Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Olaf Analogue schreef: zo 24 aug 2025, 16:21
Het zijn las kabels, las kabels zijn uiterst soepel,
Klopt wel. ook vaak geïsoleerd met rubber. Dat is goed bestand tegen hoge temperaturen en schade door lasspetters. De weerstand zal voor audiogebruik verwaarloosbaar zijn; maximale controle van de versterker,

Is de overgang van 25 mm2 naar een banaanstekker van 4 mm wel een dingetje; hoe is dat hier gerealiseerd?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

rikpost schreef: zo 24 aug 2025, 17:00
Ik stuur hier 12 inch aan over 2,5mm2
400 wat aan 4 ohm .
In de versterker zit ook niet dikker overigens .
Naar mijn kookplaat ook niet :lol:
Dat klopt, en dat werkt ook prima, niets mis mee.

over langere afstanden (dan in de versterker) is het verlies gewoon wat kleiner bij een dikkere kabel, en zoals ik in het verleden al vertelde, je trapt er beslist geen deur mee in, maar een één op één vergelijk zou ook bij jouw set laten horen dat de bas net even dat tikje strakker is met veel dikkere kabels, of je dat het dan de moeite waard maakt om dikkere kabels te maken dat is dan per persoon verschillend.
Ikzelf heb nou eenmaal de neiging om er uit te halen wat er in zit, ik denk dat de optelsom van zeer mooie audio componenten, mooie interlinks en mooie luidspreker kabels en een goede akoestiek gewoon net even meer uit de weergave halen.

Maar we hebben het hier zoals gezegd over nuance verschillen, net dat puntje op de i, en ik snap heel goed dat een ander gewoon wat eerder zijn grens trekt, ik vindt het ook gewoon leuk om dat laatste propcentje er uit te trekken.

Tegen de tijd dat ik mijn ruimte vol ga leggen met Pongo schijfjes en Shun-Mook prulletjes, dan zou ik het wel waarderen als jullie dan even bij me aan de bel gaan trekken om te vragen of het nog wel een beetje goed gaat met me, maar tot die tijd in ieder geval wel technische tweaks die net dat extra procentje brengen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Ik zag je al stiekem lonken naar die m-Ping kabelsteunen , we houden je in de gaten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Ga je de woofers nu ook voorzien van 25mm2 spreekspoelen? Die klos draad van 1mm dikte kan natuurlijk nu niet meer... :sure:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

richard schreef: zo 24 aug 2025, 17:09
Is de overgang van 25 mm2 naar een banaanstekker van 4 mm wel een dingetje; hoe is dat hier gerealiseerd?
Dit zijn zware bananenstekers waar de 25mm² volledig in schuift, vervolgens laat ik het geheel vollopen met soldeertin, dit is een zeer mooie solide verbinding.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

rikpost schreef: zo 24 aug 2025, 17:00
Naar mijn kookplaat ook niet :lol:
Zal dat maximaal 2,5 mm2 zijn De litzes naar de woofer zijn nog een fractie daarvan. Ben ik wel vn mening (en heb de ervaring) dat iets dikkere kabel positief is voor het geluid. Of dat 25 mm2 moet zijn weet ik niet, 4 mm2 vind ik een goed compromis.
Dan let ik er op dat het geen CCA is, al zijn veel spreekspoelen hier wel mee gewikkeld.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: zo 24 aug 2025, 17:15
Ga je de woofers nu ook voorzien van 25mm2 spreekspoelen? Die klos draad van 1mm dikte kan natuurlijk nu niet meer... :sure:
Een spreekspoel is een component, geen klos draad, de kabels die naar de startmotor van je auto lopen zijn heel dik, de bedrading in de startmotor is dat niet, de startmotor is een component, geen klos draad.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

richard schreef: zo 24 aug 2025, 17:17
Ben ik wel vn mening (en heb de ervaring) dat iets dikkere kabel positief is voor het geluid. Of dat 25 mm2 moet zijn weet ik niet,
Dat klopt, dat is het ook, ikzelf heb ook nog altijd mijn 4mm² liggen, en dat verschil is ook voor iemand die mijn set niet kent te horen, en uiteraard hoeft het geen 25mm² te zijn, maar die heb ik uitgelegd, het prijsverschil per meter is dusdanig klein dat ik dacht, "laat ik dan maar eens gek doen en voor de grootst mogelijke dikte gaan" ook omdat het best wel smoelt bij de rest van de set.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Er gaat bij mij dan weer wel 8x 2,5mm naar de luidspreker :sure:
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leobus »

