Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Je schoonpa ging er dan ook lekker voor zitten met een bak koffie of een pilsje en een lekkere sigaar, maar Walt komt niet echt over als een tevreden luisteraar, sterker nog, het onafgebroken zoeken naar verbeteringen laat het niet toe om lekker naar muziek te zitten luisteren.
Daarom probeer ik hem zo ver te krijgen om zich toch een keer open te stellen voor andere invalshoeken en het "god" beeld van Cock toch langzaam een beetje los te gaan laten.
Ik denk dat als hij een keer zo'n set van Satefan hoort dan weet ie niet wat um overkomt, dan spelen de Cock Kefjes ineens geen rol meer.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Ik zal zelf ook eens gaan luisteren bij Cock .
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

rikpost schreef: zo 24 aug 2025, 9:39
Ik zal zelf ook eens gaan luisteren bij Cock .
Moet je zeker een keer doen, het levert sowieso een leuke en gezellige dag op, en in mijn geval heeft het ook een mooie set kabels opgeleverd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Yep, prima vent! Wel oppassen dat het niet 95% luisteren naar Cock wordt :mrgreen:
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leobus »

Olaf:
Wij zijn samen bij Cock wezen luisteren. Dat was op een moment dat Cock nog bezig was de set weer op orde te krijgen na “de val van de muur”. Ook ik vond toen de set niet heel bijzonder klinken. Ik heb de Kefjes set daarvoor echter al meerdere keren gehoord en ik kan je zeggen dat het toen héél veel beter klonk. En er is toen ook muziek gedraaid die ikzelf mee genomen had.
Ook de speakers van Stefan heb ik nu drie keer op verschillende plaatsen gehoord. Die klonken best goed, maar vergeleken met de Kefjes set van Cock in goede tijden, toch echt een klasse minder. Blijft natuurlijk wel een vergelijk in verschillende akoestische ruimtes.
Natuurlijk weer allemaal mijn persoonlijke mening, maar enige relativering van jouw ervaring leek mij wel op zijn plaats.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

Ah dat verklaart en hoop natuurlijk.
Zo zie je dat alles maar een moment opname is. :wink:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Hier is maar één oplossing voor: nog een keer gaan luisteren bij Cock als hij helemaal klaar is, maar dan ook een setje van Stefan meenemen (zal het niet gaan worden) en dan ook gewoon even vergelijken met hedendaagse muziek waar menigeen graag naar luisteren.
Een niet haalbare utopie, dat begrijp ik uiteraard ook, maar alleen dan zouden de juiste antwoorden ontstaan.

Ik was als het op kleine luidsprekers aankomt gewoon erg onder de indruk van zowel Stefan zijn creaties alsook die van Dre. Maar zelf ben ik dan wel een blijvend voorstander van grote vloerstaanders, daarmee gaat alles toch een stuk gemakkelijker in mijn oren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Met kleintjes blijven de onderste 2 octaven gewoon lastig om een integraal geheel te krijgen. Dat merk je ook bij Dre en Stefans creaties. Je kunt lucht nou eenmaal niet straffeloos eindeloos comprimeren/expanderen in een kleine kast zonder veel vervorming. Het houdt bij 100Hz dan wel op om het netjes te houden.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De gemodificeerde KEF gebruiken een psycoakoestisch aspect, als het hogere basbereik zeer goed klinkt, kunnen je hersenen de ontbrekende grondtonen aanvullen. Dus je hoort wel diep laag, maar wordt niet of aanzienlijk zachter weergeven. Grote voordeel van deze aanpak is dat je toch een relatief hoog rendement uit een kleine kast kunt halen, daarmee zijn grote dynamiek erupties mogelijk, juist dat is iets, wat je normaal niet verwacht uit zo’n mini kastje.

Ook voor Cock gelden de natuurwetten nog steeds, hij gaat er alleen handig mee om. De rode hoorns is ook zo’n voorbeeld. Commerciële systemen dan moet zo’n hoorn het vrij in de ruimte doen, Cock zet er een 20cm dikke stenen baffle omheen van circa 2 x 2.5 meter, hiermee komt de hoorn ineens veel dieper dan je zou verwachten, en ik verwacht ook een mooiere afstraling. Laat de ruimte voor je werken, niet tegen je!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Halleluja!!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Amen...

