Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: zo 24 aug 2025, 21:42
Nee joh, onze nieuwe uber god Olaf geeft aan 25mm2 lasdraad is het beste, ik heb net de laatste 210 km wereldwijd opgekocht. Als jullie nog zo’n uber kabel willen, moet je vanaf nu hier in de rij! Maar ik accepteer geen geld, 1 Mpingo schijfje per meter beste jongens!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
[-X
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Een spiegel voorhouden noemen ze dat… :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Maffe spiegels heb jij? :rofl: :rofl: :rofl: Ebbenhout?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door beijert »

Als het allemaal zo boeiend is moet je de boel direct aan elkaar solderen of krimpen.
Tot die tijd hoort het mijn inziens allemaal in de kantine thuis

Ik hou het nog even bij mijn wago's :rock:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

jeroen_d schreef: zo 24 aug 2025, 21:32
Zo zie je maar weer dat alles moet kloppen en dat de beleving niet gegarandeerd is 'live' in een echte concertzaal. Als de uitvoerenden geen magie creëren dan kan de concertzaal dat niet goedmaken'.
Moet alles op zijn plaats vallen, waarbij de kwaliteit en betrokkenheid van de dirigent en uitvoerenden met de uitvoering denk ik doorslaggevend zijn.
Als het merkbaar een routineklus wordt zal je dat zo ervaren. Heb je dat ook bij opnames, zelfs bij gerenommeerde orkesten en dirigenten.
Met een mindere zaal of opname zou de kwaliteit van het spel op zijn minst nog herkenbaar moeten zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Bij registraties is het ook weer niet zo dramatisch hoor. op LP/CD registraties zijn het vaak ook 5 takes die in elkaar geplakt zijn. Het is onmogelijk om een substantieel stuk foutloos te spelen. Hoe "Begeesterd" men ook is. En herhaald steeds dezelfde fout tegenkomen bij afspelen wordt meestal irritant.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: zo 24 aug 2025, 21:27
47Labs beveelt 0,25mm2 aan
op zich wel leuk voor een serieus experimentje tijdens een luisterdag, de aanbeveling van 47Labs (0,25mm²) vergelijken met een kabelset zoals ik die hier gebruik. gewoon te leer en vermaak.

Zoals ik aangaf is het vergelijk met mijn 2x4mm² slechts nuance verschillen waar je beslist geen deur mee intrapt, dus 2x4mm² is uiteraard ook prima, ik denk echter dat terug naar 0,25 echt wel een ronduit goed hoorbaar verschil op gaat leveren.
Ik kan me niet helemaal voorstellen wat er dan gebeurt, ik denk dat het vooral de laagweergave is die echt hoorbaar sompig wordt, en zoals ik eerder aangaf, er zijn ook zat mensen die een sompige laagweergave pretligger vinden dan dat hele strakke laag.
Vaak geven buizenversterkers ook gewoon een wat minder strak laag af, en dat wordt slechts zelden als een nadeel genoemd, juist omdat dat ook gewoon bij de gebruikers ervan in de smaak valt.

Smaak speelt uiteraard een grote rol, en ikzelf vindt bijvoorbeeld aanpassingen in de akoestiek van de luisterruimte een vele malen groter effect hebben, maar zoals ik aangaf vindt ik het leuk om zelf kabels te maken, en voor de minieme prijsverschillen per meter vond ik de hele dikke kabels beter smoelen met de lompe componenten van mijn set qua uiterlijk.

Maar de hele discussie eromheen heeft het leukste topic op dit forum weer een aantal extra pagina's opgeleverd :mrgreen:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

0.25 lijkt mij dan weer het andere uiterste .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Dat is het ook en beslist hoorbaar! zoals ik destijds bij de importeur Audiocube heb mogen mee maken. En dat was toen op een buizenamp en JMR TML. Ondanks het TML laag, toch tamelijk muf laag. Niks wolligs. Zeker niet mijn ding i.i.g. Maar waar het om gaat hier is ook de factor "Diminishing returns". Dat is voor iedereen verschillend. Als de verschillen in het gebied van de overige foutmarges komen is daar w.m.b. wel een grens.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Wieger61 »

Pjotr schreef: zo 24 aug 2025, 21:27
Biwiring kan idd wel uitmaken omdat je dan echt onderlinge beïnvloeding van laag en mid/hoog elimineert. Zeker als je ook gaat bi-ampen
Met bi-ampen snap ik dat, maar zonder bi-ampen zijn laag en midden/hoog nog steeds gewoon elektrisch verbonden, maar nu via een dubbele lengte kabel box - versterker ...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

2x zoveel draad dat klopt. Niet in serie maar parallel! Dus er wordt nergens een kabel de dubbele lengte.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Wieger61 »

