Voeding 845 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Bootanker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 03 aug 2025, 11:43

Voeding 845 SE

Bericht door Bootanker »

Goedemorgen, ik lees al langer mee in dit forum, heeft mij al vaak verder geholpen. Nu wil ik graag weten of ik een choke tussen de centertap van de transformator en aarde kan zetten. Een tekening heb ik als bijlage aangevoegd. Heeft deze schakeling de zelfde werking als de gewoonlijke met de choke aan de positive zijde ??
Center tap choke 5.png
Groetjes, Marcel
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Voeding 845 SE

Bericht door douwebakker »

Het is een beetje anders dan wat we gewent zijn maar het zal net zo goed werken lijkt me.
Bootanker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 03 aug 2025, 11:43

Re: Voeding 845 SE

Bericht door Bootanker »

Dankjewel, het idee is de hoge spanning van de smoorspoel weg te houden. Ik vraag me alleen waarom ik dit eigenlijk nog nooit zo gezien heb, tenminste niet bij een trafo met middenaftakking.
Ik heb al wel voedingen gebouwt met bruggelijkrichter en
choke-input en smoorspoel aan de onderkant, werkt prima.
Groetjes, Marcel
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Voeding 845 SE

Bericht door douwebakker »

De reden daarvan is wellicht dat men vroeger bekerelco's gebruikte waarbij de -pool contact met het chassis maakte. Met een elco van bijvoorbeeld 50+50uF kun je het helemaal niet realiseren.
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: Voeding 845 SE

Bericht door Robert Gribnau »

Dag Marcel,

Zie het artikel op bladzijden 1040 en 1041 in bijlage (Proceedings of the IRE, August 1934).
Bijlagen
IRE Proceedings 1934-8.pdf
(5.29 MiB) 39 keer gedownload
Bootanker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 03 aug 2025, 11:43

Re: Voeding 845 SE

Bericht door Bootanker »

Hallo Robert, zeer interessant, bijna 100 jaar geleden. In principe werkt het dus met de choke aan de onderkant. In het artikel word gemeten met een kondensator van 8 mfd. Vandaag hebben we veel grotere kondensatoren, maakt mischien een verschil. De luistertest zal dan de uitslag geven. Ik geef dan bericht.
Goeten, Marcel
Bootanker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 03 aug 2025, 11:43

Re: Voeding 845 SE

Bericht door Bootanker »

Goedenavond, een tussenberichtje met een paar fotos. Het eerste monoblok is klaar, binnenkort de eerste luistertest. Ik heb de choke aan de negative zijde gelaten, is als het nodig is snel gewijzigd. Max output is 40 Watt sinus aan 8 Ohm in klasse A2 !!
Groetjes, Marcel
20250808_220553.jpg
20250808_220617.jpg
20250808_211629.jpg
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Voeding 845 SE

Bericht door VintageHarry »

Dat ziet er indrukwekkend uit! :goedzo:. Maar wat is klasse A2?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Voeding 845 SE

Bericht door Shadow »

Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Voeding 845 SE

Bericht door VintageHarry »

Uiteraard weet ik wel wat een klasse A of AB is, maar over die 2 kan ik niets vinden?
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Voeding 845 SE

Bericht door cool »

Marcel is ook een Rohde & Schwartz liefhebber zo te zien...
Bootanker
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 03 aug 2025, 11:43

Re: Voeding 845 SE

Bericht door Bootanker »

Hallo VintageHarry, klasse A2 (dus met fixed bias net als bij A1) betekent dat het grid ook positief wordt aangestuurt. Daardoor ontstaat er een
grid-stroom die door de driver gelevert moet kunnen worden. Dat is hier opgelost door een FET source-follower die word aangestuurt door een EL34 in triode. Die 2 grote groene weerstanden zetten de bias-strom voor de FET. De overgang van A1 naar A2 is dan vloeiend en de max output is veel groter.
(Nederlands schrijven is al langer geleden...)
BG, Marcel
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Voeding 845 SE

Bericht door VintageHarry »

Hartelijk dank voor je uitleg! Heb ik weer wat bijgeleerd vandaag. Ik zit niet zo in de buizen, vandaar ook de vraag.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Voeding 845 SE

Bericht door Shadow »

VintageHarry schreef: za 09 aug 2025, 11:36
Uiteraard weet ik wel wat een klasse A of AB is, maar over die 2 kan ik niets vinden?
Het staat potdikke op die Wikilink beschreven! ](*,)
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Voeding 845 SE

Bericht door VintageHarry »

Oeps, excuses, dat had ik even gemist :oops: :oops: :oops:. Hoewel ik via dit forum al wel iets over buizen heb geleerd was het de eerste keer dat ik een cijfer na de A zag. Zal voortaan geen domme vragen meer proberen te stellen maar alleen nog maar met respect toekijken bij dit type projecten!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Voeding 845 SE

Bericht door Shadow »

Geeft niet maar ik denk 'ik post gewoon de link dan kan je het hele artikel lezen'
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Voeding 845 SE

Bericht door Henkjan »

VintageHarry schreef: zo 10 aug 2025, 8:57
...Zal voortaan geen domme vragen meer proberen te stellen ...
blijf dat vooral wel doen, dat scheelt mij (en vele anderen) weer
Plaats reactie