Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Ha Olaf,
Maar dan ben je alleen componenten aan het vervangen, dat heb ik vaak ook gedaan, maar dan laat je mijns inziens de echte winst deels liggen, de waardes en het schema op zich, zijn namelijk veel bepalender dan de soort spoel of condensator. Je wilt niet weten wat ik in de jaren voorbij heb zien komen aan slecht gefilterde fabrieks speakers, wat bijert aangaf Hobbyhifi heeft ook een periode hier naar gekeken, en Danny van GR research komt nog steeds tenenkrommend werk tegen, maar dan ook echt bizar slecht, kijk zijn youtube kanaal maar eens. Ik zeg niet dat de Wharfedale slecht zijn, maar wellicht is er filtertechnisch nog meer uit te halen…
Groetjes Walter
Maar dan ben je alleen componenten aan het vervangen, dat heb ik vaak ook gedaan, maar dan laat je mijns inziens de echte winst deels liggen, de waardes en het schema op zich, zijn namelijk veel bepalender dan de soort spoel of condensator. Je wilt niet weten wat ik in de jaren voorbij heb zien komen aan slecht gefilterde fabrieks speakers, wat bijert aangaf Hobbyhifi heeft ook een periode hier naar gekeken, en Danny van GR research komt nog steeds tenenkrommend werk tegen, maar dan ook echt bizar slecht, kijk zijn youtube kanaal maar eens. Ik zeg niet dat de Wharfedale slecht zijn, maar wellicht is er filtertechnisch nog meer uit te halen…
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op za 30 aug 2025, 10:22, 2 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik moet zeggen dat na het vervangen van de kernspoeltjes in het mid circuit voor lucht de weergave gewoon erg sappig en lekker is.
Ik denk dat het op zich ook gewoon prima filters zijn, maar ik denk dat met het gebruik van betere kwaliteit componenten enerzijds en het uit elkaar trekken van de componenten door een ruimere opzet anderzijds nog wel wat verbetering zou kunnen geven.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Het klopt volkomen wat je zegt hoor, maar ik zou niet weten hoe ik dat aan zou moeten pakken, ikzelf kan niet meten, op de één of andere manier laat mijn beperkte IQ dat niet toe, ik heb alles in huis gehad, weken zitten oetelen om regel voor regel in "how to"op te volgen, echter heb ik nooit ook maar één zinnige meting weten te maken, ondanks dat ik een complexe technische baan heb en dat al 27 jaar met succes uitvoer, voor luidspreker metingen moet je kennelijk nog net dat stukje slimmer zijn.Walt schreef: ↑za 30 aug 2025, 10:16Ha Olaf,
Maar dan ben je alleen componenten aan het vervangen, dat heb ik vaak ook gedaan, maar dan laat je mijns inziens de echte winst deels liggen, de waardes en het schema op zich, zijn namelijk veel bepalender dan de soort spoel of condensator. Je wilt niet weten wat ik in de jaren voorbij heb zien komen aan slecht gefilterde fabrieks speakers, wat bijert aangaf Hobbyhifi heeft ook een periode hier naar gekeken, en Danny van GR research komt nog steeds tenenkrommend werk tegen, maar dan ook echt bizar slecht.
Groetjes Walter
Dus dan komen we helaas weer uit op het transport probleem en het probleem dat iemand die ze wel zou willen meten ze waarschijnlijk niet een aantal weken in huis wil hebben.
- VintageHarry
Dat heb je zelf al gedaan? Ik moet wel zeggen dat ik bij dit duurste (toch?) model speaker uit de serie op die plek geen kernspoelen meer had verwacht.Olaf Analogue schreef: ↑za 30 aug 2025, 10:15Die akelige kernspoeltjes in het mid circuit zijn bij mij al vervangen voor lucht
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Die had ik zelf al vervangen tezamen met wat andere aanpassingen, dit komt wat verder terug ik in topic aan de ordeVintageHarry schreef: ↑za 30 aug 2025, 10:23Dat heb je zelf al gedaan? Ik moet wel zeggen dat ik bij dit duurste (toch?) model speaker uit de serie op die plek geen kernspoelen meer had verwacht.
Ha Olaf, echt heel eenvoudig, zeker aangezien het geld in stromen jouw kant op komt.
Jij sluit tijdelijk voor 1 kast losse kabels aan op de units, en leidt die buiten de kast. Je vraagt Jeroen met zijn meetset (tegen betaling) langs te komen dat heb je de garantie dat het meten goed gebeurd. Dan meet je 1 speaker volledig met het huidige filter. De tweede kast de losse units meten. Dan kan Jeroen met zijn filter solftware eerst het huidige filter backchecken, de simulatie moet kloppen met de als geheel gemeten speaker. Daarna kun je in de software en met behulp van ervaring, het filter verder verbeteren. Ook dit is iets wat Jeroen heel erg goed zou kunnen.
