat dan weer resulteert in de originele 5 cm , of draaf ik nou te ver door ? Lijkt mij dat je bij breedte halveren aantal liters inhoud r zelfde houd maat de doorgangengen verdubbeld ??
Jeroen900ss
Berichten: 21
Lid geworden op: za 19 jul 2025, 19:08

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Jeroen900ss »

Walt schreef: do 04 sep 2025, 19:42
Als je niet de info krijgt die je wilt, moet je extra duidelijk zijn / beter je vragen stellen, dat kan gewoon in hetzelfde topic. Het is niet te bedoeling het forum te vervuilen met gelijksoortige topics.
Btw eeh als nieuw lid had ik t idee dat mensen met wel begrepen aangezien ik niet vroeg om een folded backloaded horn, maar goed om nou direct de azijnpisser uit te gaan hangen en zo te reageren ¿¿ had je je maandelijkse periode ?? Bij onderwerp staat ook wie gepost heeft dus je kon zien dat ik het was en bedenken dat je je zou ergeren ( tis natuurlijk ook wel bijna het einde van de wereld, ergere dingen gebeuren er bijna niet , ) had je bericht gewoon niet gelezen al die stress noet gehad omdat iemand het ergste denkbare doet op een forum , je energie steken in reageren , extra uur bij de psycholoog reageren, man man man wat maak jij je druk om niks, als iedereen zoals joy zou reageren, dan bestond er geen enkel forum op internet, want iedereen moet wel eerst 10 keer nadenken voordat hij/zij/het iets plaatst want stel je voor dat je iets plaatst waar iemand anders zich qqn ergert, echt ga je druk maken om ergere dingen , dingen die er toe doen , en nee ben geen toetsenbord held oid , int echt ben ik ook zo , dus voordat je begint te roepen grote bek van achter een scherm , bedenk dan dat ik je daarna mijn adres geef en ook verwacht dat je naar tolberr komt voor kennismaking met een bak koffie erbij , want dan zul je zien dat ik gewoon altijd zo ben , snappie?? Bij deze nog mijn excuses voor mijn ongelofelijke , onvergeefbare overtreding van alle regels geldende voor alle fora ed, en ik hoop dat je je energie ed int vervolg stopt in een zinnig antwoord geven op iemands vraag ipv dat azijnpissen word de wereld stuk gezelliger van
De groeten jeroen
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door beijert »

Best een azijnzeikerige reactie van meneer de Vries, gebracht op een infantiele manier. Walt heeft gewoon een punt.

Hoe jij je gedraagt moet je zelf weten, maar ga niet lopen janken dat de antwoorden niet zijn wat je verwacht. En die stoere taal past beter op het fok! forum.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Walt »

Wat Henkjan boven aangeeft is wel waar het op neerkomt, dus je kan eigenlijk elke rearloaded bashoorn opdelen in twee, die je boven elkaar zet, met de speaker in het midden.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Walt »

Die Melo David heeft een q van 0.49 schreef je, dat is wel wat hoger dan doorgaans voor bashoorns wordt gebruik, meestal pak je dan een qts onder de 0.30. Echt brute hoorndrivers zitten zelfs onder de 0.20. Een andere vuistregel is dat Fs/qts groter dan 120 echt geschikt is voor hoorns. Maar programma’s als Hornresp en AJ horn toepassen is wel beter dan vuistregels volgen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Ivo »

Wat ook vaak als selectiecriterium wordt genomen is het EBP= (Fs/Qts)*2. (Of was dit de afgeleide die mass rol-off berekent?) Boven 200 is het prima geschikt voor hoorns, aflopend naar beneden wordt een driver minder geschikt. Boven 100 heb ik doorgaans nog goede ervaringen mee. Een driver met een erg lage Fs heeft inderdaad een hele lage Qts nodig om boven 200 uit te komen, met een hoge Fs kan de Qts ook hoog uitvallen.

Daarnaast zijn veel backloaded hoorns halve transmissielijnen en schuiven de criteria voor drivers en ontwerpparameters ook meer die kant op.
Jeroen900ss
Berichten: 21
Lid geworden op: za 19 jul 2025, 19:08

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Jeroen900ss »

Ivo schreef: za 20 sep 2025, 14:54
Wat ook vaak als selectiecriterium wordt genomen is het EBP= (Fs/Qts)*2. (Of was dit de afgeleide die mass rol-off berekent?) Boven 200 is het prima geschikt voor hoorns, aflopend naar beneden wordt een driver minder geschikt. Boven 100 heb ik doorgaans nog goede ervaringen mee. Een driver met een erg lage Fs heeft inderdaad een hele lage Qts nodig om boven 200 uit te komen, met een hoge Fs kan de Qts ook hoog uitvallen.

