3weg systeem vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

wouter schreef: za 23 aug 2025, 17:01
ik heb nog wel wat (opgeblazen) 10RS350 units liggen, ik zal vanavond er eens een rand af peuteren.
ben benieuwd, ik heb er ook nog die dunne plakschuimranden bij (die voor de achterzijde zijn), zou die er evt. ipv die dikke op kunnen plakken.
Tov de sica 10RS350 is dit wel minder mooi.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door rodi »

peterl schreef: za 23 aug 2025, 16:57
rodi schreef: za 23 aug 2025, 16:05
Ik heb de 8rs340 van faitalpro. Is op de maat na erg vergelijkbaar. Daar was met beleid de ring er goed af te halen. En dan kan je een ring er voor plaatsen voor de afwerking. Dat doe ik ook bij mij speakers
Je bedoelt die 1cm schuimring? want daaronder zit nog de speakerring. Wat voor afwerkingsring heb jij gebruikt of had je die zelf gemaakt?
Zelf gemaakt. 3dprint, maar moet van hout ook te doen zijn.
20250718_173448.jpg
Laatst gewijzigd door rodi op zo 24 aug 2025, 6:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Dat ziet er prima uit zo, wel de schuimrand verwijderd of deze ring tegen de kast gelijmd?
Van hout zal dat wel heel fragiel worden om te frezen lijkt me, of is de onderzijde van de ring helemaal vlak?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef: za 23 aug 2025, 15:07
+1. Ik vind het vrij onbegrijpelijk dat hij niet daarvoor heeft gekozen, zeker in de actieve versie. Maar ik doe maar :-#
Ik kan überhaupt niet volgen waarom je een hele mooie (en dure) mid gaat combineren met een PA mid voor het sub laag. Hooguit vanwege het rendement. Maar actief aangestuurd is er wel heel veel meer keuze i.d.d. Ik zou dan zelf er een mooie 3-weg van maken: Baspoorten dicht spijkeren en crossen op 300Hz tussen laag en mid. Maar dat kan allemaal later nog als Peter er zin in zou hebben :mrgreen: De kern van tweet en mid aangestuurd met CA is al wel top!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

Het is absoluut geen PA mid, het is een van de weinige PA 10 inchers die met een beetje foefelen 37Hz uit spuugt...is er beter te koop? Jazeker, maar niet voor dat geld.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door markbakk »

Nou ja, de 10RS430 of de 10FE330 hadden ook (beter?) gekund en dan heb ik het alleen nog maar over FaitalPro…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Ik zei ook in vergelijk met de mid en tweeter... :roll: Moet je dan voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door rodi »

peterl schreef: za 23 aug 2025, 18:39
Dat ziet er prima uit zo, wel de schuimrand verwijderd of deze ring tegen de kast gelijmd?
Van hout zal dat wel heel fragiel worden om te frezen lijkt me, of is de onderzijde van de ring helemaal vlak?
Ze zitten even in de lijmklemmen, daarom een render i.p.v. een foto. De 8rs340 hebben een 8hoekige basket. De ring past er echt net omheen en is 5mm dik t.o.v. de basket. De kleine gaatjes zijn voor magneetjes.
ring achterkant.png
De 10RS350 is een cirkel en makkelijker te maken. Beetje afronden en dan wordt het al snel tof. Als je de woofer met ring dan verzinkt dan wordt het helemaal sjiek in mijn beleving.
Laatst gewijzigd door rodi op zo 24 aug 2025, 7:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

rodi schreef: zo 24 aug 2025, 7:34
De 10RS350 is een cirkel en makkelijker te maken. Beetje afronden en dan wordt het al snel tof. Als je de woofer met ring dan verzinkt dan wordt het helemaal sjiek in mijn beleving.
Dank je Rodi, dat lijkt mij ook de beste oplossing, verzinken en dan een vlakke ring er op.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door rodi »

Heb je de woofers al besteld? Want de 10RS350 is mooi, maar misschien dat er voor deze toepassing nog betere zijn zoals hierboven genoemd?
Heb je zelf de mogelijkheid om te meten?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Ik heb een meet microfoon en standaard en arta, daar moet ik het mee doen. Ik heb alles al.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

Dit wordt een prima combi, de gewoonte hier om iemand van z'n plan af te brengen is nog niet uitgestorven zo te zien...
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Shadow schreef: zo 24 aug 2025, 23:02
Dit wordt een prima combi, de gewoonte hier om iemand van z'n plan af te brengen is nog niet uitgestorven zo te zien...
dat merk ik ook, dacht dat zo'n een ontwerp in eerste instantie goed was, daar ga ik dan toch maar van uit, zie later wel of er evt. iets aangepast moet worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