(Ff voor het gemak ervan uitgegaan, dat Jeroen dit klusje zou aannemen)
Ik denk echt dat je dan nog een klasse hoger resultaat kan krijgen, natuurlijk afhankelijk van hoe goed Wharfdale zelf hun huiswerk heeft gedaan.
Jij sluit tijdelijk voor 1 kast losse kabels aan op de units, en leidt die buiten de kast. Je vraagt Jeroen met zijn meetset (tegen betaling) langs te komen dat heb je de garantie dat het meten goed gebeurd. Dan meet je 1 speaker volledig met het huidige filter. De tweede kast de losse units meten. Dan kan Jeroen met zijn filter solftware eerst het huidige filter backchecken, de simulatie moet kloppen met de als geheel gemeten speaker. Daarna kun je in de software en met behulp van ervaring, het filter verder verbeteren. Ook dit is iets wat Jeroen heel erg goed zou kunnen.
(Ff voor het gemak ervan uitgegaan, dat Jeroen dit klusje zou aannemen)
Ik denk echt dat je dan nog een klasse hoger resultaat kan krijgen, natuurlijk afhankelijk van hoe goed Wharfdale zelf hun huiswerk heeft gedaan.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Wat de Wharfedales als voordeel hebben ten opzichte van de door HobbyHifi aangepaste B&W's is een fatsoenlijk frequentieverloop.
Verwennen met monsterlijk grote trafo op het laag is altijd goed natuurlijk, hoorbaar of niet
Verwennen met monsterlijk grote trafo op het laag is altijd goed natuurlijk, hoorbaar of niet
Laatst gewijzigd door beijert op za 30 aug 2025, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ha Olaf,
Ik bedoel meer, misschien heeft Wharfdale ook echt een speaker filter guru in dienst, en blijkt dat het filter al heel erg optimaal is.
Groetjes Walter
Ik bedoel meer, misschien heeft Wharfdale ook echt een speaker filter guru in dienst, en blijkt dat het filter al heel erg optimaal is.
Groetjes Walter
Een trafo spoel heeft een hele lage RDC, misschien krijg je dan juist last van opslingering…
En die dit vast wel begrepen heeft: viewtopic.php?p=2114721#p2114721 ?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Het forum heeft zo’n aktief topic als dit in geen jaren meegemaakt, moet weer wennen blijkbaar…
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Zowel het frequentieverloop alsook de faseovergangen zijn erg aangenaam bij deze luidsprekers, ik hoor dat elders zelden terug als behalve bij de echt dure catagorie luidsprekers.
Hoeft niet negatief te zijn, maar daarom is het verstandig even uit te proberen voordat je de spoelen aanschaft.
Ik heb nog 12 & 6MH trafokernspoelen. Die maken samen 4
Ik heb nog 12 & 6MH trafokernspoelen. Die maken samen 4
Laatst gewijzigd door beijert op za 30 aug 2025, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Sluit maar eens een paar weerstanden aan in plaats van de luidsprekerunits, draai de versterker open en geniet van de muziek uit je filter.Pjotr schreef:De wikkelingen oefenen een mechanische kracht op elkaar uit t.g.v. de stroom die er door loopt en kunnen a.h.w. gaan "rammelen"
Laatst gewijzigd door richard op za 30 aug 2025, 11:01, 3 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ipv rare trucs zoals 6 en 12 mH spoelen parallel zetten om op precies 4 mH zou ik een 3.9 mH ook overwegen, het verschil in responsie zal echt miniem zijn, nog een voordeel van Jantzen Wax, op elke waarde te leveren.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Soundimports gaat weer blij worden met mij, ik ga alvast een beetje rondneusen om te zien wat er vandaag de dag allemaal te koop is.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- pappaleo
- Contacteer:
Ik suggereer niks. Ik heb geen voorkeur bij lucht of foliespoelen. Ik meld alleen dat overspraak onwaarschijnlijk is. Het enige dat ik suggereer is dat als er verschil wordt waargenomen het een andere oorzaak heeft dan overspraak.
Het feit dat Walter negatieve suggestie aanhaalt lijkt op stoken. Overigens is dit Olaf zijn topic en hoeft Walter geen "scheidsrechter" te spelen.
Edit. Ik was even de hond uitlaten en had even een paar pagina's gemist
Laatst gewijzigd door pappaleo op za 30 aug 2025, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ha Olaf, is het laten meten verhaal een optie, of ga je gewoon freaken met de componenten gebaseerd op het huidige schema?
Kun je de Rdc waardes van de spoelen ook in het schema erbij zetten?