Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: vr 29 aug 2025, 12:48
Ja, maar de lading/energie loopt maar 1 kant op, via de rode draad van de versterker naar de speaker,
Neen, dit is beslist niet waar.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: vr 29 aug 2025, 11:22
Jeroen, zou het dan nog intressant zijn om alle filter componenten in de min te zetten, zodat deze net zoals die kabel in jouw voorbeeld, het geluid minder kunnen verzieken?
Dat verwacht ik niet, omdat de spanning op de speakerklem dan niet meer rechtstreeks aan massa hangt. Ik vermoed dat het gebrek aan invloed alleen standhoudt zolang er vrijwel geen spanningsverschil ontstaat en de filtercomponenten zullen dit alsnog veroorzaken.
Je kunt het proberen maar het zal waarschijnlijk niets veranderen aan het geluid.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Olaf, hoe verklaar jij dan Jeroen zijn bevinding?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Jeroen, dat zou kunnen ja… om eerlijk te zijn momenteel totaal geen zin om met het passieve filter aan de gang te gaan, dus zijn vooral gedachte spinsels.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: vr 29 aug 2025, 13:46
Ha Olaf, hoe verklaar jij dan Jeroen zijn bevinding?
Jeroen zijn bevindingen komen overeen met de mijne, het heeft geen enkele zin om de filter componenten aan de minus kant te plaatsen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik bedoel de bevinding van Jeroen, dat de kwaliteit van de min geleider, veel minder van belang is dan de plus geleider.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Hoi Walt, dat verschil is er uiteraard niet, het is gewoon een wisselspanning, dus beide geleiders zijn van een even groot belang.

Nu ik weer even thuis ben wil ik nog wel een verhaaltje kwijt dat ikzelf in het verleden ook even gefascineerd raakte van het idee van een symmetrisch filter, gewoon omdat het best wel logisch aanvoelde op de één of andere manier, ik heb het hier ook wel een keer met Leo over gehad.
Ik kwam op het net een keer een kleine fabrikant tegen die symmetrische filters toepaste, maar vraag me niet meer wie dat was, dat is al lang geleden.
Het nadeel van een symmetrisch filter is wel dat je in een geval van een derde order filter, zoals in jouw voorbeeld, het signaal ineens door vier condensatoren gaat sturen in plaats van twee, en er is nou eenmaal geen mooiere condensator dan geen condensator.
Wat ik daar eigenlijk mee wil zeggen is dat het kwaliteitsverlies wat je oploopt door het signaal door vier condensatoren te sturen groter is dan de winst die je behaalt met het filter symmetrisch te maken, die winst is er namelijk niet.

In de laag sectie zou het dan wat meer voor de hand liggen omdat het aantal wikkelingen van het totaal aantal spoelen hetzelfde blijven, maar ook daar zul je geen hoorbare winst mee boeken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Cock gaf mij later nog aan, dat hij de laagfiltering bedoelde, dus met spoelen inderdaad.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Olaf Analogue schreef: vr 29 aug 2025, 15:45
Hoi Walt, dat verschil is er uiteraard niet, het is gewoon een wisselspanning, dus beide geleiders zijn van een even groot belang.
Eerst zelf proberen Olaf, zoals je weet post ik niet zoiets als ik het zelf niet duidelijk heb ervaren. Je vergeet dat op de massaleiding geen wisselspanning staat. Al helemaal niet als die aan randaarde hangt. Het enige wat gelijk is, dat is de stroom die is hetzelfde door beide geleiders.

Je moet ook steeds nog eens het effect van zekeringen proberen, ook iets dat je niet gelooft totdat je het een keer probeert.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Jawel Jeroen maar wat jij "ervaart" hoeft voor een ander nog geen ervaring te zijn. Vele AB testen op de audio vereniging hebben dat i.i.g. wel onomstotelijk laten zien: "Wat is werkelijkheid en wat is schijn? Waar kan ook iets anders zijn" Psychologische inductie is niet eenvoudig uit te sluiten.

