Ultimate Desktop Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Ik ga van de hak op de tak. Zodra ik kan ga ik meteen een de subs afstemmen, maar de 3dprinter is binnen en die is al bezig geweest met wat van de standaardprintjes:

Schrappertje
20250706_155750.jpg
3d dino puzzel voor de kids
20250706_171931.jpg
Deze printjes met standaard filament van bambulabs zelf zagen er echt netjes uit.

Vandaag het aangeschafte PLA van esun geladen en een print laten doen van de monitor:
20250707_180426.jpg
20250707_195501.jpg
Dit vind ik rommelig eruit zien. Dus wat ik instellingen gewijzigd (strijken aan, bovenste lagen met fijnere lijntjes, concentrische lijnen aan een nog wat meer).
En met de printer weer aangezet voor een nieuwe. Met 40gram filament kan ik hier geen buil aan vallen. Afwachten hoe het nu wordt! :D
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door jvenema »

Beginpunt van je cirkels moet je ook randomizen.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Ik heb de beginpunten nu niet randomized gedaan omdat ik dan op één plek de boel moet schuren. Maar bij andere onderdelen heb ik dit wel gedaan.
Ik was ook niet tevreden met het gedeelte aan de onderkant. Uiteindelijk het ik de waveguide in 3 delen gesplitst. Dan heb ik geen overhang meer en ook de rondingen zitten naar boven en zijn met een fijne instelling veel mooier te krijgen.
250714WG bambu.jpg
De stappen van eerste prototype naar uiteindelijke versie. Bij de groene is het filament vast gaan zitten, dit zal niet goed opgerold.
20250714_083816.jpg
20250714_085407.jpg
Hierna ben ik aan de slag gegaan met de frontpanels wat voor de mid en tweeter komt. Dit moet qua formaat in 2 delen geprint worden.
Als eerste geprobeerd om te printen met autoalignment en support. De slicer maakte er dit van:
20250715 slice forntpanel bottom.jpg
Hier met ook al het bovenste gedeelte af, dit had geen afrondingen en gaat veel makkelijker:
20250715_153516.jpg
Bij de curves komt de support niet lekker los en de lijnen lopen gewoon niet lekker. Het is me niet gelukt om een goede instelling te vinden dat het wel netjes gaat. Ik heb wat testprintjes gedaan en voorlopig ga ik het maar uit de weg.

Uitindelijke versie van de frontplate. Ook heb ik het net wat slanker gemaakt aan de onderkant om de mid heen:
20250717_215056.jpg
op de speaker(zonder een gedeelte bij de tweeter zodat het eroverheen past) :
20250717_214846.jpg
Inmiddels is de printer ook al bezig met de panelen die over de woofers aan de zijkant komen. Dit heb ik gelijk in 2 delen geprint. Dit bracht de totale printtijd van 11uur naar bijna 4uur.
20250718_173448.jpg
Al deze panelen wil ik uiteindelijk mooi glad schuren mbv wat spuitplamuur en dan matzwart spuiten. Dat zal nog wel even duren. Binnenkort eerst op vakantie. Ik wil de tekeningen voor de kasten nog wijzigen met de nieuwe inzichten die ik geleerd heb door het gebruik van de printer. Zodra dat klaar is ga ik kasten printen, in delen dan weer. :D
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

250722 #2 Studiomonitor fusion.jpg
250722 Studiomonitor fusion.jpg
De ruwe vorm heb ik kunnen tekenen :D
Het wordt nu hoog tijd om te gaan slapen, dus de bracing komt een andere keer!
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Inmiddels het grootste gedeelte van de bracing getekend.
Dwarsdorsnede
IMG-20250728-WA0003.jpg
Bracing met de woofers vanaf de voorkant gezien.
IMG-20250728-WA0004.jpg
Ik wil alleen nog een brace in het midden van voor naar adverteren toevoegen. Ik heb de wanden van de kast 10mm en de bracing 6mm getekend. Ik twijfel nog wat of ik de bracing misschien dikker moet maken. Echter wil ik niet te dik ivm het volume ervan. Met het 3dprinten denk ik dat ik de bracing met 100%infill wel printen. De wanden zit ik te denken aan 2mm wand met dan 50% infill ertussen, of mogelijk zelfs 100% infill.
Heeft iemand tips/ervaring hiermee?