Daarnaast zijn veel backloaded hoorns halve transmissielijnen en schuiven de criteria voor drivers en ontwerpparameters ook meer die kant op.
Super antwoord dank je , qts van 0,47 is dacht ik laag genoeg toch? Meende ergens gelezen te hebben dat tussen 0,5-1 qts geschikt was, en lager beter was , op zich hoeft het lage qua geluid niet extreem laag voor mij , liever het heldere crisp geluid , laag kan altijd nog subwoofer aanzetten indien nodig. Maar ik zal je formule eens uitrekenen, niet helemaal duidelijk wat het antwoord mijn verteld, boven de 200 is goede uitkomst lager minder goed ? Inmiddels ben ik overgegaan op uitrekenen , en weet de expansie van elk pad van de hoorn , schijnt me beter af te gaan dan hornresp, althans als de berekeningen juist zijn he , ik ga ervanuit dat als met mijn berekeningen er een ontzettend afwijkend model ontstaat dat ik fout zit , we gaan vrolijk verder met rekenen, mss hornresp nog eens proberen , uiteindelijk kom ik bij mijn doel, en its not the destination but the adventure of getting there he
In elk geval bedankt
Jeroen900ss
Berichten: 21
Lid geworden op: za 19 jul 2025, 19:08

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Jeroen900ss »

Walt schreef: zo 14 sep 2025, 10:05
Die Melo David heeft een q van 0.49 schreef je, dat is wel wat hoger dan doorgaans voor bashoorns wordt gebruik, meestal pak je dan een qts onder de 0.30. Echt brute hoorndrivers zitten zelfs onder de 0.20. Een andere vuistregel is dat Fs/qts groter dan 120 echt geschikt is voor hoorns. Maar programma’s als Hornresp en AJ horn toepassen is wel beter dan vuistregels volgen.

Groetjes Walter
Hey walter top dat je meedenkt. Zo kom ik er wel , op zich ben ik niet uit op een mega bas , als t moet stampen gaat de subwoofer erbij aan. Ik wil juist eigenlijk lekkere klanken van een dire straights horen in heldere crispy sound.
Tja hornresp. Ik heb er 3 x achter gezeten , eerste keer gewoon met t/s parameters erbij dachtend dit gaat wel lukken. Haha 3 uur later en ik was echt de weg kwijt met wat ik deed. T zou maar zo een Barbiepop kunnen zijn geweest wat ik ontwerpte. Althans ik snapte er niks van , daarna met handleiding erbij. En telkens als ik dacht dit gaat goed ........... snapte ik niets meer , er zal een functie zijn die je ontwerp qua nummers omzet in een tekening van hoe je hoorn eruit zou komen t3 zien. Maar die functie heb ik nog niet gevonden , ik vermoed dat dat mij helpen zou , het visueel in kleiner formaat , hoe mijn hoorn zou lopen van begin tot eind , nu zie ik cijfers waarvan ik wel weet wat de meeste inhouden , maar plaatsen in tekening ¿
Mvg jeroen
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Walt »

Berekenen is leuk, bouwen leuker, heb je de Haruna hoorn al gezien, denk dat de Melo David ook wel kan werken hierin. Grote kasten, maar dat helpt meestal wel om goede bass eruit te krijgen:

https://www.usaudiomart.com/details/650 ... s/5116805/
Bijlagen
IMG_0726.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Double backloaded horn speaker

Bericht door Walt »

Ik heb in een ver verleden trouwens de Hypo 8 horn van Hobby Hifi gebouwd, met daarin een B&C 8CX21 coax. Zeer uitdagende build, maar resultaat was indrukwekkend, bizarre laagweergave uit een 8 incher, hele mooie diepe, droge en strakke bas. De tweede kast is wegens tijd en ruimtegebrek toen helaas nooit afgekomen. Maar toonde voor mij wel aan, dat je met een back loaded hoorn een zeer goed laat kan krijgen.

https://www.lautsprechershop.de/hifi/hypohorn8.htm
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”