En dat allemaal in zijn flatje?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Achter de schuine hoorn wanden zit nog een soort van apart klushok, vanuit de luisterbank vallen de schuine wanden nauwelijks op, er zit een dun gordijntje voor, door de rode kleur zie je de hoorns er wel doorheen. De KEF set staat ervoor opgesteld, samen met de draaitafel en dergelijke, daardoor is het hoorn systeem niet heel opvallend verder. Cock kon makkelijk omschakelen tussen beide systemen, zo kon je mooi het verschil steeds horen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Zit nu Maaike Ouboter te luisteren, jij de koning. Kippenvel jongens! O mijn god wat zijn deze speakerkabels goed, dit is de overtreffende trap!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: zo 24 aug 2025, 13:15
O mijn god wat zijn deze speakerkabels goed, dit is de overtreffende trap!
Zoals ik eerder al zei, betere kabels zijn er niet.
Niet meer verkopen!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Denk er niet over!

Lijkt een zeer goede match met de Lindemann versterker, echt een heel open geluid. Normaal lukt dat niet met koper, dan moet je zilver gaan inzetten, maar met de zeer dunne koper in glas draadjes krijg je dus wel die openheid, en een heel natuurlijk en stressvrij geluid, waar ik persoonlijk zilver soms wat geforceerd vind klinken. Het verschil met de blauwe Sonore is nog best flink trouwens, meer oppervlak blijkt dus nog beter, ook al stuur ik geen lage tonen erdoor.

Ik heb dezelfde Sonore draad trouwens van het filter naar de AT middentoner lopen. Jammer genoeg heeft de Mundorf AMT tweeter een vast aangegoten silver/gold draad, anders zou ik dat stuk ook vervangen door de Sonore draad denk ik. Ik zou natuurlijk vlak na de tweeter kunnen doorknippen, maar dat is een extra soldeer overgang, maar misschien toch een keer de moeite waard…

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: zo 24 aug 2025, 13:28
meer oppervlak blijkt dus nog beter, ook al stuur ik geen lage tonen erdoor.
Precies wat ik al aangaf in een eerdere discussie, effectief te lage diameter hoor je terug in negatieve zin.
winkels en websites die dure kabel aanbieden zonder effectieve diameters op te geven lekker links laten liggen, Als het met de effectieve diameter goed zit dan zetten ze het er automatisch wel bij.

Ik heb de bruine Sonore op het mid-hoog en 25mm² op het laag, dat was echt wel meteen hoorbaar na het aanbrengen.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 24 aug 2025, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

2,5 mm2 vermoedelijk :shock:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Nee, dat is te dun. Daadwerkelijk 25mm², mooie zelfgemaakte kabels.
IMG_20241223_135646.jpg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Ehhh dat gebruik ik tot 125 ampere bij 400 volt
Dan zit je wel goed ja :-s
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Ik zit inderdaad aan "de veilige kant" zeg maar :mrgreen:
Ik wilde sowieso mooie dikke kabels op het laag en de prijsverschillen per meter zijn dermate klein dat ik gewoon voor het uiterste ben gegaan, minder volstaat ook uiteraard maar als ik het dan toch doe en de prijsverschillen zijn zo klein dan heeft dit toch ook wel iets, het straalt ook iets uit zeg maar.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Welke draad is dat voor het laag Olaf, die 25mm2, of zijn dat meerdere aders samen?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Startkabel?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Het zijn las kabels, las kabels zijn uiterst soepel, iemand die wil lassen wilt immers niet tegengewerkt worden door stijve kabels.
Las kabels zijn tevens van een heel schoon koper, wat voor een hele lage weerstand zorgt. met de grote stromen die er normaal doorheen lopen wil je immers niet dat ze heet worden door de eigen weerstand.
Deze eigenschappen maken las kabels uitermate geschikt als luidspreker kabels (voor het laag)
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op zo 24 aug 2025, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik had ooit een VLS van ik dacht 2x 10mm2, maar die klonk eerlijk gezegd maar muf en gesloten, maar Olaf speelt er alleen maar laag doorheen, misschien dat lomp veel koper dan inderdaad wel werkt. Ik heb daar verder zelf geen ervaring mee.

Wat voor stekkers heb je gebruikt Olaf, om maar liefst 25mm2 aan vast te solderen, aardig bak en braad klusje?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Ik stuur hier 12 inch aan over 2,5mm2
400 wat aan 4 ohm .
In de versterker zit ook niet dikker overigens .
Naar mijn kookplaat ook niet :lol:
Plaats reactie