Edit: inmiddels de bracing met op 8mm gezet. Over de infill twijfel ik nog steeds wat.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door satefan »

Ik zou de infill op 1cm zetten, en 100% infill denk ik. Dit is meer gevoelsmatig dan iets anders, je zou de trillingen van de kast moeten meten/voelen. In FreeCAD kun je de stijfheid van een constructie simuleren trouwens. Aan de andere kant, het blijft een kunststof constructie natuurlijk...

Een ander idee is om de woofers aan elkaar te koppelen. Misschien door de magneten via een soort tussenstuk met elkaar te verbinden. Dan fungeren de woofers als een soort bracing tussen de zijwanden.

grt

Satefan
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Satefan, bedankt nog. Late reactie van mij, maar ben inmiddels weer terug van vakantie uit Frankrijk en de boel is weer een beetje aan kant hier thuis. Wel gelijk de printer aangeknald, want de tekeningen heb ik tijdens vakantie af gekregen.

De monitor body print ik in totaal 12 delen. De gehele monitor heb ik halverwege door het midden gehakt.
Dus er zijn 4 voorkanten en 4 achterkanten voor de bodydelen.
Ik heb ze maar genummerd van 1 naar 4 van boven naar beneden om niet in de war te raken.
de bodem en top zijn ook elk in 2 delen.
250809 monitor.jpg
Dit heeft de printer inmiddels al uitgespuugd:
Achterkant 1(is helemaal boven)
achterkant top.(deksel bovenop)
2025-08-10 om 20.13.32_5d498a52.jpg
2025-08-10 om 20.13.32_014d1846.jpg
2025-08-10 om 20.13.32_48e3ce1e.jpg
2025-08-10 om 20.13.32_51e3e3e2.jpg
Het ligt nog los op elkaar. De printer is inmiddels met het volgende deel bezig, dat is morgenochtend rond 8.30u klaar. :D

Lijmen ga ik denk ik in één keer doen. Hiervoor heb ik 2K epoxylijm 5minuten gekocht. Ik denk dat een wattenstaafje het handigst is voor het aanbregen/uitsmeren. Iemand tips met het aanbrengen hiervan?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door MechanicalAnimal »

Dit is toch geweldig man :goeie: , wat een tijd leven we dat dit soort zaken gewoon voor de DIYer thuis bereikbaar is.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door satefan »

Ultravet dit hoor! Ik deed hetzelfde met de monitoren hier, in delen printen en dan lijmen. Ik gebruikt Bizon Secondenlijm (gel). Ging ook heel prima. Maar 2K is nog wel wat sterker denk ik. In het verleden ook wel eens gebruikt, maar deed ik dan het liefste buiten. Het geurde nogal!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Shadow »

rodi schreef: zo 10 aug 2025, 20:21


Lijmen ga ik denk ik in één keer doen. Hiervoor heb ik 2K epoxylijm 5minuten gekocht. Ik denk dat een wattenstaafje het handigst is voor het aanbregen/uitsmeren. Iemand tips met het aanbrengen hiervan?
Ik zou dat met 24h epoxy doen, dan heb je de tijd om alles uit te spreiden en de delen samen te voegen, nachtje drogen en klaar. Op het YT kanaal van Hexibase is te zien hoe hij en z'n vrouw dat doen met geprinte behuizingen.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Chocomel »

Gaaf!

In plaats van een wattenstaafje zou ik eerder een satéprikker nemen, die pluist namelijk niet.