Na de ervaringen van Olaf met de 25 mm2 die ik ook heb kunnen horen, ben ik hier ook op bi wiring over gegaan. Ik kan in de kast waar mijn set in staat geen 25mm2 kwijt; te dik voor mij. Maar een kabel van 5 mm2 lukte nog wel. Altijd meer dan de 2mm2 die ik eerst voor alles samen gebruikte. Het effect van bi wiring en mogelijk ook de dikke bas kabel, was hier ook wel hoorbaar. Net wat strakker allemaal.
Maar zoals vrijwel altijd met kabelwisselingen geen opzienbarende verschillen.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Leobus schreef: zo 24 aug 2025, 17:40
Maar zoals vrijwel altijd met kabelwisselingen geen opzienbarende verschillen.
Hier eigenlijk ook niet. Behalve in de tijd dat het experimenteren met UTP populair was. Vlechtwerken met meerdere bundels UTP ging prima, maar luidsprekers aansturen met enkele aders UTP klonk waardeloos dun.
Ook als interlink gaf UTP niet echt een opzienbarend verschil. Is dat hier nu Tasker microfoonkabel met Neutrik stekkers.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Ik heb het gedaan met SCSI lintkabel voor de PC SERVER 68 polig en om en om, Zilverkabel van de militaire Fokker F27 en dat gewikkeld maar met de 2.5 koperen installatie draad werd het beter.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Olaf Analogue schreef: zo 24 aug 2025, 17:17
Pjotr schreef: zo 24 aug 2025, 17:15
Ga je de woofers nu ook voorzien van 25mm2 spreekspoelen? Die klos draad van 1mm dikte kan natuurlijk nu niet meer... :sure:
Een spreekspoel is een component, geen klos draad, de kabels die naar de startmotor van je auto lopen zijn heel dik, de bedrading in de startmotor is dat niet, de startmotor is een component, geen klos draad.
Tja en speaker is dan weer gaan startmotor maar een startmotor heeft wel een dusdanig lage ohmse weerstand opdat er een paar honderd ampère door kan bij 12V...

Dat "component" speaker heeft dan wel een eigen ohmse weerstand van 3,5 - 7 ohm. En die loopt nog aardig op met het heter worden van de speaker. Dus variabel in de tijd en luistervolume. 2,5mm2 heeft een ohmse weerstand van 0,007ohm/m die er bij optelt. 25mm2 is 0,0007 ohm/m die er bij optelt. Reken nu het verschil eens uit in dB tussen beide diktes. Zelfde verhaal gaat op voor de spoelen in je filter die ook nog eens in serie staan.

Wellicht dat sommige die verschillen kunnen horen maar wat is beter? Misschien is dun juist wel beter waar 47Labs bij zweert. Die ohmse weerstand is ook bepalend voor de demping van je speaker.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 24 aug 2025, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: zo 24 aug 2025, 18:10
Misschien is dun juist wel beter waar 47Labs bij zweert. Die ohmse weerstand is ook bepalend voor de demping van je speaker.
Dun draad maakt de bas wat meer woomperig en wat minder gecontroleerd, en zoals met alles zijn hier beslist ook mensen die daar de voorkeur aangeven, het geeft ze wat meer het gevoel omgeven te worden met "dikke bas"
ikzelf hou juist van een zo'n schoon en strak mogelijke bas weergave met veel controle.
Dus keiharde wetten zijn er sowieso niet voor, veel heeft ook met smaak te maken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Ach Peter, leuk sommetje en het klopt vast ook wel. Audiofilie is nu eenmaal geen wetenschap; het is eerder een aandoening waar nog geen medische diagnose voor is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

En zo is het. Wel even de dingen in het juiste perspectief blijven zien. Wat een ieder "ervaart" blijft persoonlijk en is geen wetmatigheid. Audio wordt ook niet door engeltjes in elkaar gepiest...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Als het sommetje van Pjotr klopt, dan zou er toch geen enkel hoorbaar verschil kunnen zijn met 2.5mm2 en 25mm2, maar volgens Olaf is het goed hoorbaar, hoe is dit te verklaren?
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leobus »