Misschien kan Walt eens aan Cock zelf een goede uitleg vragen hoe e.e.a. in elkaar steekt?
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 29 aug 2025, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Walt schreef: vr 29 aug 2025, 11:22
Jeroen, zou het dan nog intressant zijn om alle filter componenten in de min te zetten, zodat deze net zoals die kabel in jouw voorbeeld, het geluid minder kunnen verzieken?
Ik heb nog nooit een wisselfilter gezien waar een spoel na de spoel van de luidspreker geplaatst is je krijgt dan een heel ander werking ,zelfde geld voor condensatoren .
En de 0 heeft geen potentiaal de fase heeft een plus en min spanning welke elke keer door de 0 gaat .
De spanning gaat enkel van hoog potentiaal naar laag potentiaal
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Precies hierom lijkt het me intressant het splitsen van een spoel in de plus en min leiding ook gewoon eens te proberen, maar om de filters los te halen en aan te passen, is gewoon een bak werk, kom ik nu niet aan toe.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Rik, de spoel splitsen in 2 spoelen van de halve waarde, en dan 1 voor en 1 na de woofer is elektrisch gezien gewoon gelijk. Maar voor mijn gevoel is symmetrie wel beter, denk echt de moeite waard om te doen, qua kosten zal het ook niet veel schelen, en meer soldeerwerk is juist leuk, lekker die dampen snuiven.
Laatst gewijzigd door Walt op vr 29 aug 2025, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Zoals gezegd vraag het eens aan Cock zelf hoe het in elkaar steekt. Hoef je toch niet voor te solderen?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Cock geeft aan dat het beter klinkt Pjotr, bel hem anders zelf als je meer uitleg wilt, of ga eens langs.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Waarom zou ik dat moeten doen Walt. Jij gooit hier steeds zijn balletjes inde lucht en dan vraag je aan ons om uitleg.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Pjotr,

Voor mij is het op zich voldoende om de ervaring te kennen, dus de ervaring van Cock van het splitsen van de spoel, en die van Jeroen dat de plus draad belangrijker is dan de min, ik ben geen wetenschapper die wil weten hoe dit op atoom niveau dan werkt. Ik zet zelfs apparatuur op hele dure houten schijven, zonder enige wetenschappelijke onderbouwing… :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Begreep trouwens van Cock, dat hij jou al heel vaak heeft gevraagd om bij hem langs te komen, maar ja als je dat niet doet, dan blijf je met vragen zitten kan ik me voorstellen. Hij heeft lekkere koffie en de muziek klinkt er goed, gewoon eens langsgaan, die rode hoorns zijn zeer de moeite waard…
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Walt schreef: vr 29 aug 2025, 16:19
Ha Rik, de spoel splitsen in 2 spoelen van de halve waarde, en dan 1 voor en 1 na de woofer is elektrisch gezien gewoon gelijk. Maar voor mijn gevoel is symmetrie wel beter, denk echt de moeite waard om te doen, qua kosten zal het ook niet veel schelen, en meer soldeerwerk is juist leuk, lekker die dampen snuiven.
Google AI is het met je eens .
Ja, spoelen met verschillende waarden beïnvloeden elkaar als ze in serie zijn geschakeld, maar niet in volgorde; de gecombineerde zelfinductie (of wederzijdse inductie bij een magnetisch veld) is afhankelijk van de totale stroom door de spoelen, niet van hun individuele posities in de serie. In een serieschakeling met spoelen geldt dat de totale zelfinductie van het geheel de som is van de individuele zelfinducties, waarbij de stroom voor alle spoelen gelijk is.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Fedde »

Wat je eventueel wel eens kunt proberen is het aarden van je drivers (vooral mid). Ik heb hier wel eens verschillen waargenomen...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Rik,

Dat is mooi, dat google dat zegt. Ik kan het helaas niet eenvoudig zelf even testen, maar mocht 1 van jullie binnenkort weer gaan bouwen… grijp je kans.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Fedde, bedoel je dan de metalen korven met koperdraden verbinden met de aarde uit het stekkerblok? Ik heb er al eerder van gehoord ja, maar nooit echt een uitleg wat er dan gebeurd.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Walt schreef: vr 29 aug 2025, 16:45
Ha Rik,

Dat is mooi, dat google dat zegt. Ik kan het helaas niet eenvoudig zelf even testen, maar mocht 1 van jullie binnenkort weer gaan bouwen… grijp je kans.

Groetjes Walter
Ik heb wel zo’n vermoeden dat gezien de staat van de wetenschap.
We het al vaker tegen zouden zijn gekomen als het echt verschil maakt .
Zomaar een gedachte. Maar goed ik weet het ook niet ;-)
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door beijert »

Tannoy deed dat eens. Net zoals jbl spanning op het crossover hield.

Voor de doe het zelver kan het uiteraard geen kwaad om toe te passen.

Ik vind het zelf ook niet raar bedacht. Je hebt het actieve deel (de spoel) aan de ene kant, en het passieve deel (mangneet +korf) aan de andere kant. Het kan bijna niet anders dat het passieve deel beïnvloed wordt door de door ons gebrachte spanning en stroom.

Meet- en merkbaar? Vast niet.
Laatst gewijzigd door beijert op vr 29 aug 2025, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

rikpost schreef: vr 29 aug 2025, 16:37
Google AI is het met je eens .
Dan pas zou ik me zorgen maken.
Plaats reactie