Voordat je de behuizing in elkaar lijmt, zou ik controleren of hij dood genoeg is. Ik denk dat plastic een stuk minder demping heeft dan mdf. Mocht het nodig zijn, dan kan je nog iets van een dempende plaat in stukjes knippen en tegen de binnenzijde lijmen.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

MechanicalAnimal schreef: ma 11 aug 2025, 9:13
Dit is toch geweldig man :goeie: , wat een tijd leven we dat dit soort zaken gewoon voor de DIYer thuis bereikbaar is.
Zeker! eens!
satefan schreef: ma 11 aug 2025, 12:50
Ultravet dit hoor! Ik deed hetzelfde met de monitoren hier, in delen printen en dan lijmen. Ik gebruikt Bizon Secondenlijm (gel). Ging ook heel prima. Maar 2K is nog wel wat sterker denk ik. In het verleden ook wel eens gebruikt, maar deed ik dan het liefste buiten. Het geurde nogal!
Dankjewel! Ik ga eerst maar eens de waveguide in elkaar lijmen. Dat is kleiner, en kan ik even ervaren hoe het gaat. Ik heb ook wat secondelijm, maar 2k epoxy is deftiger :)
Shadow schreef: ma 11 aug 2025, 16:03

Ik zou dat met 24h epoxy doen, dan heb je de tijd om alles uit te spreiden en de delen samen te voegen, nachtje drogen en klaar. Op het YT kanaal van Hexibase is te zien hoe hij en z'n vrouw dat doen met geprinte behuizingen.
Bedankt voor de tip. Hexibase ken ik ook! Hij gebruikt inderdaad een wattenstaafje en een of ander grijzig goedje. Dat zal de 24h epoxy zijn.
Ik heb ook nog ijslollystokjes en morgen komen er siliconen kwastjes binnen.
@Chocomel:
De delen voelen echt heel goed. Ik gebruik 100% infill. Uiteindelijk wordt het totaal gewicht van de kast tegen de 9kg. PLA heeft een soortelijk gewicht van 1250g/dm3, dat is ongeveer het dubbele van berkentriplex/mdf. Ook ga ik op de vlakke delen nog loodbitumen plakken. Mijn plan is om de boven en onderkant als laatste te lijmen, zodat ik lekker ruimte via speakergaten,onder- en bovenkant heb om de flamex erin te doen.

Ondertussen zijn de tweeters naakt.
2025-08-11 om 20.11.46_644186fc.jpg
Dat ging veel makkelijker dan verwacht. Het gaat best lekker zo. De 3dprinter staat achter elkaar aan en kan ongeveer 2 bodydelen per 24uur maken. Komend weekend nog een paar dagen weg, maar ik hoop/verwacht daarna vlot alle onderdelen voor de eerste speaker compleet te hebben :D
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Henkjan »

MechanicalAnimal schreef: ma 11 aug 2025, 9:13
Dit is toch geweldig man :goeie: , wat een tijd leven we dat dit soort zaken gewoon voor de DIYer thuis bereikbaar is.
ja echt genieten vanaf de bank dit
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Alle onderdelen voor de eerste speaker zijn klaar! :D het klikt/schuiftb allemaal netjes in elkaar door de pinnetjes en gaatjes.
20250820_085015.jpg
20250820_085439.jpg
20250820_085456.jpg
20250820_085601.jpg
Ik heb bij de laatste 2 onderdelen de bevestigingspunten met iets anders gedaan en dat print echt top. Past perfect.
20250820_085719.jpg
Een onderdeel is niet helemaal top eruit gekomen.
Ik ga dit proberen te vullen met de epoxy.
20250820_085920.jpg
Dus binnenkort lijmen!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Barry2001 »

Wat een gaaf project dit, mooi gedaan!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Dat is heel fraai geworden!
rodi schreef: wo 20 aug 2025, 9:24
Ik ga dit proberen te vullen met de epoxy.
Hou er wel rekening mee dat epoxy slecht hecht aan thermoplasten.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door satefan »

Ziet er netjes uit hoor! Geweldig project. Dat beetje warping is jammer inderdaad. Was dat toevallig op 1 van de hoeken van het bed? Gebeurd hier met de Prusa ook wel eens.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

@Barry2001: thanks!
@Pjotr: Bedankt voor de melding.Ik wil Epoxy gebruiken omdat ik juist had gezien dat het beter hecht dan secondelijm.
https://www.amazon.nl/dp/B009SPKITQ dit is wat ik gekocht heb.
@satefan: Ja het was inderdaad op de hoek van het printbed. Daarom let ik er nu wat meer op dat ik de print zoveel mogelijk in het midden plaats.