Mono wiring versus bi wiring denk ik. En als je dat dan toch doet en het kan, waarom dan niet gelijk 25mm2.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Zo’n enorm dikke draad is juist het omgekeerde van de Sonore draad met flinterdunne apart geisoleerde aders, nu hebben we het bij laag wel over andere frequenties, maar vraag me af of zoveel dikker echt beter is, ja de weerstand is nog lager, maar hoe zit het met bijv. het tijdsaspect?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Tijdsaspect komt sowieso pas kijken boven de 100kHz :D Zie plaatje viewtopic.php?p=2111753#p2111753 Biwiring kan idd wel uitmaken omdat je dan echt onderlinge beïnvloeding van laag en mid/hoog elimineert. Zeker als je ook gaat bi-ampen. Maar het verschil tussen 2,5mm en 25mm2 valt überhaupt weg tussen de componentspreiding en omgevingsdrift. 47Labs beveelt 0,25mm2 aan. Ja dan kom je idd op waardes die hoorbaar gaan worden qua demping: De elektrische Q-factor van de speaker is evenredig met de totale elektrische weerstand in de keten. Dus van DC-weerstand speakers + kabel + Ri_versterkers + connectors. De overgangsweerstand van connectors varieert vaak al meer dan het verschil in kabeldikte boven de zeg 1mm2.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 24 aug 2025, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leobus »

Je kan ook bi wiring toepassen met twee Sonore kabels. En je zal maar met als hier 4,5 m nodig hebben. Kost wat, maar dan heb je ook wat
Maar klinkt misschien nog beter dan met 25mm2 op het laag. Of zoals hier 5 mm2.
En als je toch dik wilt en Sonore wilt laat je Cock toch een kabel van 5 of10 mm2 maken.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik dus mijn Shun Mook schijfjes, Olaf zijn laskabels! :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: wo 20 aug 2025, 22:59
richard schreef: wo 20 aug 2025, 19:14
jeroen_d schreef: wo 20 aug 2025, 11:06
Wat een dirigent en orkest!...
Wordt het Concertgebouworkest tot een van 's werelds beste Mahler vertolkers gerekend. Gefeliciteerd met deze ervaring.
Yep begonnen onder Mengelberg en door Haitink tot astronomische hoogte geraketteerd. Klaus Mäkelä lijkt de baton waardig over te gaan nemen wat ik er over gelezen heb.
En zo kan het verkeren. Afgelopen vrijdag Dvorak symphonie nr 9 door Radio Philharmonisch Orkest, dirigent Sander Teepen. Keurige uitvoering, maar het raakte ons niet. Zelfde zaal! Thuis vanavond de uitvoering van Ivan Fischer maar eens beluisterd (opname door Jared Sacks), tja gewoon thuis in mijn audio ruimte en dat raakt me wel. Zo zie je maar weer dat alles moet kloppen en dat de beleving niet gegarandeerd is 'live' in een echte concertzaal. Als de uitvoerenden geen magie creëren dan kan de concertzaal dat niet goedmaken.
Wat wel heel leuk was vrijdag het Pianoconcert in F van Gerswin, dat was genieten voor de pauze met een zeer virtuoze pianist (Hayato Sumino) die ook heerlijk jazzy kon spelen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Leobus schreef: zo 24 aug 2025, 21:31
Je kan ook bi wiring toepassen met twee Sonore kabels. En je zal maar met als hier 4,5 m nodig hebben. Kost wat, maar dan heb je ook wat
Maar klinkt misschien nog beter dan met 25mm2 op het laag. Of zoals hier 5 mm2.
En als je toch dik wilt en Sonore wilt laat je Cock toch een kabel van 5 of10 mm2 maken.
Groet,
Leobus
En uiteraard maak je daar Cock ook blij mee :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Nee joh, onze nieuwe uber god Olaf geeft aan 25mm2 lasdraad is het beste, ik heb net de laatste 210 km wereldwijd opgekocht. Als jullie nog zo’n uber kabel willen, moet je vanaf nu hier in de rij! Maar ik accepteer geen geld, 1 Mpingo schijfje per meter beste jongens!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie