Neen, dit is beslist niet waar.
Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat verwacht ik niet, omdat de spanning op de speakerklem dan niet meer rechtstreeks aan massa hangt. Ik vermoed dat het gebrek aan invloed alleen standhoudt zolang er vrijwel geen spanningsverschil ontstaat en de filtercomponenten zullen dit alsnog veroorzaken.
Je kunt het proberen maar het zal waarschijnlijk niets veranderen aan het geluid.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Olaf, hoe verklaar jij dan Jeroen zijn bevinding?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Jeroen, dat zou kunnen ja… om eerlijk te zijn momenteel totaal geen zin om met het passieve filter aan de gang te gaan, dus zijn vooral gedachte spinsels.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik bedoel de bevinding van Jeroen, dat de kwaliteit van de min geleider, veel minder van belang is dan de plus geleider.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hoi Walt, dat verschil is er uiteraard niet, het is gewoon een wisselspanning, dus beide geleiders zijn van een even groot belang.
Nu ik weer even thuis ben wil ik nog wel een verhaaltje kwijt dat ikzelf in het verleden ook even gefascineerd raakte van het idee van een symmetrisch filter, gewoon omdat het best wel logisch aanvoelde op de één of andere manier, ik heb het hier ook wel een keer met Leo over gehad.
Ik kwam op het net een keer een kleine fabrikant tegen die symmetrische filters toepaste, maar vraag me niet meer wie dat was, dat is al lang geleden.
Het nadeel van een symmetrisch filter is wel dat je in een geval van een derde order filter, zoals in jouw voorbeeld, het signaal ineens door vier condensatoren gaat sturen in plaats van twee, en er is nou eenmaal geen mooiere condensator dan geen condensator.
Wat ik daar eigenlijk mee wil zeggen is dat het kwaliteitsverlies wat je oploopt door het signaal door vier condensatoren te sturen groter is dan de winst die je behaalt met het filter symmetrisch te maken, die winst is er namelijk niet.
In de laag sectie zou het dan wat meer voor de hand liggen omdat het aantal wikkelingen van het totaal aantal spoelen hetzelfde blijven, maar ook daar zul je geen hoorbare winst mee boeken.
Nu ik weer even thuis ben wil ik nog wel een verhaaltje kwijt dat ikzelf in het verleden ook even gefascineerd raakte van het idee van een symmetrisch filter, gewoon omdat het best wel logisch aanvoelde op de één of andere manier, ik heb het hier ook wel een keer met Leo over gehad.
Ik kwam op het net een keer een kleine fabrikant tegen die symmetrische filters toepaste, maar vraag me niet meer wie dat was, dat is al lang geleden.
Het nadeel van een symmetrisch filter is wel dat je in een geval van een derde order filter, zoals in jouw voorbeeld, het signaal ineens door vier condensatoren gaat sturen in plaats van twee, en er is nou eenmaal geen mooiere condensator dan geen condensator.
Wat ik daar eigenlijk mee wil zeggen is dat het kwaliteitsverlies wat je oploopt door het signaal door vier condensatoren te sturen groter is dan de winst die je behaalt met het filter symmetrisch te maken, die winst is er namelijk niet.
In de laag sectie zou het dan wat meer voor de hand liggen omdat het aantal wikkelingen van het totaal aantal spoelen hetzelfde blijven, maar ook daar zul je geen hoorbare winst mee boeken.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Cock gaf mij later nog aan, dat hij de laagfiltering bedoelde, dus met spoelen inderdaad.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Eerst zelf proberen Olaf, zoals je weet post ik niet zoiets als ik het zelf niet duidelijk heb ervaren. Je vergeet dat op de massaleiding geen wisselspanning staat. Al helemaal niet als die aan randaarde hangt. Het enige wat gelijk is, dat is de stroom die is hetzelfde door beide geleiders.Olaf Analogue schreef: ↑vr 29 aug 2025, 15:45Hoi Walt, dat verschil is er uiteraard niet, het is gewoon een wisselspanning, dus beide geleiders zijn van een even groot belang.
Je moet ook steeds nog eens het effect van zekeringen proberen, ook iets dat je niet gelooft totdat je het een keer probeert.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Jawel Jeroen maar wat jij "ervaart" hoeft voor een ander nog geen ervaring te zijn. Vele AB testen op de audio vereniging hebben dat i.i.g. wel onomstotelijk laten zien: "Wat is werkelijkheid en wat is schijn? Waar kan ook iets anders zijn" Psychologische inductie is niet eenvoudig uit te sluiten.
Misschien kan Walt eens aan Cock zelf een goede uitleg vragen hoe e.e.a. in elkaar steekt?
Misschien kan Walt eens aan Cock zelf een goede uitleg vragen hoe e.e.a. in elkaar steekt?
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 29 aug 2025, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb nog nooit een wisselfilter gezien waar een spoel na de spoel van de luidspreker geplaatst is je krijgt dan een heel ander werking ,zelfde geld voor condensatoren .
En de 0 heeft geen potentiaal de fase heeft een plus en min spanning welke elke keer door de 0 gaat .