Ik heb een waveguide en de frontplates nu met epoxy geprobeerd.
2025-08-20 om 15.17.25_100195e3.jpg

Het is inderdaad een aantal minuten redelijk vloeibaar. Valt goed uit te smeren met de siliconen kwastjes. na 20min houdt het bij een licht onderdeel al goed. Voor de grote onderdelen is het denk ik zaak dat ik deel per deel lijm. Dan is het goed te doen. Voordeel is dat ik allerlei pinnetjes etc heb om de boel uit te lijnen:
2025-08-20 om 15.50.43_50852df1.jpg
Hierboven de pinnetjes die samen met overeenkomstige gaten zorgen voor uitlijning als de delen op elkaar komen.
2025-08-20 om 15.50.43_729349db.jpg
En dit is even een gedeelte van een voor- en achterkant naast elkaar. Dit past echt heel mooi!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Shadow »

Je kan ff een testje doen met een proefstukje om te zien hoe dat plakt...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Dat sowieso. Wat i.i.g. goed hecht en lijmt op ABS en hard-PVC maar ook acrylaat, is Pattex Stabilit Express. Verkrijgbaar bij de meeste modelbouwzaken. Is net als epoxy spleetvullend.
Stabilit Express.jpg
Zijn er voor dat printspul niet goede primers te vinden voor secondelijm?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Ik heb net na een paar uur even geprobeerd. De waveguide waar de verlijmbare delen groter zijn zit echt muurvast. Op de frontplate met een kleiner lijmoppervlak is het nog niet geweldig. Ik heb het nu opnieuw met iets meer lijm gedaan bij één van de exemplaren. Ook met wat reststukjes even een testje gedaan met de epoxy en normale secondelijm.
@satefan: heb jij ervaring met pla aan elkaar te lijmen?
@Pjotr: ik heb even gezocht maar ik zie dat de pattex niet meer verkrijgbaar is.

Onderstaande is wel goed te is wel goed verkrijgbaar en lijkt hetzelfde te doen. Ik denk dat ik morgen toch maar een tripje naar de bouwmarkt maak, want ik wil natuurlijk niet dat de boel los komt zetten. Ik twijfel nog of normale secondelijm al niet goed genoeg is.

Zijn er ervaringsdeskundige?

https://www.praxis.nl/ijzerwaren/lijm-t ... 7793335264
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Ja zie het. Echt jammer, is superlijm wat zowat alles aan alles lijmt. Op Teflon, PP en PE na dan. Er is een acrylaat variant van Bison van maar dat is echt rommel. Heb het een paar maanden geleden nog bij Quartel in Pijnacker gekocht. Zie dat Toemen nog wat voorraad heeft. Met wat zijn de kasten eigenlijk geprint? Daar zijn toch wel lijmadviezen voor te vinden?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Ik heb met pla geprint
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Pjotr »

Volgens mij laat zich dat gewoon lassen met aceton. Methyleenchloride (dichloormethaan) werkt nog beter maar is geen fris goedje. Zou die zwarte kasten trouwens niet in de zon zetten als ze van PLA zijn :twisted:

[Edit]
https://www.modelbouwforum.nl/threads/p ... ee.271561/
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

Ik heb gisteravond als test 4 kleine blokjes op elkaar gelijmd. 2 met epoxy en 2 met secondelijm. Vanmorgen met lomp geweld los getrokken.
20250821_123028.jpg
Links is net expoxy, dat had niet zoveel nodig om los te komen. Rechts heb ik het blokje dus gewoon beschadigd door het lompe geweld.

Ik ga de speaker net secondelijm lijmen. Ik heb voor de zekerheid ook de bison gel versie gekocht als het verticaal moet, maar ik ga het gros met de normale doen. Ik hoop dat ik het enkele kiertje/afwijking wat ik heb daarmee ook gefixt krijg. Anders ga ik dat plamuren. Maar eerste doel is dat de 8 delen één geheel worden. Idem voor boven en onderkant.
Als de 8 delen goed op elkaar zitten ga ik eerst loodbitumen plakken en flamex erin stoppen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”