De meningen over de heilige kwaliteiten van Troels zijn verdeeld :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

Niks heiligs aan, maar er zijn een hoop mensen blij mee, kan het qua belastbaarheid beter als je de midwoof aan de onderkant af filtert? Ja zeker, dat was bij de DTQWT ook zo en daar waren hele volksstammen ook lyrisch over...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Er is ook helemaal geen man overboord. Het ging hier om de vraag of de sub per se aan de achterkant moet zoals Troels nogal dwingend voorschrijft maar verder wazig motiveert. Dat is voor Peter gewoon niet een slimme plek. Voor zo'n vraag heb je dan een forum als dit en komt er ook meer boven water.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

Op de frequenties waar hij meespeelt zou de plaatsing idd niet kritisch zijn en bij plaatsing kort op de muur krijg je lekker veel roomgain kado, in de actieve versie regel je dat zo bij, bij de passieve heeft dat wat meer om het lijf
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door beijert »

Dit model is toch uitermate geschikt om de topkast los te maken van de baskast?

Zoals Verity audio?
HFS_VA_Verity-Family_2014_no-background_full.jpg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Volgens mij moet dat wel kunnen ja, van binnen is de boven en onderzijde ontkoppeld, maar als je de wanden ook los maakt van het geheel zou dat zoiets kunnen worden. Het enige voordeel wat ik kan bedenken is transport(gewicht en formaat). moet dan wel aan de achterzijde een connector maken om het hoog en mid te koppelen aan het laag. zou dat goed met een xlr connector kunnen?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door beijert »

Nog een voordeel is de keuze tussen de woofer voor of achter.
Dat moeten de aansluitingen tussen de delen mooi verwerkt worden uiteraard, anders heb je een stekker aan de voorzijde :lol:

En in theorie kan je de trillingen van de woofer isoleren van de midrange. Maar dat doet een voldoende stevige behuizing ook.
Laatst gewijzigd door beijert op di 26 aug 2025, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

peterl schreef: vr 22 aug 2025, 10:35
MDF platen zijn sinds gisteren binnen, maar ik moet wachten op een vriend die een zaagmachine met lange geleider heeft, dat zal waarschijnlijk volgend weekend worden. Wel net even geëxperimenteerd met de freesmachine om inzet randen op de juiste diepte te kunnen maken. Maar mijn vrouw wil volgend weekend als het goed weer is ook naar de boot, dus wordt nog even touwtrekken en het weer afwachten. :lol:
Ah, ja...dat is maar al te herkenbaar dat soort planningen......ik heb met mijn bouw toen maar de term "Longterm" in de topictitel geadopteerd naar goed voorbeeld van wat voorgangers die door externe factoren ook wat ruis op de lijn kregen en vertraging opliepen.

Tegenwoordig roep ik maar dat het af is als het af is :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

beijert schreef: ma 25 aug 2025, 15:40
Dit model is toch uitermate geschikt om de topkast los te maken van de baskast?
Absoluut :rock:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

beijert schreef: ma 25 aug 2025, 15:40
Dit model is toch uitermate geschikt om de topkast los te maken van de baskast?

Zoals Verity audio?

HFS_VA_Verity-Family_2014_no-background_full.jpg
Eensch...zelfs buiten mogelijke akoestische voordelen vind ik het persoonlijk ook esthetisch fraaier :goeie:
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op di 26 aug 2025, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

peterl schreef: ma 25 aug 2025, 17:59
Volgens mij moet dat wel kunnen ja, van binnen is de boven en onderzijde ontkoppeld, maar als je de wanden ook los maakt van het geheel zou dat zoiets kunnen worden. Het enige voordeel wat ik kan bedenken is transport(gewicht en formaat). moet dan wel aan de achterzijde een connector maken om het hoog en mid te koppelen aan het laag. zou dat goed met een xlr connector kunnen?
Dat is het ook. Wat je hier hebt is in feite een 2-weg BR bovenop een BR-Sub. Troels geeft er verder geen info of motivatie/omschrijving over maar als ik de metingen bekijk zit de 2-weg BR op 50Hz en staat alsnog op de bassen te schudden. W.d.b. kun je het net zo goed 1 geheel houden. Scheiden biedt dan geen voordeel. Dit gaat sowieso nog wel een feest der roommodes worden met 4 woefers die elkaar nogal overlappen. Op zich geen ramp, kan best aangepakt en is weer een avontuur op zich :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

Daarom zou actief m'n voorkeur hebben, reflexpijp van de midwoof dicht stoppen (die valt dan vanaf 80Hz 2e orde af) en ff de response meten inroom...kun je zo zien wat je aan kan gaan pakken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”