Stel een of ander signaal door de woofer als microfoon opgewekt komt zonder biwiring achterwaarts door het laagdoorlaatfilter heen over een klein stukje kabel bij de ingang van het hoogdoorlaatfilter en beïnvloedt de tweeter. Het kleine stukje kabel is via de weerstand van de enkelvoudige luidsprekerkabel en de uitgangsweerstand van de versterker verbonden met aarde. Met biwiring gaat dit signaal weer achterwaarts door het laagdoorlaatfilter dan over de ene luidsprekerkabel en dan over de andere via het hoogdoorlaatfilter weer naar de tweeter. Halverwege dit traject wordt het signaal door deze dubbele kabel belast door alleen de uitgangsweerstand van de versterker. Daardoor is de beïnvloeding afhankelijk van die uitgangsweerstand en bij biwiring minder maar niet geëlimineerd, lijkt mij. Ik heb even de aardedraad voor het gemak niet meegenomen. (Het is allemaal een beetje spijkers op laag water zoeken ...).
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Inductief en capacitief zou je in theorie ook nog wat overdracht tussen de kabels kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Allemaal leuk en aardig maar standaard 2,5mm2 speakerkabel van Rumoh doet gewoon 200 kHz over 5 m in 4 ohm zonder fratsen of maar een spoortje van tijdabnormaliteiten.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Mijn kabeltjes zijn nog van Monitor pc van 4 mm2. Met banaanstekkertjes die werden bijgeleverd bij mijn versterker.

Nog steeds lekker soepel, ziet er goed uit en alle tonen komen er doorheen.
Tijdabnormaliteiten hebben we allemaal last van; Volgens sommigen wordt dat door ons ervaren als zwaartekracht.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Jeroen is net weg, de nieuwe NUC met de nieuwste HQ-player versie draait nu hier. Het is nu te donker voor een foto, die houden jullie tegoed. De DSD dac staat nog op dezelfde plek, de nieuwe NUC staat er een stukje onder, past makkelijk dankzij de Shun Mook Giant voeten onder de dac, ziet er netjes uit. De 100W audiophonics voeding heeft de plek van de SBooster achter de set ingenomen, de kabels kwamen allemaal precies goed uit, dat was mazzel hebben.

We hadden eerst even met de oude NUC en oude HQ-player versie gespeeld, ondanks dat nu de Lindemann 850 is aangesloten ipv de Chaos versterker vond Jeroen het nog steeds niet helemaal lekker… wel veel beter dan met de Chaos.

Echter bleek het ‘probleem’ toch vooral de oude NUC te zijn, het verschil met de nieuwe NUC met nieuwste modulator is simpelweg best groot, het klinkt nu veel meer zoals Jeroen zelf gewend is.

Zijn tip was stoppen met kopen van tweaks en lekker muziek gaan luisteren, het is echt heel goed nu!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Om de diepgang en kwaliteit van het laag te testen had Jeroen een stuk filmmuziek opgezet, The dark knight (batman), nou iedereen die denk dat een OB geen diep laag kan geven, bizar, denk 25-30Hz, de AT 10 inch woofers trokken het nog makkelijk qua uitslag, mijn kamertje vraagt niet zoveel vermogen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

IMG_2722.png
Op een gegeven moment speelt er bijna alleen bas, met een aantal nuances waarbij er ook zachte bijgeluidjes te horen zijn. Op veel systemen niet hoorbaar, Sander van der Heide hoorde het op de S1 voor het eerst zo duidelijk en zuiver.
Bij Walter ook perfect hoorbaar.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Het laag is hier niet altijd zo goed geweest, allereerst de verhouding tussen diep laag en het hogere laag moet goed zijn, en dan moeten het midden en hoog ook weer precies de juiste balans ermee hebben, 1 db teveel of te weinig is al een probleem. Te weinig valt minder op dan teveel, maar als het klopt, dan hoor je dat.

Tevens heb ik het idee dat de koppelstangen naar de achterwand het laag ook kwalitatief verder hebben verbeterd, met dank aan Cock voor dit idee, letterlijk minder dan 10 euro aan materiaal, mooie tweak.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Screenshot_20250827_222747_Roon.jpg
Ik krijg behoorlijk wat laag vanaf 3.30 min.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Ja Hans Zimmer is niet te beroerd om er flink wat laag in te gooien.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Wel veel filmisch synth bas die zonder beeld veel van hetzelfde wordt.
jeroen_d schreef: wo 27 aug 2025, 22:12
Op een gegeven moment speelt er bijna alleen bas, met een aantal nuances waarbij er ook zachte bijgeluidjes te horen zijn.
Er is meerdere zachte bijgeluidjes en tingeltjes te horen. Op welke track en waar doel je hier nu?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Je kan het wel gaan luisteren, maar mist de referentie van de machtige S1 speakers, lijkt me lastig beoordelen dan…
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Yello en Has Zimmer laat alles indrukwekkend klinken.

Zelf vind ik het poco adagio van de orgelsymfonie van Saint Saëns een mooi stuk om het laag te beoordelen. Kies dan wel een goede opname met bij voorkeur een concertorgel, dus niet Karajan.
Mijn referentie hiervan is Dutoit met Montreal (wel uit een kerk).

Met het tweede deel weet je hoe goed de laagweergave is, met het vierde deel weet je of er ook spektakel wordt weergegeven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Vind de uitvoering met het Chicago Symphony Orchestra o.l.v. Daniel Barenboim ook wel fraai. Grappige hiervan is dat orgel en orkest apart zijn opgenomen en later zijn samengevoegd. En ja Yello, tuurlijk! Maar deze met Boris Blank is ook niet mis te verstaan: viewtopic.php?p=2112407#p2112407
Plaats reactie