De spanning gaat enkel van hoog potentiaal naar laag potentiaal
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Precies hierom lijkt het me intressant het splitsen van een spoel in de plus en min leiding ook gewoon eens te proberen, maar om de filters los te halen en aan te passen, is gewoon een bak werk, kom ik nu niet aan toe.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Rik, de spoel splitsen in 2 spoelen van de halve waarde, en dan 1 voor en 1 na de woofer is elektrisch gezien gewoon gelijk. Maar voor mijn gevoel is symmetrie wel beter, denk echt de moeite waard om te doen, qua kosten zal het ook niet veel schelen, en meer soldeerwerk is juist leuk, lekker die dampen snuiven.
Laatst gewijzigd door Walt op vr 29 aug 2025, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zoals gezegd vraag het eens aan Cock zelf hoe het in elkaar steekt. Hoef je toch niet voor te solderen?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Cock geeft aan dat het beter klinkt Pjotr, bel hem anders zelf als je meer uitleg wilt, of ga eens langs.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Waarom zou ik dat moeten doen Walt. Jij gooit hier steeds zijn balletjes inde lucht en dan vraag je aan ons om uitleg.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Pjotr,
Voor mij is het op zich voldoende om de ervaring te kennen, dus de ervaring van Cock van het splitsen van de spoel, en die van Jeroen dat de plus draad belangrijker is dan de min, ik ben geen wetenschapper die wil weten hoe dit op atoom niveau dan werkt. Ik zet zelfs apparatuur op hele dure houten schijven, zonder enige wetenschappelijke onderbouwing…
Voor mij is het op zich voldoende om de ervaring te kennen, dus de ervaring van Cock van het splitsen van de spoel, en die van Jeroen dat de plus draad belangrijker is dan de min, ik ben geen wetenschapper die wil weten hoe dit op atoom niveau dan werkt. Ik zet zelfs apparatuur op hele dure houten schijven, zonder enige wetenschappelijke onderbouwing…
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Begreep trouwens van Cock, dat hij jou al heel vaak heeft gevraagd om bij hem langs te komen, maar ja als je dat niet doet, dan blijf je met vragen zitten kan ik me voorstellen. Hij heeft lekkere koffie en de muziek klinkt er goed, gewoon eens langsgaan, die rode hoorns zijn zeer de moeite waard…
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Google AI is het met je eens .Walt schreef: ↑vr 29 aug 2025, 16:19Ha Rik, de spoel splitsen in 2 spoelen van de halve waarde, en dan 1 voor en 1 na de woofer is elektrisch gezien gewoon gelijk. Maar voor mijn gevoel is symmetrie wel beter, denk echt de moeite waard om te doen, qua kosten zal het ook niet veel schelen, en meer soldeerwerk is juist leuk, lekker die dampen snuiven.
Ja, spoelen met verschillende waarden beïnvloeden elkaar als ze in serie zijn geschakeld, maar niet in volgorde; de gecombineerde zelfinductie (of wederzijdse inductie bij een magnetisch veld) is afhankelijk van de totale stroom door de spoelen, niet van hun individuele posities in de serie. In een serieschakeling met spoelen geldt dat de totale zelfinductie van het geheel de som is van de individuele zelfinducties, waarbij de stroom voor alle spoelen gelijk is.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wat je eventueel wel eens kunt proberen is het aarden van je drivers (vooral mid). Ik heb hier wel eens verschillen waargenomen...
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Rik,
Dat is mooi, dat google dat zegt. Ik kan het helaas niet eenvoudig zelf even testen, maar mocht 1 van jullie binnenkort weer gaan bouwen… grijp je kans.
Groetjes Walter
Dat is mooi, dat google dat zegt. Ik kan het helaas niet eenvoudig zelf even testen, maar mocht 1 van jullie binnenkort weer gaan bouwen… grijp je kans.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Fedde, bedoel je dan de metalen korven met koperdraden verbinden met de aarde uit het stekkerblok? Ik heb er al eerder van gehoord ja, maar nooit echt een uitleg wat er dan gebeurd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb wel zo’n vermoeden dat gezien de staat van de wetenschap.
We het al vaker tegen zouden zijn gekomen als het echt verschil maakt .
Zomaar een gedachte. Maar goed ik weet het ook niet
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Tannoy deed dat eens. Net zoals jbl spanning op het crossover hield.
Voor de doe het zelver kan het uiteraard geen kwaad om toe te passen.
Ik vind het zelf ook niet raar bedacht. Je hebt het actieve deel (de spoel) aan de ene kant, en het passieve deel (mangneet +korf) aan de andere kant. Het kan bijna niet anders dat het passieve deel beïnvloed wordt door de door ons gebrachte spanning en stroom.
Meet- en merkbaar? Vast niet.
Voor de doe het zelver kan het uiteraard geen kwaad om toe te passen.
Ik vind het zelf ook niet raar bedacht. Je hebt het actieve deel (de spoel) aan de ene kant, en het passieve deel (mangneet +korf) aan de andere kant. Het kan bijna niet anders dat het passieve deel beïnvloed wordt door de door ons gebrachte spanning en stroom.
Meet- en merkbaar? Vast niet.
Laatst gewijzigd door beijert op vr 29 aug